{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.419 visninger | Oprettet:

Køb af første bil - hvilken? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg skal til at købe min første bil, som vil blive brugt til både lidt by og lidt motorvejskørsel, og ser derfor benzin som bedste mulighed. Bilerne jeg har haft oppe at vende har været:

Kia Rio 1.2
Peugeot 208 1.2
Renault Clio 0.9

Mit budget ligger på maks 65k.
Indtil i dag, har peugeot'en været min første prioritet, indtil jeg læste denne nedensteånde artikel fra FDM, hvilket har gjort mig bekymret.. er det noget jeg burde være bekymret for?

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2016-12-lille-motor-med-stort-olieforbrug

Hvad ville i anbefale jeg burde vælge? eller burde jeg vælge noget helt andet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af første bil - hvilken?
  • #2   1. aug 2019 Alternativer som er lidt mere kedelig i design men super pålidelige
    Jazz. Yaris og Swift.


  • #5   1. aug 2019 jeg har hørt en del dårligt om renaults 0,9ltr motor, så jeg ville nok gå lidt op i motorstr hvis det skulle være en renault.
    kører selv renault og i min verden er renault så meget bedre end det ry franske biler har/har haft.


  • #6   1. aug 2019 Har du kørt en Peugeot 208 med sådan en 1,2 benziner? Fin bil med en forfærdelig motor, hvis du spørger mig.

  • #7   1. aug 2019 Havde en god kollega der købte en sådan en Gøj med 1,2.
    Endte i et voldsomt olieforbrug hvor Peugeot ikke ønskede hjælpe da et service var overskredet med få tusinde kilometer. Et månedslangt slagsmål hvor han blev tørt i røven af både FDM og forhandleren.
    Ud over det nævnte problem kører den motor elendigt.
    En brugt Kia gad jeg ikke i den model og Renault med den lille motor er også virkelig trist.

    Ville personligt kigge efter en Polo eller en Honda Jazz 1,4..
    En Jazz er en forrygende praktisk bil det faktisk også kører skide godt.


  • #9   1. aug 2019 Nu hvor det er din første bil vil jeg gerne råde dig til at gå efter en driftsikker bil, så du undgår værkstedsbesøg og bekymringer.

    Så kig efter Toyota Corolla/Starlet/Yaris eller noget Honda Civic/Jazz, ja det er generelt japansk og det er ikke ligeså fancy som de andre mærker og modeller, men til gengæld har du råd til at spare op til en "federe" bil senere. smiley


  • #10   1. aug 2019 Ville ikke vælge 1,2 eller 1,0 sug i 208, find en 1,2 THP smiley
    Jeg ville dog aldrig vælge noget så som starlet eller en anden gammel bil... Sørg hellere for at få noget udstyr, klima, bluetooth, sædevarme, autoviskere osv smiley
    Som første bil havde jeg ikke valgt en med automatgear, men nu her når jeg skal have bil nr 2 skal den klart have automatgear, men mine erfaringer er at det er godt at få manuelt gear godt ind under huden, så man altid kan vende tilbage, hvis man pludselig skal køre en bil med manuelt smiley


  • #12   2. aug 2019 Det er netop alt det nymoderne udstyr der gør bilen dyrere hver gang lortet skal serviceres eller repareres og ingen har skrevet at det skal være 20 år gamle biler han skal kigge efter, jeg har da aldrig haft problemer med min 18 år gamle Corolla??

    Man kan da ligeså godt købe en scooter hvis man køber bil med 0.9 motor smiley


  • #14   2. aug 2019 Jeg har FORESLÅET en starlet heriblandt mange andre som kan fås i næsten alle aldre og det er en god driftsikker bil til en nybegynder, det eneste der er dyrere på den ift. nyere biler, er vel nok ejerafgiften, men det er hurtigt tjent hjem.

    Og hvad ved du om biler? Du har stået stille i 40 år som reservedelsekspedient og tror at du ved alt? og så har du haft en del fake profiler herinde og postet selv-promoverende ting, så ikke ligefrem typen man vil have råd fra... men nu synes jeg ikke at det skal gå ud over trådstarter, så stop dig selv smiley


  • #15   2. aug 2019 #13
    Af de 3 TS nævner jmk3nde jeg intet til Kia'en men PSA laver elendige motor pt. Deres 1.2t køre som var den samlet af en blind mand i 70'erne. Om den kan holde på sigt tror jeg ikke men det også ligemeget så den er så udynamisk at man få det dårligt.
    Renualt 0.9 køre lidt på samme hæslige måde ud over den larmer helt vildt i motoren ved acceleration. Det ville være trist at få en ung gut på vejen i en bil der ikke indbyder til entusiasme og fordybelse i automobiler.
    Der ud over PSA's 1.2 uden turbo ogsp et helvede med kæmpe olie forbrug. Hvordan de kan lave sådan elendige motore nu om dage (alle mærker generelt) er mig en gåde. Mine 2 406'ere brugte ikke en eneste dråbe olie efter 400.000km og min vens 406 benzin brugte heller ikke olie selv med 300.000km på bagen og det var biler med en alder på 23-16år på bagen

    Og #12 har ret i at nyere biler er et dyrt bekendt skab pga sensore og elektronik der fejler,

    Skal man købe noget relativt nyt stabilt så er en Aygo et godt svar da det er en simpel bil som ikke er stukket af på elektronik helvede selvom der er mere en i en ældre Starlet eller Corolla


  • #17   3. aug 2019 Kia er en helt fin bil til en første gangs køber det ikke en raket men den køre hver dag uden problemer efter min mening smiley

  • #18   4. aug 2019 Enig, de østasiatiske biler er pålidelige så som Toyota, Honda, Kia og Hyundai smiley
    Jeg ville selv vælge den fornuftigste bil der dækker mit behov og helst en af de nyeste modeller med godt udstyr indenfor ens budget smiley Jeg startede selv ud med en helt ny 208 med alt i udstyr, pt overvejer jeg at bytte den til en brugt Polo bluegt men det er mest pga manglen af automatgear i min nuværende


  • #19   6. aug 2019 må indrømme jeg holder med deniz

    jo mere udstyr og tingel tangel jo større udgifter er der

    havde nu også valgt noget fra japan eller en passat fra 2005 eller lignende, min polo den købte jeg da den var 10 år gammel, jeg havde den i 7 og tilbagelagde godt 200 tusind km med begrænsede udgifter, det skal dog siges at det sidste år blev der rigtig meget i vejen med den, så var jeg så heldig at være indblandet i et harmonikasammenstød 1 måned før den skulle skrottes $$$$, hvis jeg ikke havde købt min nuværende bil så var jeg nok hoppet tilbage på den samme vogn, køb en bil til 40-50 K og se om hvis du ikke passer på den om det kan holde i et par år

    nu ved jeg ikke hvad din indkomst er eller om du er elev, lad mig sige det sådan der er ikke meget ved at være på elevløn og skulle betale af på en bil hvis man ikke engang har råd til at gå ud og få et par af de grünes i weekenden, har du 30.000 i hånden nu så ville jeg bare købe bil for de penge


  • #20   6. aug 2019 Råder du ham til en Passat 3C? Bilen der er kendt for at ruste alle steder, har en masse elfejl, og hvor ting som p-bremsen koster 10.000 hvis de fejler
    Hvis du ikke selv er mekaniker og er en haj til VCDS er det nok ikke lige den bedste bil, det samme gælder Golf V smiley


  • #21   6. aug 2019 En gammel Golf 3 1,8. Skudsikker motor og fin første bil.

    Syntes dog de er blevet utrolig fesne og alt for brian.


  • #22   6. aug 2019 Ja okay jeg var ikke lige bekendt med at de havde P bremse og det var en svaghed min fejl

    Hvad angår rust det får alle jeg ved godt at de slemme til det end alle andre men jeg tror så til gengæld at kommer man det i forkøbet inden det stikker af så tror jeg ikke det er en større udgift end på andre biler


  • #24   7. aug 2019 #23
    Golf 3 er for ringe bygget. Men kunne fint forslå en Golf 4. Den er simpel men stadig velkørende. Og slå Golf5 Mht rust og motor fejl.

    Måtte også grine lidt da der blev sagt "golf III 1.8 skudsikker motor" alle dem jeg kendte med den motor skruede hver weekend på den mens min Corolla GSi bare kørte der ud af. Det er vel og mærket 10-11år siden


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 530
    #25   7. aug 2019 Hvis det var mig, ville jeg smide 35000 til udbetaling på eks. En ny Ford fiesta 125 hk, hvor der er mulighed for billig forsikring igennem forhandler.

Kommentér på:
Køb af første bil - hvilken?

Annonce