3 biler der overraskede mig

3 biler der overraskede mig

340visninger 5 svar | 11. aug
Jeg kører typisk 20-30 nye biler hvert år, da jeg deltager i en del drive events arrangeret af bilimportører, bilklubber og forhandlere. De fleste af bilerne er i den sportslige ende af spektret, for det er dem der interesserer mig mest.

Med alle de biler det bliver til, skal der efterhånden en del til at overraske mig. Det betyder ikke at jeg ikke har det sjovt, når jeg prøver en ny bil, for det har jeg, det betyder bare at jeg har en rimelig god ide om hvordan en bil vil føles og opleves, inden jeg sætter mig bag rattet, baseret på min erfaring med mærket og hvad jeg har læst og hørt.

Alligevel sker det, at nogle biler virkelig overrasker mig. Ofte er det af forskellige årsager, og de kan nemt være vidt forskellige. Det er listen herunder et bevis på. Det er de tre biler der har overrasket mig mest, som jeg ikke har ejet.


Lexus RC F
Jeg deltog for nylig i et arrangement med Lexus på Laguna Seca, hvor der var mulighed for at prøve tre forskellige biler: LC500, RC F og GS F.

Jeg har tidligere kørt LC500, faktisk to gange, og jeg har ikke været super imponeret. Den store 5.0 V8 lyder godt, og gearkassen skifter ok hurtigt, selvom det er en traditionel aut. gearkasse, og ikke dobbeltkobling. Men dramatikken udebliver bare, det er en komfortabel GT, som har kræfter nok til en hurtig overhalning, den er bare ikke super sjov.

Mine oplevelser med LC500 betød at jeg havde visse forventninger til RC F, men de viste sig at være helt forkerte. Hvor LC500 super poleret, velfriseret og velopdragen, er RC F rå, provokerende og brølende. Køreegenskaberne er som nat og dag, mellem de to. RC F er langt mere en driver’s car, og trods den høje vægt, føles den adræt og altid klar til at udfordre det næste sving. 

Den store V8 er vel en af de få sugemotorer der er tilbage i den klasse, og det er fedt at trække den ud i omdrejninger, og høre den brøle igennem hele vejen op.  

RC F har mange af de kvaliteter jeg fald for da jeg kørte en Audi RS5 for første gang, og købte den. Audi’en er en tand skarpere på alle punkter, men den er også dyrer, ikke mindst når det kommer til service og vedligehold.


BMW i8
Jeg har kørt rigtig mange BMW, inklusiv M-modeller. Men den sjoveste jeg har prøvet, er stadig i8, som jeg har prøvet to gange nu (skal køre roadster varianten i næste uge). 

På papiret ligner den ikke en sjov bil. En 3-benet motor på 1.5 liter, kombineret med en elmotor? Selv en Prius har 4 cylindre! Det lyder altså ikke specielt interessant. Og så er der det der med, at der er en højttaler i udstødningssystemet, for at få den til at lyde som en “rigtig” sportsvogn. 

Jeg fik muligheden for at køre BMW i8 for nogle år siden, og nysgerrigheden overvandt bekymringen om de ret beskedne mekaniske specs. Heldigvis!

Hold kæft, den bil kan bringe det store smil frem! Det er langt fra den hurtigste bil jeg har kørt, men den føles speciel fra det øjeblik dørene går op, og man på meget uelegant vis forsøger at komme ind i bilen. 

I sport mode får man alle kræfterne fra hybridsystemet, og det føles bare altid som om der er kræfter til rådighed, og de virker tilstrækkelige. Den er super køreglad, smilet bliver bare bredere og bredere for hvert sving man tager. 

Lyden er helt vanvittig, og man glemmer alt om at den er kunstig, for den er afstemt perfekt til bilen. Man bliver 100% forført. 


Lamborghini Urus
Da Lamborghini for efterhånden en del år siden annoncerede, at de ville lave en SUV, var jeg ikke stor tilhænger af ideen. Godt nok har Lamborghini gjort det før, med LM002, men det virkede bare ligeså forkert som dengang.

Og min begejstring blev da ikke større, da det kom frem at deres nye SUV, med navnet Urus, ville blive baseret på en Audi. Det er sikkert en god ide, da det nok vil gøre den mere driftssikker og billigere at holde kørende, men det lød bare ikke som opskriften på en rigtig Lambo.

Da bilen så endelig kom, syntes jeg (modsat mange andre), at designet var fedt, og den mindede om en rigtig Lamborghini. 

Den lokale forhandler sendte mig en mail, og tilbød en prøvetur i det bakkede landskab, med masser af skarpe sving, mellem vinmarkerne i området hvor jeg bor. Så jeg slog til. 

Og fra det øjeblik jeg trykkede på start-knappen, var jeg hooked. Jeg har aldrig kørt en SUV der er så sportslig. Man kan køre den store SUV meget aggressivt, og bare blive ved med at presse den, og den opfører sig præcist som man vil forvente at en sportssedan eller -coupe ville. Den store 650HK V8’er leverer kræfter i overflod, biltypen taget i betragtning, og man sidder bare der og bliver mere og mere overrasket over hvad den store bil kan. 

Den føles som en rigtig Lamborghini. Og det er samtidig den billigste Lamborghini. 

Runner Up
Jeg kan næsten ikke lave et indlæg som dette, uden at nævne McLaren. Det mærke har totalt vundet mit hjerte, de laver ægte Driver’s Cars, og jeg har kørt 12C, 570S, 570S Spider, 570GT og 650S, og om en lille måned skal jeg køre 720S på bane. De biler imponerer bare, men på samme tid forventer man også at de imponerer. Det er ikke så stor en overraskelse.


Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  3 biler der overraskede mig
Kommentér på:
3 biler der overraskede mig
x