{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
472 visninger | Oprettet:

Troels K
Troels K
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Brændstof additiver {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley smiley

Jeg er ny herinde og har et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med at svare mig på.

Brændstofadditiver til benzin og diesel er efterhånden en påkrævet ting, nu når mekanikken i bilerne er blevet så fint følelende overfor sod og ophobninger.

Selv købte jeg bell-add i starten, men fandt hurtigt ud af hvor dyrt deres produkter er 130 kr. for additiv til én enkelt tank diesel. Jeg tænkte at det kunne ikke være rigtigt og bekydte derfor at undersøge hvad der er af aktive midler i brændstof additiver.

Generelt indeholder alle produkterne omkring 50-80% mineralsk terpentin.
Derudover indeholder diesel produkterne 2-ethylhexylnitrat ca. 25-40% som egentlig bare er en cetan forstærker.
Der er også Solventnaphtha som bare er et andet ord for petroleum ca. 10-15%.

Så alt i alt betaler man i dyre domme for Mineralsk terpentin, cetanforstærker og petroleum.

Jeg søgte derfor efter et alternativ og fandt denne hjemmeside: https://www.weboil.dk/shop/112-alt-vaek-ophoersudsalg-45/802-diesel-additiv-service-optimize-diesel---5-ltr/

Har nu kørt med additivet i godt 4 måneder og det virker bare.

Så mit spørgsmål er, hvorfor bliver så mange ved med at sværge til bell-add når priserne er så høje?
Er det fordi markedet er uigennemsigtigt?
Har de bare brandet sig fast i folks hjerne og kan derfor tage 20x prisen hvad andre tager?

Ser frem til at høre jeres svar. God søndag!

Kommentarer på:  Brændstof additiver
  • #1   12. jan Hjernevask, Brandet gør også meget. Køber mine i Biltema

• #2   12. jan Velkommen til. smiley

Kører du kun korte ture, siden du mener du har brug for additiver?

Jeg bruger ingenting, og har aldrig gjort det... Har aldrig haft problemer. smiley

• Troels K
    Troels K Tilmeldt:
    jan 2020

#3   12. jan Tak for svar smiley

Ja, en blanding af korte og lange ture. Har oplevet at DPF lampen kom til at lyse, men det undgår jeg så med additivet.

Oplevede også at de 2 biler jeg ikke brugte additiver i, godt kunne blive lidt sløve i optrækket hvis ikke jeg fik renset motoren. Bilerne havde da også et par på bagen, så måske der bare er mere behov for at rense ældre motorer.

En anden afledt effekt af service optimize additivet er at jeg kører ca. 1 km længere pr. liter diesel. Jeg går meget op i min brændstof økonomi og det er helt tydeligt.

• #4   12. jan Når jeg kigger på Belladd, så ser jeg da dette:
    "500 ml. - rækker til 500 l diesel. Smart dosering på flasken hvor 1 streg svarer til 50 liter diesel "

Så har du en 500 liters tank siden du skal flyde en hel bøtte i af gangen?

• Troels K
    Troels K Tilmeldt:
    jan 2020

#5   12. jan Jeg kan se at 100 ml. diesel additiv koster omkring 99 kr. på nettet - det var den jeg brugte de første par gange.

• #6   12. jan Min er en 97'er, og den kører i forvejen knap 2 km længere end den er opgivet til, men min korteste tur er også ca 32km...

• #7   12. jan Har aldrig brugt additiv, hverken på benzin- eller dieselbiler - og har aldrig haft problemer med motor/sod eller lignende. Så forstår ikke at nogen overhovedet vil bruge penge på det smiley

• anders o
    anders o Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 236
    #8   12. jan hvis man tanker circlel k miles plus på burde additiver ikke være så nødvendigt, men koster os lidt mere pr liter.

• #9   12. jan Jeg tanker OK eller YX, eller Q8. Aldrig de dyre...

• #10   12. jan Du har ganske ret i at de fleste brændstofs additiver indeholder en meget stor andel mineralsk terpentin.
    Men hvad gør weboils anderledes ?

Hvorfor tror du at du skal bruge brændstofs additiver på din bil, du skriver så "at det bare virker"? Hvordan virker det? for det er ganske unødvendig og hjælper ikke på dit sod problem alligevel så spild af penge.
    Ville du endelig købe et produkt fra weboil så kik mere på deres RVS.

• #11   12. jan Det lugter lidt af reklame for eget firma, gør det ikke?

• #12   12. jan Er det sæson for den slags indslag igen?..
    Kommer altid reklame herinde

• #13   12. jan Du skriver i #3 at du køre 1km længere pr. litter
    Nu kan jeg ikke se hvor meget en dosering passer til i brændstof mængde men hvis 1 dosering er til en tankfuld så er det 10 ml du skal komme i tanken. (5L =500 doseringer)
    Da 60-80% er petroleum så ville jeg da købe den her og tilsætte 10ml af den i stedet. https://www.jemogfix.dk/lugtfri-petroleum-1-liter-stabile/6124/9049047/
    Det er nok noget billiger i det lange løb smiley
    eller gå all in og køb den her så er der jo til hele bilens levetid https://www.jemogfix.dk/qlima-ekstra-braendstof-20-liter/7134/9027189/

• #14   12. jan Hvordan ved du at det virker ?

Har du kamera billeder af dine cylindere både før og efter du begyndte at bruge det ?

• #15   12. jan Naphtha er ikke bare petrolium, Naphtha er et mellem distillat der som regel bruges til videre raffinering til benzin produkter.
    Og alt efter hvilket raffinaderi det kommer fra, kan det have forskellige kompositioner.

Det kan godt være at det bare er terpentin osv, men så vidt jeg husker er der osse en 3-4 procent i Belladd der ikke er specificeret.

Om det ene eller andet virker, tja det er en rens ikke en ting der kan fixe defekter.

• #16   13. jan #15 og det vil sige at vidundermidlet på 4% ca.7,2ml af Bell Ad til 60-80L benzin/diesel ca.1/10.000del skulle gøre underværker ? er vi ikke ude i at "tro kan flytte bjerge"

bortset fra det så mener jeg ikke der er noget der ikke er specificeret men procentsatserne i de additiver svinger helt vildt som fks den der linkes til 60-80% - 5-20% og igen 5-20% det virker helt vild troværdigt og særdeles professionelt ikke smiley

• #17   13. jan Tja igen belladd er ikke en vidunder middel, det kan jo ikke reparere ting, men rense brændstof systemet, og ja hæve cetan tallet.
    Cetan er jo et udtryk for diesels tændvillighed, så højere cetan tal er lige med mindre sod.

Så ja mindre aflejringer af skidt i brændstof systemet kan det fjerne, og spørgsmålet er om du mærker det på bilen.
    Har selv oplevet en gammel Volvo komme til og køre en km mere pr liter efter lidt belladd.

Og i forhold til blandingsforhold, så er belladd jo ikke dumme, du tror de vil give opskriften på deres produkt til alle?
    Mange kemikalier har ofte mærkelige navne på deres Msds, uden og være specificeret synderligt, pga forretnings hemmeligheder.

• #18   13. jan Fælles for de produkter ville nok være at de ikke virker i en uvildig test, jeg har endnu aldrig set en sådan test fra fks. Tûv og det er der nok en grund til.
    Alle de test fortaget af private på youtube viser også det samme uanset mærke.
    og ingen gummi som fks. O-ringe har godt af disse blandinger da flere stoffer i produkterne er dissideret skadelige for gummiet.
    flere af additiv produkterne er nærmest ren mineralsk terpentin eller en blanding med petroleum.
    Og 1-2dl af disse i 60-90L har sku ingen virkning ud over at fylde lommerne hos sælger/producenterne.

MEN hvor blev TS af ??

• anders o
    anders o Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 236
    #19   13. jan Kender en som har en sportsvan med 2.2D motoren, den går bedre og bløder når Der kommer en sjat af Bell adds 500ml bøt i.

• #20   13. jan Søren A

Hvis ikke o-ringene eller gummiet kan tåle terpentin eller naptha så høre det ikke hjemme i det brændstof system, for så vil benzin eller diesel osse opløse dem.

Tja som jeg har skrevet tidligere, så kan det ikke fjerne fejl eller noget som er i stykker, og det er en service rens ikke en reparations rens.
    Faktum er nok at bilen kører/lyder bedre fordi cetan indexet er højere så kører bilen bedre, fordi forbrændingen er bedre/mere præcis.

• #21   13. jan #20 kan konstanter vi ikke er enige.
    Hvis bilejer vil give 130kr for ca. 2dl mineralsk terpentin på dåse/flaske så for min skyld ingen alarm.
    Ps. prøv at tage en O-ring og læg den i mineralsk terpentin og tag en anden og læg den i diesel.

• Simon
    Simon Tilmeldt:
    dec 2012

Følger: 1 Emner: 23 Svar: 97
    #22   13. jan Efter min mening en grundig rensning af gasspjæld hjælper langt mere end at købe additiver

• #23   13. jan Søren A

Tja jeg ved ikke lige hvad der egentlig er i cetan hævende additiver.

Men o-ringe af natur gummi holder ikke til benzin/diesel eller terpentin produkter, så svumler de op.
    Det skal være Buna/Butan, Viton eller PTFE for og være "kemikalie" resistent.

Kommentér på:
Brændstof additiver

x