{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.608 visninger | Oprettet:

køre med påhængskøretøj over 750 kg {{forumTopicSubject}}

hej bg

nu har der efterhånden været et par tråde og jeg bliver mere og mere forvirret hver gang det diskuteres, så jeg synes det skulle manes til jorden en gang for alle

jeg fik ide´en til tråden da jeg diskuterede det med en kollega i dag som har kørekortet til hænger som ikke mente jeg måtte trække min campingvogn på 850 kg total, men jeg mente at jeg gerne må så var ved at undersøge det lidt


politiet skriver følgende

Kørsel med almindelig bil og påhængskøretøj efter den 19. januar 2013

Kørsel med vogntog (bil og påhængskøretøj), hvis samlede totalvægt ikke overstiger 3.500 kg.
Fra den 19. januar 2013 må du med et kørekort til almindelig bil (kategori b) køre med et vogntog,
hvor påhængskøretøjets tilladte totalvægt ikke overstiger 750 kg. Du må ligeledes køre med et
vogntog, hvor påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger 750 kg, hvis vogntogets samlede
tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg.



det giver ingen mening i mit hovede, man må ikke køre med en anhænger over 750 kg, men man må gerne køre med en tungere anhænger så længe man ikke overstiger 3500

men hvad fanden er reglerne så fra før 2013, jeg fik mit kørekort i 2010

jeg har prøvet fdm´s beregner og hænger.dk og fælles for dem er at de ikke spørger hvad årgang jeg fik mit kørekort, men siger at jeg gerne må køre med det

kan vi ikke få nogle facts på bordet for er ved at blive sindssyg af at tænke på om jeg må smide campingvogn, motorcykel og grej på en rasteplads hvis jeg bliver stoppet

mvh







Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  køre med påhængskøretøj over 750 kg
  • #2   14. jul 2017 det er min polo variant, den må trække 1000 kg med bremser og har en totalvægt på ca 18-1900 kg

    campingvognen må veje 850 kg total, så jeg er langt fra de 3500 kg


  • #5   14. jul 2017 fantastisk

    bukker og takker for hjælpen

    men deres 750 kgs regl fatter jeg stadig ikke for den modsiger sig selv


  • #11   15. jul 2017 køre kun i dk, jeg har dog muligvis planer om sverige og tyskland i fremtiden en enkelt gang eller 2

  • #16   15. jul 2017 men den der regl med at lade vær med at læsse til det passer til de 3500 kg gælder da ikke mig bekendt til dem som har erhvervet efter 1 maj 2009, så er det at man skal regne totalvægt ligegyldig om man kun læsser til 3000 kg feks

  • #21   15. jul 2017 De regler der kom i 2013 er fælles EU regler, hvor man før så hva bilens trækvægt med bremser i forhold til egenvægt.
    I dag kigger man på totalvægten på bil og trailer/campingsvogn.

    I denne sag, vejer campingsvogn 850kg total bil godkendt til 1000kr, bilen vejer 1900kg, det giver rundt regnet 2750kg, han kan kører i sverige og tyskland uden problemer da overholder de fælles EU regler på området.



    Lad os tage et eks. En touran van nedvejet til 2t, med en tilladt totalvægt på 1500kg med bremser. må man kører med trailer der vejer 1500kg. For man holder sig under de 3500kg.


  • #25   15. jul 2017 Rigtig mange faldt i fælden inden de nye regler kom, da mange kørerlærer spredte mange falske rygter om de nye regler. så mange skyndte sig ud og tog be kørekort. Mange kunne ha nøjes med og få trailer/campingsvogn eller bil vejet
    ned, det koster kun en synsgebyr. Det er meget billigere end et be kørekort


  • #27   15. jul 2017 Ja, de nye regler ellers meget nemme og forstå, kig på bilens totalvægt og tilladte totalvægt med bremser og trailers totalvægt, så ved du om du må kører i udlandet med den.

    De gamle regler var meget sværer og forstå, vis man ikke helt forstod egenvægt + 50kg reglen. Som var, var bilens tilladte med bremser over de 50kg, så skulle man ha BE kørekort og under skulle man også lige tjekke om man overholdte 3500kg.

    Har vundet en del diskussioner med kollegaer ang. de gamle regler. smiley


  • #29   15. jul 2017 Ja, indenfor vores grænse må du gerne, med i udlandet kræves der enten b+ eller BE. De må faktisk tage en 2t trailer, men du må stadig kun læsse den op til 750kg.

    Er glad for at reglen forblev i dk, da min astra kun må trække 1200kg med bremser og selv har en 1500kg boogie trailer.



  • #32   15. jul 2017 Nej, for du læser den kun 750kg, du bruger bilens tilladte totalvægt med bremser som forsætning med din trailer.

    Min astra har en totalvægt på 2245kg og må trække 1200kg, så længe min trailer kun er læset til 1200kg, så må jeg gerne køre med den. Da jeg ikke overskrider de 3500kg total, at jeg så har ansvaret for at bevise at jeg ikke vejer for meget




  • #35   15. jul 2017 Nu begynder vi at komme ud i det sjove, er det en ren stål eller finertrailer der har stået ude hele sin levetid, så er ved vi faktisk ikke om den vejer mere end de 750kg, at så de førte 7% overvægt altid er gratis vis man bliver stoppet, så er der da en chance at man slipper fri. smiley


  • #39   15. jul 2017 Først blive trailervejet også finder man ud af hvor mange procent også trækker de så 7% fra også bliver din bøde beregnet for det.


  • #40   15. jul 2017 For bil alene kender ikke de eksakte regler


  • #43   15. jul 2017 I skal ikke forvente at noget er forståeligt, det er jo politikerne der har forsøgt at lave de klare regler, så normale mennesker kan forstå dem


  • #44   15. jul 2017 Det er simpelthen SÅ dejligt med EU , som virkelig kan harmonisere forskellige regler på tværs af grænserne. ........ nu har det eksisteret siden 1972, og stort set ingenting på trafik og køretøjer er blevet harmoniseret.
    Hverken afgifter , hastigheder eller kørekort , ............ og for den sags skyld dåsepant, som ikke lige hører ind her smiley


  • #46   15. jul 2017 De et jo bare at få taget det trailerkørekort, så skal man aldrig spekulere på det igen resten af livet - det kan da ikke være lettere smiley

  • #47   15. jul 2017 #46
    Det er da i hvert fald de fleste kørelærers argument, læg 4200 kr. ved mig, det er så dejlig nemt smiley smiley

    I praksis, har man kun en mellem størrelse bil, er det sjældent at man nogensinde har behov for kortet.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #49   15. jul 2017 Man skal ikke ringe til en kørerlærer eller politiet for at få råd, for det eneste de siger er BE kort, så er du på den sikre side.

    B+ er også som at pisse i bukserne for at holde varmen. Så det giver ingen mening i min optik. "Jamen hvad hvis man ikke har brug for mere end B+?" Pris og undervisning er ens, hvor jeg kommer fra, så kan man lige så godt tage BE fra starten, andet er jo dumt. Jeg er glad for at jeg har kørekort før 2009 og har senere taget BE kort.

    Min gamle bil (inden jeg tog BE kort) havde en TTV på 2200 kg og måtte trække 1900 kg med bremser og 750 kg uden bremser. Men det jeg måtte trække var 2200-3500 altså 1300 kg totalvægt med bremser, så er det ligegyldigt om man vælger at bruge en 3,5 tons maskintrailer, man har bare mindre nyttelast pga en højere egenvægt på traileren, men traileren måtte kun læsses op til 1300 kg total.


  • #50   16. jul 2017 Da jeg tog mit trailer kørekort hed det i hvert fald at man måtte trække en trailer op til 750 kg uden bremser og op til 1250 kg med bremser såfremt bilen var godkendt til at trække så meget og den samlede totalvægt ikke oversteg 3500 kg

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #51   16. jul 2017 Hvor kommer de 1250 kg fra? De 750 kg må man kun trække hvis bilen er godkendt til det.

  • #52   16. jul 2017 Den her beregner er super fin
    http://www.hænger.dk/

    reglerne kan godt være lidt forvirrende og er de fleste steder skrevet så de bliver helt umulige at forstå smiley

    men kort sagt, så længe trailerens faktiske totalvægt ikke overstiger bilens tilladte koblingsvægt:

    hvis trailerens tilladte totalvægt er højst 750 kg må du køre med almindeligt B kørekort uanset hvornår det er taget, uanset bilens tilladte totalvægt

    hvis bilens tilladte totalvægt og trailerens tilladte totalvægt tilsammen er højst 3500 kg må du køre med almindeligt B kørekort uanset hvornår det er taget


    med B kørekort fra før 1. maj 2009
    må du hvis, bilens tilladte totalvægt og bilens tilladte koblingsvægt tilsammen er højst 3500 kg, køre med hvilken som helst trailer, uanset tilladt totalvægt - dog kun i DK
    MEN hvis bilens tilladte totalvægt og bilens tilladte koblingsvægt tilsammen er over 3500 kg, må du kun køre med trailer med tilladt totalvægt på højst (3500kg-bilens tilladte totalvægt)


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #53   16. jul 2017 Husk lige at de 750 kg kun må trækkes hvis bilen tillader det. Det står der stort set aldrig noget om på nogle af de beregnings sider.

  • #54   16. jul 2017 som jeg starter med at skrive "så længe trailerens faktiske totalvægt ikke overstiger bilens tilladte koblingsvægt"
    synes ellers alle de forskellige sider er rigtig gode til at rode godt og grundigt rundt i hvad "bilen må" og hvad "dit kørekort må" men den beregner jeg linker til tager også højde for hvad bilen må trække og den skriver hvor meget du må læsse i traileren


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #56   16. jul 2017 Problemet ligger i at nogle mennesker ikke fatter alle de underlige benævnelser, som fx koblingsvægt. Jeg har aldrig brugt de beregnere, af samme årsag, fordi nogle af dem er forvirrende og siger at man ikke må, selv om man godt må. Så er beregneren jo ikke ret meget værd.

    Som sagt, jeg har BE kort og jeg ved udmærket hvad jeg må og ikke må.


  • #57   16. jul 2017 ja det har jeg også, så ingen problem for mig heller smiley

Kommentér på:
køre med påhængskøretøj over 750 kg

Annonce