{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rådighedstid
  • #1   22. aug 2008 Min gamle vognmand snakkede med Politiet omkring den regel, men de sagde vi ikke skulle tage os af den pt, da de ikke vidste hvem der skulle stå for checkningen af reglen.
    Det er noget med det er hvis man kører imellem 00.00 og 04.00, så hedder det sig, at man kun må arbejde 10 timer. Tror det er en arbejdsmarkeds regel og ikke en køre hviletids regel. Tror jeg nok.

fandt lige noget her:

EU Arbejdsdirektiv for chauffører

Lov om arbejdstid for mobile arbejdstagere inden for vejtransportsektoren trådte i kraft fra den 1. juli 2005.

Efter flere henvendelser fra vores medlemmer som er i tvivl, prøver vi her kort at opridse reglerne siger faglig sekretær Knud Erik Clausen, Transport.

Af k.e.clausen + j.e.nielsen |

Arbejdstidsdirektiv for mobile arbejdstagere.

Desværre må vi konstatere at det ikke er lykkedes at opnå enighed om aftale og vejledning.

Uagtet aftale og vejledning ikke er på plads, skal virksomhederne efterleve bestemmelserne i direktivet til fulde fra den 1. juli.

Blandt andet skal arbejdsgiveren informere sine medarbejdere om de nye regler og foretage registrering af arbejdstiden. I kan derfor blive mødt med et krav om at foretage registrering af deres tidsforbrug på dagsedler og kørselsrapporter, samt oplyse om I har andet lønnet arbejde.

De nye arbejdstidsregler:

* Reglerne gælder for chauffører som er omfattet af køre- hviletidsbestemmelserne og andre som følger transporten.
    * Køre- hviletidsbestemmelserne er fortsat gældende.
    * Max. 48 timer i gennemsnit om ugen over 4 måneders referenceperiode. For ATL og TA området er referenceperioden aftalt til at være 6 måneder.
    * Max. 60 timer indenfor en enkelt arbejdsuge.
    * Max. 10 timer pr. arbejdsdag ved natarbejde. Ved natperiode forstås i loven tidsrummet mellem 01.00 og 05.00, medmindre det ved kollektiv overenskomst er fastsat, at et andet tidsrum på 4 timer mellem 00.00 og 07.00 skal betragtes som natperiode. På ATL området er aftalt, at natperioden er mellem 00.00 og 04.00 og her er adgang til lokalt at aftale anden placering af perioden mellem 00.00 og 07.00
    * Arbejdstid er f. eks., kørsel, af- og pålæsning, hjælp til passagerer, sikring af last, vask og vedligeholdelse af køretøj.
    * Hviletid, pauser og rådighedstid er ikke arbejdstid.
    * Rådighedstid er andre tidsrum end pauser og hviletid, hvor chaufføren ikke skal forblive på sin arbejdsplads, men skal være parat til at udføre arbejdsopgaver, herunder genoptage kørslen, ved anmodning herom. Chaufføren skal på forhånd have kendskab til placeringen af disse tidsrum, og den forventede varighed heraf.
    * Arbejdsgiveren skal informere sine medarbejdere om reglerne, og at de er trådt i kraft.
    * Arbejdsgiveren skal registrere arbejdstiden og opbevare registreringen i 2½ år, og chaufføren skal have udleveret kopi, hvis han anmoder herom.
    * Hvis arbejdsgiveren ikke registrerer arbejdstiden kan han idømmes en bøde.
    * Arbejdstid hos andre arbejdsgivere tæller med og skal på anmodning oplyses skriftligt af chaufføren.
    * Hvis chaufførens rettigheder i forhold til disse krænkes, kan han tilkendes en godtgørelse slutter faglig sekretær Knud Erik Clausen, som gerne tager imod spørgsmål eller kommentarer til det nye direktiv.

• #2   22. aug 2008 men hverken jeg eller andre jeg kender der kører indenfor det område, har fået en henstilling eller bøde fra politiet. De har aldrig kommenteret det, når jeg bliver stoppet, og er blevet stoppet en del gange da jeg kom hver nat/dag på grønttorvet i valby, så skulle man mange gange lige checkes af Helge eller hvem der nu lige var på vagt. De holder tit derinde og checker.
    Men en dag gør de det vel....

• #3   22. aug 2008 jeg havde nemlig heller ikke hørt det før ... synes også det lød underligt men summa summarum så må jeg ikke have over 10 timer når jeg starter før kl 4.

• #4   22. aug 2008 Rasmussen: Ja, lige præcis. I mit nye arbejde kører vi også efter den regel nu, bare for at være på den sikre side...

• #5   22. aug 2008 fuck hvor er det dog besværligt...

• #6   22. aug 2008 ja det er lidt noget pis hvis skiverne bliver kaldt ind ... det er satme en dum regl ... og synes sgu også den er "gemt" godt for jeg havde sgu heller aldrig hørt om den...

• k c
    k c Tilmeldt:
    sep 2007

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 68
    #7   23. aug 2008 hvem skal holde øje med om vi overholder vores arbejdstid, altså den med max 48 timer pr uge i gennemsnit over 16 uger, og den med at starter du før kl 0400 må du kun ha 10 timer . det er en del af arbejdstidsdirektivet, og den er der ingen der indtil videre vil ta på sine skuldre og se efter om vi overholder...

Kommentér på:
Rådighedstid

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce