{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.865 visninger | Oprettet:

surring og stuvning, nye eu-regler. {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er den heldige vinder af at være på skole og lære en masse spændende ting og lastsikring.

Jeg har et spørgsmål omkring de nye eu-normer inde for surring.

Der står i bogen at lastsikringen skal holde hele lastvægten frem og kun halvdelen til siderne og bagud.

I håndbogen står der at fx. 1 overfaldssurring med en friktion på 0,2 holder 1,2 ton sidevejs. Så vil det sige at hvis du har gods der vejer 3 ton, så burde det i princippet være nok med 2 stropper og ikke 3 (de 3 som så holder HELE vægten og de 2 som holder lidt over halvdelen af vægten).

Spørgsmålet er om I tror reglerne for hele vægten frem og halvdelen til siden og bagud er iregnet deres tabeller i håndbogen eller om man selv skal tage halvdelen af vægten efterhånden som man regner stropantal ud?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  surring og stuvning, nye eu-regler.
  • #1   5. dec 2010 Synes de 2 ting modsiger sig selv i håndbogen og der står intet i lærerbøgerne om hvorvidt de er iregnet eller ikke er.

Jeg er ret forvirret, så håber lidt en af jer kan hjælpe mig med at få det opklaret så jeg slipper for at ligge og tænke på det hele natten (det er bare en af de ting som jeg VED kan holde mig vågen hele natten fordi det irriterer mig jeg ikke kan finde ud af det).

Ellers må jeg ligge vågen hele natten og spørge min lærer i morgen smiley

• #2   5. dec 2010 hvis jeg nu husker det hele regtig så skal du ligge dem sammen alså hvis fx du har to overfalsd suringer der kan holde den videværs og en grime surig og en exter overfalds suring til der kan holde de 50% bag ud og 100% frem

• #3   5. dec 2010 Kæft det lyder indviklet, tror sgu jeg afleverer mit kørekort i morgen!

Held og lykke med at finde den rigtige fortolkning Kenneth.

• #4   5. dec 2010 Morten S> Tag mit med, for jeg fatter bjælde...

Hvor kan man finde disse regler på nettet? Dem må jeg læse... :o)

• #5   5. dec 2010 Forstod jeg ikke helt smiley

Lad mig prøve på anden måde

Fx. med langgods, der er klodset op foran og bag så vi kun skal surre for at holde sidevejs.

Der skal kun surres for at holde 50% af godsets vægt (ifølge bogen).

Det jeg ikke forstår er om det i forvejen er iregnet de tabeller i håndbogen, eller om man selv skal regne 50% fra det der står i tabellerne?

Det er jo egentlig kun relevant hvis du skal surre noget midt på ladet, fordi fremadrettede surringer er altid har mindre værdi end sidevejs og bagud (derfor jeg er i tvivl om hvorvidt det i forvejen er regnet ind i tabellerne)

• #6   5. dec 2010 Morten S, det er nemt nok at forstå og lave praktis. Det er bare skide besværligt, for hvem gider bruge 15 minutter på at regne surringsmetode og antal surringer ud, samt stå og måle godsets højde, længe og bredde for at dividere og kigge i tabeller?

Jeg tror også jeg måske gør det mere indviklet end det egentlig er, men det er kun fordi vores lille håndbog og lærerbogen total modsiger hinanden lige på det punkt hehe

• #7   5. dec 2010 Kenneth C

Det er jo samme surdej som alle de beregninger man skal lave til Kran E - det er et fåtal af dem man bruger i det daglige når det kommer til stykket, men det er rart at have lidt baggrunds viden om tingene - det første du postede så bare totalt sort ud!

• #8   5. dec 2010 jeg tror lidt det er med regnet de 50 % ellers ville vi få for meget bøvl i hverdagen og os til prøven i morgen og læren har heller ikk snakket noget om det.
    men tror jeg at hvis du har en friktion på 0,2 så er det de 50 % andet kunne jeg ikk forstille mig.

• #9   5. dec 2010 Morten S, jamen det er jo det og man kan jo ikke undgå og tænke på det når man så står ude ved bilen og skal surre noget fast smiley så har man lidt dårlig samvittighed første gang man lige "springer noget over" smiley

Simons, ja, det tænkte jeg også. Det er bare endnu et bevis på at det ikke fører noget godt med sig at læse på tingene inden man skal til prøve, man bliver bare mere forvirret.
    Men ender nok med jeg spørger ham i morgen alligevel, bare for spørgsmålet ikke bliver hængende og irriterer.

• #10   5. dec 2010 Den der friktion i snakker om, hvor kommer den ind i billedet henne??

• #11   6. dec 2010 friktion er opdelt efter hvilket underlag det er. Du kan aldrig komme over 0,5 i friktion.

0,2 i friktion svarer til en ladbund der er iset til, dvs. der skal en del stropper til før skidtet bliver hvor det skal.

• #12   6. dec 2010 Du ska jo lige huske hva dine stropper er godkendt til. De fleste plejer og ligger på omkring de 3½ tons for en strop af dem som man får af speditørerne. Så det vil sige hvis du har en palle fx der vejer 3 tons så skal den kun ha en enkelt strop.

• #13   6. dec 2010 Jr. Kræmer, det kommer jo helt an på hvad friktionen er, for en 3 tons strop holder ikke nødvendigvis hele godset fremad.

Men bogen og alt vores undervisning er bygget op omkring 4 tons stropper.

• #14   6. dec 2010 Kan man finde denne bog online?

• Henrik J
    Henrik J Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 22
    #15   6. dec 2010 M.r Nobody. Kan se man kan købe bogen online til 95kr + 48kr i ekspeditionsgebyr. http://www.turforlag.dk/servlet/oase.article.showArticle?art_event=GET_ART&ident=Art&art_vnr=70572231-04-02

• #16   6. dec 2010 Henrik J> Jeg takker, men for helvede jeg er nærig hehe... så undvære jeg den hellere... ;o) Har alligevel også altid for mange stropper på godset tror jeg... Fik ihvertfald en røffel af min gamle vognmand fordi jeg havde knap 40 stropper imin bil, da jeg fortalte ham at jeg brugte dem, så blev han helt stille, og hørte aldrig noget videre... hehe...

• #17   6. dec 2010 mr. nobody du kan bare google eus nye surringsregler. Den ligger flere steder

• #18   6. dec 2010 jeg har den lille håndbog den kan jeg da se om jeg kan finde ud af at skane ind hvis det kunne have interasse

• #19   6. dec 2010 Jeg prøver at google det...

TEAM Dalby> Det må du da gerne hvis du kan finde tiden og al det der... :o)

Den er jo meget sjov og god at have... Man kan altid lære noget nyt...

• #20   6. dec 2010 så er den her i må leve med den dårlige kvalitet
    http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=72210

• #21   6. dec 2010 cool nok dalby smiley

så kan Morten S også komme ind i kampen hehe

• #22   6. dec 2010 Tak for kaffe - Det er da helt sort. Det varer ikke længe, så skal man 7 år på Uni for at få stort kørekort. Jeg har bare slet ikke tålmodighed til alt det teori - Det er kedeligt, firkantet og ALT for teoretisk.

Det er nok heldigt nok, at jeg ikke bøvler med den slags mere.

• #23   6. dec 2010 jeg tog det på tuc det var 12uger og ca 35 timer om ugen ,det var hård kost og så ved jeg viste ikke det vilde om lastbiler i forvejen ; ) men ja eu diriktivet er en pæn størelse med kost og ernæring ,bmi ,ergonomi,suring,øko kørsel førstehjælp osv osv osv

• #24   6. dec 2010 Jeg takker ydmygt, den bliver lige printet ud i morgen på kolbøttefabrikken, så har jeg nemlig også et fint hæfte... ;o)

Og igen tusinde tak...

• #25   6. dec 2010 håber det er noget i kan bruge

• #26   6. dec 2010 Morten S, ja, det er nemlig MEGET teoretisk. I princippet kan du risikere at bruge 2-3 timer bare på og surre dit gods fast, fordi du skal lave alle mulige mærkelige surringer ved det forskellige gods.

For du skal jo huske at hvis dine surringsbånd er mellem 30 og 70 procent, så skal der dobles op

Kommentér på:
surring og stuvning, nye eu-regler.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce