En julekalender med A'typiske biler - 18. December

En julekalender med A'typiske biler - 18. December

469visninger 0 svar | 17. dec 2021

D. 18 December og i dag skal vi kort se på den ikoniske Nissan Pulsar/Sunny GTi-R. En rallybil til den offentlige vej. Og så hurtigt om modellen som kom før.


Nissan Sunny/Pulsar GTi-R 



De fleste har nok set eller hørt om den vilde Nissan Pulsar GTi-R. Vi er tilbage i 1990, Nissan har netop præsenteret for en ny generation af Sunny i Europa. Sunny var en model i Golf-klassen, og den kunne også købes i Asien under navnet Pulsar. 

Da Nissan gerne ville køre med WRC-Rally løbet, påtog de så den opgave at bygge deres Sunny om til en Rallybil i Gr. A. 14613 biler blev det til, hvor 771 af dem blev solgt i Europa. Modellen hed Pulsar GTi-R og Sunny GTi-R i Europa. Der var ingen forskel på dem, udover nummerpladen bagpå i Pulsar'en, var bygget til Japanske plader og var kortere end Sunny's. 

Motoren (SR20DET) var en 2-liter turbo med 220 hk, og så var det en firehjulstrukket bil. 




Nissan Bluebird SSS R

Sunny og Pulsar GTi-R var ikke den første vilde Nissan, hvor allerede få år inden fandtes der en model i Hjemlandet Japan kaldet Nissan Bluebird SSS og SSS R. Forskellen på SSS og SSS R var at SSS R blev bygget i et begrænset antal da Nissan skulle bruge en bil at køre Rally i Japan. Som Pulsar GTI-R, var Nissan derfor nød til at bygge et vis antal af Bluebird SSS - og dertil kom SSS R. 

Motoren var dog ikke på 2-liter, men i stedet brugte den en 185 hk 1,8 Turbo (CA18DET/DET-R).  1988 var året hvor Nissan præsenterede for en begrænset udgave af Bluebird kaldet SSS R. Motoren var den samme 1,8 Turbo, men ydelsen var nu på 205 hk. 

I 1989 kom en mildere udgave kaldet Bluebird Attesa SSS. Den brugte en 2-liter motor (SR20DE), uden turbo og ydet 140 hk. 


En anden interessant Bluebird var modellen som kom i 1991. Efter at Nissan havde præsenteret Sunny for det europæiske marked, fortsatte Nissan med at sælge Bluebird i Asien. Dog deltog netop den model ikke i et Rally da Nissan i stedet brugte Pulsar'en, og det var nok derfor at Nissan ikke kom med en unik model af Bluebird i 90'erne. Og dog. Få man kunne få Pulsar's 2-liter turbo i den. Nuvel var den noget nedrosset til 210 hk og den var heller ikke firehjulstrukket - men det var den samme 2-liter turbo (SR20DET). 
Nissan kaldte den for Bluebird 2000 SSS, og modellen blev også solgt i Nordamerika som Nissan Altima. 



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg




  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
En julekalender med A'typiske biler - 18. December
Annonce