En julekalender med A'typiske biler - 15. December

En julekalender med A'typiske biler - 15. December

518visninger 0 svar | 14. dec 2021


YUP. Dagens låge åbner op for ingen andre biler end den lille ŠKODA Favorit!. 


Favorit var måske ikke en Favortibil i Europa, men det var den første gode ŠKODA som blev bygget fra 1987 til 1992. Den allersidste bil fra det nu ikke-eksisterende land Tjekkoslovakiet, og den sidste ægte Skoda inden VW købte mærket i 1990. 



Designet var skabt af ingen andre end Italienske designstudie Bertone, selvom den nok ikke var tegnet på en hverdag.  Favorit kunne dengang fås med en benzinmotor på 1,3-liter og en ydelse på 58 hk.  Hvis det skulle gå hurtigere, købte man dengang en 68 hk udgave af samme 1,3'er. 
I de fleste lande - herunder Danmark - kunne Favorit fås enten som Hatchback eller Stationcar, der også hed ŠKODA Forman i andre lande. Få Pick-up's blev også bygget, men de var primært forbeholdt til den østlige del af Europa. 



Den allerførste vRS fra ŠKODA!




Selvfølgelig handler dagens låge ikke blot om den normale Favorit, men mere om de unikke versioner af Favorit'en.
 Kender man lidt til biler ved man at når der står RS/vRS på bagklappen af en ŠKODA, så er det ikke helt den samme model som ens nabo kører i. vRS er ŠKODA's måde at sige GTi på, og det hele startede tilbage da SKoda deltog i WRC-Rally løbet med en Octavia. Den første officielle gade lovlig vRS, var da ŠKODA præsenterede for Octavia vRS i 1998. 

 Men allerede tilbage i 1989 blev en meget speciel og ultra sjælden Favorit RS præsenteret, under det tyske Motorshow Frankfurt Motor Show.  Det er ikke meget information omkring bilen, og dette billede er også det eneste som eksistere af bilen. Dog vides det at motoren ydet 120 hk og nok var en opboret 1,3. Det formodes at kun denne ene model blev bygget.  




Favorit som Rallybil? EJ vel...

Mange vidste nok ikke at ŠKODA også deltog i Gruppe-A klassen med en Skoda Favorit? Motoren var samme 1,3 fra gademodellen, men ydelsen var scoret op til 105 hk og en vægt på blot 750 kg, betød at den ikke ligefrem var langsom dengang. 
Den vildeste model hed ŠKODA FAVORIT 136 L/A. Den havde en ydelse på 170 hk fra en større 1,6-liter benzinmotor. Den var dog bygget til at køre racerløb på asfalt. 


Sedan'en der aldrig kom i produktion. 






Selvom vi Vesteuropæer altid har foretrukket at købe Hatchback's end de klassiske kuffert-knusende-Sedaner, så undre det mig at ŠKODA aldrig satte denne Favorit Sedan i produktion. Især da Østeuropa var mere fan af Sedan'er end Hathcback's. Blot én Favorit Sedan blev bygget. 

Denne 3-dørs ŠKODA hed Favorit Coupé og kom heller aldrig i produktion. 

Den skæbne skete også for ŠKODA's forsøg med en MPV. Bygget på en Favorit Pick-up.
 

Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg




  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
En julekalender med A'typiske biler - 15. December
Annonce