2.701 visninger
|
Oprettet:
Overhalingsforbud. {{forumTopicSubject}}
Fra d. 01-12-10 starter forsøget med overhalingsforbydet på den østjydske motorvej... Hvad er jeres mening?
Vil lige tilføje at regel kun gælder lastbiler, og ikke busser eller personbiler med påhæng!
maj 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Biler: 3 Emner: 82 Svar: 190
dec 2005
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
dec 2008
Følger: 85 Følgere: 84 Biler: 1 Emner: 51 Svar: 2.188
dec 2005
Men synes det er dybt godnat.
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Du behøver heller ikke ha hørt om det, men skiltene er sat op. ;-))))
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
mar 2008
maj 2005
Følger: 32 Følgere: 29 Biler: 1 Emner: 33 Svar: 236
feb 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.236
Jeg såmænd ikke det store mod overhalingsforbud - så længe de er reguleret efter trafikintensiteten. I sverige, omkring Malmö fx, der er det fra 6-9 og så igen fra 15-18 mener jeg. Der er der fandme en grund til det, og så har jeg også respekten for forbudet. Men herhjemme, kan man køre ved Ejby, hvor der er overhalingsforbud 24/7, og midt på dagen kan der være laaaaaangt mellem bilerne. Så er det kraftedme en belastning at være regelrytter med tendens til stress. Det er jo DYBT godnat sådan noget.
Nede ved Bremen ad A1, har de lavet automatisk trafikregulering, hvor de ændrer på skiltningen løbende, alt efter hvordan trafikken forløber. Det koster nok en del, men det fungerer fandme, og der har de de fleste motorvejsadvarsler i én tavle.
Men for at vende tilbage til emnet, så tror jeg i protest man bare skal lægge ud og med vilje lave elefantoverhalinger fra skanderborg, og ind mod århus, og op mod ålborg. Det hjælper nok ikke en skid, men det er kraftedme for latterligt. Jeg er nok ikke den eneste der kommer til at køre sådan, og det vil så sige, at ligeså snart der ikke er forbud, så ligger der konstant lastbiler i det andet spor, fordi vi er nødt til at skal forbi inden det bliver forbudt igen.
Nøj, hvor jeg godtnok kommer til at savne den svenske trafikkultur mere og mere.........
aug 2003
Følger: 145 Følgere: 153 Biler: 8 Emner: 51 Svar: 922
mar 2008
aug 2003
Følger: 145 Følgere: 153 Biler: 8 Emner: 51 Svar: 922
jul 2007
Du må overhale et langsommere køretøj hvis du kun gøre det lovligt med en forskel i hastighed på MELLEM 10 og 20 km/t - En af de Admin's der er på Transportmiljoe.dk er blevet frikendt i retten netop med baggrund i den regel.
Så fanger men en der kører 69 så er det bare udenom. Problemet er jo, at Hoyer, ARLA, Post DK og hvad de ellers hedder, de kører jo 80 og nogen 85. Man behøver ikke, at ha kørt ret mange kilometer i et tysk overhalingsforbud på 40-60 km for at vide, at jo længere tilbage i rækken man kører jo langsommere går det. Det bliver dødsygt!
dec 2008
Følger: 85 Følgere: 84 Biler: 1 Emner: 51 Svar: 2.188
Er ihverfald det jeg har fået afvide...
mar 2008
Man skal da ikke være ret længe på Transportmiljø før man finder ud af at du virkelig er i modvind derinde... Hold da op som de er uenige i dine meninger om 3F og overenskomster...
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 12 Svar: 139
dec 2005
Følger: 80 Følgere: 79 Biler: 8 Emner: 39 Svar: 1.010
1. Når nu man har passeret skanderborg og overhaling er tilladt, kommer der til at ligge 30 lastbiler i venstrevognbane for at komme om den campingvogn der tøffer afsted med 70km/t så blir der opbremsninger og nervøst kørsel nærmest indtil syd for horsens....
2. De fleste lastbil chaufføre har det desværre med at køre for tæt, og efter 60 kilometers kollone kørsel blir det svært for en person bil enten at komme fra ell på motorvejen, ingen vil op på bremsen, og ingen tør trække ud i næste bane, hvorfor flytte sig når man risikere et klip i kørekortet.. når men så ender Fru Olsen med at trille på motorvejen med 30 Km/t og SMASK så er der harmonika sammenstød,,,
Vi må bare acceptere det her, der er sgu ikke meget at gøre at så være hjernedøde transport minister har fået et lovforeslag trumfet igennem på det grundlag at det er pisse irreterende at lastbiler overhaler, viser lidt om hans forstand, der er jo lavet en større undersøgelse der viser at lastbiler i venstre spor ikke er skyld i dårligere trafiksikkerhed..
feb 2004
Det med at vi skal blive i vores spor og overholde forbudet, kan jeg sådan set godt se logikken i. Men i realiteten bliver det MEGET farligere for alle, for som vi jo nok ved, er personbilerne totalt ligeglade med vores bremseafstand, og tænker som sædvanlig kun på sig selv. Kommer vi til at ligge 7 lastbiler i røven af hinanden, vil der uden tvivl i forvejen ikke være alt for stor afstand. Når så hr. jensen lige kommer i tanke om at han egentlig skulle af motorvejen lige i sidste øjeblik, og trækker ind hvor der liiige er plads, ja så ødelægger han en i forvejen dårlig bremseafstand. Problemer vil det også give ved tilkørsel på motorvejen, da der nok er nogen, incl mig selv, der ikke vil vige for dem. Man kan jo trække ud og give plads på den måde, men så har vi bare nogle gange problemer med at komme ind igen. Så ender det som i tyskland, hvor folk hellere kører 100 m i nødsporet, fordi de ikke kan tilpasse deres hastighed.
Og som Morten S skriver, så er de lange forbudszoner altså noget rigtig lort. Hastigheden svinger nemt 20 km/t, og det er faktisk ikke en gang fordi man behøver køre ret langt nede i rækken før det er sådan. Det er virkelig pain in the ass. Og jeg er simpelthen ved at brække mig over tanken om at vores trafikkultur efterhånden er lige så ringe som tyskernes. Føj for Puttgarden!!!!!
jan 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 4 Emner: 51 Svar: 492
jul 2007
Som jeg skrev, så er der en Admin på Transportmijoe der har vundet sådan en overhalingssag i retten netop på det med de 10 - 20 km/t i forskel og han har haft ringet til trafikministeriet for at få et vide hvilke regler der gælder i den nye forsøgszone og det er de samme regler som dem der gælder i de øvrige forbud.
Pedersen
Jeg må indrømme, at fanskaren er begrænset på Transportmijoe, men det lever jeg fint med, stedet dør jo hvis alle er enige. Der er desværre fyldt med regelryttere og fagforeningsliderlige typer der ikke har fattet, at deres job kan blive det næste der smutter - Men dem om det. ;-))
Hyldahl
Der er IKKE tale om et lovforslag men om et forsøg der er STOR forskel. Havde det været et lovforslag havde det skullet forbi folketinget inden det kunne sættes i gang. Det her er et rent diktat fra ministeren der strider direkte i mod det, vejdirektoratet er kommet frem til for ganske nylig.
Hyldahl og Morten L K
I kan altså ikke bruge manglende afstand som argument, det er jo jeres eget ansvar, at afstanden er som den skal og bør være - Ikke at jeg selv er en engel hvad det angår, men det ændrer jo ikke på lovgivningen. Der udover, så er der varslet intens overvågning af forsøget fra Politiets side, både hvad angår ulovlige overhalinger, men især af kørsel med for kort afstand - Så lur mig om ikke der er nogen stykker der får en betinget frakendelse lige her i starten af forsøget.
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 94 Svar: 2.032
Men bliver da spændende og se hvad der sker af trafikale problemer i forbindelse med det forbud.
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.881
Korrekt angående afstand. Men der er da ikke noget mere irriterende, end hvis man kører med den korrekte afstand, så kommer der en eller anden spade med trailer, eller bedstefar der bare ikke vil ligge bag en lastbil. De skal absolut overhale, men så trækker de ind lige foran en, og sænker farten til omkring 90.. Så er det dem der spolere min sikkerhedsaftand, og ja jeg ved godt at det er min opgave st slække på gassen eller overhale... Men det burde bare udløse et klip med det samme, hvis de chikanerer sådan i trafikken...
dec 2005
jul 2007
Jeg er HELT og ALDELES - Jeg var udelukkende ude på, at ridse juraen op og når alt kommer til alt, så er det Juraen og KUN den der tæller.
Henrik N
Læs nu lige hvad jeg har skrevet flere gange, undtagelsen siger, at du skal kunne køre 10 til 20 km/t stærkere end den du overhaler og jeg kan henvise til en der har rettens ord for, at det ikke behøver være præcis 20 km/t. Det eneste der tæller, det er at kunne henvise til en dom der ER afsagt - Den vil altid kunne danne præcedens!
Det hører med til historien, at det kun er de færreste betjente der kender reglerne i undtagelsen nøjagtigt - Det er nok derfor du er blevet fejlinformeret. ;-))
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 95 Svar: 1.578
feb 2004
Mht til afstanden, så ved jeg godt at det er helt og aldeles vores eget ansvar. Men du ved jo lige så godt som mig hvor gode folk i forvejen er til at holde afstand. Jeg er ikke selv for god til det hvis jeg ligger bag en som ikke kører så stærkt som jeg vil. Og det giver stadig ikke bilisterne ret til at trække ind foran og ødelægge en bremseafstand. Sker der det at lastbilen foran bremser hårdt, ja så kan personbilen i værste fald ende i en sandwich. De fleste folk ved hvornår de skal af motorvejen, eller også kan de se på navi at om 500 m skal de af, jamen så kig da lige op en gang og se om man kan se en flok på 5 lastbiler der ligger klods op ad hinanden, for så var det måske smartere at trække ind lidt før. Men så langt får vi nok ikke danskerne til at tænke...
Dengang jeg var på vognmandsskole, var det min. 20 km/t lovligt i difference - altså 60. Men du har så også ret i at hvis der er afsagt som som siger noget andet, så er det væsentligt nemmere at slippe igennem. Men altså det er jo også totalt vanvittigt at man skal helt ned og køre 60 før man må overhale. Det er trods alt 30 km/t de fleste kan overhale med i difference.
dec 2005
Jeg giver dig fuldstændig ret.
Men syntes bare lige at det var værd at nævne, hvad der stod i bekendtgørelserne fra politiet. Og Det er den vi skal rette os efter, hvis ikke andet fremgår.
jul 2007
Jeg er faktisk en smule ligeglad med hvad der står i notatet når jeg har en allerede afsagt dom jeg kan henvise til. Den første dom der bliver afsagt i den slags sager kommer normalt til at danne præcedens og efterfølgende domme vil derfor læne sig op af den første. Som skrevet utallige gange efterhånden, så var der tale om en frifindelse, akkurat som der var tale om en indrømmelse af, at undtagelserne IKKE kun gælder særtransporter og lignende, men udelukkende baserer sig på forskellen i hastighed. Hele essensen i, at manden tog sagen i retten var jo netop, at det IKKE var en særtransport han havde overhalet.
Morten L K
Jamen jeg er ganske enig, jeg kører selv alt for tæt og hvis jeg er irriteret på ham foran fordi han nøler afsted, så bliver det endnu værre og jeg ville aldrig holde mig for god til at lukke "hullet" op til ham foran hvis der kommer en lille bil og vil presse sig ind. DE kan sgu trække ind bagved i stedet for at mase sig frem.
Problemet her bliver nok mere, at det ikke bliver lastbiler der ligger i røven af hinanden men langt flere når forbuddet er så langt. Der skal jo kun en Hoyer bil til at samle alle de andre og jeg kan se hver morgen når jeg kører mod Århus, at især Hoyer bilerne kan samle mange biler allerede som det er nu, simpelthen fordi det i morgentrafikken er svært for lastbilerne at komme ud, så de kan komme forbi.
Det bliver Autobahn A og A om igen det her - Laaaaaaaaaange rækker af lastbiler der kører tæt og voldsomme ulykker med jævne mellemrum.
jul 2007
Der skulle stå Autobahn A1 og A2.
Jøsses jeg er da ikke helt vågen.
nov 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Emner: 18 Svar: 395
feb 2004
Natkørsel skulle indføres for dem der kun vil køre 80 på motorvej
feb 2004
jul 2007
Det helt store problem er så bare, at når Familien Danmark skal lufte deres nye store overlæssede bolle container, så rykker de ud til overhaling af sådan en lang række lastbiler og når de sår er halvvejs, så bliver de bange for sidevind eller noget andet og så er det op på bremsen og inden vi får set os om, så kører alle under 60 fra vejle til Århus. Det bliver dødsygt!
De der smalsporede typer som mange campister er, de fatter jo ikke hvor langt der er forbi og hvor meget vind der kan være mellem lastbilerne. Og sådan en campingvogn det ER bare et lorte køretøj.
Og inden nogen begynder at hyle op og pege fingre af min holdning til campingvogne, så har jeg skam selv været campist, endda med relativ stor bil og vogn og alligevel var det et lorte køretøj. Mage til ustabil pis skal man da lede længe efter!!!
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Biler: 4 Emner: 154 Svar: 842
...........................den hurtigste knallert på havnen...
eller hvad I vil kalde det...
Men jeg kan ikke se hvad problemet er... på Storebelt er der 22km (mener jeg det er..) med overhallings forbud, og det kan man da "normalt" godt finde ud af, at overholde ik? ...
det er kun 8-10km mere...
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 94 Svar: 2.032
feb 2004
Mht. storebæltsbroen er det på en måde også Alt for langt. Tit og ofte kan man sagtens overhale uden at genere andre. Jeg har fandme tit taget chancen og overhalet alligevel. Bare spørg Munken. Som før nævnt, så kan det pisse mig af at vi ikke må overhale når der ingen trafik er. Førhen da vi lå og kørte kartofler til sverige og havde gulvvarer med hjem, gik vi over storebæltsbroen på vej hjem der hen ad ved kl. 9 om aftenen, og der kan man altså nemt finde et hul hvor man kan overhale og MAX "genere" 1-2 biler. Og hvis ellers folk tør at overhale, ja så slap jeg jo for at skulle overhale 5 lastbiler i stedet for 1. Vel er det ulovligt, men når ikke der er nogen biler at se i sporet ved siden af, så overhaler jeg altså - dag og nat. Ham der kommer væltende med 150 op i røven af mig, har måske ikke mere travlt end mig. Jeg har bare en begrænser der gør at jeg ikke kan køre mere end 89.
Men ja, det er min mening til alt overhalingsforbud.
feb 2004
jul 2007
Spar på krudtet, der er bare folk der sidder med dilleren i hånden hvis der er regler de kan overholde der kan genere andre. Dem om det,
Husk på, små hjerner, små fornøjelser!!!
feb 2004
feb 2004
feb 2004
feb 2004
jul 2007
Jaaaaah Hele livet går nemlig ud på at kneppe alle regler forfra, bagfra og fra siden - Det giver nemlig et langt bedre liv!
Har du overhovedet en personlig holdning der ikke er funderet i en lovbog?
feb 2004
feb 2004
jul 2007
Jamen det er jo godt for dig. Men når nu du kan reglerne, kan du så også de undtagelser der er indbygget i reglerne?
Det er jo tydeligt i denne tråd, at folk kun kan finde ud af, at gentage hvad de har hørt eller hvad de kan gentage eller hvad de finder ved den første umiddelbare søgning på google - Der er jo ikke EEN udover mig, der har gravet i hvad præcedens er, men udelukkende hvad der står i lovbogen - Det er sgu ikke særlig smart!
jan 2003
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 2.215
Skullejeg have have haft et klip i kortet for alle de gange jeg har overhalet på storebælt bare, så ville jeg ikke engang kunne få lov at køre på løbehjul... 14 timers overhalings forbud?? De er jo skudt i hovedet....
Kent> Hvis ikke du har fanget den, så ved folk godt at det giver et klip at overhale i et overhalingsforbud (hvilket jeg fatter en bjælde af heller) så du behøver ikek skrive det mere end de 5 gange du allerede har skrevet at det er forbudt og giver et klip, du er vel også typen der ALDRIG har overtrådt køre-/ hviletids bestemmelserne, eller som ALDRIG kører mere end du må, hverken i lastbil eller i personbil?
Hvis du svarer ja til ovenstående er du ikke kun dum, men en løgnhals af rang...
Alle> Jeg har INTET imod overhalingsforbud.... de skal bare være begrundet... Som Michael L K er inde på (mener det var ham) så er der i Bremen forbud når trafik-tætheden er størst, hvor der så er overhalingsforbud, hvilket je gfinder helt okay, jeg så gerne at alle vore motorveje blev udstyret med diodeskilte så man kunne hæve og sænke hastighedsbegrænsningen og indføre overhalingsforbud når det er nødvendigt og ikke det andet pis her...
jan 2003
Nu må du ikek tro at jeg ikek ved hvad du mener med dine indlæg, som i bund og grund er samme udtalelse, bare med forskellige ord, men derfor behøver jeg jo ikke være enig, ligesom at du ikke behøver være enig med mig, hvilket je gskam også respeterer at du ikke er, det eneste jeg bare ikke vil have er at der sidder en og prøver at belære mig om hvad jeg skal og ikke skal... Jeg kunne forstå det hvisj eg lige havde skrevet at jeg ville tage en Polo Hit og lægge en R32 motor i uden at ombygge bremser og hvad ved jeg, så er alle de hug man få fuldt fortjent, men der er tale om overhaling på en vej hvor der KUN er færdsel i samme retning som en selv, det er altså ikke atom fysik, vi er ude her...
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 11 Emner: 107 Svar: 1.306
Hey hvorfor blander du nu mig ud i noget ulovligt, jeg er da gruppens engel!! eller.. Men jeg tror lidt vi deler samme holdning, og faktisk, så synes jeg tit det er overhalingsforbuds zonerne at der er mindst trafik i for tiden.. Så op med sejlet og afsted vi var... Men vi skal have tunet den der daf lidt hvis vi to skal følges ad den strækning igen..
jan 2003
jul 2004
Tror vidst lige du skal ligge dig et par minutter
jul 2007
Et par minutter ????? Nobody jan hvis roligt nappe en uge på langs! LoooooL
feb 2004
Munken: Jeg blander dig skam ikke ind i noget! Jeg skrev at de bare kunne spørge dig om hvor ligeglad jeg er med det - eller noget i den stil i hvert fald.
Men ang. tuning, så kommer der snart nye trækdæk på, så må vi se om DU kan følge med
jul 2004
Og så ender det jo med du trækker fra mig
feb 2004
aug 2008
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 3 Emner: 74 Svar: 168
kunne være sjovt hvis vi fik gjodt så der holdte lange kør af biler på tilkørelsens banen
SÅ KAN DE LÆRE DET
jul 2007
Kør du nu bare ud og spil kong gulerod, så varer det ikke længe før du mister kortet - Så er skal flertallet nok lære at holde afstand. Jeg går ud fra, at du kender juraen omkring flettereglen og skyldsfordelingen ved evt. uheld - For hør her søde pige, hvis det er mig du spiller barsk overfor en morgen og jeg har juraen med mig, så køber din vognmand sgu lige en Sprinter!
Det er fint nok, at sidde herinde og være hård i filten, men når det kommer til stykket, så er det kun de færreste der påkører nogen med fuldt overlæg - Så gas nu en anelse ned! Altså med mindre du vil have branchen lagt endnu mere for had end den allerede er.
jan 2003
MORTEN LK>> Det er vel ikek det værste at blive kaldt når det endelig skal være hehe...
Nissan tøsen>> Sjovt, den politik har jeg kørt i mange år, og jeg kender godt juraen omkring flettereglen, den siger nemlig at den hvis front er længst fremme har forkørselsret... Og det er der mange der er havnet i nødsporet på...
jul 2007
Men når du kender juraen, så bremser du vel også hvis ham i tilkørslen har næsen foran dig - Eller hvordan?
Jeg er slet ikke nogen engel selv - Overhovedet, meeeeeeeeeeeeeen, skal vi nu ikk' lige spise brød til?
jan 2003
jul 2007
Jeg håber, at jeg forstår.
Det er da klart, hvis det er et fjols der kommer farende bagfra med 800 bare fodi han VIL foan, så kan han sgu køre i nødsporet - Jeg tænker i helt almindelig fornuftige baner her.
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.881
Det skal heller ikke genere mig lige at komme før en lastbil, men omvendt har jeg også fuld respekt for hvis jeg bliver nødt til at låne lidt af nødsporet, og ser det også som min fejl. Men kan ikke lade være alligevel... Er sku så træls at skulle bremse ned til 80, hvis man kører 130++, bare for at trække bagom lastbilen og så skulle accellere igen... Så hellere lige låne en halv meter af nødsporet, selvom jeg godt hvis at den koster hvis Laurits Betjent ser mig...
jan 2003
Thomas F> Jamen jeg er da ikke meget anderledes, jeg er dog ikke meget for at lave en tysker (kørsel i nødsporet til der er plads i inderbanen), men synes det er helt fint at folk kører sådan, for så er de til mindst gene for mig som bilist..
feb 2004
Nobody: Jae, det er da bedre end så mange andre ting jeg er blevet kaldt
Overhalingsforbud.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside