309 visninger
|
Oprettet:
Erfaringer med audiobahn subber?? {{forumTopicSubject}}
Jeg har et par audiobahn subber jeg skal have bygget en kasse til...
Det er 2 stk Awis12p - http://hifispeed.dk/shop/audiobahn-awis12p-5889p.html
Spærgmålet er hvor mange liter kassen skal være på... kabinettet bliver trapez formet og det skal portes... Det var planen at den skal bruges til lidt db drag og sådan, men ikke det vilde...
Nogen der har erfaringer med de subber?? og eller ved hvor mange liter der er passende... Jeg kan nemlig ikke finde nogle data om det og hifispeed ved ingenting om noget som helst... :S
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Svar: 19
Det nemmeste at lave er et lukket kabinet på ca 35-37 liter... Jo større jo mere brummer/runger bass og kræver rigtigt meget at forstærkeren for at styre bassen. Laver du det derimod lidt mindre kan du få en mere kontant bass, som også kræver en del af forstærkeren men denne gang på den måde at jo stærkere jo bedre, lyden bliver ikke rigtig dårlig.
Et portet kabinet skal nok være på noget der ligner 28-30 liter med en 2-3" port der går meget tæt på bagsiden af kassen.
Fælles for dem alle er at der skal et lag akustisk uld i hele vejen rundt... porter du kabinettet skal der lidt mere uld på bagsiden..
Som udgangspunkt ville jeg finde noget "skrot" plade og prøve mig lidt frem.. det har jeg altid gjort da jeg af erfaring ved jeg at man ikke rammer rigtigt første gang..
BTW Husk nu at bassens lyd ændre sig hvis den er helt ny...
Puha det var meget.. håber noget af det giver mening.. ellers må du skrive og jeg prøver igen..
maj 2006
Følger: 66 Følgere: 65 Biler: 2 Emner: 67 Svar: 582
Og det skal ikke være et bandpass kabinet for der kan man ikke høre når subben begynder at forvrænge... Så det bliver et portet kabinet på 65 liter og en 4" port på 28,5cm... Det er efter databladet på subberne...
Jeg har været inde på bilstereoforum for at finde de oplysninger jeg skulle bruge
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Svar: 19
maj 2006
Følger: 66 Følgere: 65 Biler: 2 Emner: 67 Svar: 582
Men igen, den sub jeg havde i et lukket kabinet var ikke så stor igen...
Erfaringer med audiobahn subber??
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside