Maserati GranTurismo - Nu også som en elbil!

Maserati GranTurismo - Nu også som en elbil!

184visninger 1 svar | 3. okt



GranTursimo og den kommende GranCabrio, er nok mærkets mest ikoniske model i nyere tid. Overraskende har det været en stille dag for mærket, trods for en ny udgave af Maserati GranTurismo er netop blevet præsenteret. 


Farvel til en af de bedst lydene 8-cylinderne motorer, og velkommen til en stille elmotor...

Noget af det der gjorde Maserati GranTurismo til et ikon i bilverden var bilens flotte design, men dertil også den helt fantastiske lyd fra dens 4,7-liter V8 motor. Heldigvis er GranTurismo stadig en flot bil, menn desværre koster det bøder for Maserati at havde en V8-motor i produktion. I stedet kan Maserati GranCabrio for første gang fås som med en elektriskmotor ombord. Ja, GranTurismo bliver en af de få elektriske Sportsvogne på marked...

Dog bliver Maserati GranCabrio Folgore, som er dens fulde navn, den hurtigste og mest kraftfulde Maserati til dato. En ydelse på 761 hk og 1350Nm fra et 92,5 kWh batteri, er nok til at selv kunne køre fra de fleste superbiler på marked.  0-100 er derfor også blot på 2,7 sekunder og 8,8 sek. til 200, gør Maserati GranCabrio Folgore til en interessant konkurrent til Tesla's kommende Roadster. Topfarten er desuden 320 km/h i en elbil!

Hvis man sætter en god benzinmotorer frem for en hurtig lydløs elbil, så er der faktisk gode nyheder fra GranTurismo, hvor den også få med en benzinmotor på 3-liter. Det er faktisk den samme Nettuno V6-motor fra Maserati MC20. Forskellen er dog at Maserati MC20's motor bruger et såkaldt tør sump system, hvorimod den nye GranTurismo har en våd Sump system 
(Red; Engelske ord Dry Sump og Vet Sump). 

Trods for den kun fås med én benzinmotor, så findes den i flere forskellige ydelser. Den første og mindste hedder Modena, og den yder 496 Hk og 600Nm. Næste skridt er topmodellen med navnet Trofeo. Den har en ydelse på 557 hk og 650Nm. Den kan desuden også klare 0-100 på 3,2 sekunder, og er faktisk på papiret hurtigere end den legendariske Maserati MC12. 

Maserati har dog endnu ikke præsenteret, hvordan kabinen kommer til at se ud i den nye GranTurismo, men det vides dog at den får hele tre skærme. Et 12,2" Digitalt instrumentering, 12,3" tocuhskærm ved siden af - og ved siden af tocuhskærmen er der et mindre 8,8" skærm for passageren. 


Maserati GranTurismo forventes til Danmark i slutningen af 2023, hvor en Cabriolet udgave også bliver præsenteret. 



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Kommentarer på:  Maserati GranTurismo - Nu også som en elbil!
Kommentér på:
Maserati GranTurismo - Nu også som en elbil!
x