{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.474 visninger | Oprettet:

JS79
JS79
Tilmeldt:
21. nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.562

Lexus IS300 TTE sd aut, {{forumTopicSubject}}

Testkørsel af Lexus IS300 TTE Sport hos tidligere ejer, inden jeg købte den. (Artikel udarbejdet af mig inden jeg købte bilen)


Idag har jeg på trods af extremt dårligt vejr på Fyn, fået lov til at tage Nichlas´s lækre Lexus IS300 Sport på en testtur i Odense og omegn.

Jeg har nedenunder prøvet at beskrive oplevelsen så godt som muligt.. jeg har sikkert glemt noget.. men bær over med mig.. mentalt sidder jeg stadig i bilen smiley

Da jeg testede bilen og mens jeg sidder og skriver dette, har jeg hele tiden i hovedet hvordan en BMW 330 E46 touring eller Audi A4 3.0 Multitronic af samme kaliber kører og føles. (jeg har haft lejet begge biler gennem erhverv)

Vi har aftalt at mødes hos McD ved afkørsel 52 Odense, da jeg ankommer står Nichlas og nogle af hans gutter allerede ude i kulden.. de er lige ankommet, bilen står faktisk pæn, i betragtning af det danske vintervejr.. salt, salt og anden møg.

Jeg ser nærmere på dyret, og selvom det "bare" ligner en IS200, aner man at der er mere.. tag ikke fejl.. her er store bremser og let øget sporvidde, det er som om at den bare virker mere muskuløs.. selvom karossen er helt identisk med lillebror IS200, målmæssigt.

Bilen har et maskulint design uden at være vulgær som amerikanerne, linierne er helt fremme i tiden og "Lexus lygterne" bagtil passer bare 100% til den bil.. få dem nu af jeres Toyota Corolla og Honda Civic derhjemme smiley
Den er diskret underspillet i sin fremtoning, men man er ikke i tvivl.. her er power og potens
Xenon, lygtevaskere er her std. sammen med aut. højdejusterbare forlygter.

Og hvis man er i tvivl om bilens intentioner, så bliver de også straks gjort til skamme idet man åbner motorhjelmen, der er tydeligt aftryk af en DEL mere muskler end på en IS200.

Motoren; 3.0 R6 24v 2JZGE er i sit grundprincip den samme som fra den velkendte Supra, som vi alle efterhånden har set på lærredet.. denne er dog uden Turbo, i stedet er der monteret VVT-i, effekten ender på 228HK og 298NM, iflg. Toyota. Jeg er ikke i tvivl smiley
Desuden er der her benyttet drive-by-wire teknik til spjældet for at sikre optimal trækkraft og samspil med det sublime automatgear, uanset speederposition, load og omdrejninger.

I denne model er motoren sat sammen med en sublim 5 trins automatgearkasse, den skifter silkeblødt eller lige når man ønsker det, ved et let tryk på en af steptronic knapperne på rattet.
Man kan yderligere vælge mellem snow eller sport program, som ændrer hvor aggressivt antispin systemet skal gribe ind og hvorledes gearskiftene skal foretages, samt justeres der på speederrespons, man kan også slå antispin helt fra.

Hvis man lader elektronikken klare skiftene bliver man mødt med et system der kan læse tanker, for den skifter 100% som man selv ville have gjort det, der kan bare ikke blive bedre!

Kræfterne fra den utrolig tyste, men maskuline motor fortsætter fra gearkassen ud til baghjulene hvor den nemt bliver afsat til fremdrift, præstationerne er ikke racerbilspræget, men er pæne for en bil i den klasse; 0-100 er på papiret overstået på 7,4sek og jeg vil påstå at de i den virkelige verden nærmere er under 7.. og lyden.. den lyder bare godt.. ! Tyst, men potent!

Der er ingen tvivl om at lydlys cruise er dens favorit, men træd den lidt over halen og den skal nok bide fra sig smiley

Bilen er opbygget med dobbelt wishbone ophæng både for og bag, det er bare noget der virker, selvom det er en forholdsvis tung bil (1450kg) kører den mere fiks om hjørner end min lille sænkede Corolla på 925kg, Nichlas har valgt at smide et sænknigssæt på for synet skyld, det har ikke ændret på komforten, det har bare tilføjet en dejlig xtra snert af sportslighed.

Iøvrigt er bilen i perfekt balance 52/48 er forholdet, hvilket må siges at være noget nær ultimativt, Lexus har brugt meget tid på udvikling af undervogn på Nünbergringen, det er altså seriøst!
Bremserne er udstyret med ABS og EBD (Electronic Braking Distribution) som balancere nødvendig bremsekraft til de krævede hjul, de er iøvrigt identiske med dem fra Supraen, her er selvfølgelig også ESP som standard smiley

Bilen er fra fabrikken født med TTE udstødning og 18" BBS fælge med 225/40-18 dæk, der er plads til 20" og 235/35 for og 285/30 bag.


Nå.. nu er det tid til at se nærmere på kabinen.

Dørene springer lette og elegante op, uden andet end et simpelt let ryk i håndtaget, og når man lukker efter sig er der kun et kontant *klap* og ikke en masse raslen, eller lign. Man siger at de lukker "som på en mercedes", jeg håber at det er en ny mercedes, for dem jeg har kørt i var ikke noget at råbe hurra for..

Indenfor er bilen beklædt med sort dellæder og alcantara fra fabrikken, instrumenteringen ligner noget "Tag Heuer" eller "Cars Zeiss" kunne have designet, det er bare lækkert at se på og noget man ikke ser andre steder.

ALT sidder bare hvor det skal, og idet man sætter sig ned i sædet skal man ikke først til at rokke sig på plads.. man SIDDER på plads.. det er bare komfort og støtte de rigtige steder, sæderne er el-justerbare i alle retninger og har sportsaner i form af lændestøtte osv.

Bilen har ALT i udstyr.. jeg gider slet ikke nævne det.. to much to list.. men her er alt.

Der er virkelig også kræset om det std. monterede lydsystem, Nichlas havde dog skiftet den org. radio med en doubleDIN enhed fra JVC, der kunne alt muligt.
Højtalerne og de indbg. forstærkere rækker rigeligt til behagelig nydelse i det daglige brug, men selvfølgelig er det ikke et solidt dunk i mellemgulvet som til en koncert der leveres.. bevares.. det her er direktør diskresion og ikke gdebrian niveau smiley


Vi tar lige en testtur..

Idet jeg drejer nøglen springer motoren velvilligt igang og falder øjeblikkelig til tomgang..og jeg er nød til at se på omdrejningstælleren for at få bekræftet at den virkelig rotere.. for der er ingen vibrationer eller lyd længere.. et kort dap på speederen fortæller dog at der er liv i stalden.. og det er nogle adrætte heste der er indlogeret, det føles allerede idét man stille triller ud fra McD og ud på vejen, man skal ikke træde ret meget på speederen før man får respons og det er her det lækre kommer ind i billedet.. gearene og hvornår de skifter gør at den er extrem behagelig at køre i, den skifter tidligt så den ikke skal pines, og vil man.. så træder man bare pinden i kælderen, elektronikken og motoren kvittere med et kick-down og du sendes velvilligt afsted!

At køre bilen er som en leg, det hele er der hvor du har brug for det og bilen opfører sig som en atlet på vejen, ikke noget med dovne krængninger eller tungt styrtøj, der er respons øjeblikkelig!.

Rent støjmæssigt kan du føre en samtale i en elendig mobil med dårlig dækning mens du kører 200km/t uden problemer..

Der er ikke så meget at sige om køreegenskaberne end at de er absolut sublime og til enhver tid klasser bedre en Audi og BMW´en!, Audi´en er egentlig ikke nævneværig her, da den slet ikke har samme konstruktion.

Rent kabine feel mæssigt, er den ikke helt på højde med Audi og BMW af samme kaliber, misforstå mig ikke, det er virkelig en lækker kabine og nogle gode materialer, men Toyota skinner igennem.. desværre..
Heldigvis sidder alle tingene de rigtige steder og ikke placeret med underlige vinkler som i BMW´en!?

Der er masser af plads på for og bagsæder, kabinen føles rummelig, selvom den er sort, det er mere end man kan sige om Audi´en..

Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Lexus IS300 TTE sd aut,

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce