{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.384 visninger | Oprettet:

Motorskift ved TVH biler... {{forumTopicSubject}}

Hellow... !

Jeg købte min 850 GLT Aut 94, for godt 3 ½ år siden. Siden da har den nærmest ikke kostet mig andet end bøvl, fustration og en helvedes masse penge.

Da jeg havde haft bilen i ca 6 mdr, gik min automatgearkasse i stykker, køleren havde lækket kølervæske ind i gearolien. Så gearkasse og køler blev skiftet til sprit nyt hos Volvo i Lund, Sverige.

Efterfølgende begyndte jeg at skifte stortset alle slid-dele på bilen, samt aircon renovering, rardiator, køleblæser og styring. Samtidig stylede jeg den lidt, opgraderet udstyr, ny kabine, fælge, anlæg, lygter, BSR udstødning osv osv osv osv.

Sidste forår var der noget i diffet i gearkassen der gik i stykker, så jeg fik ny gearkasse igen, dog på garantien.

3000 km efter, dvs midt Juli, gik der et pejlstangsleje, og jeg fandt hurtigt en bytter motor i sverige.

Samtidig kontaktede jeg Volvo i DK, de skulle ha 17.500 kr, uden tårnlejer, service, pakninger, og krumtapsudluftning.

En kollega anbefalede så TVH Biler i Stenløse, ejeren Torben Vang Hansen, havde selv en 850 T5, og kendte øjensynligt meget til 850'erne.

TVH Biler skulle ha 10.000 kr for at ombygge min donor motor til automatgear og sætte den I, samt udskifte udvendige oliepakninger, eftergå motoren, give den en kemisk rensning, samt skifte krumtapsudluftning og tårnlejer. Dette lovede han færdig på godt en uge. Regningen behøvede jeg som sådan ikke, så længe han stod inde for sit arbejde. STOR FEJL.

Jeg tog i sommerhus, og så begyndte det ene dårlige opkald så at rullle ind efter det andet. Først havde han problemer med mit bundkar havde olie overvågning, så skulle han vente to dage på en pakning, der næst ringede han så og fortalte, at nu havde de samlet det hele, og motoren snorrede som en mis. Der skete bare ikke rigtig noget når man satte bilen i D. Oliepumpen i min spritnye gearkasse, var færdig. Mekanikkeren havde ikke samlet det korrekt. Så de skulle ha bilen yderligere 14 dage, da den skulle til Gilleleje og ha ny oliepumpe.

De 14 dage yderligere gik, og det blev endelig tid til at hente bilen. Nu lød regningen på 15.000 kr, eller dvs det var hvad han fik kontant i hånden. Regningen behøvede jeg jo ikke, aha.

Så nu stod jeg med en sprit ny gearkasse til 32.000 kr, uden garanti, samt en ombygning, hvor jeg kun havde mandens ord, til nu 15.000 kr.

Men jeg havde jo en bil der kunne kører igen, så var lykkelig.

Første tur hjem fra Stenløse til Valby foregik med lave omdr, den skiftede nu faktisk rigtig godt, og motoren træk allerede fra meget lave omdr, noget af en forbedring !

Tilgengæld opdagede jeg at den mellem 2000 og 3000 omdr ved sejtrak rystede og vibrederede fra motor eller gearkasse. Så da jeg kom hjem satte jeg den gamle motorstyring I, det syntes at forsvinde. Men over en tid kom det langsomt tilbage, men tænkte ikke ydereligere over det, for jeg en dag nævnte det for Volvo, de foreslog jeg læste fejlkoder ud, det gjorde jeg så, men ingen fejl.

En morgen i December efter en god ven havde lånt bilen til at kører hans nye kæreste hjem qaften inden, der havde taget 2 timer mere end forventet, startede jeg bilen, og her bankede bilen som en åndsvag, jeg troet med det samme det var endnu engang et leje. Og begyndte at forberede mig på en motorrenovering.

Bilen blev kørt ud til en yderst kvalificeret værkfører hos Volvo i Kastrup, som med det samme mente det var converteren der stod og var løs.

Jeg ringede så selvfølgelig til TVH biler, som med det samme indvilligede i at skille den ad, og spænde bolte osv. Så bilen blev kørt op til TVH i stenløse med falck. Samme eftermiddag, ringer TVH så, det er medbringerpladen der er gået i lejerne. De forstår det ikke for det er aldrig sket før, men de overbeviser mig så om at det ikke er deres skyld, så jeg får skiftet pladen, samt rediator og nogle trækaksel manchetter. 16.000 kr

I starten af April opdager jeg der drypper olie ud fra foran på motoren, og den begynder at ville ha næsten en liter pr 500 km, så bilen bliver igen sendt til TVH, de skifter et spændbånd i krumtapsudluftningen. Det havde de åbenbart glemt at spænde. Da jeg henter bilen, har den ikke målbar olie på, og den har ikke fået skiftet olien. En lærling får ordre på lige at fylde efter, jeg acceptere, nu vil jeg bare væk.

Dagen efter opdager jeg, der er ca 3 cm mere olie på, over maks end der må, og motoren begynder da også at skyde olien ud i toppen af ventildækslet, hvor krumtapsudluftningen ender. Jeg kører til TVH biler, og viser dem det, og spørger hvad de egentlig har gang I.

Han mener først der er gået en stempelring, og det er derfor den underkomprimere som en åndsvag, men acceptere så at jeg har googlet mig frem til at for meget olie kan give overtryk. Jeg siger jeg selv tapper det overskydende af med det samme, som sagt så gjort, samtidig skifter jeg olie og filter.

Og nu kører den uden problemer, i lang lang tid, indtil den en morgen begynder at pive fra venstreforhjul. Finder ud af det nok bare er leddet der snakker, ikke noget jeg gider tage mig af før det begynder at banke lidt fra kuglerne.

Bilen bliver efterset af to dygtige audi mekanikkere, der samtidig kan se lidt overtryk, de mener at krumtapsudluftningen skal skiftes. Og ikke at der er gået en stempelring. Men bilen bliver meldt top, til 5000 km's bilferie.

Vi når de 2000 km, og så giver medbringerpladen op i et p-hus i Zell am See i Østrig. PIS!

Forsikringen skaffer os en sprit ny skoda, og ferien fortsætter, bilen kommer hjem med auto tog, og først i Mandags fik jeg sendt bilen på værksted.

Har lige modtaget et opkald fra Bilia i Lund. De har haft det hele skilt ad. Diagnose:

Stoppet krumtapsudluftning og manuel gear leje i krumtap, skyld i medbringerplade defekt.

Prisen arbejde de stadig på at finde frem, men omkring 15.000 kr.

Morale: Hold jer til Aut Volvo værksteder, med regning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorskift ved TVH biler...
  • #2   2. sep 2009 det er faktisk set ofte er det er billiger ved autoiseret fordi de ved mere om hvad de laver og hvad der kan værre galt
    derfor kan en timepris på fx 500 hutigt værre billigere end en på 400 da de måske bruger færre timer på fejldiagnose
    det har mine forældre ihværtfald erfaret

    så kan kun give dig ret i din morale


  • #3   2. sep 2009 Ja det er sku en sørgelig historie.. :S
    Men håber da snart vi ikke behøver at lege "gæt en lyd" hver gang vi ses peter.. smiley


  • #4   2. sep 2009 Har lige hørt fra Bilia, jeg er sq dybt imponeret af Søren Schöth, som min værkfører hedder.

    16.203,25 DKR / 22.248 SEK det er for Krumtapsudluftning og arb løn, Medbringerplade og arb løn, så skifter han gearolien for mig gratis, samt justere håndbremsen gratis, smøre styretøj gratis, og skifter det der er galt i venstre forhjul, kun for delenes pris. Eneste usikre faktum lige nu, er at de først skal ha gearkassen af, før de 100% kan være sikre på, om det er lejet der ikke er skiftet fra en bøsning. Men det er ikke flere tusinde... smiley

    Jeg er dybt lettet, og glad... Syntes det er billigt sluppet !


  • #6   2. sep 2009 Det er det, men ikke i forhold til hvad den har stået mig i efterhånden... Lad mig utrykke det sådan, vi er ihvertfald over nyprisen på en S40 smiley

    Så nu det bare at håbe på det bliver den sidste store rep, og jeg nu får 10 år kun med slid dele smiley


  • #7   17. sep 2009 Så har fadæsen udviklet sig til det noget uventet...

    Jeg skal ha en ny motor !

    Jeg hentede bilen i Lund, 19.000 kr for krumtapsudluftning og medbringerplade igen. Så kørte vi til Fyn, og den kørte som en drøm, virkelig lækkert optræk, og meget lavt forbrug. Søndag ved frokost tid er vi hjemme igen, her ser jeg så at den på vej hjem har smurt hele blokken ind i motorolie og langt ned af undervognen.

    Jeg tænker at det nok bare er et spændbånd de har glemt, og får snakket med Lund. De tilbyder jeg kan kører til Gladsaxe og få dem til at kikke på det.

    Deres udmelding er så den har sprunget mellempakningen. Dvs den flydende pakning der er mellem cyl blok og under blok(den der holder krumtappen.

    Det vil kost langt mere at ompakke motoren, end sætte en fabriksombytter I.

    Volvo i Lund holder nu på at det blot var tiden der var kommet til den pakning ikke kunne mere, og vil ikke lave det ifm den rep jeg lige har fået lavet. Ej heller på kulance selvom man i 90'erne havde en del motore der sprang læk samme sted, det er en svaghed fik jeg at vide...

    Så nu skal jeg ha ny motor, men så går den nok også noget godt ! smiley


Kommentér på:
Motorskift ved TVH biler...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce