{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.582 visninger | Oprettet:

Aftørring af bil efter vask {{forumTopicSubject}}

Hi

Efter at have vasket min bil i vaskehaller gennem de seneste år, er jeg nu gået over til udelukkende at bruge "håndvask", hvor jeg bruger en vaskehandske af god kvalitet og mikrofibehåndklæder til aftørring. Også sidstnævnte skulle efter sigende være af god kvalitet, hvilket prisen i hvert fald indikerer !

Jeg ved ikke om jeg gør noget forkert, når jeg vasker mikrofiberhåndklæderne - men efter sidste vask og aftørring af bilen var der en masse fine småridser i lakken, som efter min mening udelukkende kan komme fra aftørring af bilen. Jeg er meget påpasselig med at mine vaskehandsker er rene og bruger 2-spands system / grit guard, så der ikke ligger skidt og lort og sandkorn i spanden når jeg vasker bilen.

Det skal siges at jeg har en sortmetallic lak, hvor enhver lille ridse kan ses.

Mht. mikrofiberhåndklæderne så føles de efterhånden meget grove, og hvis jeg kører hånden henover dem er de nærmest ru i overfladen. Jeg er 99,8% sikker på, at det er dem der har forårsaget alle de småridser.

Har jeg vasket dem forkert? Jeg plejer blot at skylle dem ud, og hvis de er lidt beskidte bruger jeg en mild sæbe til vask hvorefter jeg hænger dem til lufttørring.

Hvis jeg ser på lakken efter den sidste vask, så er jeg ærlig talt lidt rystet over, hvor grove de har været ved lakken smiley og det piner mig lidt, fordi det ikke er så længe siden jeg fik anskaffet mig en maskine osv. til polering og lakken herefter stod helt perfekt, hvilket den ikke gør længere smiley

På forhånd tak for info / kommentarer.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aftørring af bil efter vask
  • #1   30. apr 2012 Ind i vaskemaskinen med dem og de kan godt klare 60 grader det for alle mine.. Også må du ikke bruge skyllemiddel.. Nogle gange når konen ikke ser det vasker jeg mine klude 2 gange

1 gang med sæbe på 60 grader og uden skyllemiddel
    2 gang samme tur på 40 grader dog uden sæbe..

Så kan jeg love dig for de suger som nyt

• #2   30. apr 2012 Hejsa,

Rigtig godt emne du taget op her..

Det et meget svært ikke at lave vaskeridser overhovedet når du tørrer af.. Men det har også en del at sige hvilke metoder du bruger når du aftøre din bil.

Hvis du aftøre din bil ligesom du ville aftøre noget spildt vand på gulvet der hjemme med en klud, så er det klart du ridser din lak. Der i mod har jeg den erfaring at du skal lave microfiber kluden gøre arbejdet og bare trække kluden i enderne hen over lakken, sådan den aftøre lakken og du overhovedet ikke lægger pres på.

• #3   30. apr 2012 Ja lad microfiber kluden gøre arbejdet og vær 100 på at bilen er 100% ren inden aftørring.

• #4   30. apr 2012 Jeg lader den suge og trækker også hen over.. Jeg har ikke nogen problemer..

• #5   30. apr 2012 Jeg bruger sæbe til mikrofiber. Det gør, at de ikke tørrer ud og forbliver bløde. Hvis du ønsker dem bløde igen, så brug naturens eget skyllemiddel, klar eddike - al normal skyllemiddel må ikke bruge.
    Jeg vasker stort set kun på 40 grader.

Træk ikke klædet over lakken, det vil i de fleste tilfælde lave vaskeridser.

Når du tørrer bilen, så lad klædet gøre arbejdet. Fold det ud på et område, placér begge hænder midt på klædet og kør hænderne ud mod siderne i samme tempo, så at du tvinger klædet mod lakken(og vandet ind i klædet), dog uden at der er friktion mellem klæde lak; kun mellem klædet og dine håndflader.

Venligst,

Ebbe

• #6   30. apr 2012 Hvis i nu har vokset jeres bil godt ind så kan jeg ikke se nogen grund til at passe på det bare gi den gas.. Men hvis i renser i bund så lakken står åben feks efter en APC så vil jeg dyp tørre den smiley

• #7   30. apr 2012 Julemanden - Jeg har selv brugt en hel bøtte af det her, og det var jeg meget tilfreds med.

http://www.cleanyourcar.co.uk/wax/collinite-476s-super-doublecoat-auto-wax/prod_207.html

Men har også kun hørt godt om Poorboys nattys blå voks

• #8   30. apr 2012 poorboys nattys er også rigtig god som christopher K siger

• #9   30. apr 2012 Og inden Voks giver du en lakforsegler feks jetseal 107 fra chemical guys

• #10   30. apr 2012 Lasse N

- Bilens lak bliver ikke mere hård af at du lægger voks på den. Voksen vil danne en hinde som afviser vand og mange øvrige elementer, og det vil tage kortere tid at få lakken 'ren' igen, da kun ganske få ting vil hæfte sig til lakken. Voksen på bilen er altså heller ikke hårdere end lakken selv; derfor vil et stift klæde eller et sandkorn forårsage det samme.

Hvis lakken skal være "hårdere" er vi ude i silikatforseglinger.

Venligst,

Ebbe

• #11   1. maj 2012 Hold nu op Ebbe du ved hvad jeg mener!! Lakken er mere modstands dygtig når den har et par lak voks… dermed er faren for ridser ved vask osv minimale! Det ihvertfald min erfaring og holdning…

Synes tit du har samme holdninger og meninger som Michael fra bilvask.nu

• #12   1. maj 2012 voksen er blødere end lakforsejler,

• #13   1. maj 2012 Lasse N

- Ja, jeg ved godt hvad du mener. Men, det du mener er jeg ikke enig med dig i.
    Det giver jo andre bilplejeentusiaster her på gruppen det helt forkerte billede, når du rådgiver dem til at "bare give den gas" så snart der er voks på lakken. Det kunne nemt ende i, at de skulle til at polere en del på deres bil året efter, når den skulle shines op igen.

"Modstandsdygtig"? Efter en voksbehandling af lakken, vil den afvise elementerne væsentligt bedre og fluer og lignende vil ikke sætte sig så godt fast, og alt vil derfor være lettere at spule væk ved en forvask. Men, modstandsdygtighed overfor ridser, er nu ikke er tilfældet.
    Et sandkorn trukket over lakken ved aftørring eller sågar ved håndvask, vil forårsage samme ødelæggelse. Men, hvis bilen har været vokset har du sandsynligvis kunne spule de fleste større partikler væk før du har lagt hånden på den.

"Samme holdninger og meninger som Michael fra Bilvask.nu"?
    - Ahva' for noget? Såvel som man kan være uenige om nogle ting, så kan man altså også være enige. Jeg snakker med Michael fra bilvask.nu om bilpleje, og jeg tror nu ikke, at jeg er den eneste herinde fra. Men, derfra og så til at sige at vi har samme 'holdninger og meninger" er direkte komisk.
    Michael har nogen erfaring med det her, og det er måske derfor, at vi nogle gange kan være enige. Men, tro mig, vi er langt fra enige om rigtigt mange ting.

Venligst,

Ebbe

• #14   1. maj 2012 God debat herinde for en gangs skyld smiley DET er altid fedt.

@M5-lover.. Jeg sælger bl.a microfiberhåndklæder. Og dem hører jeg nu kun godt om. Siden vi startede sælger vi flere og flere, så et eller andet må de kunne. Men det er klart, at jo "hårdere" man er ved tingene, jo hurtigere vil de blive dårlige. Jeg tror det er gældende for de fleste kvaliteter af Microfiber.
    Så måske har du vasket dem forkert, måske brugt skyllemiddel, måske har du vasket dem i samme maskine som dit gamle fodboldtøj, måske har de ligget på et bord med noget beskidt, måske er kludene bare ikke af en god nok kvalitet.. Der kan være 100 grunde, så jeg vil ikke gætte på hvorfor du oplever dette med dine håndklæder.

@Rune - Jeg kunne ikke have sagt det bedre smiley ofte ser jeg at folks håndklæder bliver beskidte når de aftørrer bilen ( har også selv været ude for det en gang eller to ) og det er en sikker måde at lave ridser på.

@lasse det er også sådan jeg gør, selvom jeg er enig med Ebbe i duppe teknikken.. MEN det er ikke alle der gider bruge 30 minutter på at tørre bilen smiley ... og mht at ebbe og jeg ofte er enige om bilpleje - Så er det nok fordi vi ALTID taler om bilpleje han og jeg.. Og iøvrigt må jeg lige notere her, at vi faktisk OFTE er uenige om bilpleje og specielt teknikker. Og produkter smiley men det er nok fordi jeg er farvet at jobbet.

Mit råd er, som også skrevet herinde, vaske ved 40 grader, sørge for ikke at bruge skyllemiddel. Sørge for at bilen er 100% ren inden man vasker. Og så undgå at vaske håndklæderne for meget.. Det gør vi ikke i bilvaske butikken, og vi tørrer en bil eller 2 på en uge smiley

Vh
    Michael

• #15   1. maj 2012 Ebbe: "Modstandsdygtig"? Efter en voksbehandling af lakken, vil den afvise elementerne væsentligt bedre og fluer og lignende vil ikke sætte sig så godt fast, og alt vil derfor være lettere at spule væk ved en forvask. Men, modstandsdygtighed overfor ridser, er nu ikke er tilfældet.
    Et sandkorn trukket over lakken ved aftørring eller sågar ved håndvask, vil forårsage samme ødelæggelse. Men, hvis bilen har været vokset har du sandsynligvis kunne spule de fleste større partikler væk før du har lagt hånden på den.

Jeg er fuldstændig enig med dig her, bedre kan det næsten ikke skrives!

• #16   1. maj 2012 Jeg har bare oplevet at lave ridser på bilen efter en lakforsegling og voks som bliver vedligeholdt.. Jeg forvasker bilen også ellers 2 spand system.. Og som sagt aldrig oplevet dette system.. Men kan vel kun råde folk ud fra ens egen erfaringer ?

Ebbe - Jo jeg ved godt michael er hamrende dygtig til sit arbejde vel derfor han er blevet så stor som han er idag.. Jeg synes bare nogen gange folk læner sig meget op af de store drenge og det er der ikke noget forkert i men tit og ofte set fra mit synspunkt bliver det nærmest bare kun deres holdninger og menninger som andre folk fortæller.. Nu kan jeg læse at du snakker sammen med michael og i udviksler erfaringer osv.. Så er i nok også eninge om de fleste ting selvom alle har deres favoriter;) Jeg har godt set dit arbejde ebbe og jeg tager skam hatten af for det du laver.. Du virker meget grundig til dit arbejde og det ser rigtig godt ud:) Ville gerne selv tage lidt billedere af mit arbejde men desværre har jeg ikke noget kamera og har ikke haft det længe..

Det jeg skriver gør jeg på bagrund af tråd forfatteren skriver
    " Har jeg vasket dem forkert? Jeg plejer blot at skylle dem ud, og hvis de er lidt beskidte bruger jeg en mild sæbe til vask hvorefter jeg hænger dem til lufttørring.
    "

Jeg mener klart at man skal vaske sine ting så de er helt rene. Hvis man lige kommer til at ramme en inderskræm eller et dæk med sit klæde kan der jo nemt komme sandkorn og andre partikler i.. Som så ved næste aftøring kan lave ridser..

Lasse

P.S indsæt selv komma og punktummer smiley

• #17   1. maj 2012 Fejl :
    Jeg har bare oplevet at lave ridser på bilen efter en lakforsegling og voks som bliver vedligeholdt..

Skulle stå:
    Jeg har bare ALDRIG oplevet at lave ridser på bilen efter en lakforsegling og voks som bliver vedligeholdt..

• #18   1. maj 2012 @Lasse smiley haha indsæt selv tegn smiley

Bare lige for at sætte tingene "straight" Lasse.
    Ebbe er nok det menneske jeg kender, som har den mest professionelle holdning til bilpleje. Jeg har lært MANGE ting af Ebbe, blandt andet om hvorledes ting laves, hvem der laver dem, hvor meget de laver af det, og hvordan kemi delen fungerer bag produkterne. Ebbe har en nærmest latterlig OCD tilgang til bilpleje. Derfor taler han og jeg ofte om biler og bilpleje specielt. Fordi hans måde at analysere og læse boards og TRAWLE alt hvad der ligner shops og blogs igennem, ganske enkelt er enestående. Så jeg vil sige, at jeg læner mig så meget op af ham, som han af jeg.
    Bare lige så du ikke tror han er min "fanboy" smiley
    Jeg håber iøvrigt at han får lige så meget information ud af mig som jeg af ham, det er nemlig sådan et "hobby" venskab gerne skulle være. At man kan dele erfaringer og lære af hinanden. Det specielle her, er så at jeg lever af det, og han bare har det som hobby. Det gør nemlig at man har 2 vidt forskellige perspektiver og 2 forskellige tilgange til tingene ...
    Jeg går efter det perfekte resultat "den almindelige" bruger kan lave, og forsøger at gøre det let. Ebbe går ALTID efter det "rigtige" ... Og så kan man have en debat om det nu er fornuftigt eller ej..
    Håber det smed lidt mere lys over sagen smiley
    Hygge og alt det der.
    Michael.

• #19   1. maj 2012 Det du siger med ebbe er perfektionist det afspejler virkelig også hans arbejde smiley

P.S Micheal v - Du burde stille op til messe som feks f&f der kommer nu her og give meguiars drengene lidt modspil....

Men nok om det. Håber at du M5-lover har fået lidt at læse på og jeg vil da gerne høre hvordan det går næste gang:)

God sommer til alle jer bil tosser;)

• #20   1. maj 2012 @ Lasse.
    Det er ikke med i mine planer med F&F på nuværende smiley men det kan jo være at det kommer senere. Og lad De herrer fra Meguiars gøre det. Jeg kan jo se ude i landskabet at de gør det flot smiley

Kommentér på:
Aftørring af bil efter vask

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce