Forståelse af kompressionsmåling !? {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg har idag været ude og måle kompression på en sr20det idag.
Den har fået rettet bund og top af, har 1,1mm toppakning og stemplerne er i 8,5:1 i kompression.
Motoren er tørner 4-5gange, disse resultater er kommer frem og måleenheden er i psi.
Cylinder 1 = 98
Cylinder 2 = 98
Cylinder 3 = 96
Cylinder 4 = 98
Kompressionstesteren vi brugte er denne fra biltema og vi brugte gummi-dugten til at trykke ned mod cylinderen.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Kompressionstester-benzin/
Jeg ved ikke hvordan disse resultater skal tolkes, andet end jeg kan se at værdierne er meget tæt på hinanden.
Er der nogen der kan bidrage med mere viden
?
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 717
F.eks
har du husket at gasspjældet skal så helt åben ?
set efter hvor mange komp slag der skal bruges, efter 1-2slag skal den være tæt på max.
gentaget med en sjat olie i hver cyl.... bliver det meget bedre er dine stempelringe slidt....
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
Vand temp = 89c
Aner intet om det andet end hvad jeg har læst og hvad jeg har kunne huske da jeg stod i det.
Men spjældet stod std position uden tryk på speeder eller hiv i kablet.
Men
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Rigtigt godt spårgsmål for alle os som tuner og roder med gamle brugte biler.....
Selv om jeg igen personligt læner mig meget op af Mads indlæg så syntes jeg at spørgsmålet er næsten er for godt til at stille her i TeamSX.
Kunne du ikke stille det samme spørgsmål på PF.
Jeg tror ikke man skal lægge så meget vægt på de tal man kan læse under en test.
Der er to ting vi kan læse......
1: Ringe der er slidte:
Her vil lidt olie i cyl. vise en støre forskæld mellem to test, Men hvad er meget slidt og hvad er meget forskæld?
2: Kompressions forskæld på to cyl.
Her skal man helst læse de samme tal på alle cyl. jeg vil mene max. 10% forskæld mellem to cyl.
Men prøv nu PF.... Der er sikkert en masse ting som man kan aflæse af sådan en test som man ikke lige tænker over....
aug 2009
Følger: 26 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 137 Svar: 2.537
du skal få disse data hos nissan eller google dem
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
Hvor tyk er toppakningen std... 0,8mm eller 1,2mm ?
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Ok Abu... ! Jeg prøver lige at ringe til Nissan for at høre hvad min motor har i kompression med en 1.7mm top pakning og et topstykke der er blevet rettet af 2 gange og smedet stempler......
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
Åbent spjæld
Olie temp 85c
Vand temp 88c
Cyl 1: 115psi
Cyl 2: 116psi
Cyl 3: 117psi
Cyl 4: 116psi
Igen følges alle cylindre af og afvigelsen er max 1,7%
Derfor konkludere vi at fejlen ligger i at batteriet er placeret i bagagerummet, kablet der går til starteren er for tyndt (kvadrat 21) og det går også igennem en 100A sikring. Når vi starter bilen alm så kan vi høre at den lige kan slæbe sig igang når den tørner.
Vi prøvede på min Corolla og der tørnede den meget hurtigere og måleren viste 150psi.
Jeg talte på et tidspunkt med med carsound i Gislinge ved Holbæk, der sagde han at man skulle op i kabelstørrelse 70 kvadrat for at batt kunne sende den tilstrækkelige mængde strøm.
Da vi prøvede testen igen og vi var ved sidste cylinder, kunne vi mærke at kablet var jævnt varmt, hvilket må tyde på at det er for stor en strømstyke som bliver sendt igennem.
Givet det nogen mening?
aug 2009
Følger: 26 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 137 Svar: 2.537
heheh du har sku ret
nov 2003
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 1.592
162992 - From: Magnussen 11/10-2010 19:07
Inte: Ja at den trækker vejret igennem hele systemet samt et lukket gasspjæld, det har meget at sige...
Det svare vel til at give dig et sugerør at trække vejret igennem, mens man sætter en finger for hullet
(Overdrivelse fremme HELT sikkert forståelsen)
150 psi lyder mere rigtigt. Det er omkring 10 bar.
Så af med røret og så fuldt åben spjæld mens i tester. Og pil ALLE tændrør ud af bilen, så de andre 3 cylinder kan komme af med kompressionen. Så kommer motoren højst op i RPM og så for i den bedste måling.
-----------------------------------------------------
Inte: Og hvis I sørger for at der er masser af strøm på batteriet eller har en solid lader på imens, så skulle I være sikret ret korrekte resultater...
Knaster med meget overlap eller forkert timing kan typisk give lave, men ens, målinger. Men hvis motoren trækker rigtigt er det nok ikke galt.
-----------------------------------------------------
Så skrev jeg mit svar, som jeg også skrev herinde:
Skrevet: 11-10-2010 19:37:13
-----------------------------------------------------
162996 - From: Knastbigger 11/10-2010 20:47
inte.: Ja er du stiv 10mm2 er langtfra nok, en starter hvier nemt 150amp og med en 10mm2 har du nok ikke meget mere end 6 volt i maskinrummet
se evt. http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/elektricitet/el-kabel.htm
der findes også regnemaskiner på nettet hvor du kan regne spændingstabet ved volt og kvardrat
du skal minimum op i 50mm2 (Tsvansen har en 5meters rulle)
Forståelse af kompressionsmåling !?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside