Nye biler har øget risiko for rustangreb

Nye biler har øget risiko for rustangreb

12. jan 2018

De fleste nyere biler er udstyret med plastplader i undervognen for at give mindre vindmodstand og spare på brændstoffet. Men ifølge eksperter har det store konsekvenser for bilens sikkerhed. Der ophober sig nemlig fugtigt skidt og snavs under pladerne, der får vitale dele som bremse- og brændstofrør til at ruste.


Går man ud og køber en ny bil i dag, kaster de fleste et ekstra blik på bilens brændstofforbrug. For jo længere bilen kører på literen, jo bedre. Både for miljøet og pengepungen. Problemet er dog, at der samles store mængder vand og skidt under plastplader, som biler er udstyret med i dag. Dette kan resultere i alvorlige rustangreb med store konsekvenser både for sikkerheden og pengepungen til følge.

I en artikel til svenske Vi Bilägere forklarer Peter Szakálos, professor i korrosionsvidenskab, at det kan blive rigtig alvorligt, hvis korrosionen får frit lejde bag plastpladerne, da vitale dele så som bremse- og brændstofrør kan få kraftige rustangreb, hvis ikke det bliver opdaget i tide.


Problemet løses ikke på værkstedet

Når biler kommer til service på værkstedet, bliver problemet ikke mindre. Det er nemlig umuligt at se, hvad der gemmer sig bag plastpladerne, medmindre de afmonteres. Og det gør de stort set aldrig i forbindelse med et normalt service. Dermed er det strengt taget umuligt at opdage i tide, når der er rust på vej.

For at løse problemet i tide, anbefaler Teknologisk Institut, at man får rustbeskyttet sin bil og undersøgt hvor meget fugtigt skidt, der sidder under plastpladerne.

”Fra Teknologisk Institut vejleder vi om, at plastpladerne fjernes af rustbeskyttelsescenteret inden rustbeskyttelsen foretages. Hvis ikke, er der risiko for, at der dannes rust bag pladerne, og det reducerer værdien af rustbeskyttelsen og bilens levetid,” siger Kristian Eldam, centerchef hos Teknologisk Institut. 

Vejledningen har man i mange år taget til sig hos rustbeskyttelseskæden Dinitrol. Og de oplever oftere og oftere at få nye biler ind til inspektion, hvor de kan hælde meget store mængder vand ud af undervognens hulrum.

”I mange af de nye biler kan der samle sig op til 10 liter kondensvand samt store mængder snavs, som sætter sig bag undervognens plastplader, i hulrum og i lyddæmpende svampe. Disse svampe kan indeholde store mængder vand, som er hovedårsagen til rustdannelsen. Resultatet er, at det metal, som alle biler består af, ruster,” siger Mogens Vestergaard Hansen, teknisk chef hos Dinitrol, og fortsætter:

”Det er vigtigt, at plastplader i vognbunden og inderskærme afmonteres hver gang, der foretages en grundlæggende rustbeskyttelse. Derudover skal alle lyddæmpende svampe afmonteres i det omfang, det er muligt.”

En tur i vaskehal kan ikke afhjælpe problemet, da det kræver at alle plastpladerne afmonteres inden selve vasken. Desuden skal der bruges en højtryksrenser for at få renset bilens vognbund tilfredsstillende.


I Danmark er biler ekstra udsatte for rustangreb

Problemet med plastpladerne ses især i det fugtige danske klima. Danmark har et af de mest korrosive klimaer i hele verden, hvilket blandt andet betyder, at der er fugt i bilens hulrum 80 procent af året. Allerede i bilens første leveår gnaver rusten i hulrum, på vognbunden, i samlingerne og på de mekaniske dele. Salt og forurening forstærker rustdannelsen, og derfor bør biler rustbeskyttes, så snart de lander på den danske asfalt.

Vil du gerne sørge for din bil, er beskyttet mod det danske klima? Så book tid til en kvalitets rustbeskyttelse hos: https://dinitrol.dk/

 

Din bil fortjener en kvalitets rustbeskyttelse

Hos Dinitrol bliver din bil behandlet af verdens bedste rustbeskyttere, som alle lever op til Danmarks strengeste kontrol. Som den eneste landsdækkende kæde er alle Dinitrol Centre kontrolleret og godkendt af Teknologisk Instituts omfattende og uvildige kontrolordning. Det garanterer dig en rustbeskyttelse af højeste kvalitet. 

 

Dinitrol Sprøjteskemaer – din sikkerhed for kvalitet

Hos Dinitrol udvikler vi selv alle vores detaljerede sprøjteskemaer til alle bilmodeller og med markedets mest detaljerede sprøjteskemaer samt grundig løbende uddannelse af erfarne sprøjteoperatører, sikrer vi dig, at rustbeskyttelsen bliver påført korrekt og ikke rammer kritiske elektroniske dele og sensorer.

Med indgående viden omkring rustangreb og bil vedligeholdelse giver verdens bedste rustbeskyttere dig ekspert rådgivning. Alle Dinitrol Centre foretager gerne et rusttjek og genbehandler først din bil, når det er nødvendigt. 

Et sprøjteskema fremviser bland andet, hvad der skal adskilles og hvor lyddæmpende svampe er placeret. Disse lyddæmpende svampe suger vand og holder derved på fugten, det er derfor yderst vigtigt at få disse svampe ud og rustbeskytte kraftigt bagved.

Sprøjteskemaets vigtigste funktion er dog at påvise adgange til de skjulte hulrum, hvor elektroniske dele som airbagcensorer er placeret.

Du finder dit lokale Dinitrol Center og booker tid via: https://dinitrol.dk/find-center/


Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Annonce