Slidte støddæmpere = dårligere trafiksikkerhed

Slidte støddæmpere = dårligere trafiksikkerhed

17. feb 2018

Mange er godt klar over, at bilens støddæmpere er ret essentielle for din kørekomfort. Støddæmperne absorberer nemlig bump og stød på vejen, så selve kabinen ikke bliver helt så påvirket.


Men hvad alle måske ikke ved er, at støddæmperne ikke kun er vigtige for en god køreoplevelse, men også for sikkerheden.


Fungerer affjedringen ikke, som den skal, vil hjulene nemlig miste vejgrebet, hver gang bilen passerer et bump. Og det lyder måske logisk, men det er værd at nævne alligevel - men når hjulene ikke rør ved vejen, kan bilisten ikke styre bilen, også selvom der tit kun er tale om et splitsekund.


Jo ældre bilen er, og jo flere kilometer den har bag sig, jo større risiko er der for, at støddæmperne er slidte og måske defekte, og at støddæmperne derfor skal skiftes.


Et slidt affjedringssystem er samtidig med til at gøre bilen mere ustabil, og derfor kan der opstå farlige situationer, hvis bilisten ender i en situation, hvor der skal foretages en hurtig undvigelsesmanøvre. Derudover kan slidte eller defekte støddæmpere betyde forøget bremselængde, endda op til flere meter også selvom der køres ved lav hastighed.


Derfor er udskiftning af slidte støddæmpere lige så vigtigt, som det er at få skiftet slidte dæk og bremseklodser.


Alt for mange biler har defekte støddæmpere

Indimellem gennemfører støddæmperproducenterne undersøgelser af, hvor mange biler der egentlig kører rundt med slidte eller defekte støddæmpere, og som dermed er til fare for trafiksikkerheden.


Det er der flere grunde til. Støddæmperproducenterne vil selvfølgelig gerne sælge nogle støddæmpere, men de vil lige så gerne undgå at blive koblet sammen med ulykker pga slidte støddæmpere. Derfor er det vigtigt at afdække, hvor mange biler der rent faktisk kører rundt med støddæmpere, som for længst burde have været skiftet.


Den tyske støddæmperproducent Monroe har for nogle år tilbage foretaget en undersøgelse blandt næsten 40.000 tyske biler. Den viste, at godt hver anden tyske bilist kørte rundt med støddæmpere, der ikke var i orden. Andre undersøgelser har vist, at det drejede sig om hver fjerde tyske bilist.


Ligegyldig om man ser på den ene eller den anden undersøgelse, så er det store tal, der er tale om. Hvis man begynder at regne ud, hvor mange biler det drejer sig om, ifølge den tyske undersøgelse, så resulterer det hurtigt i millionvis af tyske biler, som kører rundt med defekte støddæmpere.


Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen aktuelle danske undersøgelser, men mon ikke, at tendensen er den samme her i Danmark som den er i Tyskland. Generelt har vi endda ældre biler herhjemme, og hvis folk ikke er opmærksomme på deres støddæmpere, vil det derfor betyde, at der også er flere slidte støddæmpere.


Vær opmærksom på bilens støddæmpere

Selvom vi ikke helt lægger så meget mærke til støddæmperne, som vi gør mange af de synlige ting på vores bil, så er det altså en rigtig god ide, at man som bilist holder øje med dem. Når du har bilen til service og syn, skal værkstederne nok kontrollere dem, men ind imellem disse kontroltjek er det vigtigt, at man selv holder et vågent øje med bilens støddæmpere.


En tommelfingerregel er, at støddæmperne skal skiftes, når bilen har kørt ca. 80.000 km. Man kan dog også være mere uheldig, så ens støddæmpere bliver skadet, så den taber olien, og i det tilfælde skal den selvfølgelig skiftes straks.


Men det afhænger også meget af, hvor du typisk kører. Hvis du mest kører på motorvej, hvor der ikke ligefrem er bump, og hvis du generelt er god til at undgå kraftige opbremsninger, hvor kraften overføres til den forreste del af bilen og dermed belaster støddæmperne, ja så holder dit affjedringssystem  længere, end hvis du til daglig kører på veje med masser af bump og huller.


Den klassiske vippetest

Hvis du gerne vil vide, om støddæmperne på din bil er slidte, så er der et par forskellige ting, du kan gøre. Mange kender den klassiske vippetest:

-    Du skal stille dig ved hjørnet af bilen, ved kofangeren hvor forskærmen slutter

-    Pres ned på hjørnet af karrosseriet og slip igen

-    Bilen må kun vippe én gang, før den stopper

-    Hvis den vipper flere gange, så kan det være et tegn på slidte støddæmpere

-    Et andet tegn er, hvis bilen er meget nem at presse ned i hjørnet


6 tips til at spotte, om støddæmperne er slidte

Måske opdager du slet ikke, at bilens støddæmpere er ved at være slidt ned. Det er meget naturligt, fordi det sker gradvist, og hvis du kører i bilen hver dag, er det ikke sikkert, at du opdager de små ændringer. Her er et par ting, du kan holde øje med:


Her er 6 tips til at opdage, om du har defekte eller slidte støddæmpere:

  1. Det tager længere tid at bremse bilen.

  2. Når du kører over et bump, kan du høre en underlig ’dunklyd’.

  3. Det føles som om, der er ratslør, når du tager du fat i rattet.

  4. Når du drejer rattet, hører du også en lyd, som ikke normalt er der.

  5. Bilen virker som om den “sejler” eller er mere livlig end normalt, både når du drejer, og når du bremser.

  6. Dækkene slides uregelmæssigt.


Hvis du skal have skiftet støddæmperne eller lave andet på din bil, kan det oftest betale sig at indhente tilbud fra flere steder og sammenligne priser.



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Annonce