De fleste nyere biler er udstyret med
plastplader i undervognen for at give mindre vindmodstand og spare på
brændstoffet. Men ifølge eksperter har det store konsekvenser for bilens
sikkerhed. Der ophober sig nemlig fugtigt skidt og snavs under pladerne, der får
vitale dele som bremse- og brændstofrør til at ruste.
Går man ud og
køber en ny bil i dag, kaster de fleste et ekstra blik på bilens
brændstofforbrug. For jo længere bilen kører på literen, jo bedre. Både for
miljøet og pengepungen. Problemet er dog, at der samles store mængder vand og
skidt under plastplader, som biler er udstyret med i dag. Dette kan resultere i
alvorlige rustangreb med store konsekvenser både for sikkerheden og pengepungen
til følge.
I en artikel
til svenske Vi Bilägere forklarer Peter Szakálos, professor i
korrosionsvidenskab, at det kan blive rigtig alvorligt, hvis korrosionen får frit
lejde bag plastpladerne, da vitale dele så som bremse- og brændstofrør kan få
kraftige rustangreb, hvis ikke det bliver opdaget i tide.
Problemet løses ikke på værkstedet
Når biler
kommer til service på værkstedet, bliver problemet ikke mindre. Det er nemlig
umuligt at se, hvad der gemmer sig bag plastpladerne, medmindre de afmonteres.
Og det gør de stort set aldrig i forbindelse med et normalt service. Dermed er
det strengt taget umuligt at opdage i tide, når der er rust på vej.
For at løse
problemet i tide, anbefaler Teknologisk Institut, at man får rustbeskyttet sin
bil og undersøgt hvor meget fugtigt skidt, der sidder under plastpladerne.
”Fra Teknologisk Institut vejleder vi om, at plastpladerne fjernes af
rustbeskyttelsescenteret inden rustbeskyttelsen foretages. Hvis ikke, er der
risiko for, at der dannes rust bag pladerne, og det reducerer værdien af
rustbeskyttelsen og bilens levetid,” siger Kristian Eldam, centerchef hos Teknologisk
Institut.
Vejledningen
har man i mange år taget til sig hos rustbeskyttelseskæden Dinitrol. Og de
oplever oftere og oftere at få nye biler ind til inspektion, hvor de kan hælde
meget store mængder vand ud af undervognens hulrum.
”I mange af de
nye biler kan der samle sig op til 10 liter kondensvand samt store mængder snavs,
som sætter sig bag undervognens plastplader, i hulrum og i lyddæmpende svampe. Disse
svampe kan indeholde store mængder vand, som er hovedårsagen til rustdannelsen.
Resultatet er, at det metal, som alle biler består af, ruster,” siger Mogens
Vestergaard Hansen, teknisk chef hos Dinitrol, og fortsætter:
”Det er vigtigt,
at plastplader i vognbunden og inderskærme afmonteres hver gang, der foretages
en grundlæggende rustbeskyttelse. Derudover skal alle lyddæmpende svampe afmonteres
i det omfang, det er muligt.”
En tur i
vaskehal kan ikke afhjælpe problemet, da det kræver at alle plastpladerne
afmonteres inden selve vasken. Desuden skal der bruges en højtryksrenser for at
få renset bilens vognbund tilfredsstillende.
I Danmark er biler ekstra udsatte for
rustangreb
Problemet med
plastpladerne ses især i det fugtige danske klima. Danmark har et af de mest
korrosive klimaer i hele verden, hvilket blandt andet betyder, at der er fugt i
bilens hulrum 80 procent af året. Allerede i bilens første leveår gnaver rusten
i hulrum, på vognbunden, i samlingerne og på de mekaniske dele. Salt og
forurening forstærker rustdannelsen, og derfor bør biler rustbeskyttes, så snart
de lander på den danske asfalt.
Vil du gerne
sørge for din bil, er beskyttet mod det danske klima? Så book tid til en
kvalitets rustbeskyttelse hos: https://dinitrol.dk/
Din bil fortjener en kvalitets
rustbeskyttelse
Hos Dinitrol bliver din bil behandlet af verdens bedste
rustbeskyttere, som alle lever op til Danmarks strengeste kontrol. Som den eneste
landsdækkende kæde er alle Dinitrol Centre kontrolleret og godkendt af
Teknologisk Instituts omfattende og uvildige kontrolordning. Det garanterer dig
en rustbeskyttelse af højeste kvalitet.
Dinitrol Sprøjteskemaer – din sikkerhed
for kvalitet
Hos Dinitrol udvikler vi selv alle vores detaljerede
sprøjteskemaer til alle bilmodeller og med markedets mest detaljerede sprøjteskemaer samt
grundig løbende uddannelse af erfarne sprøjteoperatører, sikrer vi dig, at
rustbeskyttelsen bliver påført korrekt og ikke rammer kritiske elektroniske
dele og sensorer.
Med indgående viden omkring rustangreb og bil vedligeholdelse
giver verdens bedste rustbeskyttere dig ekspert rådgivning. Alle Dinitrol
Centre foretager gerne et rusttjek og genbehandler først din bil, når det er nødvendigt.
Et sprøjteskema fremviser bland andet, hvad der skal adskilles og
hvor lyddæmpende svampe er placeret. Disse lyddæmpende svampe suger vand og
holder derved på fugten, det er derfor yderst vigtigt at få disse svampe ud og
rustbeskytte kraftigt bagved.
Sprøjteskemaets vigtigste funktion er dog at påvise adgange til de
skjulte hulrum, hvor elektroniske dele som airbagcensorer er placeret.
Du finder dit lokale Dinitrol Center og booker tid via: https://dinitrol.dk/find-center/