De store nyheder fra Shanghai Motor Show 2019

De store nyheder fra Shanghai Motor Show 2019

1118visninger 7 svar | 22. mar 2019
I dag ser vi på et par store bil nyheder fra dette års Shanghai Motor Show 

Kia KX5

KX5 fra kia er en ny kompakt lille Crossover/SUV for det Asiatiske marked. Faktisk er den identisk med vores Kia Sportage, hvor den største forskel er fronten og kabinen..
Fronten minder meget om den gamle Kia Sorento fra 2013. Hvor KX5 virkelig overrasker er i kabinen. Her finder man et helt unikt design, hvor KX5 bliver den første Kia med et 7" digitalt speedometer - derudover finder man også et nyt 10,25" skærm i tablet-still. Som en Peugeot i dag, så er der heller ingen fysiske knapper til at styre ting som klimaanlægget eller øvrige funktioner, derimod finder man som den første Kia jeg kender med det, at der er et panel under den store 10,25" skærm med sensitiv touch funktion! Se det er liar. 

Desværre finder man et meget forældet motorprogram. Den mindste er en 2-liter sugemotor med 160 hk eller den velkendte 1,6 turbo med 180 hk som i den europæiske model. 


Det er overraskende at en kinesisk version af en europæisk model er mere raffineret. Det plejer at være lige det modsatte. Designet på både ydre og indre får jo vores model til at se "kinesisk" ud...






Li Xiang ONE

Li Xiang er et nyt mærke fra Kina. Li Xiang betyder "førende idéer" på kinesisk og med denne store SUV ONE, så har de et bud for en moderne teknologisk familiebil. 

Trods sin størrelse, så finder man kun en lillebitte 1,2'er i motorrummet. Dog
får den motor hjælp af en turbo og en elmotor. Lia Xiang One er nemlig en hybrid.
Men Li Xiang ser dog ikke bilen som en hybrid, men faktisk som en ren elektrisk bil med en 1,2'er som "hjælpemotor"... Og det er der en grund til. Grunden skyldes at det mest af tiden så kører bilen kun på strøm, hvor benzinmotoren først kommer ind når bilen skal oplade batteriet. 
I alt så yder den 330 hk og 530Nm. Det er flotte tal, men det vildeste nummer er dens lovende 700 km rækkevidde!


I kabinen overrasker Li Xiang igen. For at være anderledes end de europæiske SUV'er, så er den ikke en syv-personers SUV, men retter en seks-personers SUV.
For anden sæderække består kun af to individuelle sæder. Kabine designet er flot, og med hele fire skærme på langs af instrumentbordet, så er der pludselig meget at se til. Sidst jeg så mange skærme i en bil, så var det i Honda's lille elektrisk konceptbil e-Concept - men det var jo blot en konceptbil.

Li Xiang's drøm er at kunne sælge biler i europa i den nærmeste fremtid, og sikkerheden skulle være på lige fod med en tilsvarende europæisk konkurrent. Dog ved man kun at den vil Level 2 autonomous kørsel standard. 
(Red.  Level 2 autonomous betyder at bilen kan selv følge og køre i trafikken, uden at chaufføren gør noget.Dog er det endnu ikke lovligt at køre med i Europa)



Chevrolet Onix

Chevrolet Onix er en ny lille Sedan som skal sælges i næsten hele verden. Desværre kommer den ikke til Europa eller Nordamerika for den sag. 

Den gamle Onix var en lille Hatchback, hvor sedan udgaven gik under navnet Prisma. Det er lavet om nu, hvor Onix kun kommer som en Sedan. Dog er den også blevet markant større. Motorprogrammet starter ud med noget så u-europæisk som en 1,3 sugemotor med 106 Hk. Dog introducer de for en ny 1-liter turbo med 116 Hk. 







eMG6

Det er efterhånden mange år siden at MG var et engelsk mærke. 
Efter at et kinesisk firma købte mærket i 2005, har de udviklet biler lige siden. 

PÅ billederne ser eMG6 ikke ud til at være noget interessant, men det er det! For under hjelmen gemmer der sig en 1,5 turbo og en elmotor. Det giver den 305 Hk og 480Nm. Faktisk er det den hurtigste MG siden dagene med MG Xpower og MG ZT V8.

Helt nyt 10-trins elektronisk gearkasse hjælper den med at ramme 0-100 på 5,9 sekunder. eMG6 får også noget de kalder for XDS, og det er et system som hjælper den med at tag svingene hurtigst og bedst muligt, hvis man skulle tag sin nye MG ud på en bane. eMG6 rammer nok ikke Danmark, men noget tyder på at den kommer til sit oprindelige hjemland England - vi krydser finger...




Geely GE11

Geely sammen med BYD er det største mærke i kina og med den nye GE11, så sigter de for at skabe en elektrisk bil alle har råd til. 


GE11 yder næsten 170 hk og 250Nm fra et lille 52 kWh batteri. Dog kan man også købe 62 kWh version, som kan køre næsten 500 km på en opladning. Den med 52 kWh nøjes med 410 km. 
Geely's drøm er også at sælge biler til europa i den nærmeste fremtid, hvor GE11 kunne være et perfekt bud for en moderne billig elektrisk bil. Designet i kabinen er også flot med sit futuristisk design. Desværre har jeg intet specifikationer om den, men billederne taler heldigvis for sig selv. 


Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  De store nyheder fra Shanghai Motor Show 2019
  •   22. mar 2019 Jeg synes at det er spændende med de biler der kommer fra Kina. I dag er der vel ikke mange der vil købe en kinesisk bil, altså udenfor Kina.

    Men engang var Koreanske biler jo heller ikke noget vi havde den store tiltro til. Men i dag sælges de i store antal globalt, og er ganske gode biler.

    Jeg tror det samme kan ske for kinesiske biler.


  •   23. mar 2019 Mit bud er 5-10 år inden folk er klar til at tage imod kineserne.
    Der er jo ret meget Kinafrygt pt. så tror ikke det sker lige foreløbigt at folk bliver klar til deres biler, selvom de skulle leve op til europæiske standarder.


  •   25. mar 2019 Jojo, men når det kommer til stykket, så har folk ikke den store tiltro til biler fra Kina, så længe de har så absurd et menneskesyn og et form for diktatur, så vil folk ikke aktivt sådan noget, det samme sker idag med Huawei, vestlige lande stoler ikke på det.

  •   25. mar 2019 så vil folk ikke aktivt putte penge i sådan et regime**

  •   25. mar 2019 Kan du vise en undersøgelse der viser at vi køber færre telefoner fra huawei?

  •   25. mar 2019 Det har jeg ikke undersøgt, men jeg kan da oplyse at TDC lige har fravalgt Huawei og valgt ericsson som 5G operatør og i andre vestlige lande gør/er man ved at gøre lignende overvejelser.
    Jeg ville personligt aldrig købe sådan en telefon, selvom næsten alle telefoner bliver produceret i Kina, men ville ikke købe fra en kinessisk producent
    Er meget imod de groteske metoder Kina bruger, for at fremme deres egne virksomheder!


  •   25. mar 2019 Jeg er personligt meget imod 5g og den øgede stråling.

Kommentér på:
De store nyheder fra Shanghai Motor Show 2019
Annonce