AUDI e-tron GT - Fremtidens luksus Sedan

AUDI e-tron GT - Fremtidens luksus Sedan

205visninger 1 svar | 9. feb


Audi's næste kapitel er et vigtigt kapitel for Audi.

Det her er den nye e-tron GT. En elektrisk sedan fra det tyske mærke, som skal i kamp imod Porsche Taycan, Tesla og hvad nu Mercedes er på vej med. 

e-tron GT er bund og grund en Porsche Taycan med Audi-jakkesæt på. Det betyder også at den bruger samme batterier fra Taycan. e-tron GT fås i to versioner. Den første hedder GT Quattro, der yder 476 hk og 630Nm. Næste version hedder e-tron GT RS - og er et eller andet sted Audi RS6 overtager -  yder 598 hk og 830Nm. De Nordamerikanske modeller vil dog yde mere. 
e-tron GT har en elmotor ved hver axel, og et to-trins gearkasse med gearskift hurtigere end lynet. 0-100 kan RS'eren klare på 3,3 sekunder. Faktisk er den nye RS, den hurtigste Audi nogensinde. Dog gør Quattro-udgaven det på over 4 sekunder med en topfart på 245 km/h. Med et kæmpe DOG, vil e-tron GT bruge et såkaldt "Boost-funktion", hvor elmotoren kan skabe flere kræfter. Fx. vil Quattro-udgaven yder 530 hk og RS'eren vil yde 646 hk. 

Omkring opladningen fremmer Audi med  ny teknologi. Noget de kalder for 800-volt. Det giver en mere sikker og hurtigere opladning end konkurrenterne. Det betyder at man kan lade batteriet op på 80% med en tid på ca. 20 min. 

I forhold til Porsche Taycan, er Audi e-tron GT den mere fornuftige med pladsen. Den gemmer på 405-liter plads i bagagerummet og 85-liter foran.  Siddepladsen skulle også være bedre end i Taycan, hvor de bagerste passager har fået mere hovedhøjde. Kabinen minder meget om Audi A6, trods for Audi har valgt én Touchskærm i stedet for to. Vil man virkelig bruge penge på sin Audi, kan man få hele taget belagt i kulfiber.  Noget mere interessant udstyr, bliver muligheden for at tilkøbe det audi kalder for "All-Wheel-Steering. Altså, at de bagerste hjul drejer modsat de forreste med en fart under 50 km/h, som den var baghjulstrukket bil. 
Det gør parkeringen nemmer. 



Vi kender ikke de danske priser endnu, men mon ikke den kommer til at være noget billiger end Porsche Taycan. Dog kan man allerede forudbestille den på Audi's hjemmeside. e-tron GT er klar hos forhandlerne allerede til sommer. 
Opdatering: Vi kender nu den danske startpris, hvor den starter fra 929.990 kr.



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  AUDI e-tron GT - Fremtidens luksus Sedan
  •   9. feb Den er virkelig lækker, og jeg tænker at den māske kommer til at kanabalisere Taycan salget, som ellers går som varmt brød.

    Som med Taycan har jeg ofte tænkt på hvem kunderne er. Er det købere som er nye til mærkerne, eller er det købere som ellers havde valgt (el. udskifter) en A7/S7/RS7 eller Panamera.

    Personligt har jeg ingen interesse i A7/S7/RS7 eller Panamera mere, jeg synes at e-tron GT og Taycan frister mere.


Kommentér på:
AUDI e-tron GT - Fremtidens luksus Sedan
x