{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.503 visninger | Oprettet:

uddannelse som trucker HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Godaften alle sammen

Jeg kunne godt tænke mig at blive trucker og nu er det nu vi snart ska til at vælge hva fanden vi ska gøre?
Så er det bar lige at jeg sidder og tænker over hva fanden jeg selv lige ska gøre, så vil jeg bar lige høre andre folks mening. ?
Det er sån jeg går i 9.c lige nu i folkeskolen er 15 år og har kun haft tysk i 7, klasse.
Kan flydende engelsk. sån da
Hva syntes i så jeg ska gøre? skal jeg tage 10 klasse med? lære lidt mer af det tyske i 10 klasse eller måske på aftenskole?
Føler selv jeg er klar til at komme igang, men har fået af vide af mange at det var dumt at jeg valgte tysk fra dengang men det er jo for sent nu så ska jeg tage det med ? for som trucker er tysk jo meget brugt...
Er lidt forvirret, håber der er nogle som vil hjælpe.
spørg endelig hvis i ikke forstår. smiley

Hilsen Jesper smiley "Fårekylling"

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  uddannelse som trucker HJÆLP!
  • #1   4. nov 2009 jeg er da ked a mit tysk er så dårligt.. men det kommer os an på hvor du kommer til at køre.. og hva du vil køre senere hen..

• #2   4. nov 2009 Jesper, tag 10 klasse med.

Du bliver for det første et år ældre, hvilket gør det lidt nemmere for dig at få læreplads.. - Selvom jeg stadig tror det er svært at finde læreplads som 16 årig..

Og så bliver du det år ældre, og har måske fået en anden idé, end som at køre bil.

• #3   4. nov 2009 Ja det har du selv ret i. men jeg håber da på at komme til at køre eksport. men det kan jeg jo sagtens sige

• #4   4. nov 2009 Tak Christian D

Du har helt ret i det.

"og har måske fået en anden idé, end som at køre bil. "

Hva mener du med det? er da 99% sikker på det er det som jeg vil . men selv , alting kan ske

• #5   4. nov 2009 følger lige med..
    men li et spørgsmål.. man behøver da ikke have en lærerplads før mna starter.. eller hva? har fået af vide at man bare skal have kortet og så er der vist to beviser man skal have? eller hva.. ret mig hvis jeg er forkert plå den?

• #6   4. nov 2009 Ja.. Hvad mener jeg med det?

Jeg mener.. Hvis jeg var 15 år igen, så valgte jeg en anden uddannelse, så man altid havde noget at falde tilbage på..

Forstå mig ret - elsker at køre bil, men ikke sikkert jeg gør det om 20 år, og så vil det være rart med en anden uddannelse.

Personligt er jeg selv udlært lastvognsmekaniker, og via den uddannelse fik jeg kørekort osv. Plus en masse kontakter.

Så hvis du skal noget, syntes JEG, du skulle gå den vej - men kun et forslag.. smiley

• #7   4. nov 2009 Anders B - Nej, skal man ikke.. Ikke når man tager grundforløbet, men har man læreplads, får man jo løn samtidigt..

Og når de 20 ugers grundforløb er overstået, så skal man have en læreplads for at komme videre..

• #8   4. nov 2009 du skal være 21 idag for at få stort kørekort medmindre du tager uddanelsen som chauffør

• #9   4. nov 2009 Christian D

Har også tænkt på det med lastbil mekanik

som du selv siger er det rart at have noget man kan vende tilbage til hvis man fortyder når man kommer længere hen, det kan du jo ikke når man har taget trucker uddannelsen, jeg ved ikke om man kan læse vidre på uddannelsen ?

• #11   4. nov 2009 Tag 10 klasse med og måske et år på arbejde så du starter ikke så lang tid inden du bliver 18. ellers skal du være meget heldig for at få en læreplads ligesom jeg var smiley

• #12   4. nov 2009 tag 10. klasse, for det første, det er svært at finde læreplads som 15årig, for det andet, så har du glemt alt dit tysk inden du kommer ud at køre bil, og for det tredje, så tror jeg heller ikk du kan begynde på uddannelsen som 15 årig, smiley Jeg var lige fyldt 17, og der var de meget skætiske omkring min alder :s hehe..

• #13   4. nov 2009 jeg var lige akkurat blevet 16 der jeg startede

• #14   4. nov 2009 hmm :s ja okay, det var så også i odense jeg gik. de har jo deres egne specielle regler på fyn haha smiley

• #15   4. nov 2009 Hvis man brænder for at køre lastbil er det så ikk lang tid at skulle gå 3 år på et værksted??

• #16   4. nov 2009 jo det ville jeg også mene, jeg har også snakket med jesper på msn, og sagt, at han kunne vente og se om ikk han kunne få et chauffør medhjælper job hos en indtil han kan starte på uddannelsen, så han slipper for så meget lager/værksteds pjat hehe

• #17   4. nov 2009 jeg er 16 når jeg ska til og igang hvis jeg starter efter 9, men hvis jeg tager 10 med så blir jeg 17 inden..

men tusind tak for alle svarende.. kan helt sikkert bruges

• #18   4. nov 2009 tag 10 klasse. du kan først start på det når du er 17 år.

• #19   4. nov 2009 Synes også at du skal tage 10.klasse med. Både for at blive det ældre, lidt mere moden og så for at få en sidste chance for at give den en skalle på skolebænken. Det bliver du nok glad for i længden. Jeg har aldrig fortrudt at jeg tog 10.klasse med.

Til dem der siger at han skal bare tage kortet, så vil jeg lige minde jer om at man skal være 21 i dag, så kan han jo lige så godt starte på en uddannelse, og så bruge tiden fornuftigt.

Så hvis du gerne bare vil ud og køre, så brug tiden på skole/10.klasse indtil du kan starte uddannelse... Og chauffør-uddannelsen er efterhånden den eneste vej til at komme ud og kører før du er 21...

• #20   4. nov 2009 ja det ER vel den eneste mulighed.. tror da ikk der findes andre metoder til at komme i besiddelse af EU beviset eller hvad det hedder :s hehe

• #21   5. nov 2009 syntes ikk duh skal vælge en anden udd hvis det er det duh vil, for om fx 20 og duh ikk gider mere kan duh ikk bruge det til en skid da alting er løbet frá dig med hensyn til udviklingen !

• #22   5. nov 2009 så vidt jeg har læst hørt og fået af vide kan man tage det store kørekort når man er 18.. og kører lastbil når man er 18 jo.. man skal ikke være 21.. efter hva alle andre siger...... men hvis ens forældre eller bekendte har kørt lastbil i lang tid meller noget er det ikk så svært at få job som 18 årig som chauffør..

• #23   5. nov 2009 du skal være i lære som chauffør eller lastbil mekaniker for at tage lastbil kørekortet inden du bliver 21

• #24   5. nov 2009 Anders B --> Med mindre at du kan få arbejde hvor dine forældre arbejder, så er det da fuldstændig uden betydning om familien har kørt lastbil eller ej... Jeg har mange chauffører i min familie, og det hjælper da ikke med mindre at de kan trække på nogle forbindelser...

Og så viljeg give < < K R I S T I A N > > ret. Med den udvikling vi har, ville du ikke kunne tage en uddannelse idag, og så falde tilbage på den om 20 år...
    Så Jesper, tag den chauffør uddannelse hvis det er det du vil. Og hvis du vil tage en anden uddannelse, så tag noget du kan bruge hvis du selv vil være vognmand... Tag noget du kan bruge til regnskab, eller noget andet økonomi-værk, så du får en fornemmelse af hvordan et firma skal drives...

• #25   5. nov 2009 Ellers så skal det være mekaniker uddannelse, så du selv kan servicere din lastbil, eller lignende.

• #26   5. nov 2009 Hej.

Jeg er 16 år og går i 9 klasse også. Jeg synes at du skal tage chancen som chauffør hvis det noget som du meget gerne vil. Jeg går også med tanken om at tage 10 kl med men er så skoletræt. Det er mega svært at finde læreplads rundt omkring. Jeg har selv været ude og søge et par steder, men kom i gang med at søge lærepladser, hvis du er sikker på du vil være chauffør

• #27   5. nov 2009 Man skal ikk være 21 for at få kortet, men man skal være 21 for at få EU beviset, som nu er et KRAV for at måtte køre en lastbil .. derfor er den eneste udvej, at tage chauffør uddannelsen, med mindre man vil vente til man er 21..

Og jeg er 18, og de fleste i min familie kører/har kørt lastbil, i rigtig mange år.. men det hjælper ikk mig med at få arbejde, for bare fordi at DE kan køre bil, så er det ikk sikkert at jeg kan jo, og slet ikk som 18årig.. der ved alle at man ikk har noget nævneværdigt erfaring .. smiley

• #28   5. nov 2009 Nu snakker i om at blive lastbilmekaniker så man har noget at falde tilbage på.. Hvis du har kørt lastbil bare 5 år efter man blev udlært og ikke skuet siden er man MEGET langt bag ud.. Og syns selv det er en belastning med en mekanikerlærling som ikke taler om andet end at de bare skal ud og rykke rat når de er færdige.. Føler lidt det er spild af min tid som svend og lære en knægt op til mekaniker hvis der rager ham en høstblomst..

Bare min mening..

• #29   5. nov 2009 Jeg er selv udlært Landbrugsmaskinmekaniker, men jeg havde så heller ikke planer om at blive chauffør. Men det er nok mest fordi jeg slet ikke vidste hvad jeg ville. For det ligger egentlig dybt i mig. Har altid været fascineret af lastbiler og dét at køre dem. Og jeg har altid elsket alt med motor, så det ville egentlig have været det mest naturlige. Men jeg er glad for min uddannelse selvom jeg mest bruger den i fritiden. Kan også bruge min viden i forbindelse med arbejdet...

• #30   5. nov 2009 okay. men hvis man tager kortet som 18 årig og finder en vognmand som gerne vil have en til at kører.. så kan man vel godt det?.. uden noget andet..

• #31   5. nov 2009 Nej for du skal have det EU-bevis... Det kan du ikke slippe for

• #32   5. nov 2009 okay..

• #33   6. nov 2009 Tag 10 klasse med, og har du lyst så tag tysk med. Det kunne jo være du fik brug for det.
    Jeg startede selv i lære som 17 årig og vognmanden gik bare og ventede på at jeg fik de kort, så jeg kunne kome ud at køre både i bil og lastbil.

• #34   7. nov 2009 bergmand har fuldstændig ret . og der er mange esempler som dem han nævner desværre ..

• #35   7. nov 2009 Bergmand.:

Sikkert du syntes det er pisse irreterende, men sådan er det nu engang bare, hvad laver du i denne gruppe, hvis du ikke er chauffør så? Pisse irreterende at høre på dit ævl.. (mener det ikke, men se sammenhængen?)

• #36   7. nov 2009 K.Skov.. Jeg kan da godt fortælle dig, hvad du har fået, som du ikke kan betale dig fra.. Og det er erfaring.. Du er kommet igennem en uddannelse, hvor du får udbygget dine rutiner i tingene, inden du går videre med det næste trin.. Men du mener måske, at du er en fandens karl, som kunne alt, da du blev 18?? smiley

• #38   8. nov 2009 Christian.. Ja det kan godt ske det bare er sådan, men jeg gav bare min mening til kende.. Og jo jeg køre i weekenden så jo er også chauffør.. smiley Og desuden står der i beskrivelsen af den gruppe.. og jeg citer direkte.. "Lastbil gruppen er for os der elsker lastbiler!) Men lad nu det ligge.. Ikke det denne tråd er om.. smiley

• #39   8. nov 2009 K.Skov.. Alså som jeg så kan tolke dit svar, så var du en fandens karl, som kunne det hele, da du var 18..

• #40   8. nov 2009 Ahem ..... Nu er det ikke for at være en lyseslukker, men synes de fleste på 18 ikke de er nogen værre helte? Jeg er da ikke ældre end at jeg sagtens kan huske, at jeg dælme bare var en af de allerhårdeste da jeg stod der som 18 årig med mit helt nye kørekort med alle stemplerne på. Nu her godt og vel 20 år senere har jeg nok en noget anden opfattelse af tingene - Heldigvis, det er vel kun naturligt, at man med alderen bliver klogere og derfor kan se tilbage på og få øje på de mindre smarte valg man traf.

Alt dette sagt, så er jeg enig i, at den uddannelse giver nogen ting, både en teoretisk ballast, nogen kurser osv. Det kan da godt være man lærer alt det praktiske ude i virksomheden, men man må alt andet lige være bare en anelse bedre rustet når man har styr på teorien, end hvis man ikke ved noget som helst.

Der udover, så tror jeg det er lettere at få job når man ar uddannelsen, end hvis man bare kommer med sit kørekort, for så er man jo netop et ubeskrevet blad, helt uden erfaring og forudsætninger for faget.

Da jeg startede med at køre i 1989 der var det også pisse svært at få job som ny, ung og uerfaren chauffør, det krævede at man kendte nogen der kendte nogen der havde set et billede af fandens oldemor - Gjorde man ikke det, så var det sgu op af bakke. Og husk på, dengang var der hverken udpræget konkurrence fra østbiler eller tyskere for den sags skyld, så der var i princippet mange flere jobs i branchen, men alligevel var det bare svært hvis ikke man kendte nogen.

• #41   9. nov 2009 Morten S.. Nu er jeg så sådan en person, som aldrig har kommet med de helt store armbevægelser.. Men jeg vidste dengang, at jeg ikke ved alt og jeg heller ikke kan alt.. Så jeg var nok mere åben over for at lære teorien bag tingene, så man ved, hvordan det hænger sammen i det større billed.. Men der vil stadig være dem, som bliver forblindet af historier fra før i tiden, hvor man bare skulle have et lastbilkørekort, og så skulle den bare have noget gas.. Jeg mener, at det er fortid nu og det kommer nok aldrig igen..

• #42   9. nov 2009 K.skov.. Som jeg skrev.. Jeg ved godt, at jeg ikke ved alt... smiley F.eks så ved jeg ikke en disse om tip-kørsel, sværgods, renovation eller autotransport.. Men at påstå lige som dig, at det var spild af tid tage en uddanelse, det vil jeg ikke..

• #43   10. nov 2009 Må sku holde lidt med K. Skov.. Altså jo.. man lærer meget på skolen men ½ af dagen går jo med at pjatte ..

• #44   10. nov 2009 Jeg har ikke taget uddannelsen, jeg har bare taget kørekort og diverse certifikater. Og jeg er ALDRIG blevet spurgt om jeg har uddannelsen når jeg har søgt job. De spørger bare hvad man har af certifikater og erfaring...

Ikke dermed sagt, at det er dumt at tage uddannelsen og at den ikke er noget værd. Jeg tror bare ikke at der er ret mange vognmænd der lægger vægt på den...

• #45   11. nov 2009 Thomas.. jeg har længe gået med tanken om om jeg skulle tage uddannelsen når jeg blir gammel nok.. men hvis man tager de der cerfikater osv og kørekort..? er det så ikk bar ok.. hvis nu man i forvejen har erfaring med store påhængskøretøjer efter traktorer?

• #46   11. nov 2009 Du skal stadig bruge det EU-bevis, og det skal man vist være 21 år for at tage... Hvis du vil kører før du bliver 21 år, så er der kun den mulighed at tage uddannelsen....

• Kristján K
    Kristján K Tilmeldt:
    jul 2008

Følger: 1 Emner: 24 Svar: 42
    #47   11. nov 2009 Jeg tænker på det EU bevis. Hvis man tager f.eks efteruddannelse for bus chauffør, gælder det så også for lastbil eller??

• #48   11. nov 2009 Jeg ved at det 5-dages kursus som alle chauffører skal tage, der kan man nøjes med at tage til Bus, hvis man har både Bus og Lastbil-kørekort. Jeg har begge dele, og fik at vide at tager man til Bus så gælder også til Lastbil, men Lastbil gælder ikke til Bus...

• #49   11. nov 2009 thomas.. stort set alle dem jeg har snakket med siger at som det er nu.. kan man godt tage det store kort og kører lastbil som 18 årig... ikk først som 21 årig..?

Kommentér på:
uddannelse som trucker HJÆLP!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce