{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.293 visninger | Oprettet:

Forståelse af kompressionsmåling !? {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley
Jeg har idag været ude og måle kompression på en sr20det idag.
Den har fået rettet bund og top af, har 1,1mm toppakning  og stemplerne er i 8,5:1 i kompression.

Motoren er tørner 4-5gange,  disse resultater er kommer frem og måleenheden er i psi.

Cylinder 1 = 98
Cylinder 2 = 98
Cylinder 3 = 96
Cylinder 4 = 98

Kompressionstesteren vi brugte er denne fra biltema og vi brugte gummi-dugten til at trykke ned mod cylinderen.

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Kompressionstester-benzin/

Jeg ved ikke hvordan disse resultater skal tolkes, andet end jeg kan se at værdierne er meget tæt på hinanden.

Er der nogen der kan bidrage med mere viden smiley ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forståelse af kompressionsmåling !?
  • #1   11. okt 2010 Man kan jo ikke sige den blæserne måleren ud af scalaen.....

• #2   11. okt 2010 Ved du eller har du undersøgt hvordan man laver en kompr test ???

F.eks
    har du husket at gasspjældet skal så helt åben ?

set efter hvor mange komp slag der skal bruges, efter 1-2slag skal den være tæt på max.

gentaget med en sjat olie i hver cyl.... bliver det meget bedre er dine stempelringe slidt....

• #3   11. okt 2010 Olie temp = 86c
    Vand temp = 89c

Aner intet om det andet end hvad jeg har læst og hvad jeg har kunne huske da jeg stod i det.
    Men spjældet stod std position uden tryk på speeder eller hiv i kablet.

Men

• #4   11. okt 2010 Har åbent spjæld så meget at sige og skal den stå på max efter 1-2 slag smiley ?

• #5   11. okt 2010 Og skal man frakoble intercooler røret oppe ved spjældet så ikke den skal trække vejret hele hele vejen gennem filter, turbo, rør, IC, rør og så til gasspjældet?

• #6   11. okt 2010 Inte .
    Rigtigt godt spårgsmål for alle os som tuner og roder med gamle brugte biler.....
    Selv om jeg igen personligt læner mig meget op af Mads indlæg så syntes jeg at spørgsmålet er næsten er for godt til at stille her i TeamSX.
    Kunne du ikke stille det samme spørgsmål på PF.

Jeg tror ikke man skal lægge så meget vægt på de tal man kan læse under en test.

Der er to ting vi kan læse......

1: Ringe der er slidte:
    Her vil lidt olie i cyl. vise en støre forskæld mellem to test, Men hvad er meget slidt og hvad er meget forskæld?

2: Kompressions forskæld på to cyl.
    Her skal man helst læse de samme tal på alle cyl. jeg vil mene max. 10% forskæld mellem to cyl.

Men prøv nu PF.... Der er sikkert en masse ting som man kan aflæse af sådan en test som man ikke lige tænker over....

• #7   11. okt 2010 der skal være en bestemt bar som din motor skal kunne kompromere pr. cylinder den skal du kende

du skal få disse data hos nissan eller google dem

• #8   11. okt 2010 Jeg mener at have læst den skal ligge tæt på de 150psi

Hvor tyk er toppakningen std... 0,8mm eller 1,2mm ?

• #9   11. okt 2010 Abu Jacob A
    Ok Abu... ! Jeg prøver lige at ringe til Nissan for at høre hvad min motor har i kompression med en 1.7mm top pakning og et topstykke der er blevet rettet af 2 gange og smedet stempler......

• #10   11. okt 2010 Nu har vi prøvet igen.......

Åbent spjæld
    Olie temp 85c
    Vand temp 88c

Cyl 1: 115psi
    Cyl 2: 116psi
    Cyl 3: 117psi
    Cyl 4: 116psi

Igen følges alle cylindre af og afvigelsen er max 1,7%

Derfor konkludere vi at fejlen ligger i at batteriet er placeret i bagagerummet, kablet der går til starteren er for tyndt (kvadrat 21) og det går også igennem en 100A sikring. Når vi starter bilen alm så kan vi høre at den lige kan slæbe sig igang når den tørner.
    Vi prøvede på min Corolla og der tørnede den meget hurtigere og måleren viste 150psi.

Jeg talte på et tidspunkt med med carsound i Gislinge ved Holbæk, der sagde han at man skulle op i kabelstørrelse 70 kvadrat for at batt kunne sende den tilstrækkelige mængde strøm.
    Da vi prøvede testen igen og vi var ved sidste cylinder, kunne vi mærke at kablet var jævnt varmt, hvilket må tyde på at det er for stor en strømstyke som bliver sendt igennem.

Givet det nogen mening?

smiley

• #11   11. okt 2010 1342 F

heheh du har sku ret smiley det har jeg ikke tænkt over jeg tænkt på std motor

• #12   11. okt 2010 Her er nogle svar fra www.need4speed.dk

162992 - From: Magnussen 11/10-2010 19:07
    Inte: Ja at den trækker vejret igennem hele systemet samt et lukket gasspjæld, det har meget at sige...

Det svare vel til at give dig et sugerør at trække vejret igennem, mens man sætter en finger for hullet
    (Overdrivelse fremme HELT sikkert forståelsen)

150 psi lyder mere rigtigt. Det er omkring 10 bar.

Så af med røret og så fuldt åben spjæld mens i tester. Og pil ALLE tændrør ud af bilen, så de andre 3 cylinder kan komme af med kompressionen. Så kommer motoren højst op i RPM og så for i den bedste måling.

-----------------------------------------------------

Inte: Og hvis I sørger for at der er masser af strøm på batteriet eller har en solid lader på imens, så skulle I være sikret ret korrekte resultater...

Knaster med meget overlap eller forkert timing kan typisk give lave, men ens, målinger. Men hvis motoren trækker rigtigt er det nok ikke galt.

Så skrev jeg mit svar, som jeg også skrev herinde:

Skrevet: 11-10-2010 19:37:13

162996 - From: Knastbigger 11/10-2010 20:47
    inte.: Ja er du stiv 10mm2 er langtfra nok, en starter hvier nemt 150amp og med en 10mm2 har du nok ikke meget mere end 6 volt i maskinrummet

se evt. http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/elektricitet/el-kabel.htm

der findes også regnemaskiner på nettet hvor du kan regne spændingstabet ved volt og kvardrat

du skal minimum op i 50mm2 (Tsvansen har en 5meters rulle)

Kommentér på:
Forståelse af kompressionsmåling !?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce