{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
899 visninger | Oprettet:

8 December {{forumTopicSubject}}

Mød Japanske Jiotto Caspita, en superbil der skulle ændre udtrykket superbiler for altid.



Jiotto Caspita blev bygget af Dome CO. som var bag Japans første superbil, Dome Zero tilbage i 70´erne, som desværre aldrig blev til noget. Jiotto var deres næste forsøg i superbilsverden, og denne gang mente de det for alvor, da den skulle være den ultimative af dem alle.


I 1988 blev Jiotta præsenteret, som var Japans svar på den ultimative bil man kunne købe, og som de selv sagde, så var det den eneste F1, som man måtte køre på den offentlige vej. Der var en grund til, at de kaldte den for en ægte F1, da den fik motoren fra en ægte F1´er, Motori Moderni´s Flat V12´er.
Motoren ydet 456 Hk, som var ikke den vildeste dengang, selvom det var deres mål, men topfarten lå dog omkring 320 Km/h. Designmæssigt var den meget foran sin tid, og der var ikke rigtigt noget, som minde om den. Den fik de velkendte mågevinger, som Mercedes nu havde gjort så kendt, og et virkeligt bredt karosseri, som ingen anden bil var set før. De tætteste konkurrenter var de Italienske biler, såsom Ferrari Testarossa, Lamborghini Countach, og senere Diablo, men der var også den glemte Porsche 962, som måske mere mindede om Jiotto Caspita.
Da bilen nåede 1990, blev den gamle V12´er skiftet ud med en mere opdateret Judd F1 V10´er, som nu fik den til at yde 577 Hk. De håbbede at den kunne runde 0-100 på lidt over 3 Sekunder, men sandheden var at den næsten gjorde det på 5 Sekunder, hvad dog var hurtig dengang, selvom i dag kan en VW Golf med 4-cylinder gøre det. Den tabte sig også en del, og de formåede at få den ned at veje 1240kg, hvad var forholdsvis godt dengang. Målet var at sætte den i produktion inden 1993, men der var stadig lang vej endnu, efter den ikke var blevet det de havde håbet på. Den var måske ikke så vild, som de havde prallet med, og desværre i 1992 måtte de gå konkurs på grund af økonomiske årsager. Jiotto Caspita blev ikke til noget, men de nåede at bygge et par stykker, som endte med at blive solgt på aktion i Japan, til næsten ingen penge!


Samme år kom den Tyske superbil Isdera Commendatore, som jeg skrev om sidste år i kalenderen (Læs mere her) til verden. Den mindede virkelig meget om den Japanske Superbil. Samme designstil, motor type, og så var der også de mågevinger. Om de havde kigget forbi den Japanske Jiotto Caspita, vides ikke, må nåde tyder meget på det, men selv Isdera Commendatore overlevede heller ikke 90´erne.

Billeder

http://img.more-explore.com/medium/9/Jiotto%20Caspita%20Sports%20Car.jpg

http://www.jdm-option.pl/imagemaker/blog_gal_pic/3054

http://www.bud3.net/rekreacija3aubr3anugeneraciju/wp-content/uploads/2014/05/03-jiotto.jpg

http://www.carstyling.ru/resources/entries/3564/Jiotto_Caspita_1993_Interior.jpg

Alternativt design
http://www.2000gt.net/Jiotto/Caspita93_03.jpg

Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
8 December

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce