{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.010 visninger | Oprettet:

Rs6 c7 hopper/vakler ved lav fart hjulnav? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle
Jeg skriver, da jeg ejer en rs6 c7 og har problemer med hopperi. Bilen vakler/hopper ved lav fart. Rattet ryster ikke, den begyndte med at gøre det lige efter jeg skiftede fra sommer til vinterfælge/dæk. Jeg skiftede alle 4 til nye vinterdæk, det hjalp ikke. Jeg har fået tjekket om bærarme,støddæmper osv og alt ser fint ud. Ved motorvejshastigheder hopper den ikke skal det lige siges. Hvis jeg lader bilen være i D og slipper bremsen og lader den triller mærkes det også tydeligt. Jeg har nu sat 4 hel nye dæk igen, da jeg alligevel skulle købe nye sommerdæk har jeg fået købt 4 helårsdæk Continental. Den vakler/hopper stadigvæk. Det eneste vi har bemærket med mekanikeren er at når han sætter fælgen på højre bagside så er der slør mellem hjulnavet og fælgen ( når man sætter den på uden bolte). Ikke ret meget, men foran og venstre bag er der ikke noget slør så når man drejer fælgen med hånden drejer hjullejet med pånær højre bag der drejer fælgen rundt om hjulnavet og man kan rykke lidt inden imodsætning til
de andre.

Hvad tror i det er? Både de forrige dæk og de nye er balanceret, det skal lige siges at jeg har manglet en centerkapsel i et stykke tid og jeg kan ikke huske om det var højre bag, men hvis der er kommet rust på og noget af materialet på navet er kommet med ud da vi tog sommerdækkene er kan det ske? Og kan det lille slør gøre at bilen vakler/hopper på den måde?

Jeg har godt nok bestilt 4 nye hjullejesæt, mekanikeren har en anden kunde som har en s6 c7 som også har haft samme problem og efter 3 måneders tid hvor han har skiftet alt muligt andet på bilen har det været hjulnavet som har været problemet med hopperiet.

Jeg mistænkte lidt kardan midterleje bøsning hvis den var revnet og stod og dansede gav det meget god mening for mig at den så ville lave det hop og holde op i høj fart, men den er tjekket og bøsningen ser helt fint ud og man kan ikke rykke i den. Hvis jeg sætter bilen i N og den triller så hopper den stadig skal det lige siges.

Hvad tænker i nogle ideer tror i sluppet mellem hjulnavet og fælgen er skyld i det?

Tak på forhånd ????

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling og montering af en lille badvaerelsesskab 575 kr.
  • Stærkstrømstilslutning af kogeplade 600 kr.
  • Vejledning til køb af tomrør 300 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Elektriker 1.200 kr.
  • hænge lampe op 250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rs6 c7 hopper/vakler ved lav fart hjulnav?
  • #1   23. dec 2025 lad os lige rejse tilbage i tiden. før hjul skifte var der intet problem? ved montering af hjul er det kun 5 bolte pr hjul man piller ved. folk har det med at hamre de bolte i med luft nøgle eller lignende og det kan de nye nav simpelthen ikke klare til da lortet er for tyndt (især på mercedes) du nævner meget fint der lidt slør i det ene hjul og gad vide hvorfor sløret er kommet efter hjulskift? skift hjulnav til at begynde med så spænd nænsomt med moment hvor du starter med 40 nm og derefter 70 og derefter det den endelig skal ha.

jeg kan sagtens tage fejl i min påstand men håber det kan hjælpe dig på rette vej og mere glat vej smiley

• #2   23. dec 2025 Vi spænder hjul på med elnøgle
    Og efterspænde med
    Moment nøgle bagefter
    Og vi har aldrig oplevet problemer.

• Bent B
    Bent B Online Tilmeldt:
    dec 2009

Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 3 Svar: 186
    #3   23. dec 2025 Går ud fra der er "original fælge" og du derfor ikke har brug for centreringsringe ?
    Kan der være en blødbule/ujævnhed på indersiden af fælgen ?

• #4   23. dec 2025 Det er original fælge, vi har prøvet at holde den op foran og der sidder den stram altså ingen mellemrum mellem navet og fælgen vi har også prøvet at sætte fælgene lidt anderledes og prøvet at sætte sommerfælgene på og den hoppede stadigvæk.

Mit spørgsmål er bare det slup der er mellem fælgen og naven højre bag, kan det gøre at bilen vakler?
    Motorvejshastighed hopper den ikke.

Det underlige er at det var lige efter vi afmonterede sommerfælgene og satte vinterfælge/dæk på. Så i første omgang tænkte jeg at det må være fælgene der er skæve, prøvede at skifte tilbage hvor vi overførte vinterdækkene på sommerfælgene… samme resultat og det eneste vi kan se er slup mellem hjulnavet og fælgen der er en smule luft som der ikke er foran eller venstre bag. Højre bag kan man dreje fælgen rundt om navet hvis man bare holder den op imod, det kan man ikke med de andre her sidder den stram.

Jeg var sikker på det nok var dækkene, 4 nye Continental dæk monteret og samme problem. Han mener at der er noget materiale rundt om navet som er gået af og derfor sidder fælgen ikke stram som den skal. Der er også en smule forskel når vi har målt diameter af navet iforhold til de andre.

• #5   23. dec 2025 Da sommerdækkene var på havde vi monteret den fælge uden centerkapsel bag, så hvis den er rustet fordi der ingen centerkapsel har været i de 6 måneder sommeren nu varer og der så er kommet rustflager med ud da han afmonterede sommerfælgene? Andet kan jeg ikke rigtig få til at give mening.. Jeg har foretaget hjulskift hos ham i mange år og aldrig haft problemer…

• Bent B
    Bent B Online Tilmeldt:
    dec 2009

Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 3 Svar: 186
    #6   24. dec 2025 Selvfølgelig skal fælgen sidde rigtigt på navet uden slup..
    Har du prøvet at kigge på ; hvor meget "dækoverfladen" bevæger sig op/ned, når man drejer hjulet langsomt rundt.
    Så engang en fælg, hvor der var 2cm højdeforskel, den "gyngede" også ved lav hastighed, ikke noget ved motorvejshastihed....der var så 80 gram vægte på det hjul.

• #7   24. dec 2025 Hej Bent
    Tak for din input, dækkene er helt nye… min mekaniker sagde at en af fælgene skulle have mere vægt end de andre da han balancerede dem og den har han sat bagved. Det skal lige siges at jeg også havde præcis det samme problem med mine vinterdæk på mine sommerfælgen så samme problem med 2 fælge. De andre fælge jeg prøvede med var der sommerdæk på før, de sommerdæk var slidte og selv med de slidte sommerdæk var der ingen hop. Det skulle virkelig undre mig hvis det er pga dæk… sidste vinter kørte jeg med præcis de samme fælge om vinteren uden hopperiet og det kom lige så snart vi skiftede fra sommer til vinterfælge. Hvor vi så herefter prøvede at bytte dækkene til sommerfælgene og til sidst fordi jeg alligevel skulle have nye sommerdæk også endte med at bestille 4 nye Continental helårsdæk.

Jeg har ikke prøvet at kigge mens bilen triller om hvor meget dækket “hopper”. Det skal jeg lige prøve at se!

• #8   26. dec 2025 Prøv at se om fælgen løber, dvs om den er oval, og det kan den være pga der er kørt for hårdt over et vejbump eller en kantsten, snur hjulet rundt mens bilen er løftet fri af jorden.
    Læg mærke bil buler eller ujævnheder bag på fælgene, indersiden.

• #9   26. dec 2025 Hej Allan
    Tak for din input, jeg har prøvet at køre med mine sommerfælge også der sker præcis det samme?? jeg skal prøve at skifte hjulleje + nav på alle 4 når jeg modtager reservedelene så finder jeg ud af om det er pga sløret mellem nav og fælge på højre side bag. Dæk kan jeg godt udelukke i min verden da jeg har prøvet med slidte vinterdæk, nye vinterdæk også nu helt nye helårsdæk.. det eneste jeg ikke har prøvet er at sætte de nye helårsdæk på mine tidligere sommerfælge, men jeg tvivler på om det hjælper, da de nye vinterdæk er prøvet på både mine vinterfælge og mine sommerfælge.

• Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 2 Emner: 4 Svar: 98
    #10   28. dec 2025 Når nu dækkene bliver afblanceret kigger man jo på om hjullet hopper når afbalnceringen foretages. Der ville jeg begynde.

• #11   28. dec 2025 Hej Torben
    Tak for din input

Jeg forstår, men det skulle virkelig undre mig hvis det er de nye dæk, så har jeg prøvet i alt med 3 forskellige dæk, nogle slidte vinterdæk, nye vinterdæk og nu nye helårsdæk, det skulle så også være ret pudsigt hvis vi så havde sat et defekt dæk på præcis samme side altså bag hvergang. Vi havde umiddelbart så vidt jeg husker prøvet at bytte dækkene så de stod forskellige så dem bag kom foran og omvendt, men stadig samme hopperi. Jeg skal prøve når reservedele kommer at få skiftet hjulnav+lejer hele vejen rundt så må vi se om det lille luft imellem højre bag fælge og nav er grunden…

For mig virker det ikke realistisk at det skulle gøre det, men nu vejer den også 2 ton så en smule luft mellem nav og hjul skulle ifølge mekanikeren gøre at fælgen ikke kører i cirkel men mere som et æggeformet cirkel som så derfor hopper…

• #12   29. dec 2025 Der skaæ
    Ikke være luft mellem nav og fælg

Et fælg skal ligge helt plan mod navet

Hvis ikke der gør det, så er der noget galt

• #13   11. jan Hej igen

Hjulnav og lejer blev skiftet hele vejen rundt, men bilen gør præcis det samme…

Alle 4 er balanceret bilen er sporet.

Mit næste spørgsmål: Kan bagerste trækaksel gøre det? Selv hvis jeg triller med 5 km i timen kommer den rytmiske hop som så ændre sig og bliver til vibration i højere fart. Så dæk, fælge, hjullejer og nav er udelukket. Hvis jeg sætter bilen i Neutral med Fx 10 km i timen så ændre det sig ikke…

Har lagt mærke til at ved høj gear fx 5 og gas så ryster hele bilen og hvis jeg så trykkere endnu hårdere eller skifter fx til 4 gear så ryster den ikke mere. Så rystelsen forsvinder når jeg gear ned. Derfor tænkte jeg om de to ting hænger sammen i forhold til hvis jeg har en trækaksel bag som er dårlig som ikke roterer helt lige men “hopper” og det er det jeg også mærker med rystelserne hvis jeg giver den lidt på fx motorvejsindkørsel? Og det så bare holder op når jeg gear ned. Den gør det ikke med bestemt gear, men mere hvor hårdt jeg trykker på speederen, men forsvinder når bilen kommer op i fart eller jeg gear ned.

• Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

#14   11. jan Prøv at løfte bilen op på en donkraft og derefter lade hjulene køre rundt ved tomgang , så kan du måske se om akslen er skæv eller der er noget der hopper.

• #15   12. jan Han siger alt ser fint ud vi prøvede at lade bilen trille på liften, det eneste han mistænker er trækakslen bag til venstre den del som går ned til selve navet. At han synes den ikke køre helt jævn rundt i cirkel som de andre. Han var lidt usikker og det var svært at tyde. Så han vil skille den ad en af dagene og se om den har nogle punkter hvor den går lidt trængt.

Kan det gøre at bilen hopper?

• Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

#16   12. jan Ja måske hvis leddet er rustet meget kan det jo ikke bevæge sig men men så vil gummibælgen jo være ødelagt og fedt ville være ude på undervognen. Jeg ville prøve at lytte med et stetoskop ved hvert hjul . Baghjulene drejer jo når motoren kører og så få en til at dreje forhjulene rundt . I et stetoskop kan du hører om noget skurrer eller giver en lyd. Men igen er du sikker på at dækkene er 100% runde . Der skal ikke meget til . 5 gr på mine forhjul så ryster den ikke meget men nok til at det er træls. Du må have en ujævnhed på dæk eller fælg . Er navnet du spænder op på 100% ren og er fælgen bagpå spændefladen helt helt ren ? og er du sikker på at fælgene er helt lige i forhold til opspændingen . Kan være en er en lille smule konkav

• #17   12. jan Husk at trækakslerrne kan sige lyde, hvis man løfte bilen og hjulene drejer frit rundt

Da akslerne køre i en skæv vinkel
    I forhold til når bilen stå på hjulene og køre

• #18   12. jan Hej igen

Tak for din kommentar
    Der er ummidelbart ingen lyd. Han sagde at det eneste han kunne se at den på venstre side når han kigger på manchetten så virker det for ham som at den ikke køre som de andre. Så vi blev enige om at vi afmontere den her en af dagene og ser om den kan dreje frit eller om der er punkter hvor den går stramt.

Det mærkelige for mig er at problemet startede efter dæk skifte fra sommer til vinter. Men han mener at fordi man løfter bilen op og trækakslerne kommer ned på en vinkel de aldrig kommer til når man kører normalt og måske i forvejen har været lidt dårlig at det måske er derfor. Der er ingen andre ting at se så jeg håber det er fejlen.

Man kan mærke det ved selv 5 km i timen på jævn vej at bilen ryster og det ændrer sig ikke hvis man sætter bilen i N.

Før vi skiftede hjulnav og lejer synes jeg det var kraftigere hop især de første 4-5 km efter start om morgenen så kunne man mærke det virkelig meget. Efter de 4-5 km dæmpede det lidt ned. Efter hjulnav og lejer hopper den stadig men i mindre grad end før synes jeg. Mere som små rytmisk hop. Måske har de gamle lejer/nav kunne give sig mere og det var derfor jeg mærkede det kraftigere… men kan ikke rigtig komme på andet end den trækaksel og det jeg mærker er at det kommer fra en af bagakslerne. Foran har jeg ingen vibration eller lyde eller lignende.

• #19   12. jan Lige iforhold til fælgen har jeg ikke tjekket om den er hel ren må jeg indrømme. Den har gjort det med begge fælge jeg har til bilen, sommerfælgene kørte helt fint førhen med slidte sommerdæk.

Så jeg havde slidte dunlop dæk først på mine vinterfælger, dem skiftede jeg med 4 vinterdæk, men samme problem. Herefter skiftede jeg fælge og satte vinterdækkene på mine sommerfælge, samme resultat. Så købte jeg 4 nye helårsdæk conti. Prøvede først med vinterfælgene, men uden resultat. Så efter hjulnav og hjullejer skift, smækkede jeg de helårs på mine sommerfælge, fik balanceret dem, fik bilen sporet dem men samme resultat nu…. Så skulle der være fejl på 2 sæt dæk i alt… havde ingen problemer med mine sommerfælger eller vinter førhen..

Sidste vinter kørte jeg på dunlop som var helt slidte og det gik lige fordi vinteren var ved at være forbi. Selv med dem oplevede jeg ingen hop som nu.

• Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

#20   13. jan Synes ikke det er en kompetent mekaniker du har med at gøre, sorry for mit udsagn. Problemet skulle have været løst for længe siden

• #21   13. jan Har det svært med de mekaniker må jeg indrømme.

Ham der kiggede på bilen og synes trækaksel venstre bag ikke køre helt som de andre (han var ikke 100% sikker, men alt andet så fint ud siger han) det er en anden mekaniker som tog bilen over til, da jeg er blevet godt træt af problemet og ja det burde være løst for længst med den rigtige diagnose…

Har i nogle mekaniker som i bruger der er dygtig som i kan anbefale?

Gider heller ikke smide 4000 kroner for en trækaksel hvis det heller ikke løser problemet..

• Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

#22   13. jan Hej
    Nu ved jeg ikke hvor du bor, men kan klart anbefale Sæby Autoteknik. Dem har jeg brugt nogle gange til min bmw 540 M62Tu. De kan deres arbejde.

• #23   13. jan Det er lidt langt fra mig må jeg indrømme bor i København, mit indtryk er at det er svært at finde nogen som kan deres kram.. Kunne også tage bilen hos Audi, men jeg har ikke haft gode oplevelser med Audi desværre og de er pisse dyre mener det er omkring 2000 kr i timen de tager for fejlfinding..

• Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

#24   13. jan Sæby autoteknik tager 850 kr timen , men kan godt se det er langt. Der må være nogen i området som også kan deres kram. Bor selv i Skagen så det er kun 53 km.

• #25   13. jan Det er mere til at betale, men jo lidt langt…
    Tak for rådet, prøver at se om ledet går stramt til trækakslen først hvis ikke så må jeg finde nogle som
    kan finde fejlen.

• #26   14. jan CP tager vel 550 i timen................

Kommentér på:
Rs6 c7 hopper/vakler ved lav fart hjulnav?

Annonce