{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Daihatsu Charade Udstyr og Varianter

Tilbage til Daihatsu Charade Udstyr og Varianter

Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Org. logo af Charaden. billede 1
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Her ses en sjællen variant med betegnelsen sport, jeg mener ikke at den variant er solgt i DK.
Men her ses sport sæderne.
Der var yder mere en spoiler som nok er meget kendt på bagklappen samt en refleks bagstykke med navnet CHARADE på. billede 2
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Her ses en model variant som hedder TXF 4WD
Betegnelsen TXF står for:
T = Det står for at det er den 3 dørs model.
X = ekstra udstyr i form af dørlommer og sikkert noget andet jeg ikke husker
F = 4WD det står for at bilen er udstyret med Full Time 4WD, altså permanent firehjuls træk.
Det røde refleks stykke er også noget kun få er monteret med. billede 3
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Her ses en Charade af G100 modellen.
Forskællen fra en G100 og en G102 er følgende.
G100 har en anden for og bagkofanger som er kortere og ikke stikker så langt ud fra karossen.
Den foreste kofanger får også 2 refleks stykker bagved blink lysene på G102 modellen.
16V modellen har på en G100 rødt 16V skilt i front grillen som ses på tegningen samt røde bogstaver på topdækslet hvor der står (Daihatsu 16 Valve) og røde EFI bogstaver på indsugnings agragatet.
De bagerste seler er ikke selv oprullende men af spænde typen.
Nakkestøtterne er også af gummi typen men kan kikke igennem.
Bagsædet er heller ikke et splitbagsæde på en G100 og man kan ikke hejse sædet op men kun læggge ryglænet ned.
De foreste sæder på en G100 var meget smalle og manglede generelt noget side støtte på side fladen.
Dette blev der rettet op på med G102 modellen hvor sæderne fik bredere side støtte samt en lidt højere og tykkere og mere behagelig sidde flade. billede 4
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Her ses så en model variant CFX 4WD
Betegnelsen CFX står for:
C = Det står for at det er den 5 dørs model.
X = ekstra udstyr i form af flere forskællige ting bla. dørlommer.
F = 4WD det står for at bilen er udstyret med Full Time 4WD, altså permanent firehjuls træk.

Der er nogle få ændringer på en 4WD model og model betegnelsen er også G112 og ikke G100 eller G102, men faktisk kan den fåes i både G100 og G102 varianten, min egen som der er billed af her er en G112 bygget over G100 karossen. med de kortere kofangere og ude refleks stykker på for kofangeren. samt spænde seler på bagsædet.

Af ændringer på en G112 kan nævnes følgende:

Bagpotten/udstødnings potten ligger på tværs fordi bagtøjet til 4WDet og træk axlerne gør at der ikke er plads til at have den på langs af bilen hen under bagbroen.
Af ovennævnte grunde er tanken også mindre og anderledes udformet og indeholder 32 Liter i forhold til en G100 og G102 som kan rumme 37 Liter.
Derfor er tankmåleren i instrument panelet også af en anden type med påskriften 4WD på bagsiden hvis man altså har instrumentet ude.
Tank måleren viser også konstant tank indholdet frem for G100 og G102 som kun viser det når bilen slåes over på tænding.

Grundet den tungere bagende og her monteret 200mm tromle bremser i stedet for de org. 180mm.
bremse cylinderne til dem er også specielle af den grund.
De foreste er standart faste skiver.
samtidig for at kapere den ekstra vægt på 105 Kg en 4WD model vejer er den udstyret med kraftigere støddæmpere og fjedre på bagaxlen, da vægten hoved saglig er forøget her pga. bagtøj træk axler og ekstra ophæng osv.

G100 og G112 modellen har også 2 træk kroge der stikker ud gennem kofangeren hvor G102 kun har den i venstre side. billede 5
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Her ses så Elektrisk soltag med tilting device hvor soltaget både kan skyde tilbage og vippe op.
Der er også en solskærm der kan trækkes hen for at dække for solen i glas taget.
Dette er også yderst anvendeligt hvis man bruger vippe funktionen samtidig med at skyde solskærmen for glas taget så man på den måde kan have åbnet for soltaget uden at få solen direkte i hoved da der er små luft gæller i solskærmen.

Der findes også org. manuelt soltag som dog kun kan vippes op og ikke skydes tilbage.
Dette er den hyppigste model set på det danske market. billede 6
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Her ses ekstra udstyr som Elruder og dørlommen samt stof stykke på døren som også kun er på "X" modellerne. en TS og en CS ses ikke med dør lommer eller stof på dørene og ej heller med Elruder.

Hvad der ikke er synligt for øjet er at der også er Centrallås på denne bil og her har Daihatsufolkene virkelig flottet sig da man har benyttet sig af et magnet system så man undgår elmotore af den hyppigt dårlig type der ofte med tiden går trægt eller bare går i stykker.
Derfor har en Daihatsu med org. centrallås også en karrakteristisk lyd når man låser bilen op og i, det er ikke til at tage fejl af at her er der ingen el motor men blot en magnet der trækker låsene ned med et højt klik frem for en sløv syngene elmotor som man ofte høre det på eks franske biler hvor lyden af elmotor er særlig tydlig. billede 7
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Bilen her er udstyret med Elspejle i begge sider og det er en stor hjælp da en Charade normalt er født med manuelle spejle som kun kan indstilles ude fra og ikke fra kabinen med en pind som det er tilfældet på mange andre biler med manuelle spejle.

Rammen ved siden af elspejle justeringen er til forskælligt udstyr så som lygtehøjde justering til forlygterne, andre ting så som tågelygter fortil eller lygte vaskere kunne også være formålet.
Jeg ved at lygtevaskere var ekstraudstyr som kunne fået i Sverige, Norge og Finland, men ikke i DK.
Og jeg har så vidt aldrig set en Charade med tågeforlygter org.
Så jeg tror den har været til lygtevasker systemet.

De sølvmetallic farved luftindsugnings rammer er dog custom lavet og ikke noget en Charade kunne fåes med, men det pynter gevaldigt i den så grå og kedelige kabine. billede 8
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Normalt er en Charade kun født med bagklaps åbner fra kabinen, men som ekstra udstyr kunne også fået Benzin dæksel åbner som ses standart på den større model (Applause) billede 9
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Her ses også en lidt sjællend udstyrs ting.
Sæde opbevarings bakke.
Jeg bruger den til den org. Servicebog der fulgte med bilen samt kviteringer på værksted regninger og reservedele der er købt til bilen. billede 10
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Sådan ser type skiltet ud standart på en 4WD model.

Mange har spurgt til hvorfor der er sat et 4WD skilt på, men sådan ser det altså ud standart og der er mange som skal have det bekraftet ved at lægge sig ned på alle 4 for at se om der nu også virkelig sidder et bagtøj samt trækaxler ud til baghjulene :o)

Det er bestemt ikke hverdag man ser en Charade med Full Time 4WD i DK
Det er der heller ikke noget underligt i da den model aldrig er solgt på det danske marked.
Og efter sigende skulle der kun være 7 importerede hvoraf de 4 er afgået ved døden og enten fortsat liven hos en hugger eller bil pressen hos skrot handleren.
Så hele 3 inkl min skulle der være i DK med plader på. (det kalder jeg en sjælden model) :o)

Man ser også en af model forskællighedderne ved baglygterne da nogle er leveret med et rippede lygteglas som på billedet og andre som oftest nyere end 93 modeller er leveret med et helt glat lygteglas. billede 11
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Som på billedet her kan det ses at 4WD modellerne blev leveret med det man kalder for en oliekølings snegel.

Den virker på den måde at i bunden af motorkøleren går der en studs ud hvor køler vandet er koldest, herfra går der så en slange over til sneglen der sidder mellem olie filteret og olie blokken.
Inde i sneglen løber vandet så i sin egen kanal tæt op af olie kanalen og på den måde køler den så olien ned.
Men da vandet skal videre går der så en studs ud igen hvor vandet ledes videre op og ind i topstykket hvor vandet i forvejen er varmt og på den måde skabes også et naturligt flow ved hjælp af kulde og varme flowet.

På en Charade med automatgear som de også findes med, der er også olie køling på, men her er det ikke motor olien som køles ned men derimod gearkasse olien.
Så køleren til en sådan bil har 2 studser hvor vandet så går over og køler gear olien og løber tilbage i toppen af køleren. billede 12
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Her er motorrummet på min G112
Den har gået under 100.000 Km og så skal et motorrum ikke se meget snavset ud eller olieret før det kan afslørre at Km ikke paser med virkeligheden, men det er der ingen tvivl om her også hvad rust angår, så er manifolds varmeskjoldet stadig utrolig rustfrit hvad det ellers ikke plejer at være på mange charader og nogle mangler det helt.

Det skal siges der ikke er fortaget motorvask på denne bil de sidste 3 år, før det ved jeg ikke da den er født i Sweitz men sådan som gulli og plastik samt metal næsten fremstår som nyt så kan bilen ikke være kørt i sne og slud og det er jo en god ting :o)
Her ses i øvrigt at G100 modellen som min G112 er bygget over har den røde skrift på topdækslet og indsugnings agragatet. samt i fronten. billede 13
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Ja topfarten på en frisk motor der ikke har gået så meget er faktisk utrolig høj af sådan en lille 1.3 liters motor at være, men takket være direkte indsprøjtning (EFI) og 16 ventiler, yder en Charade hele 90 HK på papiret men i praksis faktisk omkring de 98 HK.
Så det er ikke så mærkelig med sine 775 Kg at den er nået af en rakket overset af mange.
Pug 106 rally 1.3 med 105 HK skal faktisk stå tidligt op for at følge med den.

Men som en også sjællen set ekstra option ses her tågebaglygte knappen til venstre i billed.
Her sidder oftest bare en hul skjuler da ikke mange biler er udstyret med org. tågebaglygte. billede 14
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Her ses en G102 model variant TX

Den er født med ekstraudstyr som org. tågebaglygte.
Man kan her se den nye type baglygteglas som er af den glatte type uden de 3-4 riller der normalt er vandret i glasset. billede 15
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Her ses Drivlinien på en G112 - Full Time 4WD billede 16
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Her ses lygte vaskere som i europa kun var tilbudt til det nordiske marked med undtagelse af lille DK.
Så kun Svenskere, Nordmænd og Finnere kunne få dem med forlygte vaskere/spulere billede 17
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Her ses lygtevasker sprinklertanken som en seperat beholder der sidder lige til venstre for køleren i billedet.
 billede 18
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Her har vi så den originale udstyrs liste over Charaderne.
Den dækekr et utal af ting vi aldrig har set i DK og selv nogle som ikke engang er set ret ofte hverken i UK eller Japan selv.

Hvem havde troet man kunne få eks. justerbart rat! eller fuldautomatisk klima anlæg
Eller org. kop bakke til toppen af instrument bordet.
 billede 19
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Her har vi så den originale udstyrs liste over Charaderne.
Den dækekr et utal af ting vi aldrig har set i DK og selv nogle som ikke engang er set ret ofte hverken i UK eller Japan selv.

Hvem havde troet man kunne få eks. justerbart rat! eller fuldautomatisk klima anlæg
Eller org. kop bakke til toppen af instrument bordet.
 billede 20
Daihatsu Charade Udstyr og Varianter - Her har vi så den originale udstyrs liste over Charaderne.
Den dækekr et utal af ting vi aldrig har set i DK og selv nogle som ikke engang er set ret ofte hverken i UK eller Japan selv.

Hvem havde troet man kunne få eks. justerbart rat! eller fuldautomatisk klima anlæg
Eller org. kop bakke til toppen af instrument bordet.
 billede 21
Annonce