El-cykel eller bil nummer 2?

El-cykel eller bil nummer 2?

19. okt 2017

Dilemmaet lyder: Skal jeg vælge bil nummer 2, eller én el-cykel?

I dag vælger rigtig mange danskere el-cyklen. Også i større grad, end hvad vi før har set. Især er det i de danske storbyer blevet populært, at foretrække den miljøvenlige løsning. Og tænker man lidt nærmere over det, forstår man i princippet også godt hvorfor. Læs med.  

Skån dig selv og miljøet

Sammenligner du el-cyklen med offentlige transportmuligheder, eller en bil, er der dels en økonomisk gevinst, dels skånes miljøet.

Endvidere er der også et personligt udbytte at opnå, gennem motionen og den ekstra energi man får fra den naturlige og friske luft. Noget vi alle burde værdsætte, og i den grad ikke kan få for lidt af.

En cykel for alle

El-cykler er ikke kun egnet for pensionister. Tværtimod, ser man også en trend blandt yngre mennesker som foretrækker el-løsningen. Før i tiden blev el-cyklen betragtet som en løsning til ældre mennesker, der principielt havde opgivet cyklen. Men eftersom man i dag også kan få el-modellerne som citybikes, mountainbikes og ladcykler, er det ligeledes mere acceptabelt blandt den yngre målgruppe.

En stor efterspørgsel

Den udvikling vi har set fra at vælge en almindelig cykel, til en el-cykel er ret interessant. Der er sket en ændring i branchen, hvilket man også hører flere cykelforhandlere pointere. Næsten 10% af alle cykler solgt hos Cykelexperten.dk i 2017 var med el. Denne trend forudser man kun stiger med åerne.

Der laves også biler med el, men omkostningen ved at anskaffe sig en elbil, kontra en el-cykel er noget større. Ligesom el-cyklerne, ser vi flere og flere elbiler på vejene. Markedet er under en massiv udvikling, hvor det interessante bliver at se, hvem der for alvor tager kampen op mod Tesla – samt hvilken leverandør der ender ud med at have markedets bedste produkt om 5 år.

Et personligt dilemma

Dilemmaet omkring hvorvidt det skal være en bil, eller en cykel kommer i sidste ende op til en selv. Det handler ligeså meget om hvilket behov man har – det er klart at hvis man har mere end 20km på arbejde hver vej, kan det godt blive en lang fornøjelse på cykel. Dog er det væsentlig at bemærke, at komforten og køreoplevelsen på de nyere el-modeller er væsentlig forbedret, sammenlignet med bare for 2 og 3 år siden. 

Er man i tvivl omkring hvilken model der skal vælges, laver det danske forbrugermagasin bedste10 løbende tests og anbefalinger af de bedste modeller på markedet. Herunder også el-cykler, som kan læses online.

Find de bedste el-cykler


Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Annonce