{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
563 visninger | Oprettet:

VW TDI tandrem forstilling grader tolerance, bedst? {{forumTopicSubject}}

Hej kloge hoveder, hvad er bedst, lidt skæv i plus eller lidt skæv i minus?
Det er skiiii svært at ramme NUL og når jeg peger på felt 4 så siger den -6 til +6, hvilket jeg synes er et stort spænd.
Nu er den på -0,5 og jeg overvejer at lade den være der.

Motorkode BMS 1,4 TDI 2009

Bonus spørgsmål.
Hvad vil give mest bundtræk, plus eller negativ?
Jeg er stort set aldrig over 3000 rpm alligevel. ( Kun når motoren er varm og jeg synes at den trænger til at blive brændt igennem på en motorvejstilkørsel )


Ps. for helvede da, hvor er jeg glad for min danske VCDS.




Kommentarer på:  VW TDI tandrem forstilling grader tolerance, bedst?
  • #1   4. feb Jeg har ikke selv leget så meget frem og tilbage med det, men hvad jeg kan læse mig til, så vil du hellere have den på plus siden end mod minus.. -altså for hurtigere træk i bunden frem for ydelse i toppen af omdrejningsfeltet.. men du skulle ikke kunne fucke det fuldkommen op ved at rykke den fra minus 6 til plus 6, så prøv lidt frem og tilbage hvis du vil ramme det lige i øjet. -og så meld meget gerne tilbage hvor på skalaen den gjorde det bedst

  • #2   4. feb Du kan højeste sandsynligt ikke mærke nogen forskel på at rykke den 0,5..
    Du kan nu sagtens ramme 0,0 men der skal ofte en del forsøg til,
    men -0,5 er nu ganske fint.

    Husk hvis du forsøger med at rykke den ud til -6 eller +6, hvis du rykker den længere ud end det, så vil den vise 0,0 da den ikke kan måle udenfor det område.


  • #3   4. feb Så tæt på 0 som muligt... - er tidlig tænding bundtræk.. + er sen tænding mere topfart..
    Hvis du stiller den meget mere end 1 +\- så kommer du højst sandsynligt nok til og starte en tråd noget Alla. Min bil er længe om at starte varm...,eller dårligt start efter tandremsskift..
    Specielt 1.9 er møgslemme til det..
    Og så kommer de første 200 med svar som, at din bil skal chippes og hotstart fixes..(at grunden tit er dårlig batteri, eller forbindelser, må de selv rode med) ved bare jeg har lavet op mod 100 af de kasser med startbesvær... Første man gør, check batteri, så forstilling, og så spændingstab.

    Men tilbage til tråd.. 0.0

    P.s. Ja netechs kabel kan lidt.. Prøv dig frem med kodninger af lys, lås, horn, alt muligt gøjl.. Men pas pp, man kan nemt komme i urede


  • #4   4. feb #3
    Når jeg justere knasthjulet, så er det da ikke tændingen, som jeg rykker på.
    Det er jo diesel, så den siger jo bang, når mixen presses sammen.
    Så vidt jeg kan forstå, så er det ventilerne, som jeg flytter på?
    Altså om de åbner tidligt eller sent.


  • #5   4. feb Ja, diesel selvantænder jo, og det er timingen, du drejer på, og den har direkte indflydelse på tændingen(knastføleren registrerer senere/tidligere) når du drejer...

    Der var en masse balade da 2.0 tdi kom med 170 hk versionen.. De blev målt noget lavere...det endte ud i de fixede det ved at dreje på det hjul, på de biler hvor folk brokkede sig. Men om de kunne mærke forskel IRL ved jeg ikke


  • #6   4. feb -1 så kompensere du lidt for når remmen har kørt lidt. Men -0,5 er nu fint nok

  • #7   5. feb Husk på pd enheden trækkes af tandrem, derfor har det rigtig meget at sige.

  • #8   5. feb Det var også noget overraskende at se at der stod -6 til +6, da jeg kørte musen over på felt 4 i måleblokken.
    På min Lupo 3L stod der vidst nok -3 til +3, men der var snak om at den gerne måtte stå 0 til +3 men ikke i minus.
    Det er mange år siden, så jeg husker det ikke.

    Spørgsmålet er bare om jeg skal flytte den til +0,5 istedet for.
    Det tager jo ikke ret mange minutter.
    Nu har jeg fået luret af hvor lidt der skal til, for at flytte den 1 grad.


  • #9   5. feb Jeg kan mærke en smule mere bund træk, ved og sætte den i den høje ende. Men ikke noget jeg ville bruge langtid på og stille

  • #10   5. feb #9
    Så du vil mene at den trækker bedre i bunden, ved at den står i plus?
    Det tager mig max 10 minutter at flytte den, så det ryger næppe ind under "lang tid".


  • #11   5. feb Ja synes det føles sådan, men det er jo ikke noget der er målt.

  • #12   5. feb #11
    Så flytter jeg den til +0,5 en gang ved lejlighed.


  • #13   5. feb #12 meld meget gerne ind i tråden om du kan mærke forskel på -0.5 og +0.5 og hvad der evt giver bedste resultat i bunden
    Skal nemlig selv skifte tandrem igen inden for en overskuelig fremtid..


  • #14   5. feb #13
    Jeg kan sige dig at den banker mere ved -3,6 for det var det den stod på, da jeg havde samlet den.
    Så rykkede jeg den, så den var på +1,8
    Så -1,4 og nu -0,5
    Det tager ikke mange små minutter at rykke den og man skal lige fange hvor meget ( hvor lidt ) der skal til, men jeg fandt en god metode.
    Jeg har ikke haft kørt i den ved de andre resultater, da jeg ikke var tilfreds.
    Jeg tager en tur i den og på lørdag og ser hvad den siger til en fuld pedal, når den er varm.
    Så retter jeg den til +0,5 senere og prøver den igen.
    Motoren er jo kendt for at være mega sløv i de lave omdrejninger, så jeg forventer intet mærkbart. Det kan lige så godt være ændre vind, som gør forskellen.


  • #15   5. feb Ja okay, jeg har nemlig heller ikke afprøvet de forskellige muligheder men også bare gået efter 0, men lyder også til at det bedste resultat er ved 0 +/- meget lidt.. men det var jo interessant at vide om man hellere skulle ramme lidt over end under eller omvendt
    Mega sløv ved jeg ikke om jeg vil sige, men en raket bliver det ikke sådan lige.. nu er det så også en halv tung vogn vores ligger i


  • #16   5. feb Pas nu på med den motor, de er berygtede for at æde hovedlejer, noget med boltene knækker.

  • #17   5. feb #16
    Tak for advarlsen.
    Er det noget du har et link til, med mere info?
    Så er det godt at det er konen der kører i den.
    Og godt at jeg altid har skiftet olie ved 15.000km og at jeg har brugt Castrol Edge samt Bosch filter.
    Så er det hverken tæv eller manglende vedligeholdelse, som slår den ihjel.


  • #18   5. feb Har ikke lige links, men google, og der kommer mange tråde.. Læg mærke til mange polo, skoda osv med den motor, sælges med enten ny ilagt eller defekt motor..
    En af mine kolegaer skiftede en der havde knækket en af boltene, fik så en huggermotor, med 60-70000km på bagen, hvor han pillede bundkar af og kiggede til hovedlejer, der var allerede begyndende spor i lejefald...


  • #19   6. feb #18
    Lad os nu antage at jeg gerne vil beholde bilen mange år endnu og at lejerne nu er begyndt på at tage skade.
    Kan jeg så skifte dem, uden større besvær?
    Altså bare tage bundkaret af og så skifte bundleje og bolte?


  • #20   6. feb Plejllejer kan nemt skiftes, hovedlejer lidt mere bøvlet da krumtap har direkte indgreb med resten af drivlinien, men det er ingen skade til og pille af samt se til det du kan se til

  • #21   6. feb Hvad skal jeg se efter, hvis jeg piller bundkaret af, næste gang jeg skifter olie?
    Og kan jeg få bundkaret af, uden at der skal demonteres alt muligt andet?


  • #22   6. feb Er ikk autist desværre, ..... hvis du har fingrene rigtig skruet på kan du godt selv, hvis ikke, så lad det være.


    https://www.knowyourparts.com/technical-resources/engine/types-of-engine-bearing-damage/


  • #23   6. feb #22
    Tak for info.
    Det har været guld værd.
    Jeg har selv skiftet tandrem på en TDI motor 3 gange nu g har også skiftet turboklokken på min turbo, uden at demontere turboen. ( sikke noget lort, for der er intet plads )


Kommentér på:
VW TDI tandrem forstilling grader tolerance, bedst?