{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Traktor olie på bil???
  • #1   17. aug 2017 du mener vel d4d og ikke tdi ikke ? de plejer at køre på 5/30 så det lige tyk nok det 15/40

  • #2   17. aug 2017 Ja mener d4d, beklager

  • #3   17. aug 2017 Den køre vist normalt på halvsyntestisk 15w40

  • #4   17. aug 2017 Så umiddelbart tænker jeg godt dette kan gå til den?

  • #5   17. aug 2017 den køre på 5/30 fra ny

  • #6   17. aug 2017 det hælder du bare på..

  • #7   17. aug 2017 Den skal køre på 5w-30... Det der olie duer ikke..

  • #8   17. aug 2017 Det er et no-go.

  • #10   17. aug 2017 Du må da gerne hælde det på, men din motor holder ikke længe med det sveskegrød som smøring. Fyld en fornuftig 5w30 på istedet for, det billige olie kan hurtigt blive en bekostelig affære i motorhavari.

  • #11   17. aug 2017 altså hvis man kigger i en tabel over oliers viskositet , så har er en 5w30 brugbar ned til -30 grader og en 15w40 er brugbar ned til -15 grader , tallene siger intet om kvaliteten , men noget om hvilke temperaturer de kan bruges ved .
    jeg kører selv på en 10w40 til lastbiler i min 1,4 d4d som næsten har kørt 300k , uden at jeg fylder olie efter mellem olieskift .
    Så til sommerbrug er det ligefør en go 15w40 er bedre end en dårlig 5w30 efter min mening


  • #12   17. aug 2017 Kan kun give Christian L ret.
    Visikositeten er ikke eneste parameter, og skal nok smør emotoren.

    Olien opfylder jo ACEA E7 og API sl/cf norm..


  • #13   17. aug 2017 Tror ikke der er nogen, som kan sige noget sikkert ved denne olie. ...... Det er og bliver gætværk. ?

    Selv ville jeg nok ikke tage chancen tror jeg smiley


  • #14   17. aug 2017 Det er fyldt på smiley
    Så må vi se, tak for hjælpen!

    Manualen til bilen viste faktisk at man godt kunne bruge denne type, dog kan den få start problemer til vinter, hvis temperaturen går under de -15 grader smiley


  • #15   17. aug 2017 Så må du krydse fingre for det holder, det er jo nok ikke lige i næste uge den brækker sig pga det. Men du kan risikere olieforbrug, pakdåser, forøget sodniveau osv pga dårlig/forkert på fyldt olie.

    "Generelt skal man holde sig fra de billige olier mærker. Mange olier produceres af den samme råolie, men det er de additiver som tilføjes som koster og som giver effekten."


  • #16   17. aug 2017 Denne type olie bruger vi på vores John deere traktorer og har yderst go erfaring med det, derudover synes jeg bestemt ikke sådan en tønde er billig.
    Men eftersom manualen faktisk siger at denne type olie er en mulighed, synes jeg det lyder lovende smiley


  • #17   17. aug 2017 Nu er der også stor forskel på en traktor og en bil, det ved jeg ikke om du har bemærket? :-S
    Men du har jo helt styr på det, så forstår ikke du spørg på nettet. smiley
    Jeg har set hvad der kan ske ved bare at skifte fra 0w30 til 5w30 og lign, og mærkerne indbyrdes i samme viskositet. smiley


  • #18   17. aug 2017 Så længe de normer din bil er født til at køre på er overholdt, så er det fint. MEN 15w40 er for tyk til din bil. Det er helt sikkert ikke optimalt, men den skal nok køre både 100 og 200k på det uden problemer. Men medmindre du kører usædvanligt råddent, så er det lidt dumt at hælde på. Da det dels ikke bliver varmt nok, og derfor har højere end ønsket viskositet ved normal drift, og dermed smører lidt dårligere. Herudover vil oliepumpen blive presset til mere tryk, og det sænker olieflowet. Ville tage en 5w40 eller 10w40 til en motor der har gået lidt km.

  • #19   17. aug 2017 Det var indtil jeg slog op i manualen, jeg fandt ud af at det sagtens kan lade sig gi smiley


  • #20   17. aug 2017 Ja okay, bilen har gået 350.000 smiley

  • #21   17. aug 2017 Vend lige tilbage om nogle måneder, og fortæl om hvordan det går med din dyt smiley .......... tvivler meget på der sker noget alvorligt, som ikke ville være sket alligevel, men den kan nok gå lidt langsomt på starteren, hvis vi får -10gr. til vinter.

  • #22   17. aug 2017 Tag nu lige og læse lidt op på olie normer og viskositet, og om der findes "dårlig" olie..

    Der findes ikke dårlig olie, der findes forkert olie til opgaven.

    Nu kan vi tage mit job, jeg passer 5 diesel motorer, som har fra ca 200 til 9000 HK, den med mindst HK køre på en 15w40 og de andre med flest køre på en SAE40 olie, altså en single grade.


  • #23   18. aug 2017 man kan vel godt ha den rigtige olie , men i flere forskellige viskositeter , at dømme en olie alene ud fra viskositeten mener jeg er forkert , om den viste olie er rigtig eller forkert aner jeg ikke .
    Men bare fordi olien er til traktorer behøver den ikke ligefrem at være dårlig eller forkert .


  • #24   18. aug 2017 det er sgu et sjovt sted at spare.. der er en grund til at toyota hælder 5w30 på den.

  • #25   18. aug 2017 Viskositeten er jo meget sigende. Men nej den gør ikke en olie dårlig, forkert viskositet kan gøre en olie dårlig i en given sammenhæng.

  • #26   18. aug 2017 Hej
    Hvorfor hælde tyk smøre olie på en dyt der er beregnet til langt tyndere?
    Olien er sikkert OK til ældre Buk og Fordson Majore men aldeles uegnet til mordere traktorer med høje krav til olien flydbarhed under alle temp forhold.
    MVH KP


  • #27   18. aug 2017 vi bruger 15w40 på samtlige maskiner på mit arbejde.. og det er maskiner fra 80'erne og op til 17.. fpt, john deere, deutz, man, pacar og scania og fra fabrikanterne skulle det være ganske fint.. og vi taler om motore fra 100 til 600 hk. selv firmabilerne får den olie og nedbrud er der ingen af. det er iøvrigt shell olie

  • #28   18. aug 2017 lidt af maskinerne

    profilbillede
  • #29   18. aug 2017 http://magila.dk/index.php/artikler/motorolie-artikel-af-per-hansen

    Det er en lidt oldschool artikel, men ret interessant.
    Og ja ikke overraskende kommer han ind på forskellen på f.eks en 15 og 10 W ved -20 grader og hvornår det når det fjerneste smøre punkt.
    Hvilket er fint nok, men måske en smule misvisende, fordi det er ikke nærmere præciseret hvor eller hvad det er.
    Men dog en smule overdrevet, da det nok kan tælles på en hånd hvor tit der er -20 grader i dk.
    Plus at oliers viskositet er en parabel og derfor meget kraftigt stigende/faldende til/fra flydepunktet.

    Meget mere vigtigt er det og se på hans mening omkring lort/skidt i olien og at normerne til olien overholdes.
    Og at man husker at skifte det.


  • #30   23. aug 2017 I diskussioner om olier til motorer er der een afgørende faktor, og det er driftsforhold. Singlegrad er jo meget fint til konstant, vedvarende drift, så det blev udfaset fra biler for mange år siden. Så kom der turboer, som satte nye krav til olier (mange første generations turboer på køretøjer fik kort levetid pga utilstrækkelig smøring). Da viskositeterne kom fra 0, blev turboerne (og resten af motoren; for 50 år siden sagde Volvo, at en koldstart svarede til ca 800 km kørsel) smurt meget hurtigere fra start. Viskositeter op til 40 giver fine smøreevner ved varm motor ved kørsel i DK, men så kom der krav om lavt forbrug, der afførte krav om max viskositet på 30. Der findes dårlige olier, og engang skiftede man for hver 2500 km, men forbedrede additiver forlængede motorfabrikkernes anbefalede skifteintervaller (som jo stadig er afhængige af driftsforhold, hvilket vi generelt ser bort fra nu). Et skifte fra 5-30 til 15-40 betyder at det vil være klogt at vente med at belaste motoren de første kolde minutter, og at brændstofforbruget vil stige

  • #31   23. aug 2017 Nu kommer det ret så meget an på hvad du mener med driftsforhold.

    Og udviklingen af olie er jo ligeså meget hvad der var teknisk muligt, indtil slut 90erne brugte man jo stort set kun mineralsk olie, og selv idag udgør det 50% af alt produceret smøreolie.

    Baseolierne er der jo kun kommet gruppe 4 og 5 til de sidste 15-20 år, og som jo stadig er baseret på samme rå olie som det mineralske.

    At man hælder 0/5-30 på en bil idag er ja for at spare brændstof, men osse fordi det erblevet teknisk muligt med additiverne at lave sådan en olie med HTHS.

    Og ja som linket referer til så vil en tykkere olie ved kold start betyde noget for smøringen under kold start.
    Om det er nok til at motorer står af tidligere, jeg tvivler.
    Det ihvertfald ikke det der har været hoved årsagen på de havarier og motor overhalinger jeg har set/været med til.


Kommentér på:
Traktor olie på bil???

Annonce