Lær at tjekke dit dæktryk

Lær at tjekke dit dæktryk

19. okt 2021
Når du kører bil er det alfa omega at der er nok luft i dine dæk, til at kunne føre dig fra A til B. Derfor er det også vigtigt at vide, hvordan man på korrekt vis tjekker sit dæktryk på bilen, og at man gør det med jævne mellemrum, så man er sikret mest mulige optimale forhold når man begiver sig ud på de danske veje - hvad enten det er på cykel, motorcykel eller i din bil, for så længe du har hjul på dit transportmiddel, slipper du ikke for at kontrollere dit dæktryk på bilen. 

Hvor meget luft skal der være i dit bildæk?
Selvom det er let at fylde luft i et bildæk, kan det være svært at finde ud af, præcis hvor meget luft der skal være i bildækket, da det afhænger af dækkets størrelse såvel som bilen. Derfor er det en god ide at tjekke bilens instruktionsbog, da der i denne altid bør være anført det korrekte dæktryk til lige netop din bil. 

Hvis bilen derimod er på andre dæk end dem, der er leveret med fra fabrikken, kan du som regel hente hjælp på langt de fleste tankstationer, da der her tit er dæktryksmålere at finde. På en sådan måler bør der på siden være en tabel, som angiver, hvor meget luft der skal i dæk af bestemte størrelser. Dækkene på din bil vil altid have stående på ydersiden, hvad størrelse de har. 

Du må dog altid tage i mente, at bilens vægt har betydning for, hvor højt dæktrykket skal være. Så hvis du har fyldt din bil med oppakning, skal du køre med et højere dæktryk, end hvis det kun er dig selv uden oppakning i bilen. Dobbelttjek også gerne hvilken enhed trykmåleren måler i, da vi herhjemme i Danmark som udgangspunkt måler i bar, men du kan også komme ud for at der står eksempelvis psi på standeren. 

Risiko ved forkert dæktryk 
Der er visse risikoer ved at køre med et forkert dæktryk. Det er ikke kun bilens brændstoføkonomi som vil lide under dette, men det kan også være decideret farligt for både din men også dine medtraffikanters sikkerhed. Dette skyldes nemlig at din bils køre- og bremseegenskaber hænger sammen med dæktrykket. Hvis dæktrykket er for lavt, kan du i værste tilfælde miste kontrollen hvis du bremser for hårdt, især på helt nye biler, hvor bilens ABS-bremser og ESC-systemer ikke virker korrekt. 

Derudover kan du også opleve at slide dækket meget hurtigere, end det er beregnet til, hvilket også kan føre til egentlige skader på dækket. Dette skyldes at dækkets kontaktflade med asfalten bliver større, jo mindre luft der er i dækket. Dette kan også betyde, at du vil komme til at øge brændstofforbruget på din bil. Endvidere kan et dæk med for lidt dæktryk føre til overophedede dæk, som kan springe. 

Hvis du derimod fylder for meget luft i dine dæk, vil det også slide unødvendigt på dækket. 

Hvor ofte skal dæktrykket tjekkes? 
Det er som sagt ekstremt nemt at tjekke dæktrykket på din bil, såfremt du har det helt rette udstyr. Du skal blot skrue ventilhætten på hvert af dækkene af, hvorefter du sætter mundstykket fra dæktryksmåleren på et fast tryk direkte ned over ventilen. Herefter vil du hurtigt kunne se, hvor meget luft der er i det individuelle dæk. 

Der er mange forskellige meninger om, hvor tit du bør tjekke dækttrykket i din bil. Eksempelvis anbefaler danske FDM at tjekke dæktrykket med maksimalt en måneds mellemrum mellem kontrollerne. 

Dog er der hjælp at hente, såfremt din bil er typegodkendt efter 1. november 2012. Siden denne dato har det nemlig været et krav, at alle nye biler skal være udstyret med et automatisk dæktryks-overvågningssystem, TPMS (Tire Pressure Monitoring System), som måler din bils dæktryk på alle fire hjul. Hvis et dæk taber tryk på mere end 20 procent, eller hvis trykket dykker til en værdi på under 1,5 bar, er din bil installeret til at advare dig indenfor maksimalt 10 minutter. 

TPMS-ventil
Hvis din bil er født med en TPMS-ventil, er det et lovkrav og obligatorisk udstyr, som du altså ikke må afmontere. Du skal dog være opmærksom på, at en sådan ventil godt kan give dig en ekstraregning når du skal købe nye dæk, især hvis ventilen er monteret i fælgen, vil der komme en ekstra udskrift pr. dæk, som du desværre ikke kan slippe udenom. 

Hvis du er i tvivl om, hvor ventilerne er monteret på dine dæk, bør du altid kunne finde disse oplysninger i bilens instruktionsbog, eller hos en bilforhandler af netop din bils fabrikat, da disse også har pligt til at oplyse dig det. 

Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Annonce