{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
416 visninger | Oprettet:

Skarpere knaster og regler {{forumTopicSubject}}

Hey hey.
Prøver at forstå de danske love lidt bedre når det kommer til tuning osv. Så har været lidt nysgerrig omkring 20% reglen. Så vidt jeg kan forså, så gælder reglen kun ved motorskift og tilføjelser af dele til den originale motor, men ikke når man vil tune den originale motor. Jeg kan sagtens tage fejl her, da jeg føler det er lidt svært at forstå, så hjælp mig endelig, hvis det er jeg tager fejl.
Men ihvertfald, hvis man får skarpere knaster, så får yder motoren jo mere og får dermed flere heste, men hvilke regler gælder der her? Gælder reglen om 20% ved sådan noget? Og hvad med fx udskiftning af manifold og luftindsugning? Hvordan er regler om sådan noget?

Kommentarer på:  Skarpere knaster og regler
  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

Følgere: 10 Emner: 12 Svar: 2.603
    #1   14. maj skarpere knaster er tuning .. det samme med manifold og indsugning kort: alt der forøger HK er tuning .. men holder du dig under 20% skal den ikke synes og godkendes..

• #2   14. maj ALT tuning, skal godkendes også under 20 procent. Som hovedregel, så er biler fra før 1982 de bedste at tune på, jo nyere jo flere krav skal overholdes.

• #3   14. maj Okay, hvordan kan folk så få synet deres golf 4 med 300-400 hk osv.? Er det fordi man kender synsmanden eller har betalt ham til at se igennem fingre med det eller hvordan?

• #4   14. maj Fordi biler med turbo kan tunes uden at det kan ses og høres af synsmanden. Så de fleste er skam ikke lovlige bare fordi de lige har glemt at fortælle synsmand og skat om deres tuning.

• #5   14. maj Så der er ingen måde man kan få skarpere knaster, bananmanifold, luftindsugning osv osv og få det synet?

• #6   14. maj Jo, man bruger en masse penge på tüv dokumenter ved et firma som autoconsult eller jo tuning. Plus en evt afgift til staten, så det bliver hurtigt rigtig mange tusinde kr. Så mange at 99% af alle tunede biler i dk er ulovlige. Du kan også bygge bilen fuldstændig som du vil og sende den til et tüv prøvnings laboratorie, der tester de bilen til mindste detalje og godkender hvis alt er ok. Når du altså har betalt regningen på ca 500 tusind og bilen får du ikke igen, du får nogle papirer der siger at du kan bygge en magen til og køre til syn. Og det er stadig uden afgiften til skat.

• #7   14. maj Så hvad? Jeg tuner bilen ulovligt, og gøre hvad med syn?

• #8   14. maj Hvorfor kalde den skarpere når den reelt set er bredere for længere ventil åbning.

• #9   14. maj Hmmm, fordi det blir kaldet skarpere, men ved hvad du mener

• #10   14. maj

profilbillede
  • #11   14. maj De gamle herre kaldte dem for skrappere knaster.

• #12   14. maj Som skrevet, ved hvad du mener, men det blir altså kaldt skarpere knaster og ikke bredere knaster, derfor jeg skrev skarpere

• #13   14. maj Og forresten, hvis det hjalp med besvarelsen af mit spørgsmål i starten af tråden: Det er en Opel Calibra der er tale om. Den har fået en 2.5 V6 i, originalt var det 2.0 16v

• #14   14. maj De fleste tager chancen og kører ulovligt med det og enten ændrer det inden syn eller får den 'fusket' igennem på den ene eller anden måde...

Godkendelse er dyrt, som i meget dyrt...
    Men autoconsult kan da klare det, mener testen starter fra 10.000 kr. og op efter...

• #15   14. maj Den typiske forståelse er at 20% er maksimal lovlig tuning i Danmark, før der skal betales fornyet afgift, hvilket er en skrøne.

Skrønen med maksimalt 20% lovlig effektforøgelse ved tuning i en motor har floreret længe. Desværre ved kun få hvad der ifølge SKAT og afgiftsregler er lovlig.

Reglerne er simple. Hvis ny motor monteres, eller en motor opdateres så den ændrer karakter og dermed ikke kan sammenlignes med standard motoren (I hovedtræk, skift at type topstykke, krumtap, eller motorblok), må effekten ikke stige med over 20%.

Bibeholdes motorens grundkonstruktion (Som topstykke, krumtap, og motorblok, plus andet essentielt), er der frie tøjler når der skal tunes. At lave forbedringer som porte topstykket, ændre brændkamre, øge kompression, ændre knasttiming osv, er altså helt gratis overfor SKAT, uanset om ændringerne forbedrer ydelsen med flere hundrede %.

Selv det at montere turbo, kompressor eller lattergas, koster ikke fornyet afgift hos SKAT, trods det faktum at sådanne tilføjelser let forbedrer ydelsen med over 100%.

Det største problem ved voldsom og ekstrem tuning, er at ejeren af det tunede køretøj skal kunne bevise at køreegenskaberne i køretøjet kan følge den nye forhøjede ydelse. Denne bevisbyrde ligger hos ejeren. Desuden vil etaten i visse tilfælde også kræve dokumentation for forureningstal.

Bibeholdes standardmotoren, er det altså bare at gå igang med fil, dremml og poleringsmaskine. Det er helt lovlligt, og koster ikke fornyet afgift hos SKAT.

• #16   14. maj Men nu har du jo allerede tunet den ved og skifte til større motor, og så kan du jo ikke bare tune på den igen. Det er jo kun en gang indenfor de 20% fra originalmotoren.

• #17   14. maj Det er ret simpelt.
    Der er to sæt regler at forholde sig til.

Skat som er afgiftdelen, det er rigeligt beskrevet.

Og så skal færdelstyrelsen tilfredsstilles, og her bliver det svært. AL tuning skal godkendes ved et syn, og med godkendes menes det at det skal noteres hvad der lavet, at bilen er lusket igennem syn uden bemærkninger er ikke det samme som at den er lovlig, og chiptuning høre i 99% af tilfældene også til i den ulovlige tuning.

• #18   14. maj Den er allerede ulovlig med den større motor, den er også tungere, helt sikkert en afgiftssag for SKAT og så tuning oveni, glem det hellere.

Ikke sikkert du får den synet med den motor.

• #19   14. maj Allan, nej den er ikke ulovlig bare fordi den har fået større motor i.

• #20   14. maj Toyota forever, watch me

• #21   14. maj Jacob så kan du jo være fuldstændig ligeglad med den 20% regel, for den har du allerede overskredet ved motorskiftet, så det er allerede nu ulovligt!

• #22   14. maj Hvordan har jeg overskrevet 20% reglen ved at gå fra en bil med 150hk til 170hk??? Hmm, mærkeligt FDM skrev det var helt i orden

• #23   14. maj Men du kan stadigvæk ikke tune de 20% lovligt bagefter, da de 20% du må tune er udfra standard motoren. Så du kan ikke lovligt først skifte til større motor og så tune 20% på den større motor. Så skal du igennem alt det med godkendelse.

• #24   14. maj Ja, men nu er du gået fra en 4 cylinderet til en 6 cylinderet, og det er bilen på ingen måde født med. Følg lige op på om det er lovligt.

• #25   14. maj Igen, som skrevet så har jeg snakket med fdm om det og de fortalte at så længe papirene er i orden, så er der intet problem

• #26   14. maj Måske skulle du stille dine øvrige spørgsmål til FDM også.

Kommentér på:
Skarpere knaster og regler