{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
854 visninger | Oprettet:

15 December {{forumTopicSubject}}

Chrysler ME Four-Twelve


Mange forbinder Chrysler for en såkaldt bedstefarbil, måske ikke her i Danmark, hvor storset aldrig ser en på vejene, men i USA er det en anden historie.

2003
Tilbage i 2003 fik Chrysler den ide om at bygge en bil, som skulle være den ultimative Road cruser der var behagelig at køre i, men samtidige også var den verdens hurtigste bil! Bilen kaldte de for ME Four-Twelve, som stod for Mid-Engine Four Twelve, kort sagt var det en Mid-Engine bil med 4 Turbochager på en 6,0 12-cylindre motor. Så vidt jeg ved, så var der ingen anden bil i verden, som havde fået tilsat 4 Turbo på en V12 motor, hvad gjorde den meget speciel. V12´eren, som faktisk stammer fra Mercedes, ydet 850 Hk, 0-100 på 2,9 sekunder, og topfart på lige 400 Km/h, ville havde gjort den til verdens hurtigste bil dengang. Dog var deres ide med den ikke at lave en bil, som kunne sætte den hurtigste tid på banen, men snare langtfra. Den skulle være en såkaldt GT, en Grand Touer. En bil som var hurtig på pedalen, men også en bil man kunne holde ud at køre helt til Sydfrankrig i.

2004
Året efter præsenterede VW deres ultimative bil, Bugatti Veryon EB-16. Det var samme koncept som Chrysler ME Four-Twelve. De mindede faktisk meget om hinanden, selvom de fleste sammenlignede Bugatti med koenigsegg CCX, som var en helt anden slags bil. For at VW kunne toppe Chyrsler´s BIBI-TURBO V12 motor, så var der kun en løsning, som var at sætte en V16 motor med over 1000 Hk ind, og i kender resten af historien derfra. ME Four-Twelve var nu bare en konceptbil, men ikke en bil for showet skyld, for motoren var virkelig nok, og der var planlagt produktion for den i en nær fremtid. Bugatti havde desværre allerede taget titlen og overskrifterne, selvom den først udkom nogle år efter.
2005
Chrysler lagde hurtig 2 og 2 sammen, og kunne godt se at den ikke ville blive billig at sætte i produktion. Faktisk ville de ikke kunne tjene på bilen, da den ville blive for dyr at lave, hvis de skulle sælge den til de heldige kunder. VW havde det samme problem med Bugatti, eftersom hver enkel bil de solgte, tjente de ikke en mønt på, men de havde heldigvis ikke økonomiske problemer, som mange andre fabrikanter led dengang. Chrysler var en af dem, efter salget i Europa floppede, plus de også led med holdbarheden på deres andre modeller. Chrysler ME Four-Twelve blev ikke andet en konceptbil, og ikke den redning Chrysler havde håbet på, som skulle vende deres brand mod rette kurs.

Billeder
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200708/2004-chrysler-me-four-twe-2_600x0w.jpg
http://www.carsbase.com/photo/Chrysler-ME_Four_Twelve_mp16_pic_20856.jpg
http://www.carstyling.ru/resources/concept/large/2004chrysler_me_four-twelve_a02.jpg
http://www.allpar.com/photos/museum/2010/ME-412-chrysler.jpg
http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--Evp0sXeo--/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/191hikitww9u

Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
15 December

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce