{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.198 visninger | Oprettet:

Syn med special lavet udstødning {{forumTopicSubject}}

Hejsa folkens

Jeg har fået custom lavet 3" udstødning på min Astra OPC.
Det er lavet efter alle kunstens regler med potte og cat.

og har tit fået biler synet med den slags udstødninger.
Men når man køber et udstødnings kit til bilen så får man godkendelses papirer med på det.

Spørgsmålet er, hvad siger reglerne? burde man overhovedet kunne syne en bil med den slags udstødning selvom man ikke har noget dokumentation på den? (Selvfølgelig skal den overholde DB og CO)

Eller er det ligegyldigt med TUV på udstødning


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syn med special lavet udstødning
  • #1   15. jan 2016 vil ikke mene der skulle være noget hvis den overholder Co og DB

  • #2   15. jan 2016 Grunden til at jeg spørg er nemlig en kammerat der har fået en Friedrich cat-back på, og han blev bedt om TUV papirer på den.

    Det har jeg bare aldrig oplevet


  • #3   15. jan 2016 nu skal du ikke blive alt for nervøs, men her er en historie fra det virkelige liv:

    Jeg gik på Teknisk skole med en gut, der havde en sindsyg flot Golf 1.
    der havde vi også selv lavet rustfri udstødning hele vejen selv, med lyddæmpere og katalysatore og det hele..

    så skulle han efter nogen måneder have den undervognsbehandlet, og 4 dage efter det brød bilen i brand..

    han fik ingen ting fra hans kasko forsikring, de de sagde, at undervogns behandlingen havde dryppet ned på den varme rustfri udstødning (Rustfrit stål tager lang tid om at køle ned).
    og da vi ikke havde nogen godkendelser på vores hjemmelavede udstødning, kunne vi ikke rigtig gøre noget ved det..

    Det jeg vil frem til er, at hvis synsmanden har lyst, så kan han dumpe dig...
    Men det tror jeg ærlig talt ikke han gider, hvis den bare ikke larmer for meget og forurener for meget...


  • #4   15. jan 2016 Nu ved jeg ikke hvor i kører til syn henne, men der hvor jeg kommer går de ikke så meget op i udstødning, har fået synet et par biler efterhånden, som jeg var i tvivl om larmede for meget, men de forurenede ikke og det antal Potter bilen var født med var der stadig, så ingen problem i det..

  • #5   15. jan 2016 Håber ikke de tager det så tungt for den rustfrie jeg skal have på min scirocco bliver jeg nok nød til at klippe klistre i for at få den til at passe da den nye gearkasse køre med en større skiftekonsol end den originale så der kan komme pladsproblemer i kardantunlen

  • #6   15. jan 2016 Reglerne er vel at udstødningen skal være tæt, side med en afstand fra bilens bund så den ikke kan remme mod bunden af bilen på nogen måde, så skal sidde i de originale ophæng og diverse Potter og katalysator skal være godkende.. Andet kan de da ikke kræve ?

  • #7   15. jan 2016 Jeg er blevet dumpet på udstødning uden godkendelse før, selvom den hverken larmede for meget eller forurenede mere....

  • #9   15. jan 2016 Tjah, der var ikke så meget at gøre..
    og det var jo ikke min bil, så...


  • #11   15. jan 2016 Nu skriver i Golf 1 og brand, så tænker jeg at der her er tale om en klassisk indregistreret bil?!
    Og at den er forsikret som værende original og der kan forsikringsselskaberne godt finde på at stejle.
    Og NEJ. at det er synet er IKKE ens betydende med at det er godkendt, for synsmanden tjekker bare om den er forsvarlig at køre i med bremser, lys osv. DU skal selv melde hvis den er blevet bygget om og snakke med skat om de vil ha del i det du har lavet smiley


    Mht. udstødning, mener jeg der er noget med hvor ny/gammel bilen er.
    Er der et "E" først i dit stelnummer eller sådan noget, så er næsten alt på bilen E godkendt og skal derfor også være det for at være lovlig.
    Men overholder den kravene på fstyr.dk så burde der ikke være noget i at få den synet.


  • #13   15. jan 2016 nej det var ikke klassisk forsikret, da han brugte den hver dag.
    og udstødningen var jo blevet sat på efter at den var synet..

    Han fik at hvide at han havde en dårlig sag, da det jo er en taksator der gennemgik med en synsmand/mekaniker - der gav den den dom.

    om det var 4 dage efter præcis eller om det var en 2-3 dage efter kan jeg ikke huske, da det er 8 år siden.

    og nej, at den er synet med noget, betyder aldeles ikke også godkendt..


  • #14   15. jan 2016 Haha, 27.000 for en golf 3??
    tror da fanden at de stejlede.. smiley


  • #16   15. jan 2016 7.05.001 Generelle bestemmelser
    E-godkendt køretøj registreret første gang efter den 1. januar 1998 (motorcykel dog 1. januar 2004) må kun monteres med e-/E-godkendt udstødningssystem.


  • #17   15. jan 2016 niels a bare fordi den er synet så betyder det ikke alt er lovligt. Hvis der ingen dokumentation er på udstødning så er det ikke lovligt. Her har du det på skrift.

    profilbillede
  • #19   15. jan 2016 Nååååååh, så det er dig der er skyld i at forsikringerne er så dyre her i landet.

    okay, så forstår jeg bedre..


  • #21   15. jan 2016 Jeg fik min civic synet med hjemmebikset udstødning på, bagpotten var fra en Yamaha Mc.

    Men den overholdte Co2 og Db, så synsmanden var ligeglad med svejseklatterne..

    Men ved ikke om der er en lovgivning på området, eller er kommet det senere..
    Det jo snart 10 år siden..


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #22   15. jan 2016 hvis den udst der sidder på nu er e mærket/godkendt må du ikke lave den om. hvis den ikke er kan du bare slå dig løs bare den overholder db/co

Kommentér på:
Syn med special lavet udstødning

Annonce