Volvo 855 T5-R Motoroptimering {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg leger med tanken om at give den gule ( i profilen ) en motoroptimering.
Mit mål er 320 - 350 hk og godt moment - UDEN at skulle ud i at skulle forstærke hele motoren. Den skal altså kunne holde til kræfterne med standart dele. Motoren har gået 255.000 og fejler intet.
Min ide var at udskifte turbo ( 19t ) og dyser ( grønne ). Bilen har 3" forrør/kat og 2,5" resten af vejen. Motoren skal selvfølgelig mappes herefter.
Spørgsmålene er så...
Er valg af turbo og dyser optimalt?
Hvor kan jeg købe delene?
Er der evt. et værksted som kan påtage sig hele opgaven med. Udskiftning af turbo, dyser og mapning?
Hvad er jeres erfaringer/input? Og VENLIGST....
Kun kommentarer fra Volvo doktorer med erfaring/viden om området.
Mvh Bo
jul 2011
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 4 Svar: 20
Med en GT28-71r turbo ville du kunne opnå 350h ved 1-1,2bar, grønne dyser og komplet 3' udstødning uden kat og en indkøring, så burde det fungere og holde i længden
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
Det er omdrejningerne på turboen der afgør. En lille turbo, skal måske op på 250.000 Rpm for flytte den samme mængte luft. Hvor den noget støre, måske kan klare sig med 160.000 Rpm
jun 2005
Følger: 140 Følgere: 142 Biler: 4 Emner: 24 Svar: 124
Ved hvad jeg snakke om har lavet dem i rigtig mage år
Og alt det til at lave motoren om koster ikke mere en 7000kr og så kan den holde til det
Mvh Jim
feb 2009
Følger: 119 Følgere: 125 Biler: 4 Emner: 57 Svar: 381
feb 2005
Følger: 183 Følgere: 189 Biler: 13 Emner: 31 Svar: 115
jun 2005
Følger: 140 Følgere: 142 Biler: 4 Emner: 24 Svar: 124
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
Det er pga de ekstra Rpm der skal på en lille Turbo. Eks hvis effekt tabet i den lille Turbo er 40Hk af den samlet effekt (Her er det effekten der går tabt i at få Turboen til at løbe rundt). Så kan effekt tabet i den store måske kun være 20 Hk. Derfor det ekstra tryk, for at opnå den samme effekt.
Den effekt det kræver at flytte eks 10.000 liter luft pr min, ved eks 0.2 bar er XX Hk, så er den IKKE XX x 2 ved 0.4 bar, men nærmere XX x 4
Problemet med Turboér er at når du smider 10.000 Liter i til at spole / drive Turboen rundt, får du måske kun kun 7.000 Liter ud igen i form af lade luft. Grundet til Turboén så stadig virker, er pga at den luft / brændstof der kommer ind udvider sig temlig meget under forbrændingen.
Så valg at Turbo, er IKKE en amatør beslutning. Hvilket kræver temlig meget indsigt i, temlig mange ting. For at kunne opnå den ønskede effekt, heldig nok for os amatøre. Så oplyser de fleste fabriker, virkningsgraden ved forskeldige tryk og temprature
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 62
JL Racing... Selvfølgelig ville det være helt optimalt at forstærke motoren, og 7000 oven i resten er ikke det der skal afgøre det. Jeg har desværre bare ikke noget sted at stå med så stor en reparation og ikke nok forstand på hvad der skal gøres. Det er også derfor jeg prøver at forhøre mig lidt om mulighederne. RH Motorsport har oplyst mig at jeg kan trække 350 hk ud på motoren uden de store ombygninger og det ville den kunne holde til? Dog ikke med en 19T men en mitsu et eller andet...
Jeg har fundet et par Svenskere med hjemmesider med dele og måske værksted - bare LANGT at køre hvis der er Danske doktore der kan lave det samme.
Jeg er ikke fastlåst på et bestemt antal hk.
Det vigtigste er at optimeringen kan holde 100%
Alle som kan hjælpe mig med en løsning er velkomne!
jun 2005
Følger: 140 Følgere: 142 Biler: 4 Emner: 24 Svar: 124
Og ved som os hvor du kan få dele til det ude det koster det ville
Mvh Jim
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 62
FwL - Det lyder meget fornuftigt! Det var noget i den stil jeg havde tænkt mig! Hvor kan du anbefale dele fra? Og til sidst - hvem kan mappe den efter bilen og ikke en "standart" chip?
jul 2011
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 4 Svar: 20
K-tech eller rh motorsport, personligt havde jeg valgt k-tech.
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 62
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 62
jun 2005
Følger: 140 Følgere: 142 Biler: 4 Emner: 24 Svar: 124
jul 2011
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 4 Svar: 20
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 62
Var det også noget med du havde en gearkasse med spær?
Hvis i ligger inde med ekstraudstyr må i også sige til - Kæft hvor jeg mangler en motorvarmer for tiden
Volvo 855 T5-R Motoroptimering
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside