Toyota BZ4x - Første elbil fra Toyota i Europa

Toyota BZ4x - Første elbil fra Toyota i Europa

1310visninger 0 svar | 30. okt 2021


Toyota BZ4x bliver nok den mest vigtigste model fra Toyota i nyere tid, siden genintroduktionen af Corolla'en, hvor BZ4x bliver mærkets første helt elektriske bil i Europa!

BZ4x betyder "Beyond-Zero-4-Crossover, og er en ny deltager i den hurtigvoksende klasse for elektriske Crossover. BZ4x skal nemlig kæmpe imod KIA EV6, VW I.D.4 og CO. Selvom det ikke er den første elbil fra Toyota, hvor de tidligere har solgt en elektrisk C-HR i kina og et par generationer af RAV-4 i Japan, så vil BZ4x være den ellerførste elbil for Europa. 

Størrelsesmæssigt er den omkring det samme som en ny RAV-4, men selve platformen er helt ny. e-TNGA hedder den, og er en platform udviklet sammen med Subaru, hvor en kommende model fra Subaru kaldet Solterra er på vej. 

BZ4x kommer i første omgang i to version, hvor de begge tilfælles bruger et 71,4 kWh batteri. Den første yder 204 hk, 264Nm og har en rækkevidde på 500 km.  Den trække på forhjulene med hjælp af én elmotor, og kan køre fra 0-100 på 8,4 sek. Næste skridt bruger hele to elmotorer, trækker med alle fire hjul, yder 218hk, 335Nm og har en rækkevidde på 460 km. Den klare 0-100 på 7,7 sekunder. 



Kabinedesignet er helt nyt fra Toyota, hvor man som førre bliver budt velkommen af et mindre 7" TFT Digitalt instrumentering og et større Toucskærm ved siden af. Selvom kabine designet ser minimalistisk ud, så er man ikke gået helt væk fra de fysiske kanpper, som så mange af konkurrenterne er. 

Bagagerummet kan rumme 452-liter med begge bagsæder oppe, og det er noget mindre end de fleste konkurrenter kan tilbyde. Dog tilbyder Toyota i stedet for ekstraudstyr, som de andre konkurrenter ikke gør - og faktisk er det heller aldrig set på en produktionsbil før nu.  I første omgang kan det kun fås i hjemlandet Japan, men forventes også på udstyrslisten i Europa senere. Det ekstraudstyr jeg skriver om, er et solpanel på taget, der skulle kunne fange op til 1.800 km strøm pr. år. Det andet er det Toyota kalder for "steer-by-wire system", som kort fortalt er at rattet ikke er forbundet til forhjulene da dette sker "tårdløst. Systemmet ses allerede på de fleste nye biler med automatgear (Shift-by-wire) , så som VW Golf eller Kia Ceed. 

Toyota BR4x kommer til landet midten af 2022, og inden 2025 skulle der ydligere komme tre mere nye elbiler fra Toyota. 



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg




  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Toyota BZ4x - Første elbil fra Toyota i Europa
Annonce