Audi E-Tron - 400 Hk og 400 km!

Audi E-Tron - 400 Hk og 400 km!

657visninger 13 svar | 18. sep 2018
Audi E-Tron


I nattens timer præsenterede Audi for deres nye fuldelektriske SUV E-Tron.
E-Tron er den sidste for nu af de mange nye SUV'er med et hjerte af el, som vi har set på det seneste . Først var der Tesla Model X, så kom Jaguar I-Pace, derefter Mercedes EQC og nu Audi. 
E-tron er ca. samme størrelse som en Q3'er, og er en elektrisk SUV. I forhold til konkurrenterne på nær topmodellen hos Tesla, så er E-Tron bevæget af hele to el-motorer. Det er et 95 kWh batter som giver E-Tron over 400 Hk. 0-100 på 5,5 sekunder og begrænset topfart på 200 km/h. 
(Opdateret 19:57)
E-Tron trækker på alle fire hjul som konkurrenterne. Og dog. E-Tron trækker primært med de to forrestehjul, men har en lille motor ved hvert hjul, så når den begynder at miste vejgrib, så slår den de andre hjul til.  
I kabinen forsætter den nye trend med to skærme, hvor Audi er som Range-Rover med skæremne ovenover hinanden. Det betyder at man vinker farvel til de traditionelle knapper, hvor alt forgår med Touch Screen. Noget helt unikt er dens sidespejle. Audi har også sagt farvel til det klassiske glas spejl i siden af bilen, hvor der nu sidder et kamera. I siden af begge døre, inden i kabinen er der en lille 7" skærm touch skærm, som man kan indstille med sin finger på skærmen for en bedre vinkel.  

E-Tron kan oplade sig selv på farten. Det sker når førren trykker på bremsen eller blot slipper speederen, så vil bilen begynde at samle strøm. Dog tag en hurtig opladning 30 minuter for at lade den 80% op. E-Tron kan køre op til 402 km på 'en enkelt opladning. 




Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  Audi E-Tron - 400 Hk og 400 km!
  •   18. sep 2018 Det er virkelig fedt at se som elbilerne kommer nu. Jeg skal helt sikkert have en elbil igen på et tidspunkt.

    Jeg kan godt lide at Audi, ligesom Tesla, har fjernet alle knapper og bruger skærmene istedet. Jaguar I-Pace er mere traditionel med masser af knapper.


  •   18. sep 2018 Burde de dog ikke lave et mere aerodynamisk design så som ioniq og Prius

  •   18. sep 2018 Utroligt den ikke kan kører længere når den har to 95 kW/h batterier smiley

  •   18. sep 2018 Ifølge info på Audi's website har den også kun ét batteri på 95 kWh batteri.

  •   18. sep 2018 Fra pressebeskeden

    "95 kWh of energy: the high-voltage battery system"

    Ja, det er et batteri. Jeg læste for hurtigt, og så "battery" i flertal smiley Pinligt, men retter fejlen. Et nyt emne er også på vej, hvor Seat er ude med en nye stor bil....


  •   18. sep 2018 Generelt har elbiler vel to batterier. Ved ihvertfald at Tesla'en havde batteri til drivlinjen, og et 12V til elektronikken.

  •   18. sep 2018 Rasmus J,

    Audi'en har en Cd på 0.30, så vidt jeg kan læse mig til, hvilket er en del mere end både Prius og Ionic, som begge har Cd på 0.24. Men 0.30 er jo stadig ikke dårligt...

    Audi'en rammer nok markedet bedre med crossover designet, både Jaguar I-Pace og Mervedes EQC er jo samme biltype. Tror det er den biltype der vil sælge bedst i det segment. Fælles for de tre biler er jo, at de mere eller mindre ligner "almindelige" biler.


  •   18. sep 2018 Ikke noget for mig. Har det ellers fint nok med, at biler som denne er hybrid eller el, det er jo ikke nogen sportsvogn. Tænker bare lidt om hybrid biler ikke er dem som er dårligst for miljøet? Produktionen af batterier (og udskiftning af dem med tiden) og udstødningsgasser på samme tid? Hmm

  •   18. sep 2018 Jo, hybrid er efter min overbevisning den værste løsning for miljøet. Man har bortskaffelsen af batteriet (hvis ikke det bliver genanvendt) og forurening fra benzin i hele bilens levetid. Det værste fra begge verdener. Og mange hybridbiler kører jo ikke meget længere på literen alligevel.

    En af mine bekendte har haft tre Prius, og han plejede at være glad hvis de kunne køre i nærheden af 20 km/l.


  •   18. sep 2018 Men hybrid kan også være fedt. Eks. i sportsvogne og hyperbiler. Jeg er helt vild med BMW i8, og sådan set også den nye Honda NSX. De er begge hybridbiler.

  •   19. sep 2018 Det er bare utroligt, at folk tror hybrid er godt for miljøet. Der kører også reklamer i DK (tror det er fra Toyota), med hybridbiler hvor de kaldes miljørigtige osv. Men er enig i , at sportsvogne kan hybrid være sjovt, det bare ikke lige min filosofi.

  •   19. sep 2018 Sporten i at spare forsvinder jo når bilen skal være stor, med læderkabine og have 225 mm dæk

  •   19. sep 2018 For mig er det ideelle at jeg kan køre elbil, uden at gå på kompromis med plads, komfort og lign. For mig er det mere et spørgsmål om bekvemmelighed, end at spare. Men jeg sparede da en del i de lidt over 3 år jeg havde Tesla'en. Det kostede mig ca. 60 kr. i strøm at køre 67.000 km.

Kommentér på:
Audi E-Tron - 400 Hk og 400 km!