Faldgruber ved flexleasing skal du være opmærksom på!

Faldgruber ved flexleasing skal du være opmærksom på!

6. sep 2018

Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at flexleasing er yderst attraktivt for brugte biler med en markedspris på over 250.000 kr. Inkl. Registreringsafgift.

Det er blot vigtigt, at kende de forskellige faldgruber der kan være i forbindelse med flexleasing af bil. Der er nogle faldgruber der potentielt, kan ende med at blive en dyr fornøjelse for leasingtager, hvis leasingtager ikke selv er opmærksom på disse faldgruber.

Flexleasing er en finansiel leasingkontrakt, hvilke giver anledning til at være ekstra opmærksom på en række forhold i leasingkontrakten. Der er specielt tre forhold du skal være opmærksom på i en finansiel leasingkontrakt, hvilke vi vil komme nærmere ind på i denne artikel.


1. Er restværdien i den finansiel leasingkontrakt realistisk?

Når en potentiel leasingtager ser på en leasingkontrakt, ser de som der første på den månedlige leasingydelse og den ekstraordinære leasingydelse (engangsbetaling). Disse to parameter i leasingkontrakten er også yderst vigtige, men den angivet restværdi i leasingkontrakten er mindste lige så vigtig. Det er vigtigt at leasingtager vurdere, om restværdien er realistisk før der sættes en underskrift på leasingkontrakten.

Restværdien er den pris bilen skal sælges til efter endt leasing, hvis restværdien ikke er realistisk, så risikere leasingtager en efterregning. Hvis restværdien i leasingkontrakten f.eks. 250.000 kr. og den reelle markedspris efter endt leasing kun er 180.000 kr. så får leasingtager en efterregning på difference mellem den angivet restværdi i leasingkontrakten og den reelle markedsværdi, hvilke giver leasingtager i dette eksempel en efterregning på 70.000 kr.

Det kan være svært at gennemskue, om en restværdi i en leasingkontrakt er realistisk, men et godt råd til at vurdere om restværdien er realistisk, er at sammenligne lignende leasingkontrakten med hinanden på parametrene; månedlig leasingydelse, ekstraordinær leasingydelse og restværdi.

Nogle leasingselskaber tilbyder en garantiforsikring på restværdien, og leasingtager slipper helt for bekymringen om at restværdien er realistisk eller ej.


2. Leasingtager skal selv sælge bilen til en tredje part når leasingperioden er slut

Når leasingtager underskriver en finansiel leasingkontrakt, skriver de også under på at de selv skal sælge bilen til en tredje part, når leasingperioden er slut. I nogle tilfælde kan det være svært og tidskrævende, at skulle sælge leasingbilen selv efter endt leasing.

En bil på flexleasing er uden registreringsafgift, hvilke kan gøre det mere besværligt at sælge til private i Danmark - dog gør det nemmere at sælge bilen til udlandet. Hvis restværdien i leasingkontrakten er værdisat i den høje ende af markedsprisen, kan det også være mere besværligt og tage længere tid at sælge bilen til en tredje part.

Nogle leasingselskaber tilbyder dog at overtage bilen til restværdien efter endt leasing, hvilke eliminere denne faldgrube ved flexleasing.


3. Pas på uforudsete udgifter!

Flexleasing minder mest af alt om at eje en bil selv, dog er der nogle væsentlige forskelle. Med en finansiel leasingkontrakt skal leasingtager selv betale alle udgifter til reparationer, service, dækskifte, osv. Udgifter til f.eks. service og dækskifte er begge forudsete udgifter leasingtager skal påregne som en del af leasings totalpris.

Men uforudsete udgifter til reparationer af bilen kan hurtigt blive en dyr fornøjelse. Reparationer af en brugt bil der har en markedspris på over 250.000 kr. er oftest dyre i reparationer, og i nogle tilfælde kan leasingtager være så uheldig at en reparation kan koster over 30.000 kr. det kunne f.eks. være hvis leasingbilen skulle havde en ny motor.

Nogle leasingselskaber tilbyder dog, at varetage alle udgifter der må være til reparationer, service osv. for en ekstra månedlig ydelse.


Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg