De kinesiske biler og lidt historie.

De kinesiske biler og lidt historie.

131 visninger | 3 svar | 12. feb
Du har nok før Google rundt på nettet, hvor man måske har stødt på en model man ikke har set før, selvom man velviden genkender mærket. Mange gange er det de modeller, som vi vestlige mennesker ikke får til vores marked. VW, Audi eller BMW har de sidste mange år udviklet modeller får det kinesiske marked - der overraskende er det største marked for de tyske producenter! 

Hvorfor ser alle tyske biler ens ud! 
Engang sagde Jeremy Clarkson alt alle tyske designer havde det letteste job i verden, da de blot skulle designe alle deres biler til at se ens ud... Det havde han selvfølgelig en pointe med da vi alle ved at fx. ser en Audi A4 ens ud med A3'er eller BMW 5-serie ligner meget en 3-serie og omvendt. Men der er faktisk en god grund til det, og det handler om at fange et kæmpe marked. Se, Kina er nok for mange store luksusmærker deres største marked. Her går de fleste Kineser meget op i den bil som de kører/kørt rundt i. Det er ikke hvad model eller motor som gemmer sig, men bare det at man kan spotte at det er en Audi, BMW eller Mercedes. Derfor begyndte mange tyske producenter at designe bilerne til at se ens ud, så der var en model for alle. Hvis en Audi A3 ligner meget en A8'er, så ville den uvidende kineser tro, at ham som kørte i A3'eren, at han var en meget velhavene person. Bilerne giver et meget vigtig status for mange kineser. 

Så næste gang at Mercedes, BMW eller Audi kommer med en ny model, så er den ikke designet for Europa men retter Asien som hovedmarkedet....

De lange modeller. 

Som Europa er modellerne ens i Kina, selvom de har den mulighed at få en længer version af visse modeller. Fx. kan man købe en Audi A4L eller BMW 3-serie L. L'et står for "Lang" og kort betyder at de har en længere hjulbase. 






BMW har også udviklet en sedan version af deres 1-serie, kun for det kinesiske marked.

Hvorfor kopier Kina europæiske biler?
Selvom VW ikke er så formelt som Audi eller BMW, så er VW nok et af de største mærker i Kina. Siden begyndelsen af de første biler bygget i Kina, så blev en del VW og Audi'er hugget op for at kopirer deres teknologi. Kina's første store producent Geely, der i dag ejer Volvo og 3% af Mercedes, startede ud med den første luksusbil i i midt 90'erne. Allerede havde Audi en speciel udviklet Audi 100 for Kina. Da vesten var rykket videre med A6'eren, blev en ringere 100 bygget for deres marked. Den var kineserne meget begejstret for, og endte med at dele liv til mange kinesiske biler - selv præsidenten fik bygget en limousine af den.... 

Geely's ejer Li Shufu havde en kæmpe passion for Mercedes design. Derfor ville han vise sin glæde for Mercedes design, ved at kopier designet fra en Mercedes E-klasse W210. I Kina ses kopiering af design af biler, ure eller tasker taknemlighed overfor designet. Idag er det dog anerledes, da det nok mere handler om at skaffe penge ind end at vise respekt.... 

Geely's første bil var Geely number 1. Den var baseret på en forældet Audi 100, men med et designet direkte taget fra E-klassen.  


Selvom det kun blev til den ene model, så blev det ikke den eneste Mercedes som fik kopiret sit design. Mange år efter, så blev C-klassen og Smarten kopiret. Dog har Geely droppet at kopier bilerne, og efterhånden har skabt sit eget design. 


De mange VW'er!

Som nævnt længere oppe, så er VW en populær bil som i Europa. En af de virkelig populære modeller er Gran Lavida. Navnet lyder Spansk, men er udelukket bygget for Kina som en større luksus Golf. Dog er det bund og grund bare en Audi A3 Sportsback med VW logo på.

Så kan man undre sig over om er en A3'er ikke indendisk med Golf'en? Jo, men den har en smugle mere benplads bagi, og det er noget som glæder de små kineser.  


Gran Lavida findes også som en klassik Sedan - I Europa hed det Jetta..

Selvfølgelig prøver VW også med Cross model med mere Frihøjde og SUV styling.

I den mere sporty ende, så skabte VW en model kaldet Lamando, og faktisk ser den ret godt ud. Lamando var Jetta's svar på en CC-udgave med sit smarte Sedan-Coupé design.  Dog var der også mulighed for en sportslig model kaldet GTS. Lamando GTS kom med Golf MK7 2,0 Turbo 220 Hk turbo og 7-trins DSG gear. I Nordamerika hed det Jetta GLi i Europa hedder det Skoda Octavia RS. 




Skal det være luksus, så blev VW Phaeton genskabt i ny model kaldet Phideon. Phideon var igen kun skabt for det kinesiske marked, og delte bund med Audi A6. motorprogrammet bestod af enten en 2,0 TFSi eller 3,0 V6 TFSi. Dog blev Phideon testet på Europæisk grund, da VW havde tanker om at skabe en model for Europa. Dog er de planer nok lagt tilbage på hylden. 



Den mest solgte bil i Kina, og nærmest svaret på en VW UP! herhjemme er VW Jetta Pioneer. 
 
VW Jetta Pioneer var en kæmpe succes i Kina da den kom på marked i 80'erne, og det var først i 2013 at VW slog modellen ihjel. I 2010 kom det største facelift, hvor den blev en del af VW's "Mørke forlygter-design" 
Motoren var utrolig nok uændret, hvor det gik lige efter Niels A's hoved med den helt gamle 1,6 benzinmotor 94 Hk eller hvad med en klassik dieselhakker af en 1,9 SDi'er. 

Da Citroen og Pegeout tog en del af marked!

I Kina bliver de to franske fabrikanter bygget i sammenarbejde med Dongfeng, hvor de første modeller var meget ligne med vores. 
En af de mere populære modeller var Citroen ZX eller C-Elysse, som de hed dernede. En model som blev solgt fra 1994 til 2009. 


Der var også et par sjove modeller, hvor FX. Pegeout 206 gik under navnet Citroen C2, og der var self. også en VTS udgave! VTS udgaven kom med samme 1,6'er fra C2 VTS i Europa.



Da Europa fik Citroen C4 genration 2. blev det bare til et større facelift i Kina. 



Det samme skete for nyligt med Citroen C5.



Som VW Phideon, blev den store Citroen C6 genskabt i nye klæder. Dog var motorprogrammet en anelse forkankelig. Det bestod af PSA's gamle 150 Hk 2,2 benziner...



På grund af mere benplads, så gik det ikke med en traditionel Pegeout 308 Hatchback. Derfor blev denne flotte Sedan bygget.



Citroen luksuslinje DS skabte også et par unikke modeller. Den første var DS 6 WR.
DS 6 WR er mærkets eneste kompakte Crossover, som bund og grund var en DS3 på stylter. Utroligt nok med et marked så stort i Europa for den slags biler, så blev DS 6 WR aldrig solgt uden for Kina. 



Den næste model er DS 4S. Samme bil som vores DS 4, men med et meget flotter design og længere hjulbase.


Den sidste model er den store luksus sedan DS 5LS.


Hvad med de øvrige mærker?
Det er de tyske mærker som reagere i Kina, men biler som Mazda og Jeep har også prøvet at slå igennem. 

Mazda kom et par tilbage med en såkaldt SAV udgave af deres CX-5'er. Modellen hed CX-4, og som man kunne gætte, så havde den mere benplads bagi.



Jeep har heller ikke holdt sig tilbage, hvor de et par uger tilbage præsenterede for en længere udgave af deres Commander. Jeep Grand Commander hedder den.



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  De kinesiske biler og lidt historie.
Kommentér på:
De kinesiske biler og lidt historie.