Lotus Emira - Lotus lever endnu!

Lotus Emira - Lotus lever endnu!

2090visninger 3 svar | 6. jul 2021


Og som man troede at Lotus havde givet op, kunne de i aften præsentere for fremmtiden for det "Engelske" mærke Lotus.  Emira hedder den nye Lotus, der er den første nye Lotus i mere end 10 år.

En Lotus for et højere marked.

Lotus bygger ikke længere Elise, Exgie eller Evora. i stedet for er Lotus klar med Emria. Emira betyder prins på arabisk, og er en direkte konkurrent til Porsche 718 Cayman eller BMW M2.  Hvor tidligere Lotus'er har været hårde gadebiler for banen, er det anderledes med Emria. Udover at det er den tungeste Lotus nogensinde bygget, så vil den også føles mere luksuøs end forrige modeller. Det skyldes at Lotus gerne vil ind i et mere premium segment, hvor kunderne også går op i komfort som kørreenskaber.  Et marked som Porsche har reageret i mange år med Cayman'en. 



Mercedes eller Toyota-motor?

I de sidste 20 år har Lotus kørt med Toyota-motor, hvor det i gennem tiden har bestået af enten en 1,6, 1,8 og en 3,5 V6. Og det fortsætter også hvis man vælger den med et 6-trins manuelgearkasse. Det vil sige at man kan få den med (Ikke officelt) Toyota's velkendte 3,5 V6 fra den Amerikanske Camry endnu. Den vil muligvis yde omkring 400 hk. Overraskende er at hvis man ønsker den med automatisk gear (muligvis et 8-trins aut.), er det en anden motor den får. Motoren er nemlig fra Mercedes-AMG, og er deres 2-liter Turbo fra A45 med ca. 360 hk.  Topfarten vil dog være hele 290 km/h. 



Fart Pilot i en Lotus?

Udstyr som fart pilot er noget man ikke forventer i en Lotus, men sådan er det ikke i Emria. Nuvel er det ekstraudstyr, men man kan for første gang få en Lotus med Fartpilot - og adaptiv endda.. Ellers er den også udstyret med automatisk nødbremse. Andet nyt er at Lotus har gjort plads til en 50cl Cola dåse i kopholderen, hvad endelig betyder at deres kopholdere er brugbare. 


Pris? 

Emeria forventes at koste noget mere end en Cayman, hvor den i hjemlandet England starter fra £60,000 (omregnet til ca. 520.000 kr. uden afgift). Forvent omkring 1,4 mil. med Dansk registrerings afgift. 



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  Lotus Emira - Lotus lever endnu!
Kommentér på:
Lotus Emira - Lotus lever endnu!
Annonce