{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.068 visninger | Oprettet:

Køb af hus ? og 5 % indskud {{forumTopicSubject}}

Hej drenge

Vi har besluttet at vi skal købe et hus og har været igang med at spare op til de 5% banken kræver.

Det er så ledes at vi har sparet halvdelen af indskud, men mangler det resterende.
Vi er blevet super forelsket i et hus men der vil gå 2-3 mdr før vi kan stå med de sidste penge.

Hvordan kan man takle denne sag med banken så de godkender lånet, og er der nogle hjælp at hente.
Vi har talt med dem sidste år og er blevet orienteret hvad vores budget er, huset har forelsket os i er 200,000 kr under maximum .

Vi er bange for at huset bliver solgt inden vi har 5%. Vi har råd til at låne pengene men hvad vil banken sige til det og er det muligt ?

MVh.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af hus ? og 5 % indskud
  • #1   27. feb 2017 Kommer helt an på jeres økonomi.

  • #2   27. feb 2017 har i økonomi og har det resterende om 3 md,kan i så ikke forklare det i banken,de kan vel allerede nu se at i er gode til at spare op

  • #3   27. feb 2017 Banken kan være irriterende og kræve at i selv har sparet op. Og at evt familie lån osv ikke godkendes. Min kami var det igennem for noget tid siden. Det at han solgte ud af sine biler og andet af værdig var ikke godkendt som værende en opsparet så han var heldig at få lånet.

    men de kan også godt være til at tale med om en løsning


  • #4   27. feb 2017 Vores økonomi er meget stabil, og har overskud. Som skrevet så er vi 200-400.000 kr under vores budget for hus køb.
    Vi kan sagtens klare 600-800.000 kr lån oveni lånet men spørgsmålet er om banken vil hjælpe.
    Nogle der har været udsat for ligende hvor de havde halvdelen og banken ville hjælpe med resten, evt at lægge det resterende oveni lånet.


  • #5   27. feb 2017 Banken er jo den eneste der kan svare dig på det.
    Ring og bed dem se på sagen, og forklar dem at i når at spare resten op inden overtagelsen, og hvor hurtigt i har fået sparet op indtil nu smiley

    Men det kan sgu være en kamp. Vi har tidligere gjort alt hvad de sagde, og så ville de alligevel ikke når det kom til stykket. Der var dog andre banker!


  • #6   27. feb 2017 Ja det er op til banken, og der er meget forskel på hvad de vil gå med til.

    Da vi købte vores hus skulle vi ligge 10% i udbetaling og så kunne vi kun få lånet over 20år og ikke 30 som er normalt.

    Det var helt blæst


  • #7   27. feb 2017 Jeg må høre dem ad, der er ikke meget at gøre. Men 5 % er det lovpligtige som staten har vedtaget i august måned. Det er danske bank vi har.

    10% er da helt i hampen man smiley
    Vi har 2.5 % nu haha..


  • #8   27. feb 2017 Ville låne af familie eller venner hvis det kommer an på det..

    Men hvis budgettet er SÅ stramt så skal man spørge sig selv om man er klar til hus... Der skal betales skøde, evt. ejerforsikring, og 1 års husforsikring.. man kan lynhurtig bruge 30-40.000kr på forsikringer og papirer inden man overhovedet skal i gang med møbler osv...

    Min personlige holdning er at man bør vente til man har 20%, alt efter pris på hus kontra indkomst.. for så slipper man totalt for banklån til den høje rente, og man sparer også selve oprettelsen af lånet...


  • #9   27. feb 2017 Pga nye lov sidste, må man ikke tage lån i banken for at få fat i de 5%. Betragtes som svindel, da man skal udvise substans, eller evne til at kunne spare de penge sammen. Det var den besked vi fil fra Danske bank.

  • #10   27. feb 2017 har du 2 1/2% nu,og du kan spare de sidste 2 1/2 % op på 2-3 md?

  • #11   27. feb 2017 Hvis han skal have et hus til 1,5mio så er 2,5% blot 37.000kr.. han bor på Fyn, så det er nok i det prisleje gætter jeg ?

  • #13   27. feb 2017 Vi havde ingen problemer i en lign situation med banken,

  • #14   27. feb 2017 Mirza, læs hvad der står skrevet. Budgettet er ikke stramt du skriver at det er.
    Problem beskrivelsen drejer sig om st drømmehuset er fundet men vi mangler de sidste 50% af udbetalingen. Huset står til 3.2 millioner og befinder sig i Odense - korrekt.
    Vi er bange for st huset bliver solgt inden for 2-4 mdr inden vi har de sidste 50% til udbetalingen, regnestykket kan du selv udregne.


  • #15   27. feb 2017 Tak Pernille.
    Det var noget uden dur vi tænkte at få godkendt et købsbevis og aftale overtagelse til sommer.


  • #16   27. feb 2017 Henrik. Hvilken bank og hvornår var det i fik den aftale i hus?


  • #17   27. feb 2017 Det kan godt være budgettet ikke er stramt nu, men det har det jo været på et eller andet tidspunkt siden i kun har 2% af en udbetaling...

    Jeg giver bare mit råd videre som husejer, tag det eller lade være, og held og lykke med huskøbet smiley


  • #18   27. feb 2017 Det har ikke været stramt men er begyndt at lægge penge til side for kort tid siden.
    Vi har ikke sparet i årevis hvis du tror det.
    Tak for råd smiley


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #19   27. feb 2017 Hvis jeres økonomi er så god i kan spare 80.000 op på 2-3 måneder så ser jeg slet ikke hvordan problemet er opstået. Så burde i allerede have det eller meget mere stående på en opsparing.

    Men ja prøv at snak med jeres bank. Hvis de mener jeres økonomi er fornuftig og de tror på jer så kan man jo udsætte en overtagelsesdato på et hus et godt stykke tid.


  • #20   27. feb 2017 Vi har nordjyske bank og lånte til hele udbetalingen, og brugte vores opsparing til renovering straks.

    Det har fungeret perfekt for os, men det skal da planlægges og mange vil aldrig gøre det.

    Det perfekte hus kom lidt pludseligt, men glad for vi gjorde det stadig


  • #21   27. feb 2017 Henrik. Hvad år var det 2015 måske?

  • #22   27. feb 2017 Det var i 2013 ...

  • #23   27. feb 2017 Ah derfor. August 2016 der indtrådte en tegl at man SKAL have som minimum 5%. Tak for hurtig svar.

  • #24   27. feb 2017 Er der ikke noget med at hvis man er første gangs køber, og kan afdrage udbetalingen på under 3 år, må banken gerne låne jer til indskudet også. Det mener jeg 99% sikkert. Men snak med banken, jeg har 2 kammerater der har købt hus i år uden at de havde til udbetalingen.

  • #25   27. feb 2017 Du må meget gerne sende link hvis det står skrevet nogle steder.

  • #26   27. feb 2017 Det gælder ikke alle førstegangskøbere. Kun nyuddannede og relativt højt lønnede, som pga. uddannelsen ikke har haft mulighed for at spare op.

    Ellers må man låne penge til udbetaling et andet sted. Banken må ikke, uanset hvor gerne de end vil.


  • #27   28. feb 2017 http://www.ejerportal.dk/nyheder/det-betyder-de-5-procent-udbetaling/

    Her står der er undtagelser... men jeg vil sgu ik anbefale det. Vejen frem er at smide de 20% som andre skriver. Det der med at sidde med stort banklån, gør også at man er i bankens vold... og det er nærmest kun hver 3 afdrag som realt er afdrag. Banken tager noget højere renter end realkredit


  • #28   28. feb 2017 20% udbetaling og ingen forbrugslån, billån mm. Så er du din egen herre og får meget mer luft. Man ved aldrig hvad fremtiden bringer.. derfor er meget luft godt (det gir ro)
    Evt. Lave aftalen at i først overtar huset om 4mdr. Og så udbetalingen gælder fra den dato... hvis man kan. Held og lykke med huskøbet


  • #29   28. feb 2017 nu ved jeg ikke hvor henne på Fyn huset ligger, men det kan også have noget at sige med placeringen af det.. hvis det ligger et totalt gudsforladt sted og trænger til stor renovering, kan banken godt være svær at forhandle med... Men det smarteste er som at andre også skriver, at gå i banken..

  • #30   28. feb 2017 Jeg har et hus på fyn i det pris leje, og synes da økonomisk det går fint. Men det er da ikke noget man bare lige afvikler hvis man en dag stod i en anden økonomisk situation, så jeg kan ikke råde nok til at gå ind i en hus handle med så meget overskud som muligt.

    Nå du skriver at I kan spare yderligere 80.000 op på 2-3 måneder, så betyder det at I tjener 60-65.000kr. mere end I bruger om måned før skat. Uden at vide hvad jeres "drift" budget er idag, så er det rigtig mange penge. Faktisk så mange at I kunne vælge fra den helt øvereste hylde i Odense, ved at spare bare lidt mere op. Tror ikke man skal undervurdere hvad det sidste giver hvad angår beliggenhed og en god investering. I kunne spare op til 20-30% på ingen tid og beholde jeres økonomiske frihed, slippe for dyre renter. Jeg kender ingen med det niveau af cashflow som har et banklån.

    Det er et lidt kedeligt svar, men der kommer altid et drømme hus igen, eller det er billigere når I er klar. klap hesten og gør en super handle, det er mit råd.


  • #31   28. feb 2017 Jeg kunne forestille mig, at der i de 2-3 måneder indgår overskydende skat, feriepenge osv. Det er bare et gæt.

    Jeg er ikke enig i, at man altid bør spare 20 % op. Det kan give fin mening at nøjes med 5 % i mange situationer. Men jo større udbetalingen er, jo større er friheden. Personligt er jeg da også glad for, at jeg har mulighed for at sidde i et hus uden at skulle bøvle med et banklån på en halv mio. smiley


  • #32   28. feb 2017 Tak for jeres rigtig gode svar. Jeg vil ikke gå yderligere i dybeste omkring min privat økonomi.
    Men kom gerne med flere argumentationer.

    Vi kan have 80.000kr klar om 4 mdr og ikke 2-3.

    Jo vi er begge højtuddannede og har ganske fine lønninger med nuværende budget som er lav.

    I har måske ret, må lige bakke tilbage og spare de sidste mønter sammen- der skal nok dukke et drømmehus op igen.


Kommentér på:
Køb af hus ? og 5 % indskud

Annonce