{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.737 visninger | Oprettet:

Minderne tilbage: Audi TT-ikon eller en dyr Golf? {{forumTopicSubject}}

For at holde lidt liv i gruppen, selvom der ikke er meget gang i den, ville jeg prøve noget nyt, hvor det her er så første afsnit/kapitel, hvor jeg går tilbage i tiden, om de biler jeg husker da jeg voksede op. smiley
Så lad os se, om det bliver et N0 eller GO?
Skal også sige, at jeg fik inspiration af denne blogger, som jeg stødte tilfældigt på, under et forum emne nogle måneder tilbage, så tak til ham.
http://www.xn--drmmegaragen-wjb.dk/




1998, var næsten slutningen på de glade 90´er, og det var et skridt nærmere på 2000. Et årstal der lød så vanvittigt, og hvordan kom bilerne mon til at se ud? 2000, så var der vel ikke længe til, at man kunne købe biler, som faktisk kunne flyve! I midten af de tænker, og hvor Poul Nyrup gav hånden til Romano Prodi, kom der en bil ud fra Audi, som var så lang væk fra denne verden, at den fik Lamborghini Dibalo til at se, normal ud? Bilen var selvfølgelig den ikoniske AUDI TT 8N, som dengang fik en lille 1,8 T motor fra VAG koncernen. En motor som skulle vise sig, at være en af de mest populæreste turboer nogensinde. Dog var det ikke første gang, at den var brugt før, da den også kunne fås i AUDI A4 1996. Motoren i TT ydede dog ikke de små 150 Hk, som den gjorde hos de andre modeller, men faktisk 180, og senere kom der en 225 Hk version. For mange var det en af de flotteste biler, som verden havde længe set dengang. Det var næsten det 21 århundred Jaguar E-type, men det kan diskuteres. Husk på, det var jo en tid, hvor folk købte Mondeo, Escort, og Falica´er i massevis!
Så var der også den gruppe, som så den mere som en bil, der blev købt af den rige ældre herre, som skulle havde noget smart til hans unge kød af en kærste. Så skal vi jo heller ikke glemme, at for mange mennesker var det jo også bare, og bare en Golf 4 med smart design. Eller var det nu også det, for hvor meget Golf var der enlig over den? Okay, der var motoren og platformen, men det var vel også kun det? Desværre fik TT også en hård på start på livet, med blandt andet dårlige køreegenskaber, som minde for meget om en normal personbil, da Golf platformen ikke var den bedste form til en sportsvogn. –Og midt i det hele, så var der også reporter om uheld, da folk skulle overhele med 180 Km/h i TT´eren. Da den ramte 180 km/h, blev TT´eren meget ustabil, og var næsten livsfarlig at køre i, så det skulle der stræks gøre noget ved, og det skete der også med det samme. Året efter fik TT´eren en lille spoiler, bedre fjeder, og vigtigst af alt, ESP!


Da jeg så en TT for første gang, var det hos den lokale VW forhandler i Hørsholm, hvor mine forældre købte en ny Passat, med faktisk samme 1,8T motor. Jeg stod længe og stirede på den, og kunne ikke helt finde ud af, hvad det enlig var for en bil. Den så så aerodynamisk ud, og lignede mere en konceptbil end en personbil, som ikke ville blive til noget. Kan huske ved siden af den, stod der en gammel Golf 3. Utroligt så meget var sket med designet hos VAG. Væk var de firkantet forlygter, og dystre mørke baglygter, som næsten alle biler åbenbart skulle havde igennem 80 og 90´erne. Dog blev den skygget af glæden fra mine forældre, som havde fået en ny bil. Duften af ny bil, og følelsen af en Turbo som accelerere i en lige strækning. Bilen vi kom fra før, var en Mitsubishi Galant GTi, hvor ordet GTi nok mere stod for Gådefuld Trækning Injektion
Men det jeg mener var, selvom TT´eren ikke var den hurtigste bil, kontra konkurrenterne, såsom BMW Z3 3,0 og Porsche Bosxter. Så var der alligevel noget over de 1,8 T motor, som faktisk fandtes sted i næsten hele modelprogrammet hos VAG koncernen. Der var bare noget over den motor, og dens kræfter til at trække. Okay, på længere sigt, skulle det vise sig, at det ikke var den mest holdbare Turbo som fandtes der ude, eller den hurtigste. Dog var det en af de tidligste af slagsen hos VW, som stadig er aktiv til den dag i dag, bare ændret en del forhåbentlig. Til dem der kan deres TT lektier, ved også at der senere kom en 240 Hk version, og jeg snakker ikke om V6´eren. Nej, der kom faktisk en 1,8 T 240 Hk, som var bygget eksklusiv til Tyskland, hvis jeg husker korket. Den blev kaldt For Quattro Sport. I 2003/2004 kom den bedste af slagsen, 3,2 V6 240 Hk. Nok en af de bedste V6´er derude, til den dag i dag, som også gav liv til Golf R32. Der var også snak om, at de ville lave en RS version, som skulle havde motoren fra dengang S4. Altså en 2,7 BI turbo, med over 300 Hk. En bil som skulle se BMW Z3M, Mercedes SLK 32AMG, og selveste Porsche Bosxter S i øjnene. Desværre blev projektet droppet, på grund af det nok ville blive for dyrt at bygge den, så var der heller ikke rigtig plads til den 2,7´er.

Da vi kom hjem fra forhandleren, og imens hele familien stod ude foran Carporten og beundret den nye bil, måtte jeg finde mere info om den TT´er. Skal dog sige at hos min familie, fik vi internet meget sent. Faktisk fik vi først rigtigt internet i 2005, som åbnede en ny verden for mig, og det var ikke bare biler, men også ja, det nu unge drenge søgte efter på en lørdag aften… Dog tilbage til emnet, så havde en hver bilnørd dengang, og forhåbentligt også i dag, deres hellige bibel, alá Bilrevyen. En bog som gav næsten alt info og viden, af de biler man kunne købe dengang, om det så var i Nordamerika eller Brasilien, så havde den alt. Kan huske det var årgang 1999, som jeg havde liggende på mit hvide skrivebord, hvor der selvfølgelig også lå et nummer af bilbladet Bilen, hvis nogle kan huske det? Nogle måneder hen i samme år, fik en af genboerne, altså ham der er altid havde de fedeste biler på vejen dengang, sådan en TT til de sjove søndage. I forvejen havde han en 1996 Audi A4 2,8 Quattro, som min far ikke var særlig glad for, da han så ville have den anden hurtigste bil på vejen. Det var jo vigtigt dengang, at havde den fedeste bil, eller din far havde den fedeste bil i skolegården. Når men, de fik sådan en TT´er, fordi de kunne troede jeg, men virkeligheden var nok den, at manden opdagede at han var kommet oppe i årene, og havde ikke oplevet det han ville i livet, Midlife Crisis. At eje sådan en TT´er dengang, var jo ikke bare noget man kunne, uden det bragte opsyn, og der gik ikke længe før alle på vejen snakkede om den, som om det var en eller anden ultimativ Superbil, hvad det et eller sted også var i designet. Min far gjorde altid grin med den, når vi kørte forbi den på vejen, og sagde altid ” Det er jo bare en Golf med fimset kofangere på, og den har endda samme motor som vores, vi har bare 10 hk mere søn!” Mens han havde det største smil på, selvom inderst inde vidste jeg godt, at han gerne ville eje en. Skal dog lige fortælle den TT´er de havde, var kun den lille 180 Hk, som man kunne spotte på afgangs rørene og spoileren bagpå. Som sagt, havde vi 190 Hk på grund af en chiptuning fra ABT. Normalt yde den 1,8T motor 150 Hk, som var rigeligt dengang. Der gik ikke længe før folk tog sig mod, og gik hen til ham og spurgte med en forsigtig stemme. ” Når, eh, kan se du har fået ny bil, den er da godt nok flot”. Man var jo nysgerrig for at se mere om den, da det ikke var en bil, som man så hverdag dengang. Kan huske min far og jeg tog os sammen, og gik hen til ham for at høre mere om den. Kan også huske han sagde, at nu skulle vi se det bedste ved bilen mens han smilede bredt, og i et set åbnede han op for døren. Er du gal en kabine tænkte jeg, mens kæben ramte helt ned til asfalten. Kan tydelig huske de dybe sorte lædersæder, det grå cover, hvor der stod TT på, som gemte radioen væk. Det var helt vild, så lækker den kabine var, også var bilen utrolig lav, hvor der man hurtig fik følelsen af at sidde i en ægte sportsvogn.


I dag er MK1 TT´eren hele 17 år gammel, og det kan slet ikke ses på designet, som har uden tvivl det man kalder for tidsløst design. I 2006 lande anden genration, som aldrig blev så populær, selvom den var meget bedre en den gamle. Og- 2015 kom så endelig tredje genration, hvor der kun findes 2,0 4-cylinder motor, som den gamle startede også kun havde i starten, indtil RS version kommer til næste år. Den gamle TT´er holder også prisen, som stadig ligger godt og vel lige omkring de 100.00,-, hvad jeg syndes er virkelig mange penge for sådan en bil, men det er vel også et eller andet sted en god ting?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Minderne tilbage: Audi TT-ikon eller en dyr Golf?
Kommentér på:
Minderne tilbage: Audi TT-ikon eller en dyr Golf?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce