{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Opel CIH Projekt

Tilbage til Opel CIH Projekt

Opel CIH Projekt - Så er motoren hevet ud. billede 1
Opel CIH Projekt billede 2
Opel CIH Projekt - Et taljehejs og så i staldloftes vælvinger, det kan sagtens holde. billede 3
Opel CIH Projekt - Min hjemmelavet motorstativ. Den kan sættes i næsten alle vinkler, og har kostet zero at lave. billede 4
Opel CIH Projekt - Denne del har jeg udført på drejebænk. billede 5
Opel CIH Projekt - Toppen af, og det er spændende hvad den gemmer på. Er formentlig aldrig blevet åbnet i 38 år. Ganske godt gået faktisk. billede 6
Opel CIH Projekt - Knækket stempelring har lavet lidt rivninger. billede 7
Opel CIH Projekt - 19SH topstykke. Mindre ventiler end 2,0'ernes. Grunden til at 1,9'eren har flere heste end 2,0N og næsten ligeså mange som 2,0S skyldes dens relativt høje kompressionsforhold på 1:9,8. billede 8
Opel CIH Projekt - Åbnet i bunden. billede 9
Opel CIH Projekt - Ganske godt slammet til. Denne forgård ryger ud til fordel for et 2,0 kædehus. billede 10
Opel CIH Projekt - Plejllejer ser okay ud. Bliver selvfølgelig skiftet alligevel. billede 11
Opel CIH Projekt billede 12
Opel CIH Projekt - Krumbassen har små rivninger ved hovedlejer (Ses ikke her), og bliver derfor erstattet af en 2,0 krumtap (ingen forskel). billede 13
Opel CIH Projekt - Her ses motorens største bevis på tidens tand. Den har måske stået stille længe og for sjældne olieskift. Dette har man ikke kunne mærke på kørslen eller olieforbruget. billede 14
Opel CIH Projekt billede 15
Opel CIH Projekt - 1,9 indmaden blot taget ud. billede 16
Opel CIH Projekt billede 17
Opel CIH Projekt - 1,9 knasten (øverst) sammenlignet med profileret 2,0E knast. Her mangler jeg at dreje et oliespor i den skarpe knast. billede 18
Opel CIH Projekt - Hvad jeg lige kunne måle mig frem til med skydelærred. Bo mener det er den skarpeste knast til hydrauliske løfter han laver, man han kan ikke huske graderne da det er flere år siden han lavede denne. Den har kørt i en Kadett, og er et bevis på at hans profilerede knaster også holder. billede 19
Opel CIH Projekt - Så er der lidt arbejde fra Westspeed. Dette topstykke blev dog ikke brugt da jeg senere opdagede ødelagte knastlejer i denne, og generelt bedre flowmuligheder i et 2,0N topstykke. billede 20
Opel CIH Projekt - Elendigt flow. Der kan nemt optimeres lidt, især på kanten mellem ventilfræsningen og støbningen, samt især udporte til pakningshul. billede 21
Opel CIH Projekt - Jeg skal ikke have fræst ventilsæder, så der skal passes på. billede 22
Opel CIH Projekt - Sammenligning mellem portet og standard. billede 23
Opel CIH Projekt - Klar forskel her. Der må ikke tages materiale nederst mod blokken, så ødelægges den "bue" som flowet udgør (som jeg forstår det). billede 24
Opel CIH Projekt - Udstødningsportene får naturligvis også en tur. Det faktisk helt sjovt arbejde, overraskende nok :P billede 25
Opel CIH Projekt - Tilpasset til pakningen. billede 26
Opel CIH Projekt - Så har jeg håndslebet ventiler til de ikke sveder sprit ! Knapt så sjovt. billede 27
Opel CIH Projekt - Så har jeg selv drejet et oliespor i knasten og poleret sølerne en smule. Bo har taget 0,5 mm af og monteret ventiler. Jeg kan ikke selv finde nogle ventiltænger der kan greje de knaldhårde fjedre. billede 28
Opel CIH Projekt - Noget af det maskinelle jeg selv har udført. Justerbart knasthjul lavet på fræser med delehoved. billede 29
Opel CIH Projekt - Blokken boret og honet, og kraftig rengjort! billede 30
Opel CIH Projekt - Alt gammel maling måtte af. billede 31
Opel CIH Projekt - Jeg har udskiftet nåleleje. Jeg svejser en møtrik i det gamle leje, og trækker så fætteren ud med en trækhammer. billede 32
Opel CIH Projekt - Dele klar til montering. 2,0 kædehus og krumtap. Commodore svinghjul har tilfældigvis siddet på 2,0S fra 76, underligt. billede 33
Opel CIH Projekt - Stempler fra 2,0S. Nye plejllejer, nye hovedlejer og stempelringe. billede 34
Opel CIH Projekt billede 35
Opel CIH Projekt billede 36
Opel CIH Projekt - Det vel ligefør man kan kalde det autolog, men der skulle ihvertfald ikke være så meget udslag her :P billede 37
Opel CIH Projekt - Kontrol af aksialslør efter bogen. billede 38
Opel CIH Projekt billede 39
Opel CIH Projekt - Så kan propperne ryge i hullerne. billede 40
Opel CIH Projekt - Klar til montering af forgård og så topstykke. billede 41
Opel CIH Projekt - Det drejer ganske let rundt. billede 42
Opel CIH Projekt - Grundig kontrol om nu også knasttimningen passer ! Og at ventilerne ikke skulle banke på stemplerne med det højere løft og planede topstykke. Der er fin plads. billede 43
Opel CIH Projekt billede 44
Opel CIH Projekt - Monteringen af oliepumpe med fræst trykregulatorsæde, strammere fjeder samt en stål kugle istedet for plasticfætteren. billede 45
Opel CIH Projekt - Hævet olieniveau i topstykke. billede 46
Opel CIH Projekt - Jeg sætter knasten MEGET tæt på det orginale. Der er jo trods alt kun taget 0,5 mm af topstykket. Derved er der altså også 0,5 mm kortere mellem de to kædehjul, og det ville jo sætte knasten en smule foran, hvis man intet gjorde. billede 47
Opel CIH Projekt - Så er det groveste overstået. billede 48
Opel CIH Projekt - Nu blev motoren pakket godt ind, for det er tid til at svine i værkstedet. Udstødningen er sjovere at bygge inden motoren er færdig ! billede 49
Opel CIH Projekt - Bananmanifolden var mildt sagt bollet ved den ene collector. Det gjorde ikke det store at bananen var noget gammel lort for jeg skulle alligevel modificere MEGET for at få det til at passe i min bil. De plejer kun at ryge i Kadett'er, Ascona'er og Manta'er. billede 50
Opel CIH Projekt - Reperation af collector billede 51
Opel CIH Projekt - Blev ganske godt. Der var før kun et hul på 1,5 cm i dia fra en cylinder ! Tror fanden man ikke har fået mange heste ud af det før. billede 52
Opel CIH Projekt billede 53
Opel CIH Projekt - Den sidste collector fik jeg slet ikke med, men det var ligemeget for jeg ville alligevel ikke samle alle 4 rør som man normalt gør. Istedet lader jeg to rør gå hele vejen. Det gir lidt federe lyd - håber jeg på :) billede 54
Opel CIH Projekt - Men trykket må gerne udlignes en smule mellem de to rør. Så jeg laver et kryds ligesom man gør på amerikanere mellem de to cylinderrækker på V8'ere. billede 55
Opel CIH Projekt - To rørbøjninger skalperet. billede 56
Opel CIH Projekt - Det ødelægger jo intet flow, men giver en lidt jævnere gang end hvis de to rør ikke mødes. billede 57
Opel CIH Projekt billede 58
Opel CIH Projekt - Potten er en Land Rover potte af noget tyk plade, så indmaden ryger ud, og så skal jeg igang med at forsøge at efterligne Flowmasters grundprncip - det har jeg haft held med før ;) billede 59
Opel CIH Projekt - Der svejses en ekstra plade i hver ende. billede 60
Opel CIH Projekt - De to gasser mødes ikke her i potten. billede 61
Opel CIH Projekt - Vægge svejses i. billede 62
Opel CIH Projekt billede 63
Opel CIH Projekt - Så får det lige en gang zink inden låget svejses på. billede 64
Opel CIH Projekt - Det er vigtig alle mellemvægge er svejst overalt så der ikke opstår raslen og klirren. billede 65
Opel CIH Projekt - Orignalt ophæng monteret. billede 66
Opel CIH Projekt - Simons kardanrør og lidt clamps. billede 67
Opel CIH Projekt - Flangerne til bananmanifold har jeg lavet i en firklo på en drejebænk. Pakninger med stål i. billede 68
Opel CIH Projekt - Utallige prøvemonteringer har fundet sted, der er kun lige plads ! Men det kunne ikke sidde bedre. billede 69
Opel CIH Projekt - Flanger svejst og portet da der gåes fra 2" til 1 3/4" billede 70
Opel CIH Projekt - Portene i bananen er større end i topstykke og det er meningen, men den fede grimme svejsning sys jeg trængte til lidt slibning. billede 71
Opel CIH Projekt - Udstødningensystemet har stort set intet kostet. Det er lavet af gamle kasserede systemer fra mekanikerens container - rørene behøver jo ikke være rustne af den grund! Tilgengæld har man en masse stykker som har en form man kan bruge, hvorimod købte bøjninger holder sig til et bestemt gradtal - og ofte mellem 45 og 90 grader. billede 72
Opel CIH Projekt - Cross billede 73
Opel CIH Projekt - En tynd gang zink og herefter sort varmeresistent maling. billede 74
Opel CIH Projekt - Her er vi nået over bagakslen. Den sidste del laves senere, når lyden kan vurderes. billede 75
Opel CIH Projekt - Bananmanifolden kan akkurat lige gå fri og motorstativet ! billede 76
Opel CIH Projekt - Helveds dyrt powerwrap. Husk denne type ikke må monteres med vand ! 
Derudover er der lidt tilsætning til motorolien, så olien får nogle alternativer til de halvgifte gode sager der var i motorolie i gamle dage. billede 77
Opel CIH Projekt - K&N. De gamle luftfiltre blev helt fine efter en grundig vask, nyt olie og en polering af det rustfrie. billede 78
Opel CIH Projekt - Så der wrapped. Halvsvært, og kun akkurat nok. billede 79
Opel CIH Projekt billede 80
Opel CIH Projekt - Manifolderne er ikke noget at prale af, og udformningen ødelægger flowet. Så disse skal også tilpasses pakningen. billede 81
Opel CIH Projekt - Det ser grimt ud, men vent. billede 82
Opel CIH Projekt billede 83
Opel CIH Projekt - Klar forbedring, bare det bliver siddende :P billede 84
Opel CIH Projekt - Jep, der er fin hul igennem nu. billede 85
Opel CIH Projekt - Motoren mm. skal sprøtemales, så der må lige indrettes en malerkabine i værkstedet :D billede 86
Opel CIH Projekt - Udsugning heh. billede 87
Opel CIH Projekt billede 88
Opel CIH Projekt billede 89
Opel CIH Projekt - Gearkasse og dele klar til maling. Alle disse dele blev ordnet for 2 år siden, så kræver blot et lille lag. billede 90
Opel CIH Projekt billede 91
Opel CIH Projekt - Jep. Jeg blæser karburatorene med bagepulver - det er ikke så groft som sand og opløses i vand, hvorved der intet sætter sig i karburatorene ! billede 92
Opel CIH Projekt - Svineri billede 93
Opel CIH Projekt - Forskellen før og efter blæsningen. Det tager ikke voldsomt, men bliver okay. billede 94
Opel CIH Projekt - Heldigvis ku det meste løsne sig. Jeg er meget imponeret over Dellorto, disse karburatorer var fuld af sand, men har virket alligevel. Især acc. pumperne sprøjter som satan på trods af lort og tørre membraner. Nu skal der dog renses ! billede 95
Opel CIH Projekt - Efter en tur i dieselolien. billede 96
Opel CIH Projekt - Det er rart ikke at være i tvivl om noget ved monteringen. Men de er nu ganske enkle opbygget. billede 97
Opel CIH Projekt - Messingen har fået en tur på polerskiven. billede 98
Opel CIH Projekt - Lidt patina, men ser da meget godt ud. billede 99
Opel CIH Projekt - Skåret gummipakninger mellem karb. og luftfilter. De originale af kork var krympet. billede 100
Opel CIH Projekt - Det dur bare. billede 101
Opel CIH Projekt - Prøvemontering. billede 102
Opel CIH Projekt - Krumtaphusudluftningen havde jeg gået meget og funderet over, hvor den kunne placeres. Så snart jeg nåede til monteringen var der ingen tvivl. Der var hul og der var plads og det passer perfekt med den originale GM slanges bøjning. Filteret bliver dejlig rød efter K&N olie :P billede 103
Opel CIH Projekt billede 104
Opel CIH Projekt - Der er alligevel forskel på 4 cylindret og 6 cylindret kobing. billede 105
Opel CIH Projekt - Nyt udrykkerleje, nye tætning til gearkassen og ny koblingsplade. billede 106
Opel CIH Projekt - Det originale udrykkerleje med plastic fejler intet, men der er da en enorm forskel til SKF's kraftige model. billede 107
Opel CIH Projekt - Nyt gummi, det da altid rart :) billede 108
Opel CIH Projekt - Ny tætning. Også lidt bedre end det originale. billede 109
Opel CIH Projekt - Dette speedodrev skal skiftes til et Commodore drev (vist blå eller . . ) da jeg har Commodore gearing i bagtøjet. Sig til hvis du har ? billede 110
Opel CIH Projekt - Svinghjulet er jeg blevet anbefalet ikke at afdreje. Herved sikre jeg at jeg ikke går istå efter hver en motorvejsafkørsel. Det da meget rart :) billede 111
Opel CIH Projekt billede 112
Opel CIH Projekt billede 113
Opel CIH Projekt - Org. speederkabel får nogle kraftige bøjninger, så der må lige forbygges mod knæk med lidt flækket kobberør. billede 114
Opel CIH Projekt - Cirka sådan kommer det til at gå. Kablet går let, så længe det bare ikke får lov at knække. Funger godt ! billede 115
Opel CIH Projekt - Ikke så meget pis her. Det virker. billede 116
Opel CIH Projekt billede 117
Opel CIH Projekt - Fueltilførsel ved motor. billede 118
Opel CIH Projekt - Og så har jeg fået flyttet filtret før pumpen ! Det er en god sikkerhedsforanstaltning. Der er set kraftige motorbrande ved filtret efter pumpen. billede 119
Opel CIH Projekt - Motorene var sku egentlig meget smukke i profil dengang ;) Stadig blot prøvemontering. billede 120
Opel CIH Projekt billede 121
Opel CIH Projekt billede 122
Opel CIH Projekt billede 123
Opel CIH Projekt - Strippet for ilægning. billede 124
Opel CIH Projekt - Så er den strippet igen og klar til ilægning. billede 125
Opel CIH Projekt - Og fuelline fitter :P billede 126
Opel CIH Projekt - Gammel Bosch Rekord E 2,0E tænding. Genialt elektronisk tændingssystem der bare virker uden så meget pis ! Bolt on, og så kører vi. Skal kun shines lidt. billede 127
Opel CIH Projekt - Jep, så er der shinet lidt. billede 128
Opel CIH Projekt - Vigtigt at få primet motoren med olietryk inden første start-up. Jeg bruger en gammel fordeler hvor knast og kædehjulet kan tages af ved at banke en split ud. billede 129
Opel CIH Projekt - Nu tørnes oliepumpen uden motoren drejer. Jeg må dog konventere til større boremaskine. Der primes længe, også længe efter man kan se olie fra alle vippearme. Alle partikler fra monteringen drives også væk af olien. Den billige boremaskine kom her på overbelastning :P røg... billede 130
Opel CIH Projekt - Jeg fik en idé om at udvide konceptet og så også prime benzinpumpen. Så kan jeg få alt skidt ud af benzinpumpe og rør, samt få fyldt karburatorene, og chekke at de er tætte ! + den at den startede med det samme !  Så tandhjulet blev savet af, således kun knasten til pumpen kunne sættes på. billede 131
Opel CIH Projekt - Godt jeg primede benzinpumpen. Jeg tømte 4 røde skåle, før der ikke kom skidtpartikler ud længere. Sandsynligvis fordi filtret før har siddet efter pumpen, hvilket gør at skidt fra tanken har sat sig i pumpen. Og så var Dellortoerne helt tætte. billede 132
Opel CIH Projekt - Flangesamling. billede 133
Opel CIH Projekt - Ført den originale vej, og det hænger faktisk fint oppe. billede 134
Opel CIH Projekt - Disse amerikaner gennemstrømningspotter er for lange, men jeg vil bruge dem aller bagerst. billede 135
Opel CIH Projekt - Så vi forkorter ! billede 136
Opel CIH Projekt billede 137
Opel CIH Projekt - Dette var faktisk det sværeste at tilpasse. Måske fordi jeg måtte ligge under bilen og hæfte. billede 138
Opel CIH Projekt - Afgangen der skal gå hen mod passagersiden af bilen billede 139
Opel CIH Projekt - Jep, sådan vil det hænge når du står og kigger bag bilen. billede 140
Opel CIH Projekt - Efter zink og maling. billede 141
Opel CIH Projekt - En mekkerkammi kom lige forbi med kompressionstester. Vi skulle se om den nu var tæt. billede 142
Annonce