{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.227 visninger | Oprettet:

Dellakere sin bil selv - spørgsmål vedr. klarlak {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Vi har i familien et par ældre biler, hvor handelsværdien ikke længere er særlig høj, og hvor jeg derfor forsøger at lave det meste selv, inklusive olieskift, diverse filterskift og mindre reparationer.

Jeg har et par enkelte gange endvidere selv udbedret noget rust, ved først at bruge en punktsandblæser og noget aluminiumsilikat, så 2K Epoxy, så spartlet, så påført epoxy igen. Herefter 2-3 lag "basefarve" - dvs. bilens farve og så afsluttet med et par lag af 2K klarlak. Jeg har generelt brugt produkter fra ColorMatic.

Jeg synes selv, at resultatet bliver GANSKE hæderligt, og fuldt ud tilfredsstillende på vore lidt ældre biler.

MEN - jeg synes det er MEGET svært at undgå appelsinhud i klarlakken. Der er som nævnt tale om en 2K klarlak - og ikke den allerbilligste af slagsen. Jeg kan selvfølgelig vådslibe det hele, og få det til at se noget bedre ud, men hvordan DÆLEN får ham i nedenstående video det til at se så godt ud?

Jeg sprayer typisk IKKE ved temperaturer under 20-22 grader og spraydåserne har mindst samme temperatur når jeg sprayer. Har det noget med mængden at gøre? Jeg er ræd for at jeg får grimme løbere, så derfor holder jeg måske lidt for meget igen med mængden, af frygt for at få løbere. Har i gode tips? Og kan appelsinhud have noget at gøre med, at man IKKE påfører klarlak nok pr. lag. Som nævnt kan / bør det IKKE være temperaturen, som er problemet.

https://youtu.be/L8hoOQD6lvg


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dellakere sin bil selv - spørgsmål vedr. klarlak
  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #1   2. aug 2020 Jeg er absolut ikke ekspert men er ret sikker på at have læst i tidligere emner at appelsinhud ofte skyldes forkert temperatur og/eller for tykke lag maling/lak.
    Men er som sagt slet ikke sikker...



  • #2   2. aug 2020 Det bedste resultat opnås ved at farve og lak er fra samme producent, temperatur og hvor tyk eller tyndt lag der påføres, det skal kun lige kunne løbe sammen, og så en 3-4 lag.
    Kunne godt tyde på du er for langt væk og for tyndt lag, spray en 20-25cm væk fra emnet og sørg for det kun lige løber sammen.


  • #3   2. aug 2020 #1 - Tak for kommentaren. Yes, efter hvad jeg har kunnet læse mig til, så kan det godt være temperaturen, som er skyld i, at man får appelsinhud. I mit tilfælde synes jeg bare jeg har været meget påpasselig med, at hverken det emne jeg skal male er for koldt, endsige lufttemperaturen i rummet eller temperaturen på spraydåsen er for kolde.

    #2 - Tak for kommentaren. Jeg har de seneste par gange brugt både 2K Epoxy, Basecoat (custom spray) og 2K-klarlak - alle fra ColorMatic - så det burde være ok. Men jeg tror faktisk, at du har en ganske valid pointe med hensyn til afstanden. Jeg tror - når jeg tænker tilbage - at jeg har været noget længere væk end 20-25 centimeter. Ud over at jeg fortsat vil være opmærksom på temperaturen, så vil jeg prøve at gå lidt tættere på næste gang.


  • #4   2. aug 2020 @Torpedo - lige et hurtigt tillægsspørgsmål smiley
    Når du siger "lige løber sammen", hvad ligger der så helt konkret i dette? At det går fra at være støvagtigt ved påførsel til at man sprayer længere tid på samme punkt, så det ser mere "vådt" ud?


  • #5   2. aug 2020 #4
    Ikke vådt, men meget tæt støvagtigt, så det næsten ser vådt ud, svært at forklare, men tror på du har været for langt væk, så hærder det næsten i luften og kan ikke løbe sammen.


  • #6   2. aug 2020 #5 Takker, det giver god mening, og jeg tror godt jeg ved, hvad du mener smiley Det et temmelig sikkert et afstandsproblem, jeg vil prøve at være opmærksom på det næste gang smiley

  • #7   2. aug 2020 Du bør bruge en rigtig sprøjte, ikke spray, med vandudskiller og regulator så trykket kan reguleres ned, køb den næstbilligste et eller andet sted eller lej min, den koster kr 3.000

  • #8   2. aug 2020 Har selv lakeret bagklappen på min gamle bil.. Slibet, giver 2k epoxy på rust, resten med almindelig grunder, da jeg ikke gad at slibe hele bagklappen ned til metal. Basefarve + 2k klarlak af colormatic. Samtidig har jeg fjernet hyundai emblem og lukket hullerne med spartel

    profilbillede
  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #9   2. aug 2020 Ipek,er det lavet med spraydåser ?

  • #10   2. aug 2020 Ja smiley

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #11   2. aug 2020 Ser sgu godt ud smiley

  • #12   3. aug 2020 Ipek, hvoordan ser det ud idag, syns du har brugt det billede en del gange nu smiley
    Men, jo, korrekt forarbejde gør selve behandlingen nemmere.
    Jeg plejer, color matic grunder og klarlak. Alm 1k epoxy grunder, og 2k klarlak. Farve er fra motip.
    Første lag med hver ting, er kun støvet på, ikke dækkende, hvile 10-15 min.for at næste lag binder, så næsten dækkende lag, med 1/3-1/4 overlap, og så 15-20 min hvile mellem hvert lag, og minimum et døgns hvile mellem hvert skift fra grunde, farve, lak. Har ikke haft appelsinhuds problemer..
    Malet op til fals midt på skærm her


    profilbillede
  • #13   3. aug 2020 Og efter 2 - 3 lag farve her

    profilbillede
  • #14   3. aug 2020 @Johan P - ser jo godt ud smiley Mht. ColorMatic´s produkter (jeg mener de er en del af Motip-koncernen), så er det ColorMatics anbefaling, at man ikke venter længere end 12 timer mellem basecoat og klarlak (2K) - men ellers har du nok ret i, at det er godt at lade de enkelte "komponenter" hærde nok inden man begynder på næste trin.

  • #15   3. aug 2020 @Allan - Ja, det ville være optimalt. Men jeg vil ikke ud i en investering på mange tusinde kroner, da jeg så både skal have ny kompressor, malersprøjte osv. osv.

  • #16   3. aug 2020 Jeg smuttede i Dyrup sidste år og fik blandet to dåser maling i bilens farve (Moonglow pearl... hæsligt navn)

    Malet under et træ på parkeringspladsen derhjemme smiley


    profilbillede
  • #17   3. aug 2020 og resultatet
    (ja, jeg har malet på min bagrude, men det forsvandt nemt med lidt acetone smiley )


    profilbillede
  • #18   3. aug 2020 #12 aner det ikke. Bilen er solgt smiley

  • #19   3. aug 2020 Prøv at se om det ikke hjælper hvis du stiller spraydåsen i en beholder, med 90 grader varmt vand inden du skal male smiley Jeg får aldrig appelsinhud i det færdige resultat, selvom det er billig maling fra PlastiKote

Kommentér på:
Dellakere sin bil selv - spørgsmål vedr. klarlak

Annonce