VW Beach Buggy VW Beach Buggy VW Beach Buggy VW Beach Buggy VW Beach Buggy
Leif Bjørn Lønborg
Følg
Følger Følg ikke

Leif Bjørn Lønborg

Mand, 72 år, Østjylland
Oprettet: 21. sep 2016
Offline - Senest online: 16. jun Bruger er på filterliste

Hvorfor blev buggyen ”født” ?

Leif har dejlige minder fra sin barndom, hvor han sammen med familien tog på udflugter i deres grønne folkevogn

Da Daniel, vores søn fyldte 16 år, købte Daniel for sin børneopsparing et gammelt ”lig” af en folkevogn, som han sammen med Leif istandsatte i weekenderne, når han var hjemme fra efterskolen.

Den dag Daniel så blev 18 år, og stod med kørekortet i hånden, stod boblen parat: Fin - flot - nylakeret og rød.

Efter 2 år med folkevognsdele spredt overalt i garagen blev der pludselig så tomt da Daniel og hans boble flyttede hjemmefra, så en dag spurgte Leif:
” Anne - vil du ikke OGSÅ have en folkevogn ” ?

” Jo DET vil jeg gerne” svarede Anne, men så skal det være en UDEN tag, og så skal der KUN køres i den om søndagen ” , svarede Anne for sjov, for hun fattede ikke at Leif mente det alvorligt.

Der gik så kun en halv time før planen for buggyen var en realitet, for Leif gik på nettet.

Bunden til bilen havde vi allerede, for der var indkøbt en ”skrotvogn” som reservedele til Daniels bil, og skrotbilen havde vi heldigvis papirer på.

Buggyen begyndte Leif at bygge op i 2002, mens Anne sørgede for en masse god kaffe i spandevis.

Den nåede lige akkurat at få prøveplader på inden Daniel skulle giftes, for så kunne den nemlig bruges som bryllupskaret.
Det er vist første, eneste og måske sidste gang der har kørt en Beach Buggy rundt på kirkegården her i byen.

Planen var at buggyen skulle blive LILLA engang. Lak er dyr, så vi ville spare og klare opgaven selv med et par spraydåser
eller 10.

Men skæbnen ville at vi blev inspireret til en professionel lakering, idet vi ved et ”uheld” kom i kontakt med en autolakerer, fordi vores datter Nina på 18 år skulle have en orange metallic ”EGOPEUT” .

Autolakereren havde en RIGTIG flot lilla farve, der skinnede over i pink når lyset brød på den rigtige måde.

Anne var syg den dag farven skulle vælges, men pyt - for der var jo STYR på det med kuløren - troede Anne !
Så Leif klarede det svære "valg af farve" sammen med Nina.

Da buggyen kom hjem fra autolakereren fik Anne et mindre chok.

Buggyen var IKKE lilla/ pink, men SPYFLUEFARVET - altså grøn/lilla nærmest, for drømmen om søndagsturene i barndommen i den grønne folkevogn stod klart for Leif den dag han stod for at skulle vælge farve, så grøn MÅTTE blive løsningen.
Og så havde vi jo et fint kompromis, når nu Anne havde valgt den lilla.
Det var dyrt med den lakering !
Og en dag jeg kom hjem fra arbejde stod der en lagkage med 10 lys i på bordet?
Jeg spurgte så om - Hvem i alverden der fyldte 10 år ?
Ved I hvad Anne svarede ?

Det er såmænd bare mine vinterstøvler - sagde hun - " BOB BOB :>) "

Godt for os at Anne valgte " THE SPYBUGGY "

Deraf navnet ”SPYBUGGY”, for når man udover at være bilentusiast også er i den lykkelige situation at have stærke træk af Asperger Syndrom, så kan man noget med ”ord, navne og begreber”, der nok er anderledes end de fleste andres.






Årgang: 1972

Motor:

Motorprojekt påbegyndt februar 2010:
Efter en periode på et halvt års tid efterhånden, er jeg nu færdig med at renovere min VW Type 4 motor.
Oprindeligt har den engang for mange år siden siddet i en VW411 E ( elektroniks indsprøjtning ).
Al elektronikken hhv. indsprøjtning og det gamle blæsersystem er pillet af, og er erstattet med alm. karburatorer og lodret blæserkøling.
Der blev skiftet stempelringe og slebet ventiler.
Ingen må dog gå og bilde sig selv ind, at blot fordi man har en loongblock motor liggende, at man så dermed også er snart kørende - nej desværre nej, så let går det ikke !
Der skal købes mange ting inden at motoren er køreklar, og ens projekt kan nemt ende med at blive endda noget dyrere end man lige i første omgang gik og troede.
Men sjovt - det er det.
Da jeg var dreng for snart mange år siden legede jeg også med biler. Det gør jeg vel egentlig stadigvæk, selv om hobbyen koster :>)

Hestekræfter:

Det er en type: W 1700 T4, der efter sigende komme fra en bil med meget lavt kilometertal.
Typisk for den tids VWér, idet de oftest rustede op i løbet af 6 > 8 år :>)
Indsprøjtningssystemet er pillet af, og er erstattet af 2 stk. Solex 36/40 carburatorer.
Men et sæt doppelt 36 Webere ville selvfølgelig være toppen, og måske kommer der også dét på engang; men det koster det blå ned fra himlen.
Det gamle blæsersystem er også fjernet til fordel for Upright køling efter samme princip som kendt fra VW type 1 motorerne.
Den originale oliekøler er genmonteret, dog uden at være blæserkølet. Derforuden at der er påsat en termostatregulering af olietemperaturen således, at når olietemperaturen kommer op på ca. 80 grC. ledes olien igennem en extern oliekøler, der er placeret henne foran forakselrørene, hvor olien køles af fartvinden.
Standard skulle motoren kunne yde ca. 80 HK.
Jeg har planer om at " Dyret " skal på rullefelt for at få et præcist billede af HK og Moment.
Den sparker "RØV" når man giver den kniven - og det skal blive morsomt at jorde en Audi / BMW når lejligheden byder sig.
På toppen kan den ikke køre væsentligt meget hurtigere end med en 1300 motor, der er jo ikke ændret på gearingen.
Den kan lige klare de 155 km/t.
Men helt ærligt - så er det faktisk heller ikke så sjovt at køre ret meget hurtigere i en Buggy.
Det er accellerationen det kommer an på efter min mening - og den er helt hjemme - skulle jeg lige hilse og sige :>)
80 > 85 HK til 580 kg bil . . ca. 7,5 kg. pr. HK

Fælge:

Forreste:
6 x 15" Modu/Krom/+24 af fabrikat Mangels.
Bagerste:
8 x 15" Krom af fabrikat Mangels.

Dæk:

Forhjul:
Pirelli 195/50x15 P 6000.
Baghjul:
Good Year 265/70x15

Undervogn:

Fuldt køreklar og med fyldt benzintank vejer BUGGY´en kun 580 kg.
Buggykarosse med ruderamme - VW T1. KB/Kort MK 3.
Sideskørter.
Opkortet VW bund med 380 mm - fra en VW 1300 årgang 16. nov. 1972.
Nyt rammehoved med tværvange.
Justerbar forbro.
Nye bundplader.
Bund sandblæst - koldgalvaniseret - og malet med sort lak.
Nye bærearme, bærekugler, styrtøjsdæmper og styrekugler.
Nye kobberbremserør, hjulcylindre, hovedcylinder og bremsebakker.
Sænket en kvart anelse i bagenden !


Styling:

Kalesche.
Generatorhjul på motoren er forkromet..
Remskive af støbt aluminium.
Ventildækslerne er i støbt aluminium med centermøtrikker.
Buggy/Baja/Trike bagerste motorbøjle "kofanger" i krom.
Grøntonet forrude MK3.
Forreste kofanger Crom/Buggy/Baja/VWT1.
Tudehorn forsynet via en diskret anbragt omskifterkontakt således, at der kan skiftes imellem et To - Tonet Peugeot tudehorn og et Ford - A horn.

Interiør:

Cobra sæder i Vinyl, og med høj ryg.
Gule H - sikkerhedsseler.
3 - egret 13" Race rat med navadapter.
Aluminiumsdørkplader på bunden.
Matsort lakering overalt "indvendigt"

Ekstra tilbehør:
Lakken er en kamæleonmaling, der chancerer imellem grøn - lilla og guldagtige kulører.
Det var pis.. dyrt.
Men " THE SPYBUGGY IS WORTH IT " :>)
Justerbar forbro.
New Beetle - look baglygter, der iøvrigt passer sokkel på elefantbaglygterne.
Forkromede forblink af model 1968 med udscaring til sideblink.

Brugerens bedømmelser af andres {{ratings.itemMoreItems}}
Antal stemmer i alt

Lav
{{ratings.lowCount}}
Middel
{{ratings.middleCount}}
Høj
{{ratings.highCount}}
Ekstra høj
{{ratings.extraHighCount}}
Stemmer: {{ratings.totalCount}}
x