{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
822 visninger | Oprettet:

Bilvask uden vandslange...? {{forumTopicSubject}}

Hej bg,

Er faldet over et produkt, som jeg gerne vil bruge til at vaske min bil i hånden. Det hedder Optimum No Rinse, og er et skyllefrit middel til vask af biler. Er der nogle der har erfaringer med dette?

Desuden ville jeg lige få dobbelttjekket min fremgangsmetode af nogle som nok er lidt klogere end mig på emnet:

Jeg har tænkt mig at sprøjte bilen med vand blandet med lidt Optimum No Rinse ved hjælp af en tryksprøjte.
Herefter vil jeg vaske bilen med en svamp, som jeg dypper i en spand med vand og Optimum No Rinse. Dernæst tørrer jeg af med en mikrofiber klud.

Til sidst giver jeg den noget lakforsegling og voks.

Er det helt forkert, eller er jeg på rette vej? smiley

Kommentarer på:  Bilvask uden vandslange...?
  • #2   8. apr Vil som højtryksrens-bruger mene, at du skubber skidt og "sten" rundt med din svamp, da det øvre/ydre lag ikke er skyllet af.

Jeg vaskede fatters bil i går:
    Vand på hele bilen og vente 5 min, så den ikke er pladdervåd.
    Forvask skumbad, lad sidde 10 minutter.
    Højtryksrense det af.
    Skumvask med HydroFoam en "del" (f.eks. front eller side) af gangen, og vaskehandske på og vask bilen og skyl af bagefter.
    Skyl bilen godt af, både med højtryk og alm.
    Bruger derefter 4 klude til at tørre bilen.

De synes den så som "ny" ud da de kom ud til den smiley
    Den var ikke 100% bling eller perfekt, men så fin ud.

• #3   8. apr ... Og det tog kun 3 timer? smiley

• #5   8. apr Jeg kender ikke det produkt du refererer til, men har selv brugt noget lignede fra Meguiars D 114 i et par år nu.
    Du sprøjter på med en forstøver og tørre af med microfiber klude. Ca 4 pr vask.
    Om vinteren bruger jeg det ikke, men om sommeren så længe der ikke er tale om mudder og jord, men alm vejstøv virker det fint, og giver ikke ridser.
    Men jeg skal dog sige jeg var meget skeptisk i starten.

profilbillede
  • #6   8. apr Hvis jeg var dig, ville jeg lige tjekke denne video inden du gør noget som helst.
    Ammo NYC er kæmpe bilpleje entusiast og går virkelig i detaljer med forklaring osv.
    samtidig har han da også udviklet hans egne produkter, samt et tool til wash uden vandslange smiley

https://www.youtube.com/watch?v=pDxRPQLh_zA

• #7   8. apr Detailer er da kun til biler der i forvejen er rene, men feks har fedtfingre eller oliefingre.
    Jeg ville ALDRIG vaske uden vand og sæbe. Som der nævnes, den mest skånsomme måde, er at gøre lakken våd og fjerne overfladisk møg, uden børste, sætte den i blød med prewash, rense af uden børste, og tørre af med microfiber klude/håndklæder.
    Er lakken velbehandlet i forvejen, så behøver man ikke mere end dette.

• #8   8. apr Prøv at se videoen uden lyd, og kun se med dine øjne. Og så tænke over, hvad der bliver trukket med rundt, når den klud køres rundt. Støv, skidt og fuglelort.
    Nej tak.
    Så er jeg ligeglad med hvor meget det produkt "hydrates".

Har selv set en del fra AMMO, men til VASK af en bil, der skal vand til.

Jeg er med på, lige som Claus nævner, at hvis bilen "er ren", og man kører til et træf eller noget andet, og lige vil fjerne det der lige er kommet på, så fint med "ingen vand" produkter.

• #9   8. apr Sjovt med alle dem der byder ind, når han nu specifikt spørger efter folk med erfaring.

Men det er efterhånden standarden på bilgalleriet smiley

• #10   8. apr Haha, du har ret.

Eller dem som bare skriver for at skrive, og slet ikke byder ind med noget som helst.

Det er megasjovt!

• #11   8. apr Det der er sjovere, er dem der totalt vildleder, uden at vide hvad konsekvensen er af deres tåbelige forslag.

• #12   8. apr Manden spørger efter erfaringer og jeg har ikke forslået noget som helst.

Modsat et par stykker i tråden, som deler ud af deres egen overbevisninger.
    Der er fint at i ikke vil bruge produktet, men det er ikke det han spørger efter.

• #13   8. apr Overbevisninger? Det vi andre deler ud af, er såmænd bare erfaringer. At du selv bruger en detailer til at vaske bil med, lader vi bare helt stå for sig selv smiley

• #14   8. apr Fra Meguiar's hjemmeside

https://www.youtube.com/watch?v=cICbdJocUI4

Meguiar's Rinse free Express Wash is formulated to be used as an alternative to traditional washing on light to moderate dirty vehicles. Can be applied with traditional trigger sprayers or low pressure tank sprayers. Clean and protects, without rinsing with water.

erfaringer.. erfaringer... erfaringer...
    Claus du har ingen erfaringer med produktet, så det er kun din tro/overbevisning du deler ud af.

• #15   8. apr Nå nå, jeg har ingen erfaring med klargøring, så siger vi da det, Koreansk Industri Affald smiley
    Jeg ved dog heldigvis hvad man bruger en detailer til.

• #16   8. apr Så er vi tilbage til standarden på bilgalleriet... Godt gået Claus smiley

At Meguiar's kalder flere af deres produkter Detailer har intet med tråden at gøre. Det er dig der låser dig selv fast hvad en Detailer er.

• #17   8. apr Du startede dog selv hr anonym.

• #18   8. apr Nej jeg startede i #5 med mine egne erfaringer med et ligende produkt, og så gik du i selv sving.

• #19   8. apr I selv sving? Du er sjov smiley Men din holdning er helt din egen, erfaring plejer jo bare at slå holdninger smiley

• #20   8. apr du skal vaske den en god tur med opvaskemiddel eller en affedter efter og husk at "claye" bilen inden lakforsegler og voks og så er det en god ide at tøre bilen af i sprit inden du begynder at påføre lakforsegler, og husk så på at lakforsegleren skal have en hærdetid afhængig af om den får lov at stå inde i en god varme eller udenfor, er det inde du kan stå med den så hedder det 6-7 timer inden du kan påføre voks

• #21   8. apr Tørre bilen af i sprit? Efter clay endda? Øhmmm nej overhovedet ikke da. Sprit hjælper da intet. Clay bør tage tjære, nyere fugleklatter, og bremsestøv. Du kan opløse det med petroleum evt.
    Er der gamle fugleklatter der har ætset i lakken, så brug vandslibepapir i korn 2000-3000 og poler direkte efter.
    Alt andet mirakeldims er ikke iorden, hvis man er glad for sin bil og lakken på den smiley
    Brug gerne magic cut eller 3 step polering.

• #22   8. apr sprit er for at få lakforseglingen til at holde bedre fast så du har en fedtfri overflade

• #23   8. apr Ej det klarer din claybar da samt evt lakrens/affedter

• #24   8. apr hellere være sikker når det er en så omstændig omgang

• #25   8. apr Thomas nu fortsætter hvor du sidst slap, igen med tåbelige råd det gør mere skade end gavn. Opvaske middel? Nej, sprit? Nej, clay før lak forsegler? Nej.

Det ville være en gevinst for hele dette forum hvis du blot undlod at kommentere konstant med fejlagtige fakta.

En bil vaskes, affedtes i en decideret affedter eller apc blanding, resterende tjære pletter med en tjære fjerner, flyve rust afrenses kemisk. Resterende partikler i lakken kan fjernes med en claybar eller klud. Dette kan ikke anbefales med mindre bilen efterfølgende poleres da det vil give mærker. Efter en polering, inden påførelse af lak beskyttelse anvendes en IPA isopropylalkohol blanding eller en af de utallige færdig lavede blandinger.
    Hvor længe en lak forsegler skal hærde er 100% individuelt efter fabrikant og produkt, så 6 timer? Nej

Til det egentlige emne ridser Optimum No Rinse?
    Ja det ridser lakken ligesom alle andre slags vaske metoder.
    Det er dog mere skånsomt end maskin vaske eller vasken med Vikan børsten og Alaska shampoo i en mure spand.
    Købte Optimum No Rinse til min motorcykel da den bliver mere støvet end beskidt.
    Brugte det to gange og der var tydelige mærker på tanken, dog ikke mere end det nemt kunne poleres op igen.

• #26   8. apr heino

hver mand har sin måde at gøre tingene på, der er ingen facit-liste over hvad der er rigtigt, jeg kan bare fortælle dig en ting jeg har snakket med klargøringsfolk og rådført mig hos bilvask.nu (michael) at du så mener at man behøves at være knap så omhyggelig det er bare din mening, opvaskemiddel er den bedste affedter der kan fåes for penge at nogle så laver en APC eller strip sæbe det bare ikke mit valg og du får aldrig en bil klinisk ren ved en håndvask at du så ikke mener det er nødvendigt at claye alle overflader det dit valg jeg kan tydeligt se hvor møgbeskidt min claybar er selvom jeg har været over bilen med 2 x forvask og 2 x håndvask

• #27   8. apr Ja den er god med dig du, sæt dig lige ind i indholdet af henholdsvis dit sprit og dit opvaske middel. Du er sikkert også typen der anbefaler toilet rens til fælge samt pleje af læder med syntetiske sæbespåner.
    Brug lige hvad du lyster men stop dog med øse det ud som råd.

• #28   8. apr du lyder efterhånden mere og mere som krydsningen mellem et dumt svin og en idiot

det har jeg gjort, du maler heller ikke en bil fyldt med fedtede fingrede og hvornår forstår du at bilpleje er som religion nogle gør tingene på en måde du gør dem på en anden at du ikke kan acceptere det, er dit problem

• #29   8. apr Sidst du rådgav om noget var det pant i biler, her var du også helt ude at skide.

• #31   14. apr Kunne selv godt tænke mig at prøve Pro Nano med min højtrykrenser.

Kommentér på:
Bilvask uden vandslange...?