Spm. fra"Daa P" vedr. polering og voks {{forumTopicSubject}}
----------------------------------------------------------
Sendt: 16-09-2008 10:38:28
Emne: Polering
Hej Ebbe
Kan se i forum at du ved en del mere om det at polere end jeg selv gør. Men hvad kan du så anbefale af produkter? Indtil videre har jeg givet motorhjelm og forskærme med Turtle lakrens og bagefter noget Turtle Lakforsegler Extreme med Nano eller hvad det nu hed.
Er det nogle okay produkter, og er det ikke måden at gøre det på? Kan man bruge noget for kraftigt lakrens - bilen er jo trods alt 18 år gammel så kunne forestille mig at lakken var lidt tynd efterhånden?
Mvh Brian
------------------------------------------------------------------
Der skal med sikkerhed en polering til, efter så mange års brug. Du kan undersøge lakken, ved at anvende en laktykkelsesmåler. Disse koster dog en herregård og er problematiske at skaffe herhjemme. Du kan dog også prøve dig forsigtigt frem.. Har jeg gjort ind til videre og 7,9,13 er der ikke sket noget ved det.
Men, hvor ofte giver du den lakbeskyttelse? og lakrens?
I lakrens findes der meget let sibende olier og gemmende effekter(der gemmer lakfejl). Men hovedbestanddelen er opløsningsmidler, der gør, at voksen kan binde ordentligt. Det er lakrensens hovedegenskab.
Men, det kan godt være, at lakken er noget tynd, hvis du har foretaget en lakrensning meget ofte.
En rigtig polish er slibende, altså den fjerne materiale. De fleste professionelle produkter leveres altså med disse små slibende partikler også kaldet 'abrasives'(eng.). De nedbryder sig selv løbende, når du polerer, så de bliver til finere og finere korn og derved polerer/sliber de mindre og mindre, indtil at de er helt nedbrudt. Derved opnår du en finere og finere poleret overflade eftersom processen skrider frem.
Jeg bruger ikke længere turtlewax produkter. Efter at prøve rigtig voks(der indeholder canauba), falder andet helt ved siden af.
Hvad jeg gør er, at først vasker bilen ekstremt grundigt, med en shampoo der ikke indeholder voks. Derefter "clay'er" jeg bilen(se evt. mit prøvepolerings fotoalbum for illustration). Det har en leragtig konsistens, der opsamler de urenheder der er i og på lakken. Dermed løfter du skidtet af lakken.
Hvis du bruger lakrens, kører du skidtet rundt på lakken, når du smører den ind. Det siger sig selv. Lakken er jo langt fra 100% ren, når du har vasket den. Så, bruger du lakrens, laver du flere spiderweb/vaskeridser.
Hvis du har flere spørgsmål, så spørg endelig..
Vh. Ebbe Jørgensen
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Spm. fra"Daa P" vedr. polering og voks
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside