{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Audi S / RS og R billeder og forklaringer

Tilbage til Audi S / RS og R billeder og forklaringer

Audi S / RS og R billeder og forklaringer - S – Modelfamilien
S står for Sport

Quattro B2 ”URQUATTRO” 1980 - 1991

Det anses for en af de mest betydningsfulde rally biler nogensinde, og var en af de første til at drage fordel af de dengang nylig ændret regler, der tillod brugen af 4 hjulstræk i konkurrence væddeløb. Mange kritikere tvivlede på 4 hjulstrækkes levedygtighed ved rally, da de mente det var for komplekst og tungt til rallysporten, men Quattro var en øjeblikkelig succes, og vandt stort set alt hvad der var værd at vinde i rallysportens verden. 

VM mesterskaber kører:
1981- 3 plads til Hannu Mikkola i Audi Quattro. 
1982- 2 plads til Michèle Mouton i Audi Quattro, 3 plads til Hannu Mikkola i Audi Quattro.
1983- 1 plads til Hannu Mikkola i Audi Quattro. 
1984- 1 plads til Stig Blomqvist i Audi Quattro, 2 plads til Hannu Mikkola i Audi Quattro.
1985- 2 plads til Stig Blomqvist i Audi Quattro.

VM mesterskaber konstruktør:
1982- 1 plads til Audi.
1983- 2 plads til Audi.
1984- 1 plads til Audi.
1985- 2 plads til Audi.

I de godt ti år modellen var i produktion, blev der produceret 11.452 enheder. Ordet "quattro (italiensk for fire) er altid konsekvent i små bogstaver. Bilen var udstyret med en 2,1 liters 5 cylindret motor med turbo, hvor den producerede 200 hk, 0 – 100 på 7,1 sekunder og 222 km/t på toppen. Der kom en 20V version i 1989 som fik 220 hk 0 – 100 på 6,3 sekunder og 230 km/t på toppen. 
 billede 1
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - S2 B3/B4 1991 - 1995

Efterfølgeren til den legendarisk Quattro var Audi S2. Audi udviklede en sports-udgave af den 80 / 90 i 1991, baseret på B4 platform kaldet Audi S2. Denne Fremhævede en 2.2 række femmer 20-ventil turbo motor der stammede direkte fra den sidste version af Quattro’en. En lignende version af motoren blev brugt i Audi 200 20v og Audi 100 baseret S4 (Ur-S4). Audi S2 blev oprindeligt kun solgt som en 2-dørs sports coupe, men senere, i 1993, i en 5-dørs S2 Avant model sammen med et begrænset oplag på 4-dørs S2 sedan modeller, hvoraf 306 blev produceret. S2 sedan og Avant er baseret på B4-platformen og har en masse ligheder i bagakslen støtteordning til senere B5 A4 quattro. S2 Avant’en blev også anvendt mellem 1993 og 1995 som grundlag for Audi's RS2 Avant super-sports Stationcar, som blev et samarbejde mellem Audi og Porsche. S2 havde en 2.2L turboladede motor, der produceres 220 hk, senere modeller producerede 230PS, 0-100km/t på 5,8 sekunder, og en topfart på 246 km/t. S2 Avant kunne klarer 0- 100km/t på 6,1 sekunder og havde en topfart på 242km/t.
 billede 2
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - S4 C4 1992 - 1994

Sportsversion af Audi 100 C4 blev opkaldt S4 indtil 1994, hvor Audi 100 reviderede deres modeller og omdøbte den til A6/S6. S4 blev altså til S6. Bilen blev solgt som sedan og som Avant. Der var to motor varianter, en 2,2-liters fem-cylindret række turbo motor med 20 ventiler og 169 kW (230 hk), 0-100 km/t på under 7 sekunder. Og en 4,2-liters V8-cylindret med 32 ventiler og 206 kW (280 hk), 0-100 km / t på 6,2 sekunder.
 billede 3
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - S6 / S6 Plus C4 1994 - 1997

Fra 1994 kom Audi 100 S4 til at hedde Audi S6. Bilen blev solgt som sedan og som Avant. Der var to motor varianter, en 2,2-liters fem-cylindret række turbo motor med 20 ventiler og 169 kW (230 hk), 0-100 km/t på 6,7 sekunder. Topfart 241 km/t. En 4,2-liters V8-cylindret med 32 ventiler og 213 kW (290 PS), 0-100 km / t på 5,9 sekunder. Topfart 249 km/t. Til S6 Plus’en kom der en nyudviklet 4,2-liters V8-cylindret med 32 ventiler og 240 kW (326 PS), 0-100 km / t på 5,6 sekunder. Topfart 250 km/t begrænset. Af S6 plus modeller op til 1997 var kun 97 sedans og 855 Avants der blev bygget. 

 billede 4
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - S8 D2 1996 - 2003

Den første generation var fra 1996 til 2002 på det tyske marked. Den havde med en 4,2-liters V8-motor med 250 kW (340 hk) - og fra 1999 265 kW (360 hk) – Man kunne vælge mellem en 5 trins automatisk transmission med Tiptronicfunktion, dynamisk skifte program (DSP) og sports-program eller en 6 trins manuel gearkasse.

 billede 5
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - S4 B5 1997 - 2001

Efterfølgeren til S2, S4 blev bygget på platform af A4 B5 med en 2,7-liters V6 turbo motor med 195 kW (265 hk) ved 5.800 min-1 og et max. Drejningsmoment på 400 Nm fra 1.850 til 3.600 min-1. Fra 0-100 km/t, brugte den 5,7 sekunder (Avant 5.8 sekunder). Topfart var begrænset til 250 km/t. Samme motor blev under kyndig tuning fra Cosworth også brugt i RS4 versionen. 
 billede 6
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - S3 8L 1999 – 2002

Den første generation af Audi S3 blev leveret med en 1,8 liter turbo motor som er kendt er en kendt motor brugt bredt over VAG gruppens biler. Moteren producerede 210 hk, i den første udgave, senere efter facelift kom den op på 225 hk. Bilen kunne kun fås med 6 trins manuel gearkasse og var kun til rådighed i en 3 dørs version af den normale A3. 
 billede 7
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - S6 C5 1999 - 2005

Den S6 af anden generation af A6 (C5) kunne tilbydes med en 4,2-liters V8-motor. Den reviderede otte-cylindret motor fem ventiler pr cylinder producerede 250 kW (340 hk). Først kunne man vælge mellem en seks-speed manual og fem-speed automatgear (Tiptronic), men senere blev det kun den automatisk transmission der var tilbudt. Fremskynding af sedan fra 0 til 100 km/t tog 5,7 sekunder med manuel transmission (automatisk: 6.7 r), Avant er 0,1 s langsommere. Topfart var begrænset til 250 km/t.
 billede 8
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - S4 B6 2003 - 2004

I begyndelsen af 2003, kom den nye S4, på B6 platform. Den 4,2-liters V8 baseret på naturlig indsugning motor i Audi S8 (D2) og i S4 blev det til 344 hk. Bilen accelererede på 5,6 sekunder (Avant: 5.8 s; Cabriolet: 5.9 s) fra 0-100 km/t. Topfart var begrænset til 250 km/t. Ligesom sin forgænger, var det standard med quattro og udstyret med en seks trins gearkasse. En automatisk transmission (Tiptronic) kunne tilvælges. 
 billede 9
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - S4 B7 2004 - 2008

S4 (B7) kom ved udgangen af 2004 med en ansigtsløftning af Audi A4 sedan og Avant. Primo 2006 Kom cabriolet modellen, så B6 og B7 overlappede hinanden. 

 billede 10
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - TT Quattro Sport 8N 2005 - 2006
I april 2005, kom specialudgaven TT quattro sport på markedet. I denne version af TT’en havde man givet den normale 1,8-liters turbo motor et løft i ydelse, hvilket resulterede i 240 hk. Ligeledes blev vægtfordelingen optimeret, hvilket resulterede i en slankekur på 75 kg, som sikrede bedre resultater en den 3,2 liter V6 motor som også kunne tilbydes.
 billede 11
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - S3 8P 2006 -

Anden generation af Audi S3 ydede 195 kW (265 hk). Bilen kunne både fås i en 3 dørs model men som noget nyt blev en 5 dørs version også tilbudt, ved navn "Sportback (8PA). En automatisk gearkasse i form af seks trins S-Tronic kunne bestilles i slutningen af 2008. Det maksimale drejningsmoment var 350 Nm, accelerationen fra 0 til 100 km / t var på 5,7 (5,5 S-Tronic) sekunder, og den maksimale hastighed på 250 km/t begrænset. 
 billede 12
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - S6 C6 2006 - 

Tredje generation af S6 kommer i afskygningen af en A6 (C6), med en 5,2-liters V10 motor, der i S6 yder 320 kW (435 hk). 

 billede 13
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - S8 D3 2006 -

Anden generation af S8 har siden 2006 været på det tyske marked. V10 motoren i Audi S8 har 5,2 liter slagvolumen, og en effekt er 331 kW (450 hk) og 540 nm. I modsætning til rygterne er den 5,2-liters V10 i S8 baseret på en videre udvikling af deres egen V8 FSI motor fra Audi og er ikke baseret på den 5-liters V10 i Lamborghini Gallardo. 
 billede 14
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - S5 2007 - 

Endelig langt om længe kom efterfølgeren til Audi S2 Coupe, Audi S5 coupe fra Audi AG,. Priserne startede ved 56.900 euro (februar 2009). S5 kom med en 6 trins manuel gearkasse, og fra 2008 kunne der tilbydes en 6-trins Tiptronic automatgearkasse.
 billede 15
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - TTS 8J 2008 –

TT-S er en sport version af Audi TT, der kom til i andet kvartal af 2008. Motoren er en 2-liters TFSI motor med 272 hk. Transmissionen varierer mellem en seks trins manuel og en automatiske dobbelt-kobling gearkasse S elektronisk.

 billede 16
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - S4 B8 2009 – 

Baseret på A4 B8 var der præmier på den femte generation af S4 i oktober 2008 på Mondial de l'Automobile i Paris som en sedan og Avant. Motoren er en 3,0-liters V6 motor med direkte indsprøjtning og kompressor. Dette giver 245 kW (333 hk) og et drejningsmoment på 440 Nm fra 2.900 min-1. Selvom den mangler 11 hk i forhold til forgængeren med V8 motor, er den meget hurtigere i optrækket, det eneste folk siger som et minus til modellen er at de savner lyden fra den gamle V8 motor.
 billede 17
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - RS - Modelfamilien
RS står for Renn Sport

Sport Quattro B2 1983 - 1985

Audi Sport Quattro kan man vel godt kalde den allerførste ”RS model”. 

Efter Audi startede med deres Quattro model i rally i 1981 og fik en 3. plads, arbejdede teamet videre med Audi Quattro i 1982, og fik en 2 og 3 plads, incl. 1. Plads i konstruktørmesterskabet. I 1983 fik de så deres første VM titel. Men konkurrencen var i tidens løb gået hen og blevet mere og mere hård. Med rene racing-maskiner, såsom Peugeot 205 Turbo 16 med midt monteret motor, blev grundlag for at Audi skulle til at forbedre sig. Der blev derfor designet en helt ”ny” Audi i 1983 - Sport quattro’en, også kaldet "Den korte". Selvom Sport quattro og quattro ser temmelig ens, har de ikke mere tilfældes end deres navne. Audi Sport Quattro blev på det Internationale Motor Show i 1983, vist frem til offentligheden for første gang. I december 1984 begyndte produktionen så for alvor. Audi fik hermed deres anden første plads i træk, og en første plads i konstruktørmesterskabet. I 1985 blev det til en anden plads. På grund af den tids FIA regler for gruppe B biler skulle der produceres mindst 200 eksemplarer for at kunne bruge den i rally der blev dog produceret 224 køretøjer i alt. Motoren i Audi Sport quattro producerede 225 kW (306 hk) og 350 Nm i drejningsmoment. De fem-cylindrede fire-ventil motor med turbolader for K27 KKK tilladt med et tryk op til 2,04 bar.
Disse fordelte sig således: 

4 stykker i individuelle forhånd samlede dele, som ikke var afsluttet (angiv Audi Motorsport) 
134 stykker i Tornadorot 
48 stykker i Alpine White 
21 stykker i Kopenhagenblau 
15 stykker i malachitgrønt 
2 stykker i sort 
Af køretøjer i farven Tornadorot kom 89 i frit salg. Seks biler var prototyper, 19 blev prøvekøretøjer og 20 biler blev brugt som udviklings biler af Audi Motorsport selv. Det skal bemærkes, at tre køretøjer er E2 versioner med 400 kW (544 hk) blev bygget og fik godkendelse til brug på offentlig vej, hvoraf den ene har været ejet Armin Schwarz.
Audi Sport quattro kunne i december 1984 købes til en pris af DM 195.000 og var på det tidspunkt dyreste tyske producerede køretøj. Til sammenligning kostede en Porsche 911 Turbo kun halvdelen af den pris, nemlig 100.000 DM fra den 1. Januar 1985, blev forhøjet til 203.850 DM. Selv i dag, ligger prisen for en Sport Quattro mellem 70.000 - 150.000 euro i god stand.

 billede 18
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - RS2 B4 1993 - 1995

Den første generation af RS-modellerne "RS2" havde sin debut i efteråret 1993 og blev produceret frem til juli måned 1995. Oprindelig var der blevet fastsat et produktion's antal på 2200 enheder, men grundet øget efterspørgsel blev der i alt bygget 2891 frem til juni måned 1995. Alle RS2'ere var baseret på Audi 80 Avant, og blev bygget i samarbejde med Porsche. Karossen blev fremstillet i Ingolstadt og blev fragtet til Porsche i Stuttgart hvor bilen blev samlet færdig. Bilen var udstyret med en 2,2 liters 5 cylindret turbo motor (ADU), som var en tunet version af den samme motor ved navn (ABY) som sad i S2 og S4, der i normal trim lavede 230 hk. RS2’en lavede 315 hk og 410 nm, 0 – 100 på 5,4 sekunder og 262 km/t på toppen ”bilen var ikke begrænset til 250 km/t ligesom alle andre tyske biler, da denne blev bygget af Porsche”. Tophastigheden på de 262 km/t er ifølge udviklings teamet stadig begrænset, som har givet udtryk for at denne bil let ville nå 275 km/t unden denne plombering. Den blev dog testet af Top Gear midt 90 erne, hvor den tog alle med storm. Top Gear kunne få RS2’en til at accelerere fra 0 til 100 på 4,8 sekund, ligeledes var den 1,5 sekund om at nå 50 km/t, der både var hurtigere end McLaren F1 og Jacque Villeneuve’s Formel 1 bil af den tid. Porsche som har bygget motoren på denne model, har altid været kendt for at være meget beskedne med at udmelde hvad bilen egentlig rigtig kunne præsterer, så derfor er udfaldet af testen fra Top Gear ikke overraskende.

 billede 19
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - RS4 B5 1999 - 2001

Efterfølgeren var nok den mest kendte RS model, nemlig RS4’eren. Denne bil var ligesom dens forgænger baseret på Avant-versionen, i dette tilfælde Audi A4 B5. Bilen var udstyret med Cosworth tunet version af S4 motoren, en 2,7 liters V6 Bi-turbo motor, der producerede 381 hk og 440 nm, 0 – 100 på 4,9 sekunder og 250 km/t begrænset. Der blev i perioden 1999 til 2001 produceret 6030 eksemplarer, hvor de sidste versioner fik model årgang 2002.

 billede 20
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - RS6 C5 2002 - 2004

I midten af 2002 præsenterede AUDI AG RS 6, der havde rødder i Audi A6 4B. Fra april 2004 var det kun et begrænset antal på 999 Audi RS 6 plus, der var til salg. Bilen kunne både bestilles i Avant og Sedan model. Bilen var udstyret med en 4,2 liters V8 motor fra S6 eren, i denne version med Bi-turbo, hvor den producerede 450 hk og 560 nm, 0 – 100 på 4,7 – 4,9 sekunder og 250 km/t begrænset. RS6 Plus versionen producerede 480 hk og 560 nm, 0 – 100 på 4,6 sekunder og 280 km/t begrænset. I alt 8.081 eksemplarer af Audi RS6 kom ud af fabrikken i Neckarsulm. Den udgave af Audi RS6 Plus, som kunne tilbydes som en speciel model, var begrænset til 999 eksemplarer. Bilen havde en mindeplade over gearvælgeren med produktion´s antal og hvilket nummer i rækken bilen var. Ifølge quattro GmbH (producenten af RS6 plus) i Neckarsulm, blev der planlagt at producere 999, men der er reelt kun produceret omkring 650 enheder. Der var ved udgangen af produktionen i september 2004 ikke længere, nok karosserier tilgængelig til at alle 999 plus RS6 kunne produceres.
 billede 21
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - RS4 B7 2005 - 2008

Efter fire års afholdenhed kom 2 generation af Audi i midten af 2005 med den nye RS4, der er baseret på B7-serien, dog først i sedan. Fra midten af 2006 kunne denne RS model også tilbydes i både Avant og Cabriolet. Bilen var udstyret med en 4,2 liters V8 motor fra S4, hvor den producerede 420 hk og 430 nm, 0 – 100 på 4,9 sekunder og 250 km/t begrænset. Fra august 2007, kunne man på RS4 Avant og sedan, bestille to nye udstyrs pakker, udstyrs pakke sort og hvid. Som opdaterede kørselsdynamikken af Audi RS4 med en sport suspension plus og en forøgelse af topfarten, dog 
begrænset elektronisk til 280 km/t.
 billede 22
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - R8 2006 -

Audi R8 er en centermotor sportsvogn fra Audi, der i september 2006 blev præsenteret for offentligheden. Navneformatet er baseret på den succesrige Le Mans Motorsports’ prototype Audi R8. Modellen bliver produceret på Audi fabrikken i Neckarsulm af quattro GmbH. Den er baseret på Le Mans quattro koncept bilen der blev vist i 2003 på IAA . For at spare vægt er bilen bygget helt i aluminium. Den første R8 fik fra Audi RS4 den berømte V8 motor med FSI direkte indsprøjtning en, med 4,2 liters motor og en effekt på 309 kW (420 hk) ved 7.800 min-1 og et drejningsmoment på 430 Nm, som fra 4500 til 6000 min-1 er til stede. Audi R8 accelererer på 4,6 sekunder fra nul til 100 km/t med en tophastighed på 301 km/t. Fra begyndelsen af 2009, er der kommet en ny motor til R8, som stammer fra Audi S6 og S8, nemlig den velkendte V10 FSI motor i ændret form. Motoren på 5,2 liters motor har en effekt på 386 kW (525 hk) ved 8.000 min-1 og et drejningsmoment på 530 Nm ved 6.000 min-1. Audi R8 V10 accelererer på 3,9 sekunder fra nul til 100 km/t med en tophastighed på 316 km/t.

 billede 23
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - RS6 C6 2008 – 

Anden generation af Audi RS6 var det første køretøj, som havde en 5,0-liters V10 benzinmotor med benzin direkte indsprøjtning (FSI) og Bi-turbo. Motoren ydede 426 kW (580 hk) og 650 Nm i drejningsmoment. Accelerationen i Sedan 4,5 sekunder fra 0 til 100 km / t (Avant 4,6 s), og nåede en topfart begrænset elektronisk til 250 km/t (0 til 200 km / t på 14,1 sekunder). For en ekstra udgift kunne man rykke den elektroniske hastighedsgrænse til 280 km/t. Uden begrænsning ville den nå omkring 320 km/t. Effekt / vægt-forholdet var ca. 3,5 kg pr hk. Som den første i denne serie af RS6 med 6-speed Tiptronic automatgear og quattro all-wheel drive leveret. Levering af vognen begyndte i april 2008. Den sedan er ansigtsløftning A6 dukkede op i midten af oktober 2008. 
 billede 24
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - TT RS 8J 2009-

TT RS har en 2,5 liter, 5-motor med 340 hk hvilket er ret imponerende, og den vil sandsynligvis gøre TT RS til en temmelig effektiv sportsmodel i konkurrence om at lave den mest vilde Coupé / roadster. Selvom Audi er hoppet tilbage til den 5-cylindrede motor fra 80/90'erne med denne RS, er denne 2,5 liters turboladet, direkte indsprøjtning benzin motor (TFSI) er alt andet end en gammel mands hat. Brændstoføkonomien’s tal er 9,2 liter pr 100 km for Coupé mens Roadster bruger en lidt større 9,5 liter pr 100 km. Hvilket er rigtig flotte tal, for en firehjulstrukket bil, takket være Audi's konfiguration af 2,5 liter og en 6-hastighed automatisk transmission. Audi TT RS går til salg i marts i Europa.
 billede 25
Audi S / RS og R billeder og forklaringer - RS5 fremtiden

Detaljer om RS5 er mindre kendt, men stærke teorier er derude. Bil magasiner har antydet, på en række motor retninger - fra RS4’s 4,2-liters V8 fremførsel til bi-turbo V10 af RS6 og alt derimellem. Men det bliver spændende at se hvad de finder på med denne model.
 billede 26
Annonce