{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.140 visninger | Oprettet:

Hjul spændt for hårdt {{forumTopicSubject}}

Var nede hos min lokale dækmand efter en punktering og da han satte hjulet på igen lagde jeg mærke til at han spændte direkte med luftnøglen uden en momentstav imellem.

Nu må man gå ud fra at han ved hvad han laver, men umiddelbart kan jeg da godt tænke at det er spændt for hårdt.

Er det normalt at man kan spænde på den måde? Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor mange Nm hans luftnøgle er på


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjul spændt for hårdt
  • #1   10. jul 2020 "Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor mange Nm hans luftnøgle er på"
    Så du går ud fra at det er spændt for hårdt, eller er det noget du ved med sikkerhed?

    Smid en momentnøgle på og find ud af det, inden du peger fingre af dækmanden smiley


  • #2   10. jul 2020 Slap af, det sker der ikke noget ved. Proffer ved, hvor meget boltene skal have og har god føling med deres værktøj. Er du i tvivl, køb dig en momentnøgle og spænd efter...

  • #3   10. jul 2020 Jeg ved intet med sikkerhed, og jeg er nu ikke i tvivl om at den ikke er spændt hårdt nok. Jeg er mere nervøs for at den er spændt for hårdt. Det kan en momentnøgle vel ikke fortælle mig. En mulighed er selvfølgelig at tage hjulboltene ud og sætte dem i enkeltvis. Men det ved jeg ikke om man kan. Har ikke nogen donkraft så at tage dem alle sammen ud på en gang er ikke en mulighed.

  • #4   10. jul 2020 Hvad tror du, der sker, hvis de er f.eks. spændt med 160 i stedet for 120? smiley

  • #6   10. jul 2020 Min far har knækket en gammel top fra Bahco (fra dengang man kunne lave værktøj solidt) , fordi en mekaniker havde spændt hjulboltene fuldstændig sindssygt. Jeg forstår godt din bekymring, men du kunne have spurgt ham. Og du kan jo prøve at løsne med din hjulnøgle og se, om det kan lade sig gøre. Hvis ja, er alt sikkert fint.

  • #7   10. jul 2020 #6

    Hvis toppen knækker før bolten, så er det satme ikke særlig solidt værktøj smiley


  • #8   10. jul 2020 Jeg kom først til at tænke på det bagefter. Men alt er sikkert fint, han har vel styr på hvad han laver.

  • #9   10. jul 2020 Boltene kunne ikke løsnes med håndkraft, så min far stod på topnøglen

  • #10   10. jul 2020 Sjovt, at folk tror, bare fordi de har problemer med at løsne boltene, må det næsten være mekanikeren, som har overspændt dem... Bolte kan sagtens finde på at sætte sig godt og grundigt. Mange BMW'er f.eks. har det problem. Deres bolte kan være røvsvære at få ud et halvt år efter de blev spændt med 120 NM

  • #11   10. jul 2020 Mine luftnøgler har nu forskellige indstillinger til nm.

  • #12   10. jul 2020 De 12 bmwer fra 88 til 2002 jeg har rodet med har aldrig haft bolte som ikke kunne få ud, så gad godt høre hvad bmw skulle lave anderledes, så bolte åbenbart rigtigt gerne vil blive siddende ? For det må da klart være bilfabrikantens side og ikke sidste væsen som har leget med boltene der har gjort noget forkert smiley

  • #13   10. jul 2020 De flere tusinder nyere BMW'er, jeg har skiftede hjul på, har givet mig den erfaring. Ved ikke, om det er boltens legering, om konusen skulle være anderledes, eller noget helt tredige... Og de har givet den skavanke videre til Mini'er.

  • #14   10. jul 2020 min luft nøgle på arbejde spænder ikke mere end små 100nm på trin 1. derefter momentnøgle på

  • #16   10. jul 2020 #15 Haha. Sjov...

    Mit spørgsmål gik mere på om man kunne løsne en enkelt hjulbolt og så skrue den i med det rigtigt moment, og så gøre det enkeltvis. Eller om man skal have den på en donkraft/lift for at få taget dem alle sammen ud.


  • #17   10. jul 2020 Enkeltvis er fint

  • #18   10. jul 2020 #11 og den spænder samme moment hver gang.
    tænker det kommer and på trykket også om den spænder med korrekt moment


  • #20   10. jul 2020 #19

    Det skal man aldrig gøre, medmindre bilen er klodset op. Ellers risikerer man, at hjulet er ikke 100% centreret længere, når man spænder igen. Så ryster lortet, som ved mangel på centreringsringe...


  • #21   10. jul 2020 man kan jo nøjes med og løsne 2 bolte og spænde dem igen

    og gøre det samme ved resten


  • #22   10. jul 2020 Hvis din bil skal ha 120 nm, så prøv da og gi den 130 med momentnøglen, hvis bolt gir sig, så det ok, hvis ikke, så prøv 140-150-160 f.eks.
    Men ellers, ja, løsn een ad gang og spænd


  • #23   10. jul 2020 #18

    Dennis GSI

    Ikke ifølge databladet på dem.
    tjekker faktisk jævnligt, hvordan bolte er spændt i forhold til moment nøglen, og det passer ret godt, når jeg har spændt med slagnøglen, indstiller jeg og tjekker med moment nøglen, og så klikker den, bagefter stiller jeg moment nøglen en tand over det moment og så klikker den ikke, men spænder lidt inden den klikker.
    Vælger jeg det højeste, så kan jeg mærke med både luftnøglen og trækstang at der skal en del til, når det skal løsnes..
    Det modsatte er gældende ved laveste indstilling.

    Morer mig faktisk meget over dem det lige gerne vil hjælpe ved hjulskift, hvor de bare sætter luftnøglen på fuld skrald, og holder på i flere sekunder.
    Lige ledes dem der har en tvangs handling der gør at de lige skal have en moment nøgle til at klikke mellem 3 - 5 gange på hver bolt eller møtrik.. ??


  • #24   11. jul 2020 Jeg vil prøve at smide en momentnøgle på. Lad os nu sige at det er det modsatte hvor de ikke er spændt nok. Kan man så efterspænde uden at løfte bilen op på donkraft/lift?

  • #25   11. jul 2020 Jeg har kun en gang oplevet et hjul gik løs, da havde en mekaniker spændt med en el-slagnøgle, og dagen efter på vej hjem fra Vejle begyndte det at rasle ude forfra, og heldigvis havde jeg den dag valgt at tage landevejen hjem og ikke motorvejen som jeg plejer, det var sikkert gået helt galt med den noget højere hastighed.
    50 km havde jeg kørt inden det skete.
    Tjekker altid efter derhjemme med momentnøglen hvis jeg har været i byen og få lavet noget. Os som ikke har lift må nogen gange ud og betale sig fra det smiley


  • #26   11. jul 2020 #24

    Ja


  • #27   11. jul 2020 Nu har jeg tjekket med en momentnøgle. Den går til 200 Nm og klikker uden at bolten rør sig. Så den sidder rimelig godt fast. Sker der noget ved at køre med det, eller bør jeg løsne for at spænde med det rigtige moment?

  • #28   11. jul 2020 Riskofor skæve nav, revet gevind, knækkede bolte, i værste fald revnet alifælg.
    Løsn og spænd korrekt moment, og kør til din mekker og nævn det for ham


  • #29   11. jul 2020 #23. Spænder altid bolte 2-3 gange, de kan finde på og sætte sig lidt, hvis jeg spænder den 1. Boltanden gang og den gir sig, så får alle lige en tur mere

  • #32   11. jul 2020 #29

    johan p

    Selvfølgelig.
    Det jeg mente at de klikkede 3-5 gange på samme bolt, uden at flytte moment nøglen.
    Kryds spænder gør alle vel....??


  • #33   11. jul 2020 Jeg har altid min luftnøgle på laveste kraft når jeg spænder hjul ind.
    Har altid momentnøgle på bagefter. Nogle bruger momentstænger osv.

    Nogle biler bruger jeg slet ikke luftnøgle.


  • #34   12. jul 2020 Jeg synes faktisk at trådstarter har en solid pointe her, så alle de lidt dumsmarte bemærkninger siger vel bare mest om dem, som skriver disse kommentarer smiley

    Hvis jeg i øvrigt forstår det hele rigtigt, så er det da i hvert fald tankevækkende, hvis en dækmand har spændt hjulet med 200 nm eller mere, når det vel er de færreste fælge, der skal have mere end 115-120 nm. Jeg synes i hvert fald det er dybt amatøragtigt, og NEJ jeg påstår ikke, at skiver, nav osv. nødvendigvis bliver ødelagt af det - men der er nok en grund til, at man angiver et max. moment, som der skal spændes med. Jeg har set tilstrækkeligt med knækkede bolte og ødelagte skiver mv. i min tid som "hobbymekaniker" til, at jeg ved, at man ikke bare skal negligere, hvor meget man spænder med. Og når den klikker ved 200 nm, hvem ved så, om hjulet har fået 220, 250 nm eller mere?


  • #35   12. jul 2020 Det er jo derfor han skal løsne dem og spænde dem med moment, hvis han har tvivl.

  • #36   12. jul 2020 Tak for jeres svar. Jeg har haft bilen løftet let op på nøddonkraften for at løsne og krydsspænde med korrekt moment.

    Nu synes jeg bare den vibrerer fra forhjulet mere end den plejer. Det er nok ikke noget, jeg er sikkert bare mere opmærksom på det end normalt. Måske en dårlig afbalancering? Det burde bare ikke være tilfældet hvis dækmanden bare kan sit arbejde nogenlunde.


  • #37   12. jul 2020 #35 - Ja, den er jeg helt med på. Jeg opponerer bare imod dem, som nærmest synes det er lidt ligegyldigt, hvis en dækmand har spændt hjulene med (måske langt) over 200 nm, og at man så bare skal løsne boltene selv og så spænde dem med rette moment og så bare gøre som ingenting og glemme resten.

    Hvis jeg vidste / fandt ud af, at min dækmand havde spændt mine hjul med (langt) over 200 nm så ville jeg 1) aldrig sætte mine ben i butikken igen og 2) jeg ville i klare og entydige toner sige til dækmanden, at han måske skulle have valgt en anden profession end at være dækmontør. Det burde ikke være raketvidenskab at sætte sin luftnøgle til fx 100 nm og så spænde det sidste med en momentnøgle. Sidstnævnte tager ca. 2 minutter for alle 4 hjul

    Men sådan er vi nok så forskellige mht. hvad vi finder os i smiley


  • #38   12. jul 2020 Det kan være skiver eller nav der er most skævt fordi hjulbe er spændt for hårdt. Det ses på især nyere biler hvor alt er sparet væk og "Chinesium" bliver brugt rundhåndet for at spare penge.

    KN også bare være anlægsfladen der skal renses. Evt mellem nav og skive.


  • #39   12. jul 2020 Det er en nyere bil, men jeg nåede kun at køre et døgn med det. Det kan jo desværre også være nok.

    Det er nu heller ikke fordi det er voldsomme vibrationer. Det er sikkert bare fordi jeg er mere opmærksom på det nu. Så tror man straks der er noget galt kun pga små ujævnheder i asfalten. Og ud fra hvad jeg har kunne læse mig frem til så ville det være voldsomt især når man bremser hvis nav eller skiver var trykket skæve. Det er heldigvis ikke tilfældet. Det var mere derfor jeg mistænkte afbalanceringen.


  • #40   12. jul 2020 To 100% plane flader bliver lagt oven på hinanden og spændt fast imellem... Hvordan kan de blive skæve? Kom frisk...

  • #41   12. jul 2020 Hvorfor tror du overhovedet fabrikanter bruger energi på at angive tilspændings momenter? Kom frisk! Din kommentar var vist ikke så gennemtænkt som den kunne have været.

    Andreas skulle blot være kørt tilbage til værkstedet og bedt dem udbedre problemet.


  • #42   12. jul 2020 Det er fysisk umuligt at gøre navet skævt ved at overspænde boltene, din hat. Medmindre man lægger en sten midt imellem og spænder. Men i din hatteverden, er det tilsyneladende den eneste mulige grund til at angive tilspændings momenter?? smiley

  • #43   12. jul 2020 Ja du er ikke ked af at fremstå som jordbærhjerne som altid smiley smiley smiley

  • #44   13. jul 2020 er det alu? alufælge må ikke spændes med luftnøgle da de kan flække. især med et moment på 200nm eller hvad jeg læste længere oppe! alu må maks spændes med omkring de 100nm i hånden!

  • #45   13. jul 2020 #44

    100nm i hånden?? Hvad satn snakker du om?? Tesla skal have 175nm på deres alu, Ford Galaxy skal have 170nm og der var en enkel model Galaxy, som skulle have 210nm efter instruktionsbogen. Gu kan en alufælg ikke flække af luftnøgler, du er helt skæv...


  • #46   13. jul 2020 nyere Transit er os oppe omkring 200nm på alu fælg. smiley



  • #47   13. jul 2020 Du kan godt få skæve nav ved at bruge luftnøgle.
    Ses tit på Mercedes, BMW og Opel.

    Der står faktisk at der ikke må bruges luftnøgle. smiley


  • #48   13. jul 2020 Okay, jeg har aldrig rørt en ford så ved jeg intet om.
    Men for 10 år siden, da jeg stod i lære, blev jeg lært at det er, som jeg nævnte før.


  • #49   13. jul 2020 jeg synes det lyder lidt vildt man er nød til at spænde et hjul med 210nm

  • #50   13. jul 2020 Boltene har også forskellige diametre, 12 eller 14 mm, der er en verden til forskel.

  • #51   14. jul 2020 Vil lige høre jeres mening om dette. Dækmanden brugte donkraft til at løfte bilen, og nu kan jeg se på løftepunktet at der er skrallet beskyttelse af. Er det noget der kan gå rust i, og er der nogen der ved hvordan man fikser det?

    profilbillede
  • #52   14. jul 2020 Køb en spraydåse sort Dinitrol i Harald Skrald og giv den en sprøjt. Ingen drama.

  • #53   14. jul 2020 Ved godt det ikke er verdens undergang. Men man bliver da irriteret over hans inkompetence. Kan sådan noget dinitrol snask holde i længden?

  • #54   14. jul 2020 Kan ske det er en gl skade, men jo det sku da træls hvis dem skade og de overspændte hjul er fra samme omgang, dinitrolen skal efterbehandles årligt, så det ikke bliver udtørret eller slidt af, optimal skal det jo males forfra..

  • #55   14. jul 2020 Gummihud er det bedste lige der

  • Mustang
    Mustang Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 5
    #56   15. jul 2020 Hjul skal spændes med moment nøgle, IKKE med luft nøgle.
    Jeg har lige fået bilen undervogns behandlet og kunne efterfølgende ikke løsne hjulene, det er bare så uprofessionel og ren dovenskab ikke at bruge moment nøgle.


  • #57   15. jul 2020 I 15 år har jeg haft bil. Jeg har aldrig i mit liv brugt en momentnøgle til at spænde hjul. Desuden er det praktisk talt umuligt at overspænde en hjul bolt.

  • #58   15. jul 2020 #56

    Spis mere havregrød, så skal du nok kunne løsne dine hjul én dag...


  • Orla T
    Orla T Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 1
    #59   15. jul 2020 Sørg for at anlægsfladerne mellem fælge og nav er rene og giv boltene kobberfedt på gevindet og anlægsflade, hjulet løsner sig ikke hvis det er spændt med det foreskrevne moment. Det er ikke sjovt at stå ude på landevejen og skulle skifte hjul der er knokkelspændt af en "halvhjerne" med luftnøgle fordi han ikke gider bruge omtalte metode.

  • #60   15. jul 2020 Jeg bruger aldrig momentnøgle til fælge - derimod spænder jeg fast - og så en 1/8 del mere med en hjulnøgle - og så har jeg forinden sørget for at smøre gevind og anlægsflader med lidt alu-pasta, så de ikke ruster fast.

    Jeg forstår ikke at nogen her i tråden påstår at man ikke kan overspænde hjulbolte - man kan jo både ødelægge gevind eller overstrække boltene, så de knækker for et godt ord og hjulene ryger af - desuden kan man ødelægge fælgene, så de bliver skæve eller umulige at spænde fast.

    At en dækmænd løfter en bil, hvor det ødelægger malingen - og ikke bruger momentnøgle - kunne godt tyde på at man skulle finde en anden næste gang, der drager mere omsorg for sine kunders ve og vel og deres køretøj.


  • henning o
    henning o Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 42
    #61   15. jul 2020 når alt kommer til alt, er det ikke Mullerne det er galt med tror du?

  • Frank D
    Frank D Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 6
    #62   16. jul 2020 Eeek ...

    1. Man kan fint spænde hjulbolte med luftnøgle -- Alle slags og alle fælge, blot man sætter den til et passende lavt moment. Moment på de fleste billige luftnøgler sættes ved at reducere lufttrykket, og er extremt upræcist .. Rigtige kvalitets luft drevne nøgler har en moment-kobling, som er rigeligt præcis til de fleste "hjul-job"
    2. For meget moment kan sagtens ødelægge ting -- Det der er mest almindeligt er deformation af anlægsfladen (konus eller kugleformet) og gevindet, oftest i bolten, da dens gevind er "rullet" og ikke skåret, og hjulbolte er lavet af "bollejern"
    3. "Dæk og fælge centre" og lignende bikse ansætter hvemsomhelst der vil gå for lønnen, og kan vise blot et minimum af evner med en skruenøgle... Så får man 2 dages "oplæring" og så går man i gang med at brokle kundernes Skoda'er -- Do NOT ask me how I know ..
    4. En meget almindelig måde alufælge bliver ødelagt på er at folk (og fæ) anvender kugle-boltene fra et sæt stålfælge og knokler dem på et sæt alu-fælge med koniske anlægsflader ..
    5. Der skal IKKE kobberfedt eller noget som helst andet på Konus eller kugle-fladen --
    Det nedsætter friktionen og vil give et forkert moment -- Det skal kun på navets anlægs-flade og på gevindet.
    6. Alle standard Metriske bolte har et maximalt brugbart moment, alt efter størrelse og hvilken type (styrke) af stålbolt der er tale om - Hjulbolte er helt almindelige 6.8 stålbolte de kan i M16 holde til max 200 NM - ellers kommer man ud over 80% af deres ultimative styrke.
    Oftest er den flange på hjulnavet der holder hjulboltene udstyret med mindre end 15 mm materiale -tykkelse til at lave gevindet i .. Check det selv næste gang du rykker hjul og bremseskive af ..
    Man kan NEMT risikere at vride nav eller bremseskive en anelse skævt med for højt moment, kombineret med anlægsflader der ikke er pinligt rene... Jeg havde f.eks. en Audi S4 der åd sine bremseskiver som lakrids .. De blev udskiftet flere gange, indtil en dygtig mekaniker (ikke mig) fik den tanke at navet måske var skævt ...


    Så Konklusionen er: Hjulbolte skal NATURLIGVIS efterspændes med en Momentnøgle, og at spænde dem over 120 - 130 NM er spild af tid .. Hvorfor der på nogle biler står at de skal spændes med over 200NM må stå for den fabrikants regning -- Jeg vil personligt aldrig spænde en hjulbolt over 150NM --


  • #63   16. jul 2020 #63

    "Man kan NEMT risikere at vride nav eller bremseskive en anelse skævt med for højt moment, kombineret med anlægsflader der ikke er pinligt rene... "

    Hvis både fælgen, skiven og navet er plane, kan man IKKE vride noget som helst skævt. Det er fysisk umuligt. Er der en vildfaren centreringsring, eller en anden fremmed genstand på anlægsfladen - så ja, navet kan blive skævt. Men det kan det også blive med almindelig spændemoment på 120.

    "Jeg havde f.eks. en Audi S4 der åd sine bremseskiver som lakrids .. De blev udskiftet flere gange, indtil en dygtig mekaniker (ikke mig) fik den tanke at navet måske var skævt"

    God historie... Men hvor ved du fra, at fejlen skyldes netop overspænding af hjulbolte?


  • #64   16. jul 2020 Man kan godt spænde så meget at fælgene bliver skæve, men nok ikke navet. Det ville sandsynligvis kræve ret meget varme.

    Jeg kører til daglig i en 7.5T Renault der skal spændes 350-370nm, og den har fået skiftet to fælge foran, fordi et amatør dækcenter ikke fatter at 450nm er en anelse mere end 370nm. De var så skæve at rattet slog flere cm fra side til side.

    Men jeg kan se at tilspændingsmoment på fælge herinde er som alt andet, en religion. Personligt spænder jeg de små C1, Aygo med 110nm, og alt andet op til Passat størrelse 140nm. Det er mere end hvad fabrikanten oplyser, men jeg ved også at folk ikke gider/husker at få hjulene spændt efter, og alle de biler jeg har haft, hvor jeg har spændt med 140nm, er aldrig gået løse, og har heller ikke kunne spændes efterfølgende.


  • #65   16. jul 2020 er der ikke kogt nok suppe på denne debat nu ?

  • #66   17. jul 2020 #57
    #62
    Hjulmontører hos Euromaster gennemgår kurser i alle de forskellige komponenter en bil er bygget op af, og jo mere man kan, jo mere får man i løn, og flere er ikke mekanikere.

    Man kan sagtens spænde en bolt over.

    Jeg vil tro gevind i nav ryger inden bolten går i stykker. Jeg er ikke klar over om gevindet i nav er lavet med rulletap eller skåret, men gevindet på bolten er valset og bolten er bagefter hærdet.
    Jeg er på Unibolt A/S


  • #67   17. jul 2020 Om det er navet, eller bolten, der ryger først, afhænger af bilen. På en Up ryger navet først. På BMW'er er det bolten, som er det svageste led, har jeg erfaret.

  • #68   17. jul 2020 Der selvfølgelig forskel på om det er M12, 14 eller 16.

  • #69   17. jul 2020 På en Up er det M12, men navet er lavet af billig grillkylling. BMW er M14, men gevindet i navet er røvstærkt...

  • #70   17. jul 2020 Jo tykkere navet er jo bedre holder det jo, gevindet.

  • Kent H
    Kent H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #71   18. jul 2020 Hmm det er nogle vilde moment der bliver nævnt her. Jeg spænder pt mine med 100nm men kommer altid lidt never seez på boltene, og det kan give op til 10% ekstra tilspænding. Og altid momentnøgle på.
    I instruktionsbogen for min bil står der 90nm.


  • #72   18. jul 2020 synes det er endnu mere vildt hvor meget snak der kan være om nogle skide hjulbolte, tør slet ikke og tænke på om samme personer som har dette problem også laver andet i sine biler

  • #73   18. jul 2020 Ja, det sjov scootergalleri læsning...
    Gad vide om folk spænder bremseåg, caliber bolte, hjulcyllindre moment. Tændrør og gløderør er rimelig væsentlige, så dem går jeg ud fra alle spænder moment, især på nye biler hvor momentet er udregnet, designet til det enkelte rør, så elektroden står korrekt og gnist i forbrændingskamret kommer korrekt.


  • Frank D
    Frank D Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 6
    #74   19. jul 2020 Naturligvis kan man ikke spænde et nav skævt, hvis der ikke er en årsag til den skæve tilspænding -- Altså f.eks en ujævnhed, eller en tilstrækkelig hård "forurening" mellem Fælg, nav og bremseskive -- eller en skod-fælg der ikke er i orden. Jeg kan selvfølgelig ikke være 100% sikker på at det var tilspænding af hjulbolte der gjorde min Audis nav skæve .. Men det var begge sider, og opstod efter montering af nye fælge hos et kendt "fælg-firma" -- Fancy 19" -- som skulle forestille at være kvali, men som reelt var noget kina-tyggegummi-alu ---
    Belært af dyr erfaring med mine motorcykler, har jeg ikke mindre end 3 moment-nøgler .. og de bliver brugt til hver eneste bolt eller møtrik der kræver det .. Baghjulet på to af mine cykler sidder med 1 møtrik -- Venstregevind og 220 - 240 NM -- Men den "møtrik" er også M50 --- Jeps -- 50 mm Gevind ..


  • #75   19. jul 2020 Det er almindeligt kendt, at UP/Mii/Citigo nav trækkes skæve hvis hjulboltene overspændes. Årsagen er, at der i fladen mod bremseskiven er fræset en reces på 1-2 mm., hvori gevindet til hjulboltene er skåret fra. Denne reces kombineret med, at de generelt er ultra tynde gør, at navene og dermed bremseskiverne bliver skæve hvis man ikke er omhyggelig med tilspænding af hjulbolte efter fabrikantens foreskrifter

  • #76   19. jul 2020 #75

    smiley

    Jeg er ikke helt med... Her er billede af originalt VW nav til en Up, jeg havde liggende... Hvordan kan denne 10,5 mm tyk stålplade blive skæv ved at blive spændt sammen med en plan anlægsflade på en fælg med M12 bolte?

    Mener du, at gevindet på en så tynd en bolt er så stærkt, at det kan bøje en 10 mm stål i retningen af en plan flade som er lagt oven på den? Tror du ikke, at gevindet ryger først? Eller bolten bare knækker? smiley


    profilbillede
  • #77   19. jul 2020 #76
    Da min citigo hoppede ved bremsning, kørte jeg til skoda, da jeg havde en serviceaftalr på den.
    Da jeg selv får skiftet hjul andet steds, altså derhjemme, var det første de gjorde at beskylde den for at være spændt for hårdt, og dermed have trukket nav skævt.
    Så de gik ud for at måle hvor hårdt hjulene vat spændt. De gik så løse ved 109nm. Det viste sig at være rust på skiverne, som havde ædt overfladen så meget at den hoppede.

    Men pointen er at vag-butikkerne selv erkender at overspænding af hjul medfører skæve nav...


  • #78   19. jul 2020 #77

    Bare fordi en eller anden vag-ansat med tvivlsomme evner prøvede at tørre det af på dig ved at opfinde en eller anden lame forklaring ud af luften, tager du som erkendelse af det umulige? smiley
    Geniet kunne jo ikke engang opdage meget rustne bremseskiver??


  • #79   19. jul 2020 Tjah... Altså geniet som du kalder ham, havde ikke engang set bilen inden han meldte det som mulig løsning.
    Jeg tager det ikke som grund. Men undrer mig at de siger det, og at der er Ca 10.000 opslag på forskellige fora om samme emne.

    Og at vw i en længere periode har skiftet nav ub...


  • #80   19. jul 2020 #79

    Hvis noget skal kunne blive skævt ved at spænde det sammen, skal der være luft imellem et eller andet sted, så metallet kan blive bøjet i den retning. Hvis begge anlægsflader er 100% plane, er det UMULIGT. Læs #74, han forklarer det meget godt.

    At der så 10.000 amatører, som skriver et eller andet, de havde hørt om, kan det ikke blive mere muligt af...


  • #81   19. jul 2020 Jeg kan skam ikke selv se logikken i at det skulle bøje. Men undrer mig at vag har skiftet nav ub....

  • #82   19. jul 2020 Kan godt være, at det er en "pjattet tråd", at der er "kogt nok suppe" på tråden nu, og at "det minder om scootergalleri" smiley

    Men så synes jeg da også bare, at dem, som ikke ser det fjerneste problem i , at deres dækcenter spænder hjulbolte, som kun skal spændes med måske 110-120 nm med et moment, der ligger (langt) over 200 nm, at disse personer bare skal blive ved med at "frekventere" disse amatørdækcentre smiley

    Faktisk synes jeg, at Frank i kommentar #62 - for at sige det med John Faxes ord - "rammer bolden lige i røven"

    Og så kan det godt være, at den følgende del af hans kommentar støder dem, der har kommenteret her i kommentarsektionen, og som har arbejdet / nu arbejder i branchen, men ikke desto mindre er det også min erfaring, når jeg tænker på, hvad jeg selv har oplevet gennem tiden

    3. "Dæk og fælge centre" og lignende bikse ansætter hvemsomhelst der vil gå for lønnen, og kan vise blot et minimum af evner med en skruenøgle... Så får man 2 dages "oplæring" og så går man i gang med at brokle kundernes Skoda'er -- Do NOT ask me how I know ..


  • #83   19. jul 2020 #81

    Nav kan sagtens bøje. Jeg har selv set to - den ene er en Suzuki, hvor ejeren valgte selv at skifte hjul og vidste ikke, at den gule dims siddende på navet, var centreringsringe til hans Thansen fælge. Så han spændte originale fælge udover ringene. Synes selv ikke, at boltene føltes faste nok, så han gav den hele armen med momentnøglen. Den anden er en Audi, hvor hjulet løsnede sig under kørslen og den sidste bolt, da sad tilbage, trak navet skævt...

    Men de bliver ikke skæve blot ved at overspænde boltene, hvis anlægsflader er plane.


  • #84   19. jul 2020 På min Octavia er navet i højre side skiftet ud, inden jeg fik den, og der er den underdrejet på midten, aner ikke hvorfor, men det er den ikke fra fabrik, og det skulle være originale reservedele da den kun er lavet hos forhandler.

  • #85   20. jul 2020 Har lige været henne og lave bagbremser sammen med en makker henne af vejen som har en lift, gider ikke ligge på garagegulvet, og spurgte om de var spændt ordentligt, jo tak, spændt 28 kg med el-Makita. Værsgod og spis.
    Morten er udlært lastbilsmekaniker.

    Sidste gang tabte jeg det ene forhjul efter 45 km kørsel.
    For lidt strøm på akku.


  • #86   25. jul 2020 alt skal kryds spændes!

  • #88   25. jul 2020 #86

    profilbillede
  • #89   25. jul 2020 Mit liv har lige fået helt nye højder smiley

  • #91   27. jul 2020 .

    profilbillede
Kommentér på:
Hjul spændt for hårdt

Annonce