En julekalender med A'typiske biler - 22. December

En julekalender med A'typiske biler - 22. December

620visninger 0 svar | 21. dec 2021
å blev det den 22. December og i dag skal vi se på noget så A´typisk som en Fiat Punto....



Okay. For at gøre dette emne mere spændende, bevæger fokuset sig i dagens kalender til de mere unikke Punto'er fra dengang og nu. 

Punto'en blev præsenteret i den Italienske by Torino tilbage i 1993, som en efterfølger af den populære lille Fiat UNO. Heldigvis for FIAT var Punto en større succes end UNO. Trods for det kun blev til tre generationer af Punto'en, måtte FIat lade livet for Punto i 2020, eftersom modellen ikke kunne følge med de nye europæiske emission - og sikkerhedskrav. 


Punto GT.

Den første Sporty Punto fra Fiat skete tilbage i 1994. Fiat skulle bruge en sporty GTi på programmet og en værdig efterfølger af UNO Turbo fra 80'erne.  Her kom Punto GT ind i programmet med en 140 1,4 Turbo. En motor som den havde lånt fra Uno Turbo. Dog havde FIat gjort den noget bedre end fra dengang den sad i UNO'en, hvor den ydet flere hestekræfter. 
Trods for den brugte en Turbo havde Fiat svært ved at følge med de franske konkurrenter dengang (Peugeot 106 GTi og Citroen Saxo VTS).  Punto GT blev aldrig en stor succes. 


Abarth Punto kom også dengang til Punto, men var blot et kosmetisk styling-kit til ens Punto GT. 


Fiat Punto Cabriolet. 

En Punto som blev mere interessant var den åbne model. Punto Cabriolet var en ret unik bil dengang, fordi at man kunne købe en åben udgave af en minibil. Punto Cabriolet blev dengang bygget af det Italienske designhus Bertone i 1995. Punto Cabriolet blev også populær som "Teambil" i 90'erne under Tour De France da den var åben og lille. Det gjorde den perfekt til at kunne komme rundt om rytterne uden at ramme dem...

Men vent, der var jo også en Punto Coupé!. 


Ja, den havde du nok ikke hørt om - og det er der vel også god grund til..

Navnet var Fiat Punto Racer og blev kun bygget i ét eksemplar. Idéen med den var at genskabe en moderne udgave af Fiat 850 Coupé dengang. I forhold til Punto Cabriolet, så kunne Coupé'en fås med Punto GT's 1,4 Turbomotor. 
Desværre kom modellen aldrig i produktion. 




Efter lanceringen af Punto i 1993, legede Fiat med idéen om at skabe interessante versioner af Punto. Lad os se på nogle af dem!.

Den første af dem hed I.DE.A. Fiat Lampo, og var bund og grund et koncept på, hvordan man kunne gøre en 3-dørs Punto fræk at se på!. 

Selvom at den ikke kom i produktion, brugte Fiat senere noget af dens design på næste generation af Punto seks år senere.  





Punto Surf var som navnet hentydede til en livstils-idé om at kunne få en Punto, som opfyldte ens behov for hvad en bil skulle kunne gøre.



Næsten som Mercedes G-klasse 6x6 AMG, blev en Punto med seks hjul og et lad bagpå også bygget. Dog var motoren nok ikke en kæmpe 8-cylinder. Modellen kaldte Fiat for Doblone Boneschi.



Den mest sandsynlige Punto koncept, som kunne havde været kommet i produktion, var med 4x4 TL Giannini. En hyldest til dagene med Fiat Panda 4x4, så var det en Punto med mere frihøjde og firehjulstræk. Desværre blev den aldrig en realitet. 



Og til sidst var der Punto Monomille Zagato - en lille Punto Sportsvogn bygget af Italienske  "Coachbuilder" Zagato. Monomille Zagato var en hyldest til bilerne fra 50'erne... Eller det mente Zagato at det var.







Punto med Rally-gener. 



Inden vi hopper videre til anden generation af Punto og den sporty HGT, så skal vi også lige se på denne såkaldte "One-Of-a-Kind Punto med en 2-liter Lancia-motor. 

Fiat Punto Grama 2 hed den, og var bund og grund en Lancia Dedra 2,0 Turbo med 164 hk og firehjulstræk. Desværre forblev det kun til en enkelt prototype. 



Fiat Punto HGT


Da Fiat skulle introducere for en ny GTi, droppede de Turbo-motoren, og i stedet fik den en sugemotor på 1,8-liter. Ydelsen var dog også kun på 130 hk. 
Dog var den hurtigere fra 0-100 og kørte bedre end Punto GT. I andre lande blev den også solgt som Fiat Punto Abarth, men det var dog samme bil, trods for den så sportigere ud i sit Abarth-klæde end HGT'eren. 


En konceptbil som hed Fiat Punto GT Stradale Concept, blev præsenteret i år 2000. Det var bund og grund Rallybil for gaden.
 Selvom jeg ikke kunne finde noget information omkring den, så ville jeg tro, at det var en firehjulstrukket Punto med samme motor fra deres S1600 Rallybil. 215 hk fra en 1,6 Turbo-motor. 




Fiat Grande Punto Abarth


Med tredje generation af Punto, blev navnet ændret til Grande Punto da bilen var vokset en del i sin størrelse. I 2007 kom så den rette efterfølger af Punto GT. En vaskeægte Abarth!. Abarth Punto brugte overraskende nok også en 1,4 Turbo, men det var dog ikke den samme motor, som havde aner helt tilbage til 80'erne. Denne gang var det en ny Motor fra FIAT. 155 hk ydet den - og senere kom en Essesse udgave med 180 hk og en skapere undervogn. (Essesse er en lang måde at kalde en bil for "SS" på italiensk...) I 2009 fik Grande Punto et Facelift og EVO Punto Abarth blev født. Dog var det samme bil. 



Den Indiske Abarth...

Da Punto fortsatte med sælge den aldrende Punto i Europa i 2014 , gav Fiat-indien modellen et nyt Ansigt eksklusivt for deres land. Det var også året, hvor Indien også fik muligheden for at kunne købe en Punto Abarth for første gang. Motoren var den samme 1,4 Turbo-motor, men dem motot var dog neddroslet til kun 145 hk... Samme motor og ydelse blev også solgt i Europa. Den Punto hed dog blot Punto Sport 1,4 T-Jet...

- Og til sidst så kom der faktisk en Punto Sportsvogn - Fiat Barchetta



Fiat Barchetta var en 2-personers Sportsvogn i Mazda MX-5 og MG TF-klassen. 
Barchetta var designet af Andreas Zapatinas, en bildesigner som havde stået bag biler som Fiat Coupé. Alfa Romeo 145 og mange år senere Subaru Impreza (Hawkeye). 

Da Barchetta, som i øvrigt betød "lille båd" på Italiensk, blev introduceret i 1998, var den bygget på den første Fiat Punto. Det betød at den i forhold til de baghjulstrukne konkurrenter, måtte trække med de forreste hjul. Dog var Barchetta den billigste Sportsvogn i sin klasse på marked dengang. Motoren var samme 1,8 130 hk, som de senere brugte i Punto HGT.  
Fiat Barchetta udgik i 2005. 

En Coupé var oprindelig også set til at komme i produktion, men det skete dog aldrig. 






Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg




  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
En julekalender med A'typiske biler - 22. December
Annonce