Pumpe/renovere 327 SBC til drift :) {{forumTopicSubject}}
Jeg har fået mig en idé om at ville ud og drifte med noget jeg ved hvad er nemlig en old school V8er fra den anden side af søen
Kører drifting i forvejen i en Xr4i Ford Sierra V6 i std. trim, men mere vil ha mere
Jeg har en 327er stående jeg havde i min gamle Caprice men hev hurtigt ud igen da den åd olie som den åd benzin!
Nu vil jeg så ha den skildt ad og vække den til live igen, men aner ikke hvad jeg skal smide i og hvor jeg finder det bedst/billigst, så søger lidt hjælp fra jer andre der har gjort mere end blot at skifte og reparere delene!
Udover en 327er der trænger til nye olie/stempelringe og et pakningssæt så har jeg følgende
Et sæt headers med collectore (muligvis et sæt Hooker?!)
Edelbrock Torker indsugning.
Strammere ventilfjedre.
Quadrajet og en 4portet Carter mener jeg det var, samt 14" åbent filter.
Og så har jeg en 4trins manuel kasse på hånden jeg skal ud og se på
Hvad knast skal jeg gå efter?
Og er der andre ting jeg skal være opmærksomme på?
Og hvis jeg vil over i at tryklade den ved hjælp af blower senere hen, hvad skal jeg så være opmærksom på?
Har ikke råd til at gå "ALL IN" på en gang, men tage det stille og roligt og så se hvornår der er penge til det hele, men drømmen var at ende med en blower og et Hillborn vippespjæld stikkende op gennem hjelmen mens man ligger røgslør hele vejen ned af langsiden 8-)
aug 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 84
Vil du drifte med bundtræk eller hvinende omdrejninger?
Jeg har ikke meget forstand på drifting, men ved dog lidt om hvordan en motor kan opbygges, og der er rigtigt mange forkerte måder.
Alle dele skal matche hinanden. Det hjælper f.eks ikke noget at sætte for små headers på en motor der skal arbejde fra 4000 rpm, og op.
Som du af alle ved, findes der et hav af SBC stumper på hyllerne rundt omkring hos de forskellige US-entusiaster, så måske du ender med at kunne bytte dine egne stumper til noget der rigtigt fungerer for dig
Dit Torker indsug er lavet til at hente effekt forholdsvis højt oppe i omdrejningstallet, da det er et single plane. Derfor er du "tvunget" til at finde en knast der matcher dit indsug. Her snakker vi 234 grader ved 0.50" løft og opefter. Altså en temmeligt hård knast.
Dernæst er der så spørgsmålet om hvor store dine headers er, og om dine toppe har porte der er store nok til at komme af med luften i høje rpm. For at matche det ovenstående, skal de have 1 3/4 primarør. 2½" rør resten af vejen ud, er rigeligt. Husk at der skal X- over på, hvis din effekt hentes over 4500 rpm.
Hvor stor er din carb.?
Jeg ville nok vælge en 625- 650 cfm. til ovenstående. Det er bedre at den er lidt for lille og så dyse den op. Det giver en meget højere hastighed gennem venturaerne, med bedre blanding/fyldning til følge.
Husk i øvrigt, at hvis du vil køre med manuelt gear, ændrer du på motorens afbalancering. Der skal en anden svingningsdæmper til.
Det vigtigste er dog i første omgang, at gøre op med sig selv hvordan motoren skal køres.
Lidt mere info, så er det lettere at give et fornuftigt svar
Mvh. Søren
Moonlighters US Car Club
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 9 Svar: 124
nov 2007
Følger: 41 Følgere: 41 Biler: 5 Emner: 127 Svar: 1.704
det var da det vildeste drifting jeg nogle sinde har set
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Du lyder til at ha godt fat om det, og også det med at 327eren er omdrrejningsvillig pga. slaglængde og boring er derfor valget er faldet på den
Har nemlig også en std. 350 SBI fra en Starcraft stående, men har fået fortalt at sprøjt ikke er godt til ræs af en jeg kender der kører drag.?!
Men en anden har derimod også sagt det ikke vil være samme respons med karburator som sprøjt?
Morten N har fat i noget af det rigtige mht. kørestilen på den Mustang, om ik det først blir engang når pengene gror på træerne eller de kommer fra en sponsors lomme
Pt. er vi mere ude i noget ala dette http://www.youtube.com/watch?v=Q0O419BJAWM
aug 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 84
Der er dog sikkert nogle der er bedre til at sætte en motor helt rigtigt op, end jeg.
Det er ikke nok at bygge en motor der kun kan arbejde i høje rpm. ( 3500 + )
Du er nødt til at have noget bundtræk også. Det er netop her, min tvivl ang. dit Torker-indsug opstår. Hvis du f.eks matcher dit indsug med en RPM lignende knast, vil du opleve en motor der ikke har vanvittigt meget træk i bunden( 3000 -)
Hvis din nuværende komp. ligger omkring 10:1, ville jeg nok vælge et RPM air-gap indsug og en knast der ligger omkring 220 -225* ( indsug ) og 230-235* ( udstødning ) ved 0.5" løft. Hvor stort et overlap, må andre råde dig om.
Hvilke toppe kører du med. Kammer og ventilstørrelse?
Da den motor du vil bygge skal køre med stor belastning hver gang den kører, er det vigtigt at bygge den så den er holdbar. Vælg derfor de rigtige lejer første gang. Lige så vigtigt er det ( i mine øjne ) at vælge en rulleknast, da der jo ikke er ret meget friktion i en sådan.
Vore dages olier indeholder ikke længere zink som smøremiddel, hvilket lynhurtig kan æde knast og løftere. Især når motoren er under konstant hård belastning, som den jo er under drift.
At bygge en budget-motor til ræs er ikke let, men det er heller ikke meget ved at køre en ½ omgang, og så være ude resten af sæsonen. Så bliver det hurtigt dyrt i billige stumper
Ang. sprøjt, så kan jeg ikke rigtigt se at det skulle være en ulempe. Det skal dog være sat helt korrekt op til formålet, og ikke mindst motoren. Dog er der andre der må være klogere end jeg, da jeg ikke har den store erfaring herom.
Prøv evt. at tage kontakt til Ib fra Moonlighters. Han ved en del om sbc ( 327 ) og ombygning til/fra manuelt. Han vil kunne fortælle dig mere end jeg
Jeg er jo Ford mand
Mvh. Søren
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Jeg må lige tjekke op på det hele
Eftersigende sku blokken stamme fra noget 66er Impala vidstnok, men tror blot det er std. toppe, men der er sikkert forskellige at ta af.
Og rart du endnu engang kan være behjælpelig
Gearkassen fungerer stadig perfekt i SeVillen
Pumpe/renovere 327 SBC til drift :)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside