{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.094 visninger | Oprettet:

Lettere svinghjul? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har gået lidt og grublet over, hvad sker der egentlig med ydelse og omdrejningsmoment i takt med, at man drejer mere og mere vægt af sit svinghjul? Hvad ville der for eksempel ske, hvis jeg fik gjort mit svinghjul på min c20xe lettere?
Håber at der er nogen der kan forklare hvad der sker, og ikke mindst hvorfor.
På forhånd mange tak.. smiley

MvH. Dennis

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lettere svinghjul?
  • #1   2. sep 2011 Jo mere vægt du fjernere fra krumtap'en jo mindre moment får du.

• #2   2. sep 2011 Povlsen: Jeg har godt hørt at man mister moment, ved at fjerne vægt fra krumtappen.. Men får man ikk også højere ydeevne samtidig?

• #3   2. sep 2011 Hva skal man med mange HK når man intet NM har ?

• #4   2. sep 2011 Den kommer lettere op i omdr, og vil have en fordel på bane da den vil kunne kører stærkere i sving, grundet den lavere vægt, som bliver forøget med omdr.
    Men hvis det er den eneste ændring, vil jeg ikke gøre det.
    Hellere noget lexmaul/irmscher indsugnings klokke, eller måske spjældhuse.
    Banan manifold, størrere udstødning, højere kompression, andre knaster.
    Så har den hurtigt 190-210hk.

• #5   2. sep 2011 Kig på min motor opskrift det har givet 198hk og 220nm

• #6   2. sep 2011 Ja det var godt ramt syntes jeg. Lige min opskrift.

• #7   6. sep 2011 Kan I uddybe hvorfor man mister moment? Du får jo en mere omdrejningsvillig motor, og du "sparer" energi i svinghjulet, da det vejer mindre..?

• #8   6. sep 2011 Det forklarede du faktisk ret fint selv.
    Hk og moment er 2 forskellige ting, som har indvirkning på hinanden og så alligevel ikke.
    Moment er trækkraften som bruges når du f.eks kører op ad bakke, kører med trailer eller læs.
    Så når der fjernes en masse vægt fra svinghjulet, så mister motoren moment, men får flere hk, da motorens bevægende dele bliver lettere, og der ved skal bruge færrere kræfter på at holde sig igang.
    Husk at en alm 4 taks motor kun har en energiydende takt. Hvor en 2 takt motor tænder, hver gang stemplet er i top.
    Det er en fordel til banekørsel, hvor der ikke er så mange bakker, og hvor man kører med max omdr. det meste af tiden, men til landevejs brug, vil det være en dårlig ting, da du skal køre med. f.eks over 4000-4500 omdr. hele tiden, for at få bilen til at trække.
    Men hvis vi snakker om at afveje det lidt, dvs. f.eks 1 kg. på et svinghjul som vejer 6-10kg, vil det have lidt effekt og miste lidt moment, men det ved tuner eksperterne, alt efter hvad du ønsker.
    Men det er en del af en række dele som skal ændres, for at få en højere ydelse, det hjælper ikke det store alene.
    Djarnis

• #9   6. sep 2011 okay.. så blev jeg lidt klogere.. troede bare ikke det spillede nogen rolle for momentet. Jeg skal indrømme at jeg skal have skiftet kobling på min Senator, og min plan var at få lettet svinghjulet, når nu var ude.. Det skal drejes af, så det er plant alligevel.. men jeg kan høre de penge er dårligt givet ud..

• #10   6. sep 2011 Ja jeg vil nøjes med at dreje det af så det er plant. Der er mange andre steder det er bedre at tune den, hvis du ønsker en mærkbar effekt.

• #11   9. sep 2011 Hej med jer i gode opelfolk, og rigtig mange tak fordi i gad hjælpe mig med mit spørgsmål. smiley Jeg er kommet frem til, at jeg ikke vil have lettet mit svinghjul nu her, når jeg skal igang med at skrue i min nyeindkøbte c20xe, som jeg engang gerne skulle ha sat i vectraen. Moment er vejen frem.. smiley

Kommentér på:
Lettere svinghjul?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce