{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.341 visninger | Oprettet:

Audi A6 eller BMW 530d {{forumTopicSubject}}

Hej.
Vil starte med at sige jeg ikke bor i dk, så begge biler er omkring samme pris.
Jeg har kikket i forum herinde, der er ikke meget at finde.
Både BMW og Audi er ikke mine ynglings biler, men det er de eneste nyere-ish med nok plads der ikke er en familie container, som ligger inden for prisgrænsen.
Har kikket på andre forummer, men vil gerne have så meget input så muligt før jeg går "to the dark side" smiley

Jeg kikker på A6 MK3 Avant med manuel gearkasse Quattro 3.0l TDI motor og en 530d Manuel Touring E61.

Begge køre godt og har fuld service historie, fine og velholdte. Har prøvekørt et par stykker. På det punkt har begge styrker og svagheder.

Hvilken af dem vil blive en byld i røven hvis/når tingene går galt.

BMW'en ved jeg kan æde turbo, pumpe og dyser.
Audi'en ved jeg er svag i svinghjulet og har elektriske finurligheder som kan være svære at komme af med.

Er der nogen herinde der har langtids afhængighed/erfaring med en eller begge af dem to?

Jeg er på nattevagt, så svarer nok først tilbage senere smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Audi A6 eller BMW 530d
  • #1   14. mar 2018 Have valgt Audien, da jeg personligt synes den er federe, og har et tidsløst design

  • #2   14. mar 2018 BMW.

  • #3   14. mar 2018 W211 320-420CDi

  • #4   14. mar 2018 Sø-Propel. Jeg har kikket, men har ikke kunnet finde dem med manuel gearkasse smiley

  • #5   14. mar 2018 Det høre sig heller ikke til i den klasse... Nå man har den mængde power så er automatgear klart at fortrække i den type bil. Har kørt en E420cdi og de 740nm ville være bøvlet at klare med en manual gearkasse. Men med automat kassen så flyver den bare afsted. Klart hvis vi snakkede E61 520d eller E200-220Cdi så manuel fint men som helhed køre den slags biler bare bedst med automatgear.
    smiley


  • #6   14. mar 2018 Hvorfor vil du have manuelt gear? smiley

  • #7   14. mar 2018 Jeg er enig i at en automat er rar, men syntes at en 530'er eller 3.0l A6'er klare det meget fint med manuel der er mindre der kan gå galt. Audi har Quattro og BMW'ens stabilisering er næsten idiot sikker. Syntes bare at en 3'er Mercedes virker meget lille indvendig og pladsen af bag er ikke "2 børn og hunde" stor nok. 4'eren er oppe i en størrelse hvor der er X5, Audi Q-serien, XC90, Jeep, Touareg med alle med automat gear. Og samtidig er de 2-3 gange så dyre i forsikring og vej skat.

  • #8   14. mar 2018 Kasper J. Færre styre bokse og mindre der kan gå galt. Og jeg er ikke pensioneret endnu smiley . Kan bedre li at køre med det. Vi har mange snoede veje hvor jeg bor, så der ville være mere køre glæde med en manuel.

  • #9   14. mar 2018 Har endnu tilgode at køre end BMW med en god manuel gearkasse. Syntes skiftne er tunge. Men en automat sat over i standart eller manuel skift så fungere det fedt.

    Med en Quattro hsr du rigtig meget der kan gå istykker. Men deres manuelle gear fungere langt bedre end bmw's.. Mercedes er ikke kendte for deres manuel gear. Dog kørte min gamle W201 fint med 4trins kassen, men 72 suge diesel heste så havde det nok været rigtig rigtig træls med automatgear


  • #10   14. mar 2018 Det er aldrig en fordel med manuelt gear... smiley Selv på bane da vi havde vores A45 var det bedre med automat så man kunne koncentrere sig om at styre smiley Jeg er sikker på at en racerkører kan hente lidt men for almindelige chauffører er der nok intet at hente

  • #11   14. mar 2018 Jeg har selv en A6 3.0 TDi Quattro med automatgear.
    Har en indskydning i forhold til at du ønsker manuel gear fordi man er bange for at automatgear kan blive dyrere:

    Automatgearkasserne er generelt stærke og solide i 3.0 TDi'erne. Hvis man skal have "nej-hatten" på ville jeg være mere nervøs for kæder og kædestrammere, dyser, turbo, ja selv rust og lignende.
    Ikke fordi det er en dårlig motor - Jeg mener faktisk den er kanon god og generelt stærk. Men det samme kan siges om automatgearkassen.
    Har forresten også haft en BMW med M57D30, så har prøvet begge motorer. Min erfaring og holdning er at begge motorer er gode og solide, men man kan altid være uheldig.. og hvis uheldet er ude plejer større motorer ofte at betyde større regninger. smiley

    Så min konklusion må være: Hvis man vægter driftsomkostninger og eventuelle reparationsregninger meget højt, så mener jeg nærmere man skal trække grænsen ved valg af motor/model end manuel kontra automat.


  • #12   14. mar 2018 Ja, BMW's gearkasser virker tunge. Og du har ikke "feedback" i alle gear når du skifter. Men syntes at automat gearkassen kan være lidt tøvende, eller ubeslutsom i sammenligning med Audi og Mercedes.

  • #13   15. mar 2018 Sjovt at mange er af den holdning? Jeg synes netop at BMW har nogle gode og præcise manuelle gearkasser.
    Jeg har en e87 som er sublim at køre i, og projektbilen med m3 gearkasse har også en dejlig følelse i gear skift


  • #14   15. mar 2018 Min ven er meget stor BMW fan og elsker gearskiftet. Jeg fortrækker et letløbende og præcist gearskift der kan betjenes med 3 fingerspidser på gearknoppen. En af de bedste gearkasser jeg har prøvet er Lexus IS200

  • #15   15. mar 2018 De værste autogearkasser er dem der sidder i 3L, tæt fulgt af Peugeot ASG og VWs i up trillingerne smiley
    Manuelt ved jeg sku ikke helt, synes altid at det er træls men min gearkasse har hvad der føles som 20 cm mellem hver gear og det er sku ikke lækkert


  • #16   15. mar 2018 #15
    Med en god short shift gearstang og gode bøsninger så bliver det noget helt andet. Den skal være længere fra kuglen og ned og samme længde Fra kuglen og op. Jeg overvejer at smide en "single bend" på min så jeg få gearstangen lidt længere tilbage så den passer bedre til min køre stilling. Evt med en existenter... Havde et shortshift I min bobbel og det var ubrugeligt det var umuligt at ramme frigear og derved også bøvlet at gå fra 2. Til 3... Så den skal ikke være for lang. Edd China lavede end 205 GTi hvor han lavede Shortshift og forklarede hvordan man selv kunne måle sig frem til den hvordan man ville havde det.
    smiley


  • #17   15. mar 2018 Har 10 år/200.000 garanti på gearkassen så kan desværre ikke rigtig modificere noget smiley

  • #18   15. mar 2018 Jeg er fan af e36 328 eller m3 gearkassen. Og selvfølgelig min M90 er i min gamle Volvo, hård kontant og meget primitiv :P. Men en af de bedst manuel kasser jeg har prøvet er (jeg er ikke fan af japanere.... slet ikke fan!) den gamle e86 med short shift. Den er hård og kontant og trækker sig selv ind. Og en T5'er, men det er lidt over standart smiley
    Når det kommer til automat kunne jeg godt li den der var i en 2016 Merc med 3 liter diesel . Mener det var en E klasse og en leje bil og med flappy pedals også.
    Jeg tror måske jeg er lidt gammeldags og gerne selv vil røre rundt i gearene.

    Sebastian, syntes gearkassen flyttede sig rundt i gearene rigtig godt i de e60/61'ere jeg har prøvekørt. Men de har altså ikke det kontant og faste "klonk" som andre har.

    Vil også sige at Audis i A6'eren ikke er den mest stive og kontant, havde lidt bøvl mellem 4-5 hvor man ramte lidt mellem 3 og 5.

    Quattro eller baghjulstræk, jeg er stor fan af moment, både 530d og A6 3.0l har rigeligt ... selv uden chip smiley


  • #19   15. mar 2018 Alle dem jeg har prøvekørt/kikket på har 250k km på klokken med fuld autoriseret Audi/BMW værksted stempler på bogen.

Kommentér på:
Audi A6 eller BMW 530d

Annonce