{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.354 visninger | Oprettet:

Hæve olieniveauet i CIH topstykke {{forumTopicSubject}}

Vi snakker 2,0 topstykke med std. knast der er profileret alt hvad den kan til hydrauliske løftere. Jeg har mine betænkligheder ved at hæve olieniveauet, da knastlejerne så vil svømme i den brugte beskidte olie, istedet for kun at være tryksmurt af det rene olie fra filteret.

Gør det i virkeligheden ikke bare tingene værrer ?
Vippetøjet er smurt på den gamle måde med olieslidse i foreste knastlejesøle.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hæve olieniveauet i CIH topstykke
  • #1   15. dec 2010 Hvorfor vil du hæve niveauet når det er en std knast ?
    Det er kun ved tuning at man gør det.


  • #2   15. dec 2010 Der skulle ikke ret gerne være grimt beskidt olie hvis du har et oliefilter på smiley Så det skal du ikke have betænkeligheder ved.

    At hæve oliestanden er i alle tilfælde en god ide. Mange dele heriblandt knasten kører jern mod jern på løfterne og det skaber en meget høj friktion der faktisk er enormt hårdt ved oliens molekylærstruktur (oliemolekylerne mister deres bæreevne og så stopper olien med at smøre ! )

    Da din knast ikke har ændret gradtal og derfor ikke vil give mange flere omdrejninger vil jeg ikke sige det er nødvendigt på din, men motorer der tunes meget og som ender med at tage 8-9000 snoninger (hvilket er næsten 4000 mere end "normalt" er det simpelthen et must.!

    Så det skader ikke hvis du gør det, men jeg vil bestemt heller ikke mene det er strengt nødvendigt.

    I alle tilfælde er det en meget enkel og nem lille operation man sagtens kan lave selv smiley


  • #3   15. dec 2010 Det er ikke standard knast, den er profileret , altså lavet skarpere. Den har 0,9mm højere løft på kammen, og tror da også det et andre gradantal ? 285 eller sådan noget.

    Jeg laver højere niveau. Bo har heller intet ondt om det at sige, såh smiley


  • #4   15. dec 2010 Undrer mig at du vil køre med hyd.løftere.
    285 grader er også en meget "mild" knastaksel.
    Sæt sæt du bare oliestandshæver på og husk at hælde lidt mere olie på motoren.


  • #5   15. dec 2010 æv, hvad er en halvvild gadeknast der kører godt ?
    Fordi knasten er lavet til hydrauliske løftere, og det er også det jeg har i forvejen. Men det skulle være den skrapeste knast af de profileret - men det nok også en begrænsning.


  • #6   15. dec 2010 Nu skal vi lige være helt med her smiley

    En profileret knast som du har fået lavet ved Westspeed er slebet således at løftet er højere på ventilerne. Dvs de åbner mere og i længere tid. Men gradantallet på knasten er ikke ændret (det kræver man vinkler knasterne og det kan man ikke da de jo er støbt på). Så ja den er profileret men knasterne har stadig samme gradtal i forhold til hinanden. CIIH motorer kører generelt med et ret højt antal grader på deres knaster i forhold til andre motorer (eks C20XE)

    Du kan køre med hydrauliske løftere på alle gadeknaster, og de fleste milde racerknaster. For mere info så tag et kig inde på ENEM.SE

    Jurc der er ikke noget i vejen med hydrauliske løftere når gradantallet ikke ændres og motoren derfor ikke sluger flere omdrejninger. Op til ca 6000-6500 rpm kan de hydrauliske løftere sagtens følge med, og det samme gælder ventilfjedre. Efter det skal man begynde at lege med faste løftere og dobbelte ventilfjedre, eller titaniumversioner af selv samme, eller måske endda rullevippetøj.

    Jannick, du kan roligt sætte en dut på oliereturen og hæve oliestanden lidt, og eneste grund til at jeg foreslår det er at det koster absolut næsten ingenting at lave, og kan gøres på 10 minutter selv ude i carporten.





  • #7   15. dec 2010 En god gadeknast er denne E11 knastaksel fra ENEM med følgende profil. 308/108/11.8/3.6

    Den har et godt løft på 11,8, og er på 308 grader hvilket lige giver lidt flere rpm på peak. Den anbefales i en standardmotor med hydrauliske løftere og originale fjedre. Den koster 2700 svenske pesetas hvilket svarer til ca 2200.- dkkr


  • #8   15. dec 2010 Jamen det så blev jeg det klogere. Jeg har aldrig helt fattet hvad gradtallet betyder, og det gør jeg dog heller ikke endnu.

    Jaja, jeg har selv pladestumpen til det liggende i et andet topstykke hvor knasten har kørt. Og det er den jo ikke blevet vild slidt af.

    Ikke noget carportmekkeri her ! heh . Det er bare første gangsprojekt på en bilmotor.


  • #9   15. dec 2010 Man kan da ændre på graderne ved at omslibe knasten , det gør Bo da på mange aksler.
    2 ventilede motorer kører med flere grader end 4 ventilede.


  • #10   15. dec 2010 Jaa, jeg vil jo også tro at han kan ændre lidt på det. For han gør jo diameteren noget mindre der hvor kammen ikke slår, og så kan han vel også forskyde kammens placering, for der er nok af materiale at tage af. Må spørge ham næste gang.

    En ting er sikkert, der bliver ikke lagt noget på som nogen tror !


  • #11   15. dec 2010 Nej der bliver slebet at siderne.

  • #12   16. dec 2010 Jurc der er jeg ikke enig, tror du har misforstået noget!

    . Man sliber af på bagsiden (hele det runde hvilket også kan kaldes siderne) af knasterne således at efter justering får man en knast der åbner ventilerne mere. Og det er det eneste man kan gøre ved en knastaksel. Man kan ikke ændre graderne på knasten ved at slibe den, og hvis man kan så er det ekstremt lidt (efter det går de ud over løftet) vi snakker om! Sliber man ikke bagsiden får man ventiler der også åbner når de er lukket ! ???

    Det ændrer man ikke gradtallet ved men løftet. Og det er også godt nok for løftet er det som giver hk og moment og lader mere benz og blanding komme indenbords. Gradantallet styrer primært hvor mange omdrejninger motoren skal tage altså ved hvilke omdrejninger den yder mest.

    Det bedste eksempel på det er at en 2,0E CIH motor yder 110hk ved 5400 rpm. En 2,2E fra Rekord yder 115hk ved 4800rpm. Forskellen her ligger i knasten, og en 2,2E maskine yder faktisk omkring 125hk ved 5400rpm hvis man monterer en knastaksel fra en 2,0E fordi denne knast er skarpere (har højere gradantal).

    Skarpe knaster giver omdrejninger, og en skarp knast er ikke ensbetydende med flere hk. Der findes knastaksler der giver flere hk ved lavere rpm istedet for en tilsvarende knast med skarpere grader men med mindre løft. Ofte går de rigtig skarpe knaster meget ud over motorens tomgang og det er ikke unormalt at se en race trimmet motor gå 2000rpm i tomgang !


  • #13   16. dec 2010 Det gør heller ikke noget vi ikke er enige men jeg har gennem tiderne nu fået slebet mange knaster om. Det være sig hos CAC i Århus da Poul Kristensen lavede dem. Også hos Bo.
    De er blevet slebet både til 298 , 208 og 312 grader.
    326 grader har været på nye råemner.
    Det eneste problem der er ved de slebne er at de bliver lidt tyndere på siderne.


  • #14   16. dec 2010 Hej Jurc så er vi enige igen. Det var det jeg skrev at det godt kan lade sig gøre men så går det ud over løftet. Jeg har også fået lavet knaster ved det gamle Fyens Cylinderservice siden slutningen af 90´erne så jeg er heller ikke nogen noob til de gamle opeler smiley

    Men det er korrekt at det godt kan lade sig gøre, men som sagt det vil gå ud over løftet, og det skriver du jo også selv.

    Dem der bliver lavet ud af nye råemner er jo ikke slebne knaster, det er en ny knastaksel som man laver på mål (den slags koster muffen)


  • #15   16. dec 2010 Uhh man får meget god viden af det har.

    Nu har jeg lavet justerbare kædehjul, for at kunne justere knasten tilbage efter der er taget 0,5 mm af toppen (Det sætter jo knasten lidt foran). Kan jeg justere yderligere på timningen også i forhold til tændingen og få mere ud af det ?

    Og når nu jeg har jer. Er det nødvendigt at tømme de hydrauliske løftere i skruestik ? De er fra 1900 og er alle hårde og har kørt perfekt for nylig.


  • #16   16. dec 2010 Ja de hydrauliske løftere kan ikke bare klemmes sammen mellem to fingre smiley De er pænt hårde.

    Justering er key det gælder alle former for justering. Jeg ville lade en pro gøre det (har jeg altid ladet andre ordne). Så ved ikke så meget om den slags desværre, ved kun noget om justering af tænding. Men mht tænding vil jeg klart anbefale et af produkterne fra Lumenition, de har to produkter, hvor det "store" sæt deres optiske tænding er superfed, og kan holde evigt! Ingen sliddele, kun vedligehold.


  • #17   16. dec 2010 Okay. Det bliver Bo der justere den ind på ruller, men jeg skal selv have den startet op herhjemme. Så hydrauliske ventiler skal han forhåbentlig ikke pille ved.

    Jeg vil nu bare bruge org. platintænding indtil videre. Bo siger så at vacuumavanceringen ikke er nødvendig, for der er jo ingen studser på dobbeltkarburatorene. Det undrer mig. Men det skulle køre fint bare med centrifugalavanceringen der sidder i.


  • #18   16. dec 2010 Hej det virker bedst uden vaacum avancering, men jeg ville skrotte den platin tænding så absolut hurtigt som muligt.. Platiner var fint i 1940´erne men det virker altså ikke i dag.. Altså det virker jo fint men det er så upræcist at man skulle tro det var løgn. Og nu hvor din motor nok bliver lidt mere "frisk" er det træls med platiner der flyder hvilket de kan finde på at gøre allerede fra 5500 rpm og med sikkerhed omkring de 6000rpm.!

    Jeg vil endda sige det sådan at alt det justering af knast er spildt hvis du alligevel vil køre med platiner, så mit råd er at få det af og så som minimum få sat en standard Bosch elektronisk tænding på fra en 2,0E motor.


  • #19   16. dec 2010 Det er ikke hvad amerikanerfolket siger. I 60'erne kørte man fanedme hurtig med platiner, i raceverdenen, også i okay høje omdrejninger. Der er delte meninger om det, selvfølgelig er elektronisk langt det bedste, men at platiner ikke virker, vil jeg nu ikke sige. Jeg regner nu heller ikke med at køre meget over 6000 rpm. Det skal bare holdes iorden. Har ikke på noget tidspunkt haft problemer med platiner på de CIH jeg har kørt, men de har selfølgelig også været standard ! smiley

  • #20   16. dec 2010 He he det er de samme amerikanere hvor svaret på al tuning er flere kubik smiley Nej selvfølgelig kan platiner fungere fint, men du skal ikke tro at dem de kørte race med i 60´erne bare duede uden nogen former for vedligehold. Jeg lover dig de er blevet justeret og indstillet 2000 gange på en weekend, + de med garanti har haft en stærkere fjeder så de ikke flød ved høje omdrejninger. Har selv haft med masser af platiner at gøre og på min Monza (3,0E med 3xwebere) havde jeg da også platiner, men trust me, elektronisk ER bedre, og din speederrespons, samt den jævne motorgang vil have rigtig godt af en elektronisk smiley

  • #21   16. dec 2010 Ja, vil også gerne have elektronisk, det skam kun SU'en der begrænser mit budget lidt smiley Hvis det skal være billigt og enkelt, men stadig holde, hvad anbefaler du så ?
    Jævn motorgang er ikke mit mål, den skal helst gerne pludre som en amerikaner - men speederrespons - ja tak ! hehe

    Dellortoerne sku jo ha en rigtig god speederrespons, og det tror jeg også på med de elendige gamle acc.pumper der bare sprøjter lårfine stråler. imponerende


  • #22   16. dec 2010 Et par "deller" er helt perfekt. Jamen jeg vil anbefale at du som minimum skraber penge sammen til en standard original elektronisk tænding fra en 2,0E, om det er det ene eller det andet er ligemeget. Bare ikke fra 2,2 og 2,4 de passer ikke på den! Og det skulle være til at få for rimelige penge brugt.

    Platinerne er ikke den fede kombi med et par dobbelte carbs (trust me!).. De kan finde på at springe en "tænding" over, eller der kan komme en lille springstrøm som gør tændrørene tænder på lidt forkerte tidspunkter. Det kan give nogle ordentlige knald ud af karburatorerne (så lyder det som en der nyser efterfulgt af et ordentlig knald) og der risikerer man altså først og fremmest sine luftfiltre, dernæst i rigtig grælle tilfælde kan venturien smelte i karburatoren. Så i alle tilfælde vil jeg anbefale elektronisk tænding, og som sagt en fin brugt en fra en 2,0E virker helt fint, og vil med garanti give bedre speederrespons.


  • #23   16. dec 2010 Okay, Huggerne har en del 2,0E dele. Det jo ikke noget der bliver voldsom slidt

    Skal jeg kun bruge det der sidder i strømfordeleren ? Eller ska der mere til, boks osv. Det ku jo være det er koblet sammen med insprøjtningen ?


  • #24   16. dec 2010 Det er koblet sammen med indsprøjtningen med den grønne ledning (den der også giver impuls til omdrejningstæller).

    Det du skal have med er selve strømfordeler med rotor og det, samt tændingsmodulet som er en lille sort boks der originalt sidder UNDER tændspolen. På strømfordeleren sidder der et lille blåt 3 armet stik (der hvor der sidder en kondensator på din højst sandsynligt) og fra den går der et mindre ledningsnet over til tændingsmodulet. Fra tændingsmodulets ende af ledningerne udgår der 3 ledninger. En brun, en grøn og en sort.

    I forvejen har du en grøn fra din kondensator til din tændspole, og en sort fra din kabine til din tændspole. Den grønne skal så på fra det nye, og den sorte fra din kabine skal stadig sidde der. Du kan iøvrigt sagtens bruge eksisterende tændspole. Den brune skal bare have en pladeskrue eller lign og have noget stel. Den kan du sætte til hvor du vil.

    Indstilling fungerer på samme måde som din platin tænding. Du drejer bare svinet indtil den står som den skal.

    Strømfordelerdæksel og rotor er i øvrigt også noget du kan genbruge fra dit platintænding (såfremt det er samme mærke som det du køber enten bosch (det brune strømfordelerdæksel eller AC Delco som har det sorte strømfordelerdæksel).


  • #25   16. dec 2010 Kan se jeg glemte at skrive hvad du skal have med smiley

    Strømfordeler (komplet)
    Ledningsnet mellem strømfordeler og tændingmodul
    Tændingsmodul.

    De 3 ledninger der går fra tændingsmodulet og op til hhv stel (denne klipperdu bare) og sort/grøn til tændspole sidder med stik som du bare tager af.

    Det tager 3 minutter at afmontere hele skidtet, og ca det samme tid at installere i din bil smiley Så det er meget meget simpelt.


  • #26   18. dec 2010 Okay, må så se om jeg kan få det hele med fra en hugger. Ku jo være sjovt af få med inden rulning og indstilling hos Bo.

    P.S er nu ret sikker på at du ikke er interesseret når du ser den orange. Den er pænt skrællet efterhånden. Og så rådden. Stempler og krumptap og topstykke til den sorte kommer fra den. Den sorte bliver i fysisk set en peppet 2,0'er. Desuden har jeg haft den siden jeg var 12, så det giver en vis kærlighed, heh smiley


  • #27   18. dec 2010 Alt det mekaniske betyder nu ikke så meget, det var mere om karrossen var sådan rimelig smiley

  • #28   18. dec 2010 Karrossen er rusten. Smiket lig. Puhaa, det en slem bil

  • #29   18. dec 2010 Ok men tror du den kan reddes ? Alt er jo relativt smiley og man kan få mange dele til dem stadig så som hele bagskærme og sådan smiley

  • #30   19. dec 2010 Alt kan reddes smiley Det kan bare slet ikke betale sig. Hellere købe en gammel uskruet rådden orginalbil end en gammel overskruet markræser hvor alt er uorginalt og forskruet.

    Derfor jeg købte den sorte - dejlig uspoleret


Kommentér på:
Hæve olieniveauet i CIH topstykke

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce